Entinen työnantaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Henna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Henna"

Vieras
Olin joskus aikoinaan henkilökohtaisena avustajana eräälle naiselle. Meillä ei ollut koskaan mitään ongelmia keskenään.
Myöhemmin mieheni sisko meni samalle naiselle avustajaksi. Heillä oli paljon ongelmia keskenään.

Nyt, kun heidän työsuhteesta on jo muutama kuukausi, tämä avustettava on mennyt haukkumaan mieheni siskoa hänen uusille avustettaville. Ja aiemmin myös kertonut ystävilleen avustajan henkilökohtaisia asioita. Minulle hän myös on soitellut monta kertaa ja haukkunut.

Eikö työnantajilla ole minkäänlaista vaitiolovelvollisuutta? Eihän työtodistukseenkaan saa laittaa mitään, mikä vaikeuttaisi uusien töiden saamisen, niin onko tämä oma-aloitteisesti haukkumaan meno jotenki sallittua? Olen ymmärtänyt, että työnantaja saa kertoa joitain asioita entisestä työntekijästä, jos uusi työnantaja soittaa vanhalle, mutta että tuolleen mennä ite juttelemaan uusille avustettaville ja haukkua täysin paskaksi?

Mieheni sisko pyysi minua käymään tämän naisen luona ja pyytää häntä lopettamaan moiset haukkumiset (joista suurin osa oli kaikenlisäksi paskapuhetta). Yritän tässä kerätä faktatietoa asioista, jotta voisin omien mielipiteiden lisäksi esittää...

Mutta onko sitä faktatietoa?:)

MIten ihmeessä tämä työnantaja voi tietää avustajansa henkilökohtaisia asioita?

Ei kannata sekaantua toisten riitoihin. Joudut mukaan ja pahimmassa tapausessa todistajaksi jossain oikeudessa, riita yltyy ja tulee mukaan jotain vaitiolovelvollisuuden laiminlyöntejä.

avustaja kertonut luottamuksellisesti avustettavalle asioitaan heidän jutellessa "henkeviä".

hmm... niin, ehkä minun ei tosiaan pitäisi sekaantua tähän. inhottavaa vaan, kun kumpikin soittelee mulle ja puhuvat toisistaan :/

Henkilökohtaisen avustajan työsuhteet on kinkkisiä siksi, että avustettava usein tekee niistä liian henkilökohtaisia. Mennään yksityiselämän asioihin myös avustajan osalta, vaikka sen ei pitäisi kuulua työnkuvaan.

Opin noita töitä tehdessäni niukkuuteen omien asioiden kertomisessa, koska huomasin, että ne kiinnostivat työnantajaa kohtuuttoman paljon, ja niistä tehtiin liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä, jotka vaikuttivat työhönkin.

Viisainta on siis olla paljastamatta itsestään sellaisia yksityiskohtia, joita ei halua yleiseen levitykseen.

Ja mitä nyt tuohon nimenomaiseen tilanteeseen tulee, niin vahinko on kyllä jo tapahtunut, mutta ei sitä kannata enää laajentaa asiaa lisää käsittelemällä.

Mitä ihmeen merkitystä entisen työnantajan puheilla voisi oikeasti olla? Hän on vain yksi ihminen, levittää tietojaan vain valikoidulle piirille, eikä välttämättä ole kovin vakavasti otettava puheineen. Yleisestikään en pidä kovin luotettavina sellaisia tietoja, jotka koskevat jonkun minulle täysin tuntemattoman yksityiselämää, ihan vain siksi, että minulla ei ole mitään syytä olla sellaisista asioista tietoinen, ja siksi on aina erikoista, jos joku niitä minulle silti kertoo.

Älä puutu asiaan, ja neuvo myös miehesi siskoa jättämään asian sikseen. Asiallisesti voit esimerkiksi sanoa entiselle työnantajallesi, että et halua ottaa asiaan mitään kantaa. Voit ehkä sanoa senkin, että pidät miehesi siskoa ihan asiallisena henkilönä, mutta että et halua puuttua asiaan, koska se ei kuulu sinulle. Voit siis pyytää häntä lopettamaan aiheesta puhumisen.

totta, näin teen. tänään taas tämä työnantaja soitteli ja kovasti halus puhua miehen siskosta. sanoin että ei puhuta siitä nyt. lisäksi oli näyttämässä jotaki heidän välisiä tekstiviestejä mulle. en aio niitä lukea vaikka kuinka yrittäisi.
miehen sisko oli eilen pyytänyt, että jospa tämä lopetettais nyt tähän, johon oli saanut kuulema jotakin vittuilua sekä kaiken huonon toivotuksia, johon oli vaan vastannut että toivon sinulle kuitenkin kaikesta huolimatta kaikkea hyvää.

:)

itsekkin olen tehnyt avustajan töitä aiemmin, viimeisen jälkeen kyllä tulin siihen tulokseen, etten halua olla enää pelkkä orja joillekkin, jotka eivät välttämättä tarvis ees niin paljon apua, mitä heille on myönnetty...

Yhteistyössä