Epäilen tuttavaa lapsensa pahoinpitelemisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolissaan

Vieras
Mun tuttavani on masentunut. Usein hänen luonaan käydessäni olen huomannut hänen 4-vuotiaan tyttönsä käsivarsissa ja päässä mustelmia. Viimeksi käydessäni kun kysyin tytöltä, että mikäs päähän on sattunut, niin tyttö katsoi äitiään oudosti ja meni omaan huoneeseensa vähäksi aikaa. Takaisin tullessaan väitti, ettei päähän ole mikään sattunut, siinä on vaan tussia. Vaan kun ei ollut...

Tiedän, että lapsille tulee herkästi mustelmia riehuessa, mutta minua pelottaa, että tässä on muutakin. Tytön äiti on siis masentunut ja ahdistunut, hermostuu herkästi ja huutaa, vaikka paikalla olisi kuulevia korviakin.

Mitä mun pitäis tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kysyä äidiltä suoraan jaksamisesta, puhua huolesta, kertoa neuvolaan jos on kohtapuoliin tarkastus siellä tulossa, tai tehdä lastensuojeluilmoituksen.

Olen jutellut äidin kanssa, mutta hän ei ole oikein halukas avautumaan sen erityisemmin. Lastensuojeluilmoituksen jos menisin tekemään, niin tuttava laittaisi välit poikki samoin tein, enkä koskaan varmaan saisi enää kuulla tytöstään. Sosku on hänen luonaan aiemminkin vieraillut (joku muu oli tehnyt ilmoituksen), mutta koska soittivat viikkoa etukäteen, niin totta kai koti oli soskun vierallessa kunnossa.

Mitä luulette, miten kävisi, jos kysyisin tytöltä itseltään? Kertoisiko minulle ja toisaalta kertoisiko äidilleen minun kyselleen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuikku-77:
Soittaisin lastensuojeluun... ei masentunut ihminen näe "virheitään" saatika myönnä niitä!

Oho mikä yleistys.

Kyllä valitettavasti huomaa virheet.Välillä niitä löytää vaikkei edes olisi tehnyt mitään väärää.Monet tuntemani masentuneet ainakin syyllistävät ja syyttelevät itseään ihan kaikeasta,ja ovat erittäin herkkiä tekemisilleen.

Voi lapsiparkaa :( Tekisit hyvä ihminen jotain, vaikka ei se olekaan sinun elämäsi. Mä ainaki pyydän tekemään, pieni ihmislapsi ei tuommoista käytöstä osaa käsitellä rakkaimalta ihmiseltään, omalta äidiltä, miksi äiti lyö, ja vielä pahempi että niin lujaa että jää jäljet :( itku meinaa tulla pienen puolesta :( Mikä turvattomuus on toisen elämässä.. Mikään lyöminen ei ole sallittua.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Voi lapsiparkaa :( Tekisit hyvä ihminen jotain, vaikka ei se olekaan sinun elämäsi. Mä ainaki pyydän tekemään, pieni ihmislapsi ei tuommoista käytöstä osaa käsitellä rakkaimalta ihmiseltään, omalta äidiltä, miksi äiti lyö, ja vielä pahempi että niin lujaa että jää jäljet :( itku meinaa tulla pienen puolesta :( Mikä turvattomuus on toisen elämässä.. Mikään lyöminen ei ole sallittua.

Soittaisin tältä istumalta apua lapselle, jos olisin varma epäilyistäni. Pahimmillaan voin aiheuttaa lapselle ja äidille lisäsurua ja -harmia väärästä hälytyksestä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap; muistathan kans että ls-ilmoitusta voi tehä ilman että se kaveri saa tietää kuka sen on tehny.

Tätä palstaa seuranneena oon kuullu aika ikävää tarinaa: moni saa tietää ilmoituksen tekijän nimen, vaikka se ilmoitus olisi nimettömänäkin tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
ap; muistathan kans että ls-ilmoitusta voi tehä ilman että se kaveri saa tietää kuka sen on tehny.

Tätä palstaa seuranneena oon kuullu aika ikävää tarinaa: moni saa tietää ilmoituksen tekijän nimen, vaikka se ilmoitus olisi nimettömänäkin tehty.

riippuu ihan kui paljon kertoo. esim. jos kerrot jotain mitä vaan sinä ja kaveri tietää niin sun kaveri arvaa samantien kuka sen ilmotuksen teki.

Mun mielestä se on kuitenkin oikeus tietää että kuka sen ilmoitusken teki,jos kyseessä sitten vaikka onkin väärinkäsitys.
Tosi törkeetä ja tökeröö sitten käydä kylässä noilla ihmisillä,jos esittää aivan tietämätöntä.Kaksnaamasuus on ällöttävää.

Mutta joo saahan sen tehdä sillain ettei kaveri tuu tietään ilmoittajan nimee.

pojallani kotona ollessa tulee ehkä yks mustelma viikossa tai kahdessa viikossa. päiväkodissa ollessaan joka päivä uus mustelma(pahimmillaan sillä on ollut molemmat sääret täynnä mustelmia.hmmmm täytyykö tästä päätellä että poikaani pahoinpidellään päiväkodissa????)

ps.mieheni on masentunut ja syyttelee koko ajan itseään,vaikka ei olisi mitään syytäkään. eikä IKINÄ satuttaisi edes hiiren kokoista olentoa(saati sitten ihmistä). minäkin huudan kun pinna palaa,mutta en lyö(enkä hyväksy sitä) pojallani on joskus tullut pieni mustelma käsiivarteen,kun olen pitänyt hänestä kiinni(poika on ollut hurjan raivarin kourissa,lyönyt potkinut purrut,ja heitellyt tavaroita=pakko ollut pitää kiinni koska en voi sallia moista),tarkoitukseni ei ole ollut millään tavalla saada aikaiseksi sattumista,vain se että estän pojan toiminnan.että eläs hätäile ennenku oikeesti tiedät. auta tuttuasi jaksamaan :)

Edelinen viestini taisi hävitä johonkin.

Eikö se kerro jo jotain jos hänestä on aikaisemminkin epäilty samaa asiaa...? Harvemmin varmaan tälläistä ilman syytä epäillään monelta taholta...?

Onko sinulla mahdollisuutta olla tytön kanssa kaksin? Jos vaikka ehdotat äidille, että lähtisi ihan itsekseen johonkin rentoutumaan ja sinä voisit olla lastenvahtina? Varmaan muutaman tunnin jälkeen voisit hienovaraisesti johdattaa keskustelua siihen suuntaan, että tyttö voisi halutessaan kertoa sinulle. Ja jos jotain on todella tapahtunut, puhut äidin kanssa ja koitat saada hänet itsensä näkemään tilanteen ja hakemaan apua.

Yhteistyössä