Entinen ystävä, oudot fiilikset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hämmentynyt"

Vieras
En todellakaan tiedä, miksi kirjoitan tästä tänne. Tuli vaan niin hämmentynyt olo, että en tiedä itsekään, mitä ajattelisin...

FB ehdotti mulle kaveriksi henkilöä, jonka tunnen kyllä, mutta jota en nyt todellakaan ole lisäämässä kavereihini. Hänellä oli sen verran style profiilikuva, että klikkasin kuitenkin linkkiä nähdäkseni sen suurempana ja profiilia katsoessani huomasin, että sielä on linkki hänen nettisivuillensa, joten menin niitäkin katsomaan ja sieltä löytyikin vaikka mitä... Olisi ollut parempi olla menemättä, niin ei tarvitsisi näitäkään nyt miettiä.

Kyseessä on siis vanha kaverini tai ystäväni, jonka kanssa välit alkoivat ensin viilentyä hitaasti ja sitten lopulta menivät kokonaan poikki, kun suutuin hänelle selän takana puhumisesta ja kävin sanomassa suorat sanat.

Hän on aika suorapuheinen tapaus ja monta kertaa kertoi olevansa minulle kateellinen vähän siitä sun tästä... Kun hänellä kuulemma ei ole mikään hyvin ja mulla oli kaikki hyvin jne. (En näe asiaa ihan samalla tavalla. Ei munkaan elämäni mitenkään täydellistä ole, mutta osaan iloita niistä asioista, jotka mulla on hyvin.)

No nyt bongasin sieltä nettisivuilta hänen tekemäänsä musiikkia, ja yksi niistä lauluista kertoo ainakin osittain musta. Toivottavasti ei kokonaan. En haluaisi, että hän on saanut musta niin ison päähänpinttymän, että olisi kirjoittanut kokonaisen laulun sen vuoksi. Tuli aika vaivaantunut olo. Itse en ole ajatellut tätä entistä kaveria enää vuosiin, mutta ilmeisesti minä olen jäänyt vaivaamaan hänen mieltään. Mitä tein väärin... En haluaisi olla kenenkään mieltä painamassa noin kovasti... Noh, en nyt varmaan mahda tälle asialle yhtään mitään, mutta nyt alkoi vaivata muakin.

Entinen kaveri on ilmeisesti entinen ihan syystä. Jos musiikki on hänen tapansa purkaa mieltään, niin mikäs siinä. Se on hänen keinonsa ja hänen "versionsa" tavallaan. Mutta älä jää itse sitä pohtimaan tai ainakaan ota siitä itsellesi murhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja älä mieti;24765492:
Entinen kaveri on ilmeisesti entinen ihan syystä. Jos musiikki on hänen tapansa purkaa mieltään, niin mikäs siinä. Se on hänen keinonsa ja hänen "versionsa" tavallaan. Mutta älä jää itse sitä pohtimaan tai ainakaan ota siitä itsellesi murhetta.

Niin... Toinen purkaa mietteitään tekemällä piisin ja toinen tekemällä hölmön aloituksen mammapalstalle. :D

Laitoitko vaan välit poikki vai ehdittekö selvittää asioita? Usein toiselle osapuolelle on tärkeää saada tavata kasvotusten ja puhua asiat halki, ennen kuin yhteydenpito lopullisesti katkeaa. Ehkä asia jäi häntä vaivaamaan ja välittää sinusta vielä. Kuinka kauan tuosta on? Ko. tyyppi on voinut kovastikin muuttua niistä ajoista. Luulisi kyllä, että hän olisi ottanut sinuun yhteyttä, jos jostain haluaisi puhua.

Viimeksi muokattu:
Voikohan ap edes olla varma, että kyseinen biisi kertoo juuri hänestä? Enpä usko. Jos vaikka siinä puhuttaisiinkin jotain "entisestä kaverista", niin sellaisia nyt voi olla yhdellä ihmisellä useampiakin. Etenkin jos henkilö on vaikea luonne. Saati sitten tuotakin anonyymimmat ilmaisut esim. kateudesta tai vihasta nyt ovat aivan peruskauraa biisien sanoissa. Helposti sitä ihminen vain ottaa asiat itseensä. Olisihan se nyt imartelevaa jos entinen kaveri olisi ihan biisin sinusta tehnyt. :D

"You think this song is about you, don't you?" - monessa laulussakin esiintynyt tosiasia.

Minusta on niin yleistä se, että tuntee kuinka joku biisi on kuin tehty jollekin tai se koskettaa erilailla eri tilanteessa, kuinka sanat saakaan osumaan omaan elämäänsä.

Olitteko läheisiäkin ystäviä? Vai olitko sinä tärkeämpi ko. ihmiselle kuin hän sinulle? Oletko varma, että biisi kertoo sinusta? Se kyllä on ihan oikeasti kova paikka, jos toisesta on välittänyt kovasti ja hän vain pistää yhteydet poikki eikä suostu keskustelemaan asioista kasvotusten. Etenkin, jos toinen kokee, että asiassa on väärinkäsityksiä tai, että jotain on selvittämättä.

Ilmeisesti tuosta on aikaa jo vuosia, joten luulisi tuon ihmisen ottaneen jo yhteyttä, jos tilanne häntä suuremmin vaivaisi.

Laitoitko vaan välit poikki vai ehdittekö selvittää asioita? Usein toiselle osapuolelle on tärkeää saada tavata kasvotusten ja puhua asiat halki ennen kuin yhteydenpito lopullisesti katkeaa. Ehkä asia jäi häntä vaivaamaan ja välittää sinusta vielä. Kuinka kauan tuosta on? Ko. tyyppi on voinut kovastikin muuttua niistä ajoista. Luulisi kyllä, että hän olisi ottanut sinuun yhteyttä, jos jostain haluaisi puhua.

Siinä vaiheessa kun pistin välit poikki, niin meidän yhteydenpito oli jo hiljalleen vähentynyt ja vähentynyt niin, ettei oikeastaan enää oltu muutenkaan tekemisissä. Mutta joo, ei selvitelty mitenkään. Kävin vaan sanomassa hänelle, että tiedän, mitä hän on musta puhunut selän takana ja että mun mielestäni se on todella törkeetä. Sen jälkeen ei oo oltu yhteyksissä.

Olisin olettanut, että hän ottaa muhun yhteyttä, jos haluaa vielä sanoa jotain, mutta ei ottanut. Itse en jäänyt häntä enää sen jälkeen miettimään.

[QUOTE="vieras";24765597]Voikohan ap edes olla varma, että kyseinen biisi kertoo juuri hänestä? Enpä usko. Jos vaikka siinä puhuttaisiinkin jotain "entisestä kaverista", niin sellaisia nyt voi olla yhdellä ihmisellä useampiakin. Etenkin jos henkilö on vaikea luonne. Saati sitten tuotakin anonyymimmat ilmaisut esim. kateudesta tai vihasta nyt ovat aivan peruskauraa biisien sanoissa. Helposti sitä ihminen vain ottaa asiat itseensä. Olisihan se nyt imartelevaa jos entinen kaveri olisi ihan biisin sinusta tehnyt. :D[/QUOTE]

Kirjoitin, että "kertoo ainakin osittain musta" juuri siksi, että uskon - tai ainakin toivon kovasti - että en voi olla ainoa innoittaja tuon laulun tekstille. Piisi kertoo kateudesta ihan yleisellä tasolla, ja sopisi kyllä mulle kirjoitetuksi muiltakin osin, mutta yksi säkeistö on suora luettelo asioista, joita olen tehnyt elämässäni. Jos sitä säkeistöä ei olisi, olisin ajatellut, että tuo entinen kaveri oli niin kateellinen luonne, että on varmaan ollut kade vähän kaikille ja kirjoittanut sitten jostain muusta henkilöstä piisin, joka nyt sattuisi sopimaan mullekin kirjoitetuksi, mutta se yksi säkeistö muutti ajatukseni.

Ja joo, voi tietenkin olla, että hän tuntee jonkun toisenkin, joka on tehnyt kaikki ne siinä piisissä luetellut asiat. Jos näin on, niin hyvä. Sittenhän minä en olisikaan jäänyt vaivaamaan hänen mieltään. :) Se olisi parempi niin.

Olitteko läheisiäkin ystäviä? Vai olitko sinä tärkeämpi ko. ihmiselle kuin hän sinulle? Oletko varma, että biisi kertoo sinusta? Se kyllä on ihan oikeasti kova paikka, jos toisesta on välittänyt kovasti ja hän vain pistää yhteydet poikki eikä suostu keskustelemaan asioista kasvotusten. Etenkin, jos toinen kokee, että asiassa on väärinkäsityksiä tai, että jotain on selvittämättä.

Ilmeisesti tuosta on aikaa jo vuosia, joten luulisi tuon ihmisen ottaneen jo yhteyttä, jos tilanne häntä suuremmin vaivaisi.

Jossain vaiheessa oltiin aika läheisiäkin, sitten tosiaan etäännyttiin pikkuhiljaa. En tiedä, olinko tärkeämpi hänelle kuin hän minulle, mutta mulla on itselläni laaja tuttavapiiri ja paljon kavereita (oikeita ystäviä tosin vain pari), kun taas hänellä on vain muutamia kavereita.

Tämä piisi, josta puhun, ja itseasiassa kaikki muutkin piisit, joita hän oli kirjoittanut, kertoivat yksinäisyydestä. Ehkä juuri sen takia jäi mua niin vaivaamaan, kun tuli sellainen tunne, että olin ehkä epäreilu, kun pistin välit poikki, kun se välien poikki pistäminen ei tosiaan mulle ollut niin kamala juttu, kun mulla on paljon tuttavia muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24765778:
Jossain vaiheessa oltiin aika läheisiäkin, sitten tosiaan etäännyttiin pikkuhiljaa. En tiedä, olinko tärkeämpi hänelle kuin hän minulle, mutta mulla on itselläni laaja tuttavapiiri ja paljon kavereita (oikeita ystäviä tosin vain pari), kun taas hänellä on vain muutamia kavereita.

Tämä piisi, josta puhun, ja itseasiassa kaikki muutkin piisit, joita hän oli kirjoittanut, kertoivat yksinäisyydestä. Ehkä juuri sen takia jäi mua niin vaivaamaan, kun tuli sellainen tunne, että olin ehkä epäreilu, kun pistin välit poikki, kun se välien poikki pistäminen ei tosiaan mulle ollut niin kamala juttu, kun mulla on paljon tuttavia muutenkin.

Vaikutat ihanan empaattiselta ihmiseltä. :) Tollasia on harvassa. Voithan pistää hänelle vaikka fb-viestin, jos asia kovasti vaivaa mieltäsi. Siinä on tosin sitten riski, että saat hänet "riesaksesi". :D Voit toki itse vetää rajan siihen, paljonko haluat olla tekemisissä, jos ylipäänsä haluat.

Vaikutat ihanan empaattiselta ihmiseltä. :) Tollasia on harvassa. Voithan pistää hänelle vaikka fb-viestin, jos asia kovasti vaivaa mieltäsi. Siinä on tosin sitten riski, että saat hänet "riesaksesi". :D Voit toki itse vetää rajan siihen, paljonko haluat olla tekemisissä, jos ylipäänsä haluat.

Ihan tosissani mietin, kun hänen sivujaan luin, että mun pitäisi ottaa häneen yhteyttä ihan vaan siksi, koska hän on niin yksinäinen. Sitten toisaalta tuli sellainen tunne, että onko sekään sitten hyvä, jos tarjoan seuraa vain siksi, että säälin häntä, kun on niin yksinäinen. Kun se ei ole oikeaa ystävyyttä. :(

Monimutkainen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24765887:
Ihan tosissani mietin, kun hänen sivujaan luin, että mun pitäisi ottaa häneen yhteyttä ihan vaan siksi, koska hän on niin yksinäinen. Sitten toisaalta tuli sellainen tunne, että onko sekään sitten hyvä, jos tarjoan seuraa vain siksi, että säälin häntä, kun on niin yksinäinen. Kun se ei ole oikeaa ystävyyttä. :(

Monimutkainen juttu.

Ei kyllä kannata pelkän säälin takia yrittää rakentaa kaveruutta uudelleen. :| Kiinnostaako sinua muutoin tämän ihmisen kuulumiset tai voisitko kuvitella, että teillä olisi vielä jotain yhteistä tms.? Jos haluat jotain laittaa niin kysy vaikka ihan vaan varovaisesti kuulumisia.

Jäi kiinnostamaan, otitko/päätitkö ottaa yhteyttä, ap? :)

Olen tätä pohtinut oikein pidemmän kaavan kautta ja tulossa siihen tulokseen, että teen mitä tahansa, niin joku mua harmittaa jokatapauksessa...

Hän on siis pahasti yksinäisyydestä kärsivä sinkku ja mulla on tietty FB-profiilikuvana sellainen otos, missä on lapset mukana. No sen tänhetkisen profiilikuvanhan voi vaihtaa, mutta jos pistän viestin FB:ssä, niin eikös viestin vastaanottaja näe mun koko profiilikuvakansioni? Ja sielä on sitten lisää niitä lapsien kuvia ja hääkuva jne. että se ei takuulla herätä iloisia ajatuksia hänessä.

Olen miettinyt erityisesti tuota kysymystä, minkä heitit, että olisiko meillä vielä jotain yhteistä... Ollaan opiskelukavereita, molemmat naisia miesvaltaisella alalla, ja kyllä mun täytyy sanoa, että jollain ihmeellisellä tavalla mulla on sellainen erityinen yhteys melkein kaikkien niiden naisten kanssa, joihin oon tutustunut ja jotka on mun kanssa samalla alalla. Siinä on joku sellainen samanlainen ajatusmaailma -tyylinen juttu, että niiden ihmisten ajatuksia on helppo ymmärtää, vaikka muissa asioissa ei välttämättä olisikaan niin paljon yhteistä. Enkä tarkoita, että meidän tarvitsisi puhua opiskelu- tai työjutuista, jos tavattaisiin.

Eli toisaalta, yhteistä varmaan löytyisi ja paljonkin. Toisaalta me ollaan nyt niin eri elämäntilanteissa, että en tiedä, tulisiko siitä tapaamisestakaan mitään. Paitsi se hänen kateellisuutensa mun elämäntilannettani kohtaan, niin lisäksi imetän pientä vauvaa, eli jo ihan tapaamisen järjestelyjen kannalta mun täytyis huomioida se, ja hän todennäköisimmin ehdottaisi tapaamista vaikka jossain bistrossa illalla.

Kuuntelin sen piisinkin vielä uudelleen ja oon nyt tullut siihen tulokseen, että en ole missään tapauksessa ollut sen piisin sanoituksen ainoa innoittaja. Siinä kerrotaan toisessa säkeistössä selvästi yhdestä toisesta opiskelukaveristamme. Se on siis kateellisuudesta yleisesti, mutta kirjoitettu siihen muotoon kuin siinä kerrottaisiin jostain yhdestä henkilöstä, vaikka oikeasti se kertoo yhdistelmästä monia henkilöitä, joita hän on tuntenut. Eli olen antanut itselleni luvan olla vaivaamatta päätäni sen yhden piisin takia. Sen sijaan mua vaivaa se, että tyyppi on niiiiiiiiin poskettoman yksinäinen. Se on tosi surullista.

Tosin enpä minä häntä pelastaisi, vaikka kävisinkin hänen kanssaan kahvilla vaikka kolme kertaa vuodessa... :(

Muuhun nyt en ota kantaa, mut mua ärsyttäis jos joku esittäis kaveria vain säälistä tms. Ja vaikka kaveriton olen, ni en mitä tahansa seuraa kelpuuttais. Täytyy olla aitoa kiinnostusta. :)

No joo, kyllä muakin ärsyttäisi. :| Fb:ssa ja mesessä kyllä pidän yhtä entistä koulukiusattua koulukaveria kaverina, koska en halua syrjiä ko. ihmistä enää yhtään enempää. On jo saanut tarpeeksi sitä osakseen. En kyl sen enempää lähtisi ystävystymään.

Ap:lla tosi on/on ollut tuon ihmisen kanssa jotain yhteistäkin, jos ovat kerran olleet läheisiäkin aikoinaan. Ainakin voi kuulumisia kysellä, jos haluaa tuosta ihmisestä jotain tietää ja esim. siitä, onko häntä jäänyt jokin vaivaamaan.

Ap., mä olen aika samassa tilanteessa kuin tuo ystäväsi (paitsi en kyllä osaa musiikkia tehdä).

Näin omasta näkökulmastani, toivon sydämestäni, ettet ota yhteyttä. En keksi tällä hetkellä mitään pahempaa, kuin tavata vuosien jälkeen ihmistä joka muutenkin on aiemmin saanut suunnilleen kaiken mistä itse olen turhaan vaan saanut haaveilla ja sitten hän tulee tapaamiseen vauva kainalossa ja tätä imettäen sekä tälle leperrellen.

Mä en usko, että voit tuossa elämäntilanteessasi oikeasti auttaa hänen yksinäisyyttään etenkin jos sulla ei ole aitoa halua olla tekemisissä, satutat häntä niillä asioilla, mitä olet saavuttanut ja hän ei, väistämättä ihan liikaa. Ja ne on kuitenkin niin suuri osa sun elämää, että et sä pysty niitä pyyhkimään näkymättömiin teidän väliltä.

[QUOTE="vieras";25201452]Jäi kiinnostamaan, mitä ap teki? Löytyi sattumalta tämä aloitus, kun sitä aiemmin luin.[/QUOTE]

Tämä kiinnostaisi muakin. Kamalan surullista, miten yksinäisiä ihmisiä on. :|

Yhteistyössä