Epäily kohdunulkoisesta raskaudesta, mutta kaikki kuitenkin ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pillittävä Elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pillittävä Elli

Vieras
Hei
kaipaan lohdutusta tai kannustavia tarinoita.
Olin gynellä, hän totesi että kohdussa on "jotain" ja tässä vaiheessa antoi ohjeet mm. vaihtaa jo lääkitys sellaiseen mikä ei ole sikiölle haitallista. Otti myös verikokeen. 2 vrk myöhemmin soitti verikokeen tulokset ja sanoi että on syytä epäillä kohdunulkoista raskautta. Viikkoja tässä vaiheessa lienee 5 + 5 (+/- 3 päivää arvioisin). HCG arvo oli hieman yli 1000. Sain lähetteen polille, jonne pääsen vasta joskus viikon päästä. Meinaan tulla hulluks. Gyne sanoi - ja samoin polilla sanoivat kun soitin, että kyllä tässä on vielä PIENI mahdollisuus että ois ihan norm. raskauskin. Mä en tajua miten se voi olla ulkopuolella kun se "papu" näkyi NIIN selvästi kohdussa sisällä!
Olen syönyt Clomifeneja, en tiedä voiko ne sekoittaa hormonitasapainoa johonkin suuntaan.
Haluaisinkin nyt kuulla onko kellään muulla käynyt niin että on epäilty kohdunulkoista raskautta mutta loppujen lopuksi kaikki on ollut hyvin? Mulla on vähän vuotoja, kipuja ei niinkään. Itken itkemästä päästyäni kun pelkään mitä tästä tulee... tämä raskaus oli niin toivottu!

Kyllähän se kohdunulkoinen aivan normaalisti nostaa HCG-arvoa. Itsellä kahden vuoden yrittämisen jälkeen tärppäsi, mutta väärään paikkaan kiinnittyi eli kohdunulkoinen. Tosin kohdussa ei tällöin näkynyt edes häivää. Minulla ei ollut mitään kohdunulkoisen oireita vain ainoastaan normaalin raskauden oireita. KU todettiin vasta RV8 ultralla.

Sinulla viikkoja on vielä niin vähän, että eihän se auta kuin odottaa. Vaikka se niin piinallista onkin. Tsemppiä sinulle ja toivotaan parasta!

Elli: kuinka kävi?

Itselläni samankaltainen tilanne. Viikkoja pitäisi menkkojen mukaan olla enemmän kuin hcg arvo on. hcg kuitenkin tuplaantunut nyt normaalisti. Kipuja ei ole. pientä nipistelyä kylläkin, mutta senkin huomaa vaan kun kiinnittää huomiota vatsaan. Yrittivät jo tyhentää kun kohdussa ei näkynyt mitään. Kieltäydyin hoidosta ja tiistaina uus ultra. Kipuja kun ei ole ja hcg nousee, niin ei oikein pysty luottamaan että olisi kohdunulkoinen ja antaa niiden hoitaa sitä pois kun eivät ole itsekkään varmoja. Toivottavsti tiistaina kohdussa näkyisi alku ja saisin alkaa nauttia pahasta olosta.

Toivottavasti sinulla kaikki hyvin

Tästä nyt ei varmaankaan ole mitään apua, mutta kerronpa kuitenkin. Ollessani ihan raskauden alussa, viikkoja 5 + jotain, alavatsassani oli viiltävää/pistävää kipua. Sen jälkeen iski paha olo; huimasi ja oli pakko vaan kontata vessaan, oksetti, mutta mitään ei kuitenkaan tullut ulos. Vähän aikaa siinä ihmeteltyäni huimaus ja paha olo helpottivat, mutta vatsaan sattui vielä, ei tosin niin paljon kuin alussa. Soitin sitten terveyskeskukseen (en ollut edes vielä ilmoittautunut äitiysneuvolaan, kun olin niin alkuvaiheessa ja vasta tehnyt raskaustestin) ja käskivät tulla näyttäytymään siellä. Menin eka terv.hoitajalle ja sitten lääkäri tutki, mutta eihän ne siellä pystyneet mitään varmaksi toteamaan. Lääkäri sanoi vain, että mahdollisesti kohdunulkoinen ja että älä mene bussilla Naistenklinikalle, koska tarvit tasaisemman kyydin...

Naistenklinikalla testien jälkeen todettiin virtsa ok ja hcg "tosi korkeaksi". Sen jälkeen lääkäri ja lääkäri-opiskelija tutkivat molemmat, mutta eivät nähneet kohdussa mitään ja totesivat, etten taida olla raskaana. Heitä jäi kuitenkin mietityttämään tuo korkea hcg, ja lääkäri arpoi, että uskaltaako päästää kotiin vai ei, koska kotona oli jo ollut kovia kipua. Tässä vaihessa alavatsan kipu oli jo hellittänyt.

Lääkäri soitti kuitenkin kokeneemman kollegan paikalle, joka totesi HETI monitorilta, että tuollahan tuo alkio näkyy ihan selvästi ja sydämen lyönnitkin näkyvät ja osoitti nuoremmalle lääkärille ja opiskelijalle, että kyllä siellä on raskaus alkanut. Eli 5 minuuttia siitä, kun oli todettu, että todennäköisesti en ole raskaana olinkin yhtäkkiä taas raskaana.

Nyt olen viikolla 14 ja ultrassa ja verikokeissa näkyi kaikki olevan ok.

Ihmeitä siis tapahtuu, yrittäkää olla stressaamatta! Lääkäritkin voivat olla joskus hakoteillä. Kaikkea hyvää!

Yhteistyössä