Ensimmäinen lapsi 32-33-vuotiaana? Heitänkö jo haskat tiskiin? Syyt miksi meille ei ole tullut lapsia vielä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja tiedän pari nelikymppisenäkin äidiksi tullutta, enkä pidä mitenkään ihmeellisen vanhana. Minusta kaikki 18-45 on aika normi, meillä nyt vaan on niin erilaiset elämät, että lapsen saamisetkin menee ties mihin ikään. Itse tulin äidiksi 21vuotiaana ja toivon saavani vielä toisen lapsen. :)

Kaikkea hyvää sinne!

Uskon vähän siihen, että vuosien ehkäisyiden jälkeen ei keho tahdo ymmärtää, että siihen yritetään oikeasti istuttaa jotain kasvamaan. Toivottavasti teilläkin seuraava kerta tuottaa toivotun lopputuloksen. Voimia!!!

Älä viitsi jauhaa tuota paskaa. Ehkäisy ei vaikuta hedelmällisyyteen. Päinvastoin E-pillerit säilövät munasarjat. Niiden ikääntyminen pysähtyy ja jatkuu vasta, kun lopettaa pillerien syönnin. Turhia taukoja ei siis kannata pitää. Yritys kannattaa aloittaa heti pillerien lopettamisen jälkeen.

Itse aloitin E-pillerit 16-vuotiaana ja söin niitä 17 vuotta putkeen. Heti tärppäsi, kun aloimme yrittää lasta ollessani 33 vuotias.

[QUOTE="alkup.";26574433]Onpa täällä negatiivista porukkaa tähän aikaan yöstä.

Täytän kuitenkin vasta 31 v. Ei kai kolmekymppinen ole vielä kuitenkaan haudan partaalla...[/QUOTE]

Hyvänen aika... Sinähän olet juuri vasta parhaassa lastentekoiässä ja monet yli nelikymppiset tekevät nykyään lapsia eikä se ole mitenkään ihmeellistä.

Itse sain esikoiseni 33-vuotiaana ja nyt 38-vuotiaana olen kolmen lapsen äiti.
Kaikki raskaudet ovat olleet helppoja ja jaksan oikein hyvin hoitaa lapsiani vaikka "turvaverkkoja" ei omalla asuinpaikalla olekaan (molempien kaikki sukulaiset muualla suomessa).

Joku ehkä voi tuntea itsensä ikälopuksi kehäraakiksi jo kolmekymppiseksi. Itse taas tunnen olevani elämäni parhaassa iässä näin kohta nelikymppisenä.

Itsestähän se on kiinni

Minä olen saanut kolme lasta. Ensimmäisen 25v, toisen 26v ja kolmannen 31v ja kolmas raskaus oli vaikein, mutta vauva-aika kaikkein paras. osaan olla rento, kypsä ja omistautua vauvalle. Ei se iästä ole kiinni, mutta kyllä olen ihan erilainen näin vanhempana kuin olin nuorempana :D

[QUOTE="vieras";26574412]Selittelyt sikseen, jos ei ole aikaisemmin voinut tehdä ensimmäistä lasta ei se kannata enää tuossa vaiheessa edes yrittää. :( Aika meni jo..[/QUOTE]

Typerys!

minulla on kolme lasta, joista kaksi pääälle kaksikymppisenä ja kolmas 37-vuotiaana. Raskauksissa ei ollut eroa, mutta lapsen hoito ja häneen keskittyminen ylivoimaisesti parasta viimeisellä. Myös taloudellinen tilanne helpottaa lapsen huoltamista paljon, koska 20+-vuotiaana oli välillä erittäin tiukkaa rahallisesti. Toisaalta isommilla lapsilla ehkä on lapsilleen virkeämpi ja nuorempi isovanhempi apunaan ja heillä on ollut seuraa toisistaan. Mitään en lasten osalta tekisi toisin :).

Ihan uskomatonta porukkaa. Itse olen ollut 29-vuotias, kun olen saanut ensimmäisen lapseni. Eka keskenmeno mulla oli 27-vuotiaana. Lapsia mulla on 3. Kuopus on syntynyt kun olin 37-vuotias. Joten et ole mitenkään vanha lasten hankkimiseen ap.

Joidenkin kirjojen mukaan jopa puolet raskauksista menee kesken, niin, että yleensä nainen ei edes tiedä olleensa raskaana. Eli nainen luulee keskenmenoa kuukautisiksi.

Jos on luja tahto saada lapsi - kestää niitä vastoinkäymisiäkin. Mulla on takana myös 4 keskenmenoa. Eikä synnytyksetkään ole menneet tavallisen kaavan mukaan.

Silti olen valtavan onnellinen lapsistani.

Minun näkökulmastani te olette vasta aloittelemassa lapsen yrittämistä, vaikka nuo koettelemukset tuntuvatkin tosi kurjalta. Uskon todella vakaasti, että aloittajan sylissä on vielä vauva. 32-vuotias on nuori vielä! Tsemppiä ap!

[QUOTE="vieras";26574442]niinpä, jos ei ole tullakseen ja keskenmonoja tulee niin onko pakko rääkätä itseään. Mikä helvetin S/M tyyppi sinäkin olet. Oikein vituttaa laisesi pahansuopat idiootit.[/QUOTE]

Onko sulta justiin lapsi viety vai mikä noin ahdistaa?

Esikoinen syntyi kun olin 36, kakkonen kun olin 38.

Sinä et ole vielä mikään vanha, ja vaikuttaa siltä että itse asiassa tulet helposti raskaaksi, jos ensimmäinen tärppäsi kertalaakista ja toinenkin muutaman kuukauden jälkeen.

Toivon teille onnea. Älä vaan anna näiden joidenkin trollien masentaa itseäsi.

Turhaa hätäilyä. Olin 31 kun vasta tapasin miehen jonka kanssa halusin perustaa perhen. Lasta alettiin yrittämään vasta kuuden vuoden päästä. Keskenmenoja oli kolme ja 40v. saatin lapsi. Ihmisten odotettu elinikä sen kun nousee ei nelikymppinen mikään ikäloppu ole. Hyvin on jaksanut enkä koe millään tavalla että olisin vanha pienen lapsen äidiksi.

Meidän.perhevalmennusryhmässä oli pariskunta jotka oli kokeneet 3 keskenmenoa. Nainen 38v, mies 45v ja nyt heillä on samanikäinen lapsi kuin meillä. :)

Olivat jo ajatelleet että ovat jo liian vanhoja, eivätkä koskaan tule saamaan lapsia. Kummallakaan ei ollut ennestään lapsia.

Aina on toivoa! :)

Sinulla on ap hyvin aikaa vielä. Mieli pitää olla positiivinen niin tulee helpommin raskaaksi joten heitä turhat huolet nurkkaan ja nauti nyt kesästä, unohda vauva-jutut vähäksi aikaa.
Itse en ollut ajatellut hankkia lapsia mutta 42-vuotiaana huomasin olevani raskaana. Mietimme asiaa ja otimme haasteen vastaan. Olin 43 kun tulin äidiksi. En kiellä etteikö vauva-aika olisi ollut raskas mutta se on hyvin paljon myös asenteesta kiinni. Raskaus meni hyvin, synnytys ei niinkään mutta siitäkin selvittiin ja terveitä ollaan.
Sinulla ap ei ole mitään hätää. Ota rennosti niin kaikki sujuu paremmin. Kun et nyt edes saa tulla raskaaksi voit ihan huoletta rentoutua valitsemallasi tavalla, vaikka sen tuopposen kera.

[QUOTE="vieras";26574460]Meillä taas 14v. yrittämistä ja 20 keskenmenoa, nyt olisi tulossa kehitysvammainen, ikää 35v. kummallakin.[/QUOTE]

Joo ihan totta ja lehmät lentää. Jos keskenmenoja on paljon, lapsettomuuden syy tutkitaan ja jotkut pääsee jopa siihen tilanteeseen että alkiolle joka ollaan kohtuun laittamassa tehdään kromosomitestit ennen alkionsiirtoa.

Et todellakaan ole vanha. Itse sain ekan lapsen 32 v, yritys tosin aloitettiin kun olin 27 v. Kun vihdoin tulin raskaaksi (meillä vika miehen siittiöissä) niin kaikki meni tosi hyvin ja olen tosi onnellinen vauvastani. Teillä kun ei ole raskaaksitulon kanssa ongelmaa, niin varmasti seuraava kerta toden sanoo!

Mulla on ollut 5 keskenmenoa takana ja nyt odotan ensimmäistä. Ikää on siis 29 ja raskausviikkoja 35. Jos ei olisi ollut hedelmällisyysongelmia ja keskenmenoja, olisin voinut odottaa vielä muutaman vuoden lapsen tekemistä. Ja raskaus on mennyt ilman mitään ongelmia, vaikka mulla on skolioosi ja välilevyn pullistuma :)

Mä olen 33-v ja olen koko ajan ollut siinä uskossa että meille vielä tulee yksi vauva. Enkä edes pitänyt asian kanssa kiirettä- menin sellaisella ajatuksella että tässä parin vuoden sisään.
Moni tuttu on samanikäisenä saanut esikoisensa. Ei tosiaan ole ikäloppu saamaan lasta ( tai lapsia) - ne on vaan nuo länkyttäjät taas vaihteeksi..
Aamen.

Minä oon 35 v, sain juuri kolmannen lapseni, ja sellainen pieni ajatus on että ehkä neljäskin voisi joskus parin vuoden päästä tulla - enkä koe että olisi vielä varsinaisesti edes kiire!

Kautta aikojen naiset ovat saaneet lapsia vielä päälle nelikymppisenäkin.

No eihän tuo ole vielä ikä eikä mikään :O Että eipä nyt heitetä niitä hanskoja yhtään minnekään. Tämän palstan mukaanhan minäkin oon jo vanhus ja toinen jalka tukevasti haudassa, kun olen 44 v. Itse oon kyllä toista mieltä :xmas:

Ei ap vielä mikään vanha äidiksi ole. Tunnen paljon äitejä jotka ovat saaneet esikoisen 35-40-vuotiaina ja se on mun mielestä (kätilön näkökulma) vähän iäkäs jo.

Et oo todellakaan liian vanha :D

Mä sain esikoisen (palstan mukaan) normaalissa iässä eli 25-vuotiaana. Elelin yh.na monta vuotta, kunnes 28-vuotiaana tapasin uuden mieheni... Tietenkään lasta ei heti tavattua alettu yrittämään, mutta vuoden seurustelun jälkeen annettiin lapselle mahdollisuus tulla. Pari vuotta nyt on mennyt eikä lasta ole eikä tule (ilman hoitoja). Lapsettomuuslääkäri tokaisi istunnossa mulle "että kun sullakin tota ikää jo alkaa olla..." Meinasin kuolla nauruun, olin 30 vee enkä todellakaan tuntenut itseäni ikälopuksi.

Toinen lapsettomuuslääkäri sanoi, ettei 30+ todellakaan ole mikään vanha vaan aivan normaalissa lapsen teko iässä. Hormoonitasot yms on mulla ainakin loistavalla tasolla, joten luonnonkin mielestä olen edelleen valmis raskauteen.

Ehdin täyttämään 32 ennen kuin mahdollisesti toinen lapsi saadaan. Ja en ole vanha.

No et tosiaan oo liian vanha, Suomessa keskimääräinen ensisynnyttäjä on 28v. Ite sain esikoiseni 29v ja toista odoteltiin sitten yli vuoden joten oli 31v kun sain toisen. En tosiaan koe olevani vanha ja moni hyvistä ystävistäni (samaa ikäluokkaa) vasta suunnittele vauvanyritystä.

Yhteistyössä