Enterorokko... mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "paula"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"paula"

Vieras
Eli tilanne on tämä. Minulla on 4v. tyttö, jonka pitäisi aloittaa päiväkoti huomenna. Lisäksi meillä on 2kk vauva. 4vuotias oli juuri viime tortaina kitarisaleikkauksessa ja on siis toipumassa siitä.

Nyt kuulin että päiväkodissa, jossa tyttäreni pitäisi aloittaa jyllää enterovirus.

Mitä siis tekisitte? Veisittekö tytön silti päiväkotiin jo huomanna.... toki vaan tutustumaan tämä viikko pikkuhiljaa, vai aloittaisitteko myöhemmin (jos niin milloin) vai mitä. Minä siis olen kotona vauvan kanssa, eli sen suhteen ei ole ongelmaa. En kuitenkaan toivoisi, että meille tätä sairautta tulisi...

Mä olen ihan pulassa

Kun kerran ei ole mitään tarvetta hoidolle, en veisi, koska leikkaus jo on laskenut vastustuskykyä, jolloin lapsi on flunssassa yms. viimestään ens viikolla ellei rokkoa saa. Sitten hoitoon kun on tarvetta ja lapsi on terve. Kannattaa alottaa relatapletit, auttaa vastustuskykyyn.

Antaisin vielä toipua leikkauksesta kotona jos vielä on toipumassa siitä (mulla ei hajuakaan kaunko siitä toivutaan mutta kirjoitit että lapsi on siitä toipumassa) ja veisin kun on parantunut täysin, mikäs kiire sinne on jos olet kotona. Päiväkodeissa nyt jyllää lähes koko ajan jotain: vesirokko, oksutauti, räkätauti, täitä, kihomatoja jne. jos kaikelta haluaa välttyä, on parempi olla kotona. Tosin sekään ei auta, sillä kaupassakin on käytävä.

Myöhemmin tietenkin :)
Se voi olla aivan hirveä tauti. Enkä usko että yksikään lääkäri suosittelisi hommaa mitään rokkonäppylöitä leikatulle kudosalueelle.

No, vaikee vastata. Mun lapsi ei varmaankaan olis menossa hoitoon, jos itse olisin vauvan kanssa kotona... (ja juu, on kokemusta, 9 lasta, ja lapset hoidossa vain työn/opiskelun takia)
Lähinnä mietin, miksi sun lapsi on hoitoon menossa, onko syy pakollinen (vakava masennus, syvä uupumus yms) vai onko kyse sun mukavuudesta? Jos lapsi tarvitsee välttämättä hoitoa, niin silloin hänet kannattaa viedä päiväkotiin silloin kun on ollut tarkoituskin, koska tauteja siellä on aina. Jos taas kyse on äidin mukavuudesta, niin kannattaa miettiä useamman kerran. Ne päiväkodista tuodut taudit eivät ole kivoja kenellekään, ja niitä on ihan varmasti edessä jos päiväkotiura on vasta alussa.

hmm kysyi miksi pitää laittaa päiväkotiin. No siksi kun itse haluaa.... haluaa saada kavereita ja olla niiden kanssa, touhuta ikätovereiden kanssa jne. Ei meillä muuten olisikaan pakottavaa tarvetta, mutta kuuntelen tytön omaa toivetta

seurakunnan kerho, oli parina päivänä viikossa, päälle äitin ja siskon kanssa perhekerho ja mll kahvila, ja sitten oi vielä muskari yhtenä iltana ja uimakerho, ei tarvinnut päiväkoteja.

Kai lapsi on pk:ssa vielä kokopäiväisenä? 5x10 tuntia viikossa, että ihan varmasti ehtii saada riittävästi kavereita.

Toivottavasti subjektiivinen päivähoito-oikeus lopetettaisiin, niin saisivat kaikki laiskurit hoitaa omat lapsensa tai kustantaa heidän hoitonsa ihan itse. Verorahojen väärinkäyttöä tuollainen!

Kiitos oikein paljon kun lyttäätte heti. Mulla myös taustalla 10 vuoden masennus ja olen yksinhuoltaja, jotan katsoin, että meille kaikille on parempi, että tyttö saa olla myös kavereiden kanssa ja saa enemmän ohjelmaa päivään, on hvin aktiivinen tyttö. Ja on tarkoitus että on n. 5h päivässä 3-4 pvä viikossa ja miten itse haluaa :D

Anteeksi, minun tarkoitukseni ei ainakaan ollut lytätä, vaan ohjata sinua pohtimaan plussia ja miinuksia. JOS ei välttämättä syystä tai toisesta tarvitse hoitopaikkaa, niin ei ehkä ole järkevää hakea kaikkia päiväkodista saatavia pöpöjä kotiin vauvallekin. Jos taas hoito on ehdottomasti tarpeen, niin pöpöistä ei voi välittää.

[QUOTE="hmm";30149438]Miksi 4-vuotias pitää laittaa hoitoon ollenkaan, kun olet kuitenkin vauvan kanssa kotona?[/QUOTE]

Oho, vasta viestissä #7 päästiin juttelemaan tästä :O

Ap: en veisi vielä, odottaisin vähän aikaa. Mutta olen muutenkin taipuvainen välttelemään kaikkia tauteja. Otin lapsen pois päiväkodista vatsataudinkin takia...

Älä vie vielä. Itse en missään nimessä veisi, kun kerran tilanne on se, ettei lapsen ole vielä pakko hoidossa aloittaa.

Meillä jyllää juuri tällä hetkellä enterorokko. Ensin oireet alkoivat vauvalla, muutaman päivän kuluttua 4v:llä ja seuraavana päivänä 5v:llä.

Olen nyt valvonut mieheni kanssa 4 yötä itkevien lasten kanssa ja voin kertoa, että tässä perheessä on sekä väsynyt äiti, isä, että lapset. Panadol, Burana ja Pronaxen menee täysillä annoksilla, mutta valitettavasti niistä ei ole riittävää apua...lapset ovat silti kivuliaita.

Vauva söi edellispäivä 4 tl kiinteitä ja joi maitoa 4,5 dl ruiskulla annettuna...enempää ei suostunut ottamaan, vaan sylki kaiken ulos. Ei ihme, koska kurkku on tulipunainen ja täynnä kipeitä rakkuloita...mutta kun tuo nestemäärä nyt vaan on aivan liian vähän, kun kuumettakin kuitenkin oli 39,9 astetta.

Nyt 4v itkee kivuliasta suutaan, eikä suostu syömään, koska sattuu niin paljon. Onneksi on jo isompi ja ymmärtää sen, että vaikka ei söisi, niin juominen on pakollista, vaikka kuinka sattuisi. Kuume on kova, eikä lapsen jalat kanna kunnolla...kaatui eilen 6 kertaa kotona kävellessään. Lapsi on siis ajoittain todella huonona.

Ja eiköhän tuo 5v sitten tänään tai viimeistään huomenna aloita valittamaan kurkkuaan, sillä ensimmäiset rakkulat käsiin on jo ilmestyneet.

Jotta semmoinen tauti. Olen täällä nyt kädet kyynärpäitä myöden ristissä, että itse säästyisin moiselta taudilta. Tai jos se on pakko sairastaa, niin toivottavasti saan edes nämä lapset sitä ennen vähän parempaan kuntoon. Muuten koetellaan sitten jo ihan tosissaan tämän perheen voimia.

Chef, suostuuko 4 ja 5 v syömään jäätelöä? Meillä meni pari päivää sellaisella 'dieetillä' + kylmät nesteet...

Syö onneksi jäätelöä ja mehukeittoja. Tänään ajattelin tehdä mannapuuroa ihan vellin muotoon, josko sekin uppoaisi. Ja kasvissosekeitto saattaisi myös mennä, kun sen vetää ihan silkkisen sileäksi...ja se on itse asiassa hyvää jopa kylmänä :)

Mutta tosiaan, nesteet on tärkeämpiä, joten niin kauan, kun saan niitä menemään, niin kaikki hyvin :)

Voimia chefin perheeseen. Kyllä kuulostaa kamalalta. Kauanko tuollainen tauti yleensä kestää ja voiko sen saada monesti elämässään?

T. 3vkon päästä lapset hoitoon ekan kerran :(

Älä vie vielä. Itse en missään nimessä veisi, kun kerran tilanne on se, ettei lapsen ole vielä pakko hoidossa aloittaa.

Meillä jyllää juuri tällä hetkellä enterorokko. Ensin oireet alkoivat vauvalla, muutaman päivän kuluttua 4v:llä ja seuraavana päivänä 5v:llä.

Olen nyt valvonut mieheni kanssa 4 yötä itkevien lasten kanssa ja voin kertoa, että tässä perheessä on sekä väsynyt äiti, isä, että lapset. Panadol, Burana ja Pronaxen menee täysillä annoksilla, mutta valitettavasti niistä ei ole riittävää apua...lapset ovat silti kivuliaita.

Vauva söi edellispäivä 4 tl kiinteitä ja joi maitoa 4,5 dl ruiskulla annettuna...enempää ei suostunut ottamaan, vaan sylki kaiken ulos. Ei ihme, koska kurkku on tulipunainen ja täynnä kipeitä rakkuloita...mutta kun tuo nestemäärä nyt vaan on aivan liian vähän, kun kuumettakin kuitenkin oli 39,9 astetta.

Nyt 4v itkee kivuliasta suutaan, eikä suostu syömään, koska sattuu niin paljon. Onneksi on jo isompi ja ymmärtää sen, että vaikka ei söisi, niin juominen on pakollista, vaikka kuinka sattuisi. Kuume on kova, eikä lapsen jalat kanna kunnolla...kaatui eilen 6 kertaa kotona kävellessään. Lapsi on siis ajoittain todella huonona.

Ja eiköhän tuo 5v sitten tänään tai viimeistään huomenna aloita valittamaan kurkkuaan, sillä ensimmäiset rakkulat käsiin on jo ilmestyneet.

Jotta semmoinen tauti. Olen täällä nyt kädet kyynärpäitä myöden ristissä, että itse säästyisin moiselta taudilta. Tai jos se on pakko sairastaa, niin toivottavasti saan edes nämä lapset sitä ennen vähän parempaan kuntoon. Muuten koetellaan sitten jo ihan tosissaan tämän perheen voimia.

Onko vauva nyt sairaalassa nestetytettävänä? (Toivottavasti) Isommankin vointi kaipaisi ehkä lääkärin arviota, jos hän ei pysy pystyssä.

Tiesithän että buranaa ja pronaksenia ei saa antaa yhdessä? (Siis niin että vaikuttavat yhtäaikaa?)

Voimia chefin perheeseen. Kyllä kuulostaa kamalalta. Kauanko tuollainen tauti yleensä kestää ja voiko sen saada monesti elämässään?

T. 3vkon päästä lapset hoitoon ekan kerran :(

Noin 7 päivää lääkärin mukaan...voi kestää muutaman päivän ylikin, mikäli oireet ovat rajut. Ja nuo vauvan oireet kyllä sitä ovat, vaikka olen kyllä rajumpiakin oireita (googlen kuvahaku) nähnyt.

Ja valitettavasti sen voi saada useamman kertaa (googlen mukaan) sillä enteroviruksia on useita...tosin lääkärin mukaan sen voi sairastaa vain kerran. Mutta veikkaan, että lääkäri on nyt väärässä, sillä lasten serkku on sairastanut sen jo kahdesti.

Yhteistyössä