Epäilen, että neuvolatäti antoi vauvalle rotarokotteen, vaikka kieltäydyin.. mistä asian saa selville?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei kai rotatartuntaa voi saada rokotusoireita potevalta? ainakin niin ei taida muiden rokottteiden kohdalla tapahtua. ja mistä tiedät että tartuntalähde oli kaverin vauva, ja että mikä se virus oli?

no meillä ei ole kummallekaan tullut minkäänlaisia oireita rotapiikistä tai mistään muustakaan eli enpä menis syyttämään neuvolantätiä ensimmäisenä koska onhan voinut saada vaikka vatsataudin neuvolareissulla...

rotavirus ei tartu rokotetulta toisiin ihmisiin mun käsittääkseni? ja eikai nyt herrantähden kukaa neuvolantäti ala mitään rokotteita antelemaan vauvan kanssa kaksin huoneessa ollessaan :D tsiisus... jospa vauvas sai jonkun muun pöpön sieltä neuvolasta tai jostain muualta.

Oishan toi aika paha juttu, jos olis ilman lupaa rokotteen antanut. En mä kyllä silti usko, josko nuo oireet johtuu kuitenkin jostain muusta? Neuvolakorttiinhan se PITÄISI merkitä, mutta jos nyt ajatellaan niin tuskin se sitä siihen on merkinnyt jos "salaa" antoi. Mutta joo, tuskin.

Mä menisin varmaan neuvolaan uudestaan ja kysyisin et mikä vois olla kun tulee noita oireita. Ei olis pokkaa mennä syyttämään tai vihjailemaan suoraan et annoitkos ilman lupaa rokotteen, kuulostaa aika vainoharhaiselta kuitenkin.:)

no meillä ei ole kummallekaan tullut minkäänlaisia oireita rotapiikistä tai mistään muustakaan eli enpä menis syyttämään neuvolantätiä ensimmäisenä koska onhan voinut saada vaikka vatsataudin neuvolareissulla...

Rotarokote annetaan suun kautta. Ja se nimenomaan tarttuu ulosteen kautta. Käsihygieniasta on huolehdittava, kun oireita ilmenee, jos ilmenee. Rotarokotteessa bakteerit halutaan suolistoon, siksi annetaan suun kautta, ja toki niitä on silloin myös kakassa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Rotavirus kyllä tarttuu rokotteen saaneelta ja vieläpä todella helposti. Siksi neuvolassa neuvotaankin "suojaamaan" muu perhe, eli käsihygieniaa ja vaippojen käsittelyä on tehostettava. Nuo oireet ovat kuitenkin sellaisia, että voivat liittyä ihan mihin tahansa. Olet saattanut syödä itse jotain, joka aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja ja löysää ulostetta (olettaen että imetät) tai vauva on voinut saada pöpön jostain ihan muualta. Tuon ikäisillä kun suolistotoiminta ei ole vielä kovinkaan tasapainoista.

Monissa perheissä siirretään rotavirusrokotteen ottamista ihan siksi, että perheeessä on jollain immunitettivajaussairaus, jolloin rokotteen antaminen ei ole turvallista, niin vauvalle kuin perheenjäsenellekään.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Enpä minäkään usko, että missään neuvolassa mikään täti tökkisi lapsiin rokotteita vanhemmilta salaa. Henkilökohtaisesti vaikka olenkin sitä mieltä, että tärkeimpien rokotteiden pitäisi olla pakollisia.

En ymmärrä miksi joku kieltäytyisi rotarokotteesta. Silloin kun mun poika oli vauva, se jouduttii vielä itse ostamaan, ja tottakai ostettii se. Nyt kun se on ilmainenkin vielä, niin ihmettelen vaan mikä voi olla syynä ettei sitä ottaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;26221004:
Meillä kun keskimmäinen sai rotarokoitteen niin se kippurointi ja vinkuminen alkoi jo samana päivänä/iltana..oisko ollut 6h rokotteen antamisesta! Joko tarkistit kortin? Itse kun en nuorimmaiselle ottanut rokotetta,kortissa lukee: äiti ei halunnut rokotetta.

Kannattaa tutustua rokotetutkimuksien verrokkiryhmien raportoimiin sivuvaikutuksiin. Jopa yli puolet lapsista saa vanhempiensa mielestä kaikenmoisia vaivoja, vaikka ei saisi rokotetta ollenkaan.

Pitäsköhän ihmisille keksiä jotain tekemistä niin neuroottisuus vähenisi??

Ei kenellekään anneta seläntakana salaa jotain rokotetta kun äiti on toisessa huoneessa. Hoitajan sijaan epäilisin tässä kohtaa äidin mielenterveyttä ja lujaa. Lapset voi sairastua, ihan yhtäkkiä, vaikka perheessä kaikki olisi terveitä. Olis ihan suotavaa jos äidin henkinen taso olisi sillä että hoitaisi lapsen terveeksi sen sijaan että hourisi tälläisiä juttuja...

En todellakaan usko että rokotetta olisi salaa annettu! Ja sitäpaitsi se vaatii tehosteen ja miten se annettaisiin, salaa vai sekin? Ja rokote vaatii ohjeistuksen tarkennetusta käsihygieniasta vaipanvaihtojen yhteydessä joten aika ontuva on tuo salaliittoteoria...
Meidän ensimmäinen lapsi, aikana ennen rotarokotetta, sai rotaviruksen ollessaan 1v10kk ikäinen ja sairaalan jouduttiin. Lapsi vaan oksenteli ja ripuloi hurjia määriä vesiliemi-ripulia joka haisi kammottavalle, vatsakrampit olivat hurjat. Lapsen istuessa potalla näki miten koko vatsa kramppasi ja lapsi itki ja haukkoi henkeä kramppien välissä.
Sairaalassa yrittivät ensin nenämahaletkun kautta tiputtaa osmosalia sisään mutta heti kun ensimmäinenkin tippa letkun kautta meni vatsalaukkuun niin lapsi alkoi välittömästi oksentaa.
Laskimotipalla sitten nesteytettiin 2 vrk että saatiin lapsi takaisin "tähän maailmaan" - nestetasapaino oli pahasti järkkynyt ja lapsi ihan vaisu. Ilman sairaalahoitoa olisi mitä todennäköisimmin kuollut tautiin.
Toinen lapsemme sai rotarokotteen ja pientä olivat nuo pienet kipristelyt oikeaan tautiin verrattuna.
Ja rotahan leviää todella tehokkaasti epidemioina joten ehdottomasti olen rokottamisen kannalla! Suun kautta annettu rokotehan ei tosiaan aiheuta kuin lieviä suolisto-oireita muutamia päiviä rokotteen jälkeen, jos sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;26221099:
ei kai rotatartuntaa voi saada rokotusoireita potevalta? ainakin niin ei taida muiden rokottteiden kohdalla tapahtua. ja mistä tiedät että tartuntalähde oli kaverin vauva, ja että mikä se virus oli?

No tietenkin voi ja se on suurin uhka: rotavirusta esiintyy miljoonittain rotarokotteen saaneen vauvan ulosteessa ekan viikon ajan. Neuvolassa varoittavat, että pitää olla todella huolellinen käsihygienian kanssa.

Yhteistyössä