Ensisynnyttäjä kyselee tyhmiä... onkohan nämä "oikeita" supistuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhymääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhymääää

Vieras
Täälläpä ensisynnyttäjä rv 40+5 kyselee tyhmiä, kertokaapa mielipiteitänne kokeneemmat.

Vauvan siis pitäisi syntyä koska vaan, la tuli ja meni. Tähän asti on ollut tosi oireetonta, harkkasuppareita (maha menee pinkeäksi, muttei tee yhtään kipeää, lähinnä kiristävää tunnetta) ollut vkolta 36 lähtien, mutta eipä pahemmin muuta. Viime tsekkauksessa 40+1 aika epäkypsät paikat, kaulaa jäljellä 2 cm, paikat puolipehmeät ja kohdunsuu vain aavistuksen auennut, käytännössä kiinni.

Tänään aamulla heräsin n. viiden aikoihin epämääräisiin tuntemuksiin ja nyt mietin, ovatko nämä vieläkään mitään millä oikeasti olisi vaikutusta vai ei. Eli tuosta aamusta lähtien on tullut n. 5-15 minuutin välein supistuksia. Ne alkavat tuolla vatsan pingottumiselta, muuttuvat hissukseen vähän tuntuviksi alaselän puolella ja lopulta tunne leviää alavatsalle, josta se hiipuu samaa reittiä pois. Kestää n. 30 sek. -1 min, vähän riippuen laskeeko tuntemuksen alusta vai huippukohdasta.

Limaa tms. en ole bongannut, aamulla paperiin tuli vähän jotain vaaleanpunaista ja kun aamusuihkussa kokeilin sormella kohdunsuuta, sieltä tuli vaaleanpunaista limaa, jossa mukana hentoja veriviiruja. Mutta housuihin asti ei kyllä tule mitään.

Nuo ns. supparit eivät sikäli ole kipeitä ja siksi mietinkin, että onko niillä mitään merkitystä. Tietty tunnen ne ja vähän olen vaihtanut asentoa niiden aikana, hengittänyt rauhallisesti yms., mutta en sitä nyt kivuliaaksi kyllä sanoisi. Tosin mulla on korkeahko kipukynnys mielestäni...

Miten kipeää "oikeiden" suppareiden pitäisi tässä alkuvaiheessa tehdä? Niin kovasti jo toivon, että pääsisin synnyttämään! Kiitos jos jaksatte lukea!

Kuulostaa erittäin paljon siltä,että synnytys on käynnistynyt :) Selvästi pystyt vielä kotona olemaan,joten rauhassa tunnustelet ja lupaan sulle että tiedät kun täytyy lähteä :D Toki onko sairaalaan pitkä matka?

Ja noista "limoista",ikinä en ole sellassia nähnyt.. vaikka synnytyksiä 3 :D

Oman kokemukseni pohjalta väittäisin, että jos tuntuu selässäkin, on tosi kyseessä. :D
Voithan sinä vaikkaa soittaa synnärille ja kysyä, haluavatko sinut sinne heti vaiko vartin päästä.

Mulla oli vielä ennenkun lähettiin synnärille 41+0 kivut sellasta kovaa menkkakipua alavatsalla 5 minuutin välein (synnytys oli käynnissä). Tällasta samanlaista kipua kesti siihen asti kunnes sitten laitoksella puhkaisivat kalvot ni alkoi ihan helkutilliset supistuskivut, onneksi epiduraali auttoi :) Kalvojen puhkasun jälkeen meni sellanen 6h kun vauva oli maailmassa.

kuulostaa "oikeilta" supistuksilta,itselläni oli kivuliaamat,mutta ihmisillä on erillaiset kipuherkkyydet ja varmaan supistuksiakin eri voimakkuuksia. Minullakin muuttuivat loppuakohti kivuliaammiksi. Onnea matkaan,soittele sinne synnärille.

Kiitos jo vastanneille... synnärille ei ole kuin ihan lyhyt matka, autolla ehkä kestää kymmenen min. liikenteestä riippuen, eli sen suhteen ei ole kiirettä. Ihan mielellään kyllä olisin kotona mahd. pitkään, mieskin kun pääsee töistä vasta kahden maissa.

Luin jostain, että jos lähtötilanne on kuin mulla eli tosiaan aika epäkypsä, voi tässä mennä jopa 2 vuorokautta...? Ja jos supparit välillä loppuu/tulee harvemmin, olikohan silloin kyseessä väärä hälytys? Vai pitäisikö tämän nyt tästä jatkua ja voimistua koko ajan?

Mulla on niin huonoa kokemusta synnärin kätilöistä aina kun sinne soitan, että yritän olla ihan heti soittamatta...:) Niiden asenne on puhelimessa aina sellanen, että V*ttuako tänne soittelet, meillä oli kahvitauko kesken....

Synnytys on käynnissä :) Mun kohdalla esikoisen synnytyksessä tuli suppareita tuohon tapaan n. 12h. Paljon ei kohdunsuu auennut, olikohan 2 sormea kun käytiin näytillä. Sitten tulikin siellä tutkimusten aikana vedet. Pienen tauon (30 min?) jälkeen supparit kovenivat huomattavasti. Vauva syntyi n. 7h vesienmenon jälkeen. Synnytys oli siis pitkä ja alkoi vielä yötä vasten, mutta ponnistusvaihe meni silti nopeasti, 8 min. Jotenkin sain hyvin aikaa sopeutua tilanteeseen, että meille on tulossa vauva.

Onnea synnytykseen!

mulle on ainakin sanottu kahdesti että sittenkun ei voi puhua normisti niin on ns tosi kyseessä :D
on mullakin korkea kipukynnys, keskimmäisestä mentiin sairaalaan niin 8cm olin auki.
siinä kätilölle höpötellessä se sanoi ettei olis ikinä uskonut koska en vaikuttanut puhuessa niin kipeältä.
en siis ehtinyt saada epiä/spinaalia, en ole missään kolmessa ehtinyt saada kun vauvoilla on ollut kiire ulos :D

Juu, ajattelin lähteä käymään kohta postissa ja takaisin hakemassa yhden miehen paketin, siitä tulisi kyllä vaan n. reilun kilometrin reissu, mutta ehkä mä kiertelen vähän muualla kanssa. :)

Mä koin esikoisen kohdalla supistukset niinku menkkakipuina. Ne olivat sen verran kovia etten saanut unta, mutta sen verran "laimeita" että vielä synnärille saapuessamme kun paikat oli 6cm auki ja meidät ohjattiin sinne synnytyssaliin, pyysin päästä aamupalalle kanttiiniin ennen kuin aletaan synnyttämään :laugh: Muistan vaan että ihan tajuton nälkä mulla oli. No pääsinkin, soittelin kaikille että "vähän jännää, nyt mä sit synnytän" niin sain palautetta että "Kuule, et sä siinä naureskelis jos se synnytys olis ihan oikeasti alkanut..".

Tää lähtee käymään siellä kävelylenkillä, jos se vaikka saisi vauhtia tähän (toivottavasti!) alkaneeseen hommaan. Mielelläni lukisin vielä lisää kokemuksia siitä, millaisina olette kokeneet ihan ne ensimmäiset synnytyssupistukset ja miltä ne teillä ovat tuntuneet. Kiitos! :)

mulle on ainakin sanottu kahdesti että sittenkun ei voi puhua normisti niin on ns tosi kyseessä :D
on mullakin korkea kipukynnys, keskimmäisestä mentiin sairaalaan niin 8cm olin auki.
siinä kätilölle höpötellessä se sanoi ettei olis ikinä uskonut koska en vaikuttanut puhuessa niin kipeältä.
en siis ehtinyt saada epiä/spinaalia, en ole missään kolmessa ehtinyt saada kun vauvoilla on ollut kiire ulos :D

Mulla ihan sama juttu, ja siinä kun alkoi puhumisen kanssa vähän olla heikkoa (piti supistuksen aikana hiljentyä) niin olinkin jo 9cm auki :D Mutta mä luulen että mulla on enemmän kyse vaan siitä että oon niin kova puhumaan ettei sitä tulvaa saa synnytykselläkään hiljennettyä :laugh:

Yhteistyössä