Epäilen tuttavaa lapsensa pahoinpitelemisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei voi olla totta:
siis ootteko tosissanne että jos tekee ilmoituksen niin ilmoituksen tekijä kerrotaan???
Niinkin on käynyt. :snotty:

Ei muuten ole totta ! Ilmoituksen tekijää ei KERROTA.

Se on sossussa sääntö jota ei voi rikkoa.

Ja hei...jos kyse pahoinpitelystä niin ok-imoitus ja apua tytölle.Mut jos tä on ainoa syy mihin ap perustaa epäilynsä,että tyttö katsoi äitiä oudosti..
VOihan siinä olla että lapsi saanut raivarin ja riehunut ja ovat äidin kanssa puhuneet asiasta.Tyttöä hävetti ja lähti pois.
Tai mitä tahansa!!

Jos sulla jotain muuta epäilystä pahoinpitelystä niin musta sitten toimit.
Itse varmaan tunnet tuon äidin,voisiko satuttaa tahallaan?

Lapsi voi myös hakea äidin huomiota,varsinkin jos äiti masentunut että kolhii itseään tms.
Syitä voi olla monia.Kamalaa vaan jos ilmoituksella aiheutat lisäharmia ihan turhaan.

Mä varmasti kysyisin suoraan äidiltä.Että tarviitko oikeesti apua.Onko lapsen kanssa pinna piukalla...
Musta on kurjaa olla kaksnaamainen.
MItä sitten kun meet kylään,pystytkö olemaan pokkana kun äiti parkuu että joku tehnyt ilmoituksen?
Vai näkeekö naamaltas sen?
Ja näinkö ystävät kohtelee toisiaan...??

Alkuperäinen kirjoittaja päivien viemää:
siis ootteko tosissanne että jos tekee ilmoituksen niin ilmoituksen tekijä kerrotaan???

Valitettavasti tuo on totta, on ihan omakohtaista kokemusta. Vaikka noinhan ei saisi käydä. Tiedän toki nuo säännöt ja lait.

Valitettavasti tuo on totta, on ihan omakohtaista kokemusta. Vaikka noinhan ei saisi käydä. Tiedän toki nuo säännöt ja lait.

Miksi sitten kertoivat !? Jos ei kerran noin saa tehdä

En tiedä miksi kerrottiin, en tokikaan ollut kuulemassa itse.

Lapsen oikeus turvalliseen elämään on tärkeämpi kuin aikuisen, joko ilmoittajan tai vanhemman, mukavuus. Tekisin ls-ilmoituksen, jos epäilisin lapsen pahoinpitelyä. Ja mikä olisi hienompaa, kuin että epäily olisikin aiheeton ja lapsella kaikki hyvin! Miksi pelätään, että tekisi tekisi ilmoituksen ja kaikki olisikin hyvin??? Eikö se olisi kuitenkin parempi kuin että lasta pahoinpideltäisiin???
Äiti saattaa hävetä niin paljon, että ei todellakaan myönnä löyneensä lasta. Joka tapauksessa olisi hyvä tarjoutua lapsenvahdiksi, että äiti saa vähän omaa aikaa. Ja en kehtaisi käydä lapsen kotona kylässä, jos epäilisin pahoinpitelyä enkä puuttuisi tilanteeseen mitenkään. SE vasta olisi kaksinaamaista.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/#otsikko5
"perheellä on pääsääntöisesti oikeus tietää, ku on tehnyt lastensuojeluilmoituksen"

et ei oo mitään sääntöä sossussa tuosta, että ei sais kertoa ollenkaan...
muutamia poikkeuksia on, jolloin ilmoittajaa ei kerrota, mut siitä lukee tuolla sivustolla.

jos tekee nimettömänä, niin miten sossu sen voi kertoa?

http://www.sosiaaliportti.fi/File/f151a09f-1892-4ff3-8c6e-9ed90433f220/Lastsuojilm_ilmoitusosa.pdf
siinä lomake... siinä on kohta, johon ilmoittaja täytetään mut sen kohan voi ilmeisesti jättää tyhjäksi, sillä lopussa on kohta, jonka ilm. sossu rastii "ilmottajatajo ei ilmene lomakkeesta"

(jos ei toimi ni tuosta sitten: https://www.sosiaaliportti.fi/Page/d25fe0f1-dbf6-4314-b747-84f7a6b51ded.aspx )

Alkuperäinen kirjoittaja Naamakala:
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/#otsikko5
"perheellä on pääsääntöisesti oikeus tietää, ku on tehnyt lastensuojeluilmoituksen"

et ei oo mitään sääntöä sossussa tuosta, että ei sais kertoa ollenkaan...
muutamia poikkeuksia on, jolloin ilmoittajaa ei kerrota, mut siitä lukee tuolla sivustolla.

jos tekee nimettömänä, niin miten sossu sen voi kertoa?
Tuota minäkin ihmettelen. Mutta niin vain kerrottiin että minä sen olin tehnyt. Virkailija ei tunnustanut kyllä asiaa. Mutta toisaalta, toinen virkailija kysyi että haluanko tehdä asiasta valituksen.

Niin, nimenomaan sanoin ettei nimeä saa kertoa. Ja ihan ymmärrettävästä syystä.

En tiedä miksi kerrottiin, en tokikaan ollut kuulemassa itse.

Kun itse aikoinani tein sisarestani parikin ilmoitusta sossulaan, sanoivat he siellä että koska he joutuvat tarkistamaan syytökset asianomaiselta, joutuvat he kertomaan syytteet. Niistä voi syytetty mahdollisesti arvata kuka on ilmoituksen takana.
(Meillä ainakin arvasi.)

Ei pidä yleistää, että kaikki masentuneet ja ahdistuneet eivät näe tekemiään virheitään. Eikä kaikki vika ole masentuneessa ja ahdistuneessa äidissä tai isässä itsessään. Mä oon reilusti sanonu lähipiirille ja tuntuu, että puoli pitäjääkin tietää, että oon masennuksen takia pitkällä sairaslomalla. Mä en ikinä tekis lapselleni mitään vaikka olis hermot kireenä. Juttelisin sinuna ap. ensin tuttavasi kanssa ja kysyisit miten jaksaa sillain normaalisti. Mua ainakin alkaa ärsyttämään, kun mulle puhutaan ihan eri sävyyn sairastumisen myötä. Muistakaa, että kaikki käyvät jossakin elämänsa vaiheessa epästabiilin mielialahäiriön, useimmiten lyhytkestoisen. Niin ja kaikkien masennukset ja ahdistukset ei oo papereissa ja kansissa ja se minusta on paljon suurempi ongelma, kun sanoa suoraan: Mä olen uupunut ja nyt on mun vuoro saada lepoa ja hoitoa. Se on järkevä satsaus oman perheen kannalta.
Minä en tilannut itselleni masennusta ja uupumusta. Tuli liiasta työnteosta ja tunnollisuuden tarpeesta. Ei kaikki masiksessa olevat oo arvaamattomia tai väkivaltaisia. Riippuu niin ihmisen omasta taustasta, lääkityksestä, tukiverkosta jne.

voithan kysyä suoraan. oon mäkin helvetin väsynyt nykyään ja saatan räjähtää helposti.
tyttö mummulassa teloi silmänsä kaappiin kun oli siihen majan tehnyt viereen. silmästä tuli musta.
mua kauhistutti oikeesti viedä laps ulos ettei kukaan aattele että oon tempassu sitä.
ikinä en niin tekis,mutta tietää sen mitä muut aattelee..niin mä ittekkin aattelisin.

Alkuperäinen kirjoittaja frank-n-furter:
Kun itse aikoinani tein sisarestani parikin ilmoitusta sossulaan, sanoivat he siellä että koska he joutuvat tarkistamaan syytökset asianomaiselta, joutuvat he kertomaan syytteet. Niistä voi syytetty mahdollisesti arvata kuka on ilmoituksen takana.
(Meillä ainakin arvasi.)
Minulle sanottiin ettei nimeä kerrota, ja painotin vielä ettei todellakaan saa kertoa. Tässä tapauksessa minä en edes ollut ainoa joka ilmoituksen teki (pitkä tarina), ja ainoastaan minun nimeni oli tullut ilmi.

:/

Yhteistyössä