Ensimmäisestä neuvolakäynnistä kysyisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rytkäätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rytkäätys

Aktiivinen jäsen
08.10.2007
11 055
2
36
Savon syämmessä <3
Huomenta kaikille ja mukavaa alkanutta viikkoa! Minulla on keskiviikkona ensimmäinen neuvola ja nyt kun jännittää kovasti, olisi kiva jos kertoisitte omia kokemuksianne...? Mitä siellä jutellaan/tehdään jnejne. Ja kuinka monilla kuului vatsanpeitteiden päältä sydänäänet? Kiitos kaikille vastanneille jo etukäteen!
Mulla on jo nyt lusikallinen kakkaa housussa :D

Täyteltiin neuvolatädin kanssa äitiyskorttia, juteltiin raskausajasta ja normaalit rutiinitutkimukset tehtiin (kaikkien kolmen kanssa ollut eka neuvola rv.8+5), täällä eivät ala kokeilemaan doppleria ennenkuin rv.12 täynnä, kun kuulema voi aiheuttaa turhaa huolta kun todennäköisesti ei kuulu ennen sitä kovinkaan monella. Ai niin, ja np-ultran tilasi täti ekalla käynnillä valmiiksi. Eipä siellä tainnut paljon muuta ollakaan, labrassa piti käydä viikkoa ennen neuvolaa veri- ja pissakokeissa.

Älä turhaan jännitä! Siellä otetaan pissanäyte, hemoglobiini ja kuunnellaan sydänäänet. Minulla myös ultralla katsottiin ekalla kerralla. Kysellään sinun paino ja kun kerran on eka kerta niin miehen tietoja. Pituus ja ym. neuvolatätit yleensä on mukavia. ainakin täällä! Kaikki menee omalla painollaan! Onnea odotukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja parsakaalenpalanen:
Älä turhaan jännitä! Siellä otetaan pissanäyte, hemoglobiini ja kuunnellaan sydänäänet. Minulla myös ultralla katsottiin ekalla kerralla. Kysellään sinun paino ja kun kerran on eka kerta niin miehen tietoja. Pituus ja ym. neuvolatätit yleensä on mukavia. ainakin täällä! Kaikki menee omalla painollaan! Onnea odotukseen!

Läheskään kaikissa neuvoloissa ei ole ultria, joten sitä ei kannata odottaa. Jayleensä eka kerralla ei kuunnella sydänääniä :wave:

Sain neuvolakortin ja ohjeet ultran varaamiseen. Otettiin hemoglobiini, paino, verenpaine, pissanäyte ja verinäyte (aikaisemmin tuo otettiin labrassa, nyt siis otti terkkari). Jutustelua, ei sydänäänten kuuntelua noin aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Täyteltiin neuvolatädin kanssa äitiyskorttia, juteltiin raskausajasta ja normaalit rutiinitutkimukset tehtiin (kaikkien kolmen kanssa ollut eka neuvola rv.8+5), täällä eivät ala kokeilemaan doppleria ennenkuin rv.12 täynnä, kun kuulema voi aiheuttaa turhaa huolta kun todennäköisesti ei kuulu ennen sitä kovinkaan monella. Ai niin, ja np-ultran tilasi täti ekalla käynnillä valmiiksi. Eipä siellä tainnut paljon muuta ollakaan, labrassa piti käydä viikkoa ennen neuvolaa veri- ja pissakokeissa.

Itsellä melko samanlainen kokemus, paitsi pissanäyte otetiin vasta ekalla käynnillä ja verikokeessa kävin labrassa myös samalla kertaa... Sydänäänet kuunneltiin vasta ensimmäisessä ultrassa viikolla 13... Ja neuvolassa taisin olla ensimmäistä kertaa viikolla 8. Täti kyselee suvun sairauksista (perinnöllisistä), ottaa verenpaineen, punnitsee jne... Mukaavahan se on...

Meillä täyteltiin kaikenmaailman lappuja ja potilastietolomakkeita. Labrassa kävin antamassa veri- ja pissanäytteen, niistä sitten sai myöhemmin tietää hemoglobiinit ym. mahdolliset.

Ja sitten kätilöopistolle laitettiin hakemus ultra-ajoista, ne ajat tuli sitten myöhemmin postissa.

Sydänääniä ei täällä ekassa neuvolassa ole kuunneltu koskaan, kun on ollut viikolla 8-10.
Eikä myöskään neuvolassa ole koskaan ultrattu, ei taida olla edes ultralaitetta niillä.

Minulla on alkanut juuri kymmenes viikko kun tuo neuvola on. Hoitaja sanoi puhelimessa ettei ultralla katsota, mutta jollakin sanoi kuuntelevansa sydänääniä. Otetaankos siellä verikokeita mahdollisten kehitysvammojen varalta? Kun jostain semmoisestakin se hoitaja mainitsi?
Milloinkas se ensimmäinen ultra on sitten, eikös miehen kannata siihen lähteä jo mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Sitten vielä nolo kysymys, kun en ole ihan varma. Eli minulla tulee huomenna yhdeksän viikkoa täyteen, eli keskiviikkona on rv 9+1, eli enkös silloin ole viikolla 10?

Ainakin kirjasta mistä äsken vilkaisin niin olet: 10viikko= 9+0-9+6 viikot jne..

Minulla on alkanut juuri kymmenes viikko kun tuo neuvola on. Hoitaja sanoi puhelimessa ettei ultralla katsota, mutta jollakin sanoi kuuntelevansa sydänääniä. Otetaankos siellä verikokeita mahdollisten kehitysvammojen varalta? Kun jostain semmoisestakin se hoitaja mainitsi?
Milloinkas se ensimmäinen ultra on sitten, eikös miehen kannata siihen lähteä jo mukaan?

Siinä tapauksessa varoitan, ettet pety. Mulla ei kuuluneet sydänäänet lääkärissä vielä silloin, kun viikkoja oli 11+2.
Seuraavana päivänä ultrassa kuitenkin kaikki oli ok.

Verikokeet riippuu kunnasta ja varmaan terveyskeskuksestakin (me siis Helsingissä, mutta täällä terkkareissa on eroa, kaikissa ei ole labraa jne), täällä ne otetaan terveyskeksuksen labrassa ja niistä katsotaan kaikki mahdollinen veriryhmästä HIV-testiin.
Siskolla taas otettiin ekassa neuvolassa vaan hemoglobiini, ja tarkemmat verikokeet oli ultran yhteydessä.

Täällä eka ultra on viikoilla 12-14, toka viikoilla 18-19. Kaikki kunnat ei tarjoa kahta ultraa ja jotkut tarjoaa useamman.
Meillä on mies ollut aina mukana molemmissa ultrauksissa, viimeksi käytiin vielä erikseen 4D ultrassa viikolla 27, mutta se oli yksityinen.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Siinä tapauksessa varoitan, ettet pety. Mulla ei kuuluneet sydänäänet lääkärissä vielä silloin, kun viikkoja oli 11+2.
Seuraavana päivänä ultrassa kuitenkin kaikki oli ok.

Verikokeet riippuu kunnasta ja varmaan terveyskeskuksestakin (me siis Helsingissä, mutta täällä terkkareissa on eroa, kaikissa ei ole labraa jne), täällä ne otetaan terveyskeksuksen labrassa ja niistä katsotaan kaikki mahdollinen veriryhmästä HIV-testiin.
Siskolla taas otettiin ekassa neuvolassa vaan hemoglobiini, ja tarkemmat verikokeet oli ultran yhteydessä.

Täällä eka ultra on viikoilla 12-14, toka viikoilla 18-19. Kaikki kunnat ei tarjoa kahta ultraa ja jotkut tarjoaa useamman.
Meillä on mies ollut aina mukana molemmissa ultrauksissa, viimeksi käytiin vielä erikseen 4D ultrassa viikolla 27, mutta se oli yksityinen.

millanen kokemus oli 4D ultra? kannattiko ja paljon jouduit maksamaan?

Äänet eivät välttämättä vielä silloin kuulu, itselläni ei hyvin kuulunut ja syy oli istukka etuseinämässä.

Ensimmäisellä kerralla neuvolassa meillä: otettiin verikokeet, annettiin neuvolakortti,mitattiin verenpaine, hemoglopiini,punnittiin, annettiin laput milloin voi soittaa ultraan.

Täällä ultra tehdään:

np ultra: 12-14
rakenneultra: 18-22
ja painoarvioultra: 36-->

Välttämättä siellä ei tehdä muuta kuin täytellään papereita, painon ja verenpaineen voivat mitata, ne on jokakertaista rutiinia. Pissakoekin saatetaan ottaa, mutta ei välttämättä ekakerralla. Verikokeet saatetaan ottaa paikan päällä tai sitten voi saada lähetteen labraan. Veriryhmä ja vasta-aineet määritetään jokaisen raskauden yhteydessä. Sydänääniä saatetaan kuunnella, jos viikkoja on tarpeeksi kasassa, varoittelevat kuitenkin, että välttämättä ei vielä mitään kuulu.

Kannattaa kaivella oma terveyshistoria ja osin miehenkin, sairaudet jne muistilokeroista, kuten myös suvunkin sairaudet, niitä kysellään juuri ensimmäisellä kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:

millanen kokemus oli 4D ultra? kannattiko ja paljon jouduit maksamaan?

147? jäi maksettavaa itselle (viimevuoden alkusyksy), kela korvaa siitä osan, eli en tiedä mikä olisi kokonaissumma, kun kävin Helsingissä Femedassa ja niillä on se Kelan suorakorvaussysteemi.

Ehdottomasti kannatti, aivan upea kokemus.
Sieltä sai sen videon ja ison nipun kuvia. Informaatiota paljon, sellaistakin, mitä ei lapsesta tutkita edes syntymän jälkeen.
(Tiedän esim. ettei kuopuksellamme ole taipumusta harmaakaihiin =) )
Näki taulukkona kaikki sydämen laskimo- ja valtimovirtaukset ja en edes muista mitä kaikkea. Jossain on vielä se paperikin tallessa, missä ne kaikki oli sitten erikseen lueteltu.

Tietysti myös sukupuoli oli kiva tietää ja kasvonpiirteet nähdä.
Kun syntymän jälkeen neidin turvotus laski (syntyi vähän vauhdilla ja siksi mustelmilla) niin oli ihan sen näköinen kuin kuvassa. Ja kuvasta päättelimme, että kovin on isosiskonsa näköinen, nyt olen sitten 9kk seurannut ihastuksissani, kuinka tyttö päivä päivältä enemmän muistuttaa siskoaan. :D

(edit. Nyt olen siis ehdottomasti menossa uudestaan, seuraava la toukokuussa.)

Yhteistyössä