Ensimmäinen lapsi pienipainoinen - entä toinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kamiliya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kamiliya

Jäsen
27.11.2007
227
0
16
Onko täällä muita odottajia, joiden ensimmäinen vauva on syntynyt pienipainoisena?

Oma poikani syntyi viikoilla 38+3 ja painoi 2300 g, pituutta 45 cm. Pienipainoisuutta ei varsinaisesti tutkittu, eikä siihen löytynyt syytä. Istukka oli normaali, joskin aika pieni sekin. Lapsi menee edelleen miinuskäyrillä, mutta on kehittynyt kaikin puolin normaalisti ja kasvaa loogisesti omalla käyrällään.

Nyt odotan toista, viikkoja menkoista laskettuna 12+jotain, joskaan en usko raskauden olevan oikeasti niin pitkällä. NP-ultra on kuitenkin perjantaina NKL:lla. Tänään minulle soitti tutkimushoitaja ja pyysi osallistumaan tutkimukseen, jossa tutkitaan pienipainoisuuden riskitekijöitä - olen valikoitunut siihen juuri ensimmäisen lapsen syntymäpainon vuoksi. Jostain syystä tuo tutkimus tuntuu ahdistavalle. Jos siinä olisikin vain ylimääräinen ultra tms., mutta tutkimukseen kuuluu mm. erilaisten näytteiden ottoa, tunnepäiväkirjan pitoa, psykologin haastattelua yms. Toisaalta hyvä, jos sikiön kasvua seurataan, mutta ilmeisesti saisin luultavasti joka tapauksessa kutsun jossain vaiheessa ylimääräiseen tutkimukseen. Hoitaja sanoi kuitenkin soittavansa uudestaan ultran jälkeen, joten kehtaanko kieltäytyäkään?

Ehdottomasti kehtaat! Sun asiasi ja vauvasi se on...ei sen kanssa tartte osallistua mihinkään vapaaehtoseen mikä vähänkään sille tuntuu :hug:

Mulla toinen lapsi oli pienipainoinen (2500g, 38+4), eka ja kolmas normaalikokosia (yli 3kg), samin kuin mitä ilmeisimmin tämä neljäskin =)

yhdellä kaverilla ensimmäinen painoi reilu 2 kiloa ja oli tosi pieni vaikka syntyi 40+0 ja toinen syntyi myöskin 40+0 ja painoi reilu 4 kiloa. että en tiedä kuinka paljon pitää paikkansa että aina saa pieniä vauvoja, jos ensimmöinenkin on ollut pieni.
eikä sun tarvi mihkä osallistua mihin et halua! :)

Tarkoitatkohan ap predo-tutkimusta? Mua pyydettiin siihen myös tässä raskaudessa, sillä eka lapsi oli 2400g ja mulla oli lievä raskausmyrkytys. Mä olisin osallistunut siihen, jos kaksi asiaa ei olisi sulkenut mua pois. Siihen ei voi osallistua henkilö jolla on verenhyytymisongelmaa ja joka syö nikotiinipurkkaa. On siinä pari muutakin juttua jotka estää osallistumisen, mutta mun kohdallani nuo kaksi esti sen. Osallistun kyllä siihen Predo-tutkimuksen psykologisen puolen tutkimiseen. Eli käytännössä täytän sitä päiväkirjaa. Kyllä siitä tutkimuksesta lisähommaa on ja hyvin kehtaa kieltäytyä, jos siltä tuntuu.

:heart:

Kiitos kaikille vastauksista. Mä en itse oikeasti ole edes huolissani tosta pienipainoisuudesta, koska lapsella ei ollut vauvana eikä ole ollut myöhemminkään mitään ongelmaa. Itselläni myöskään ei ollut raskausaikana mitään ongelmia. Totta kai on hyvä, että sikiön kehitystä seurataan, mutta luultavasti sitä kai seurataan tässä tapauksessa ilmankin tota tutkimusta. Ja juu, predo-tutkimuksesta tosiaan on kysymys.

Kiitos rohkaisusta, varmastikin kieltäydyn tutkimuksesta.

Onnellista odotusta kaikille :heart:

Mun eka paino 2910g ja syntyi 39+4 ja toinen painoi 3960g 40+4 ,,, kolmas sitten käynnistettiinkin ettei tulis yhtä isoo 38+2 3260g. Nyt ootan neljättä,,, saas nähä mitä tän kans tehdään? ;)
Ja piti sanomani vielä et tottakai saat kieltäytyä tutkimuksesta, minäkin jostain liikuntatutkimuksesta kieltäydyin kun en viittiny uudesssa työpaikassa tuonkin takia työvuoroja vaihdella... :ashamed:

mulla oli ensimmäinen lapsi pikkunen kans rv 38+2 synty ja painoa oli 2270g ja pituutta 46cm.
toinen lapsi synty viikko sitten ja olin 28 ja 32 viikoilla ylimääräsissä uultrissa ja vauva meni keskikäyrää..
vauva syntyi päivän lasketun ajan yli ja painoa oli 2910g ja pituutta 46cm..

eli minä synnyttän pikkuvauvoja joka on musta aika hyvä juttu :)

mulla eka rv 37+1 2,360kg ja 47cm (raskausmyrkytys ja istkan toiminnassa vikaa kunnes tuli niit blokeja ja sit leikattiin) nyt olen sit käynyt ultrassa useampaan otteeseen... (nyt jo 5 ultrassa) ja paino oli rv 36+3 2,600kg ja syntymäpainoksi veikkasi n. 3kg vielä ois yksi ultra rv 39

pinja ja pikku kakkonen rv 37+5

:heart:

Onnistuin sitten kieltäytymään siitä tutkimuksesta. Tutkimushoitaja "hyökkäsi" kimppuun, kun olin ekaan ultraan menossa. Kysyi nimeltä ja tuli jonkun jättimäisen kassin kanssa... En tiedä mitä ihmeen kannuja ja törppöjä siinä kassissa oli. Sanoin sitten, että olenkin päättänyt, etten halua osallistua tutkimukseen, se tuntuu vaan liian rankalle. Hoitsu otti asian ihan hyvin ja totesi, että se perustuu vapaaehtoisuuteen, joten ei siinä mitään.

Mulle on myös jo varattu yksi ylimääräinen tutkimusaika toukokuulle, viikkoja on silloin jotain 20+, en ole jaksanut laskea montako. Onko teillä tietoa mitä kaikkea tutkimuksia siellä tehdään? Kirjeessä luki, että varaa 1-2h aikaa.... Rupesi tuokin vähän ahdistamaan, mutta hyvähän se on, että tutkitaan. Viimeksi ei tosiaan pienipainoisuudelle ollut mitään selkeää selitystä, istukka oli ok, joskin pieni, mutta käsittääkseni vauvan kokoon suhteutettuna normaali.

Yhteistyössä