Epäilen, että neuvolatäti antoi vauvalle rotarokotteen, vaikka kieltäydyin.. mistä asian saa selville?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras nyt

Vieras
Kysymällä tietysti, mutta muuten. Kuuluuko rokotteet laittaa rekisteriin tai edes papereihin muuten?

Olin itse toisessa huoneessa jälkitarkastuksessa ja neuvolatäti katsoi sen aikaa vauvaa. Nyt vauvalla tuntuu olevan ihan samat oireet kuin kaverin vauvalla rotarokotteen jälkeen: itkuisuus, vatsakivut, ilmavaivat, pahanhajuinen uloste (ihan järkyttävä haju!!) ja pulauttelu. Normaalisti ei ole tällainen. Tänään siis oltiin neuvolassa. Tuntuu hullulta ajatella näin, mutta heti ekana tuli mieleen, ettei sittenkin ois sujauttanut sitä rokotetta vauvalle.

Ja ei, minua ei kiinnosta herättää keskustelua rokotteista sen kummemmin, vain ihmettelen voiko tällainen olla edes mahdollista vai onko vain sattumaa että vauva käyttäytyy tänään tällä tavoin..

Kyllä se pitäisi neuvolakorttiin merkitä, jos on antanut. Mutta ehkä on merkannut vain koneelleen.. Oireet kyllä kuulostaa siltä että vois olla. Mutta TOSI törkeä on ollut, jos on mennyt antamaan ilman lupaa! Mutta soita huomenna ja kysy!!

Eikös neuvolakorttiin laiteta ainakin merkintä? Ja varmasti tietokoneelta lapsen tiedoista näkee. En usko että kukaan laittaisi tahallaan ainakaan jos vanhempi on kieltänyt. Miksi laittaisi?

Mulle tuli mieleen että lapsesi on vaan sairas. Noita tauteja on liikkeellä nyt paljon.

edit. Ja joo, tosi on että oireet rokotteesta alkaa vasta myöhemmin..

Neuvolakorttiinhan (pitäis ainakin) kirjataan mitä rokotteita vauva on saanu millonkin..

Sinuna soittaisin huomenna neuvolaan ja ihan pokkana kyselisin noiden oireiden perusteella mikä voi vauvalla olla..

En kyllä oikein jotenkin itsekään usko, mutta kun meillä muut lapset ovat täysin terveitä ja nää oireet tuntuu ihan samalta kuin kaverin vauvalla, jolla ne siis myös alkoi samana päivänä kuin rokote annettiin.. Toivottavasti menee kuitenkin nopeasti ohi, olipa sitten mistä vaan.

Tuntuu ihan hullulta tosiaan :D Mutta niin täsmäisi. Ja nlatäti ei ollut ihan samaa mieltä kanssani noista rokoteasioista.

No aika törkeää on myös soittaa ja epäillä terkkarin luotettavuutta, jos tuon parempia perusteluja ei epäilyillesi ole. Jos minä olisin terkkari, niin loukkaantuisin kyllä siitä että minua epäiltäisi. Ja ihan btw. Rotavirus on sitten iha helvetillinen tauti kun se iskee. Uutisissa oli just, että noilla rokotteilla on onnistuttu vähentämään tautia lähes 90%, että kannattaisi sunkin harkita kaksi kertaa noita rokotteita. Ei niitä ihan turhaan anneta. Oikeastaan mä toivon sun lapsesi puolesta että neuvolantäti olisikin antanut rokotteen ;)

[QUOTE="vieras";26220855]No aika törkeää on myös soittaa ja epäillä terkkarin luotettavuutta, jos tuon parempia perusteluja ei epäilyillesi ole. Jos minä olisin terkkari, niin loukkaantuisin kyllä siitä että minua epäiltäisi. Ja ihan btw. Rotavirus on sitten iha helvetillinen tauti kun se iskee. Uutisissa oli just, että noilla rokotteilla on onnistuttu vähentämään tautia lähes 90%, että kannattaisi sunkin harkita kaksi kertaa noita rokotteita. Ei niitä ihan turhaan anneta. Oikeastaan mä toivon sun lapsesi puolesta että neuvolantäti olisikin antanut rokotteen ;)[/QUOTE]

No tiedän kyllä mikä rota on, 1,5-vuotiaani sai sen juuri samaiselta vauvalta, joka silloin rokotettiin. Lapseni parani onneksi kolmessa päivässä, kyseinen vauva oireili toista viikkoa.

Tarkistan vielä neuvolakortista, mutta ei kai sitä kysymättäkään voi tietää? Tai jos heillä siellä mennyt jotenkin sekaisin, tuleeko rokotetta antaa ja on sitten kuitenkin annettu?

[QUOTE="vieras";26220866]onko sen sun kaverin ja sun vauva ollu rokotteen antamisen jälkeen tekemisissä?[/QUOTE]

Ei ja tuosta on jo aikaa.. silloinen kuopukseni kyllä sai kaverin vauvan rokottamisen jälkeen rotan. Nyt ei tällä nuorimmaisella pitäis olla mitään kontakteja esim. sairastuneisiin, ellei sitten tosi huonolla tuurilla neuvolasta saanut tautia.

Nytkin poju ähkii ja rupsuttelee sängyssä, välillä kitisee tosi itkuisen oloisena, rauhoittuu vähän kun on ilmaa päässyt. Harmi, kun on tähän saakka päästy niin helpolla :(

Eikös rota-rokote pidä itse ostaa ja viedä neuvolaan? Eli mistä sitä olisi edes ollut terkkarilla antaa? Meillä annettiin muiden rokotteiden yhteydessä, joten ihan varmasti ei voinut tietää mihin oireet liittyivät. Oliko kaverilla voinut mennä myös näin?

Meillä ensimmäisestä rota-piikistä ei tullu mitään ja toisesta aika vahva reaktio. Eli mene ja tiedä mihin ja miksi tuokin ero perustuu.

Pitäisi merkinnät löytyä neuvolakortista.

Soitto ja asiallinen tarkitus, jos rokote on annettu, ilmoitus hoitovirheestä. Ja todellakin se ilmoitus, tuollaiset paremmintietäjät vielä joskus tappaa jonkun, kun eivät ymmärrä etteivät voi tehdä päätöksiä vanhempien puolesta vaikka miten hyvää tarkoittaisi.

Meillä kyllä alkoi rotarokotteesta tulla oireita (piereskelyä ja maha oli löysemmällä kuin normaalisti, vatsavaivoja) muistaakseni jo seuraavana päivänä rokotteen annosta.

[QUOTE="mää";26220922]Eikös rota-rokote pidä itse ostaa ja viedä neuvolaan? Eli mistä sitä olisi edes ollut terkkarilla antaa? Meillä annettiin muiden rokotteiden yhteydessä, joten ihan varmasti ei voinut tietää mihin oireet liittyivät. Oliko kaverilla voinut mennä myös näin?

Meillä ensimmäisestä rota-piikistä ei tullu mitään ja toisesta aika vahva reaktio. Eli mene ja tiedä mihin ja miksi tuokin ero perustuu.

Pitäisi merkinnät löytyä neuvolakortista.[/QUOTE]

Ei ainakaan täällä päin pidä ostaa ite mitään vauvojen/lasten rokotteita. Sen lisäks, rotateq rokote ei oo piikki, vaan suun kautta annettava nestemmäinen rokote. Ja ihan oikeesti, ei niitä rokotteita kenenkään kiusaks oo keksitty, vaan siks, että nää taudit saatais pois.

Hyssälä sorvasi ja allekirjoitti lupauksen, lakipykälän jossa sanottiin kutakuinkin näin että vanhemmille ei tarvi kertoa jos hoitaja katsoo tarpeelliseksi antaa rokotteen ala-ikäiselle lapselle.

rota-rokote kuuluu nykyään rokotusohjelmaan eikä sitä tarvitse itse ostaa.

en kyllä usko että täti on rokotteen lapsellesi antanut ja jos on, niin ei varmaan ole kauaa enää neuvolan tätinä.

influenssarokotuskauhujuttujen jälkeen sitä miettii tarkasti mitä rokotteita antaa, mutta ton rotan kanssa en lähtisi pelleilemään.

Meillä kun keskimmäinen sai rotarokoitteen niin se kippurointi ja vinkuminen alkoi jo samana päivänä/iltana..oisko ollut 6h rokotteen antamisesta! Joko tarkistit kortin? Itse kun en nuorimmaiselle ottanut rokotetta,kortissa lukee: äiti ei halunnut rokotetta.

Yhteistyössä