Epäily pk:n hoitajista, en tiedä mitä pitäisi tehdä tai onko edes totta:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsellemme (syksyllä 5 v. täyttävä) on aina ollut vaikeaa jäädä päiväkotiin ja on ihmetelty mistä syystä. On hän aikamoinen persoona muutenkin, mutta tämä asia ihmetyttää, kun muuten on ihan iloinen ktyyppi. Siis ihan alusta asti (ok:ssa ollut n. 2-vuotiaasta, enimmäkseen osa-aikaisena) ja edelleen jossakin vaiheessa mennessä protestoi (epäröi, jättäytyy pihalle/ei tule sisälle, huutaa ja raivoaa ja usein pitää kantaa sisään, rauhoituuu kyllä yleensä muutamassa minuutissa ja loppupäivä meneekin mukavasti). Mitään ongelmaa ei ole, jos näkee ensimmäisenä yhden hoitajan josta selvästi pitää, mutta jos näkee kaksi muuta hoitajaa niin kääntyy takaisin ovelle ja rupeaa itkemään ettei halua mennä sisään. Joskus ilmoittaa vihaavansa hoitaja X:ää tai kotona kertoo ettei pidä X:stä. On yritetty kysellä varovasti miksi, mutta toistaiseksi mitään selitystä ei ole saatu. Kunnes nyt lapsi ilmoitti, että hän ei tykkää koska X:t ovat lyöneet häntä (toinen käteen ja toinen päähän). En tiedä uskoako vai ei... ymmräärän että tuon ikäinen lapsi voi satuilla toki jo mitä tahansa. Olemme miehen kanssa molemmat jotenkin vaistonneet että nämä kaksi hoitajaa ovat jotenkin tuskastuneet lapsemme käytökseen/huutoon aamuisin kun sama toistuu aina, emmekä juuri koskaan ole nähneet näiden hoitajien olevan kontaktissa lapsen kanssa jos ei ole pakko. Minusta lapsi taitaa vaistota ynseän asenteen ja hoitajien 'inhon' :(

Ymmärrän kyllä että hoitajien ammatillisuuskin on koetuksella kun sattuu hankala lapsi kohdalle, mutta ei se kai saisi päälle päin näkyä kovin selvästi. Mutta tämä lyömisasia... Miten tätä voisi ylipäätään selvittää, tuskinpa kukaan hoitaja tunnustaa että juu, läpsäisinpä lastasi...? Tuntuu melko pahalta kuitenkin ajatella JOS näin olisi tapahtunut. Joudumme viemään lapsen hoitoon ihmisille joista hän ei pidä.

Asia pitää selvittää. Lapsi voi oikeesti masentua jo, tuosta hoitajien ynseästä asenteesta, että voi keksiä, että häntä on lyöty. Tuolla tavalla saa säikäytettyä, saa teijät ''heräämään'', että kaikki ei ole hyvin ja haluaa, että asiat järjestyy. Eli kapinoi, koska tuntuu pahalta :(. Voimia sulle ja lapsukaiselle, selvitä asia pikimmiten.

Ja yks kanssa, jos ei mahdoton ja liian työläs, niin voisi koettaa päiväkodin vaihtoa? Miten lapsi suhtautuu? Mut joka tapauksessa selvittäkää, just johtajan kanssa...

[QUOTE="vieras";28502791]Lapsellemme (syksyllä 5 v. täyttävä) on aina ollut vaikeaa jäädä päiväkotiin ja on ihmetelty mistä syystä. On hän aikamoinen persoona muutenkin, mutta tämä asia ihmetyttää, kun muuten on ihan iloinen ktyyppi. Siis ihan alusta asti (ok:ssa ollut n. 2-vuotiaasta, enimmäkseen osa-aikaisena) ja edelleen jossakin vaiheessa mennessä protestoi (epäröi, jättäytyy pihalle/ei tule sisälle, huutaa ja raivoaa ja usein pitää kantaa sisään, rauhoituuu kyllä yleensä muutamassa minuutissa ja loppupäivä meneekin mukavasti). Mitään ongelmaa ei ole, jos näkee ensimmäisenä yhden hoitajan josta selvästi pitää, mutta jos näkee kaksi muuta hoitajaa niin kääntyy takaisin ovelle ja rupeaa itkemään ettei halua mennä sisään. Joskus ilmoittaa vihaavansa hoitaja X:ää tai kotona kertoo ettei pidä X:stä. On yritetty kysellä varovasti miksi, mutta toistaiseksi mitään selitystä ei ole saatu. Kunnes nyt lapsi ilmoitti, että hän ei tykkää koska X:t ovat lyöneet häntä (toinen käteen ja toinen päähän). En tiedä uskoako vai ei... ymmräärän että tuon ikäinen lapsi voi satuilla toki jo mitä tahansa. Olemme miehen kanssa molemmat jotenkin vaistonneet että nämä kaksi hoitajaa ovat jotenkin tuskastuneet lapsemme käytökseen/huutoon aamuisin kun sama toistuu aina, emmekä juuri koskaan ole nähneet näiden hoitajien olevan kontaktissa lapsen kanssa jos ei ole pakko. Minusta lapsi taitaa vaistota ynseän asenteen ja hoitajien 'inhon' :(

Ymmärrän kyllä että hoitajien ammatillisuuskin on koetuksella kun sattuu hankala lapsi kohdalle, mutta ei se kai saisi päälle päin näkyä kovin selvästi. Mutta tämä lyömisasia... Miten tätä voisi ylipäätään selvittää, tuskinpa kukaan hoitaja tunnustaa että juu, läpsäisinpä lastasi...? Tuntuu melko pahalta kuitenkin ajatella JOS näin olisi tapahtunut. Joudumme viemään lapsen hoitoon ihmisille joista hän ei pidä.[/QUOTE]

mun lasta löi hoitaja päiväkodissa,tuli vielä itse selittämään mulle asiaa ja sanoi että tuntuu ettei ollu mutia keinoja enään saada lasta ymmärtää että se sattuu.

mitä teki päikyn johtaja.. soitti mulle kun laitoin asiasta viestin,selitteli sen informaatio virheeksi ja tää hoitaja istui siellä katse luotuna pöytään.

sitten yhdessä toisessa kokouksessa hyökkäsi kimppuuni kelto.. johtaja oli paikalla.. siis tuon kokouksen tarkoitus oli saada mut syylliseksi lapsen käytökseen(tai siis minut uskomaan se että vika on minussa,vaikka ei ollut) otin esille sen että minä en sentään lyö lastani toisinku hoitajat täällä niin tää kelto alko selittää että ymmärränkö mä että jos lapsi on hankala,että ymmärränkö..vastasin että en ymmärrä. tässä kohtaa päiväkodin johtaja alk ohyssyttelee keltolle että asia on selvitetty jo hyss mitään ei oo tapahtunu.

että ap varaudu siihen että vaikka hoitaja myöntäiski niin johtaja silittelee hoitajien tien!

ehdotan että keskustele hoitajien kanssa sivummassa,puhelimesta laitat nauhotuksen päälle ja kysyt suoraan! parhaimmassa tapauksessa hoitaja häkeltyy ja paljastaa tekonsa..

sitten jhotajan luo suoraan siitä.. nauhoitus päälle ja keskustelu asiasta. sit jos ei vieläkään mitään tapahdu niin varhaiskasvatus päällikköön yhteys. jos ei vieläkään tapahdu mitään

niin voit tehä ls ilmoituksen päiväkodista! sitten voit tehdä rikosilmoituksen asiasta,tutkikoon poliisit asian.. jos johtaja ei puutu asiaan hänestä myös rikosilmoitus=virkarike.

mitäs vielä..voit tehdä kantelun jos johtaja ei tee asialle mitään.. samaten voi olla yhteydessä aluehallintoviraston sosiaaliylitarkastajaan sellaiseen jonka vastuu alueeseen kuuluu päivähoito! hän on se henkilö joka valvoo päivähoidon asianmukaista toteutumista..on siis varhaiskasvatuspäällikköä ylempi.

lyömisiä yms ylilyöntei tapahtuu mutta kumma kyllä johtaja peittelee alaisten jälkiä.. tottakai koska hän on viime kädessä vastuussa!

meidän päiväkodissa mm.suljettiin down lapsi pimeeseen vessaan kun tämä lapsi näytti kieltä.. ja avustaja uhkasi tehä sen uudelleenkin jos ei lopu! johtaja puolusteli tätäkin!

[QUOTE="mimmi";28502810]Ota yhteyttä päiväkodin johtajaan. Hän keskustelee hoitajien kanssa. Pitäähän tuo asia selvittää :([/QUOTE]

mutta muista, että päiväkodin johtaja pitää AINA omiensa puolta, eikä suostu myöntämään sellaista tapahtuneen, vaikka olisi itse nähnyt.
meidän kohdallemme sattui sellaistakin, että itse näin epäkohtia, mutta johtaja väitti minun valehtelevan, eikä suostunut myöntämään, että (huonosti) johtamassaan talossa olisi mitään vikaa.

Ikävä juttu :( Sinuna keskustelisin tänän "mukavan" hoitajan kanssa aluksi. Hän varmasti tietää mitä ryhmässä tapahtuu.

Oman lapsen päiväkodissa oli aikaisemmin hoitaja, joka selvästi ei tykännyt lapsestamme. Aina huokaili ja tuhahteli kun aamulla lasta vietiin. Lapsi ei tätä onneksi huomannut (ei kylläkään tykännyt ko hoitajasta, laittoi pk:n ryhmäkuvaankin hoitajalle naamaan mustaa tussia). Otin puheeksi vasukeskustelussa ryhmän lto:n kanssa kokemuksemme ko hoitajasta. Toivoin, että keskustelisivat henkilöstön kesken, että meistä vanhemmista tuntuu, että lapsemme ei ole tervetullut päiväkotiin. Tuhahtelut ym. loppui siihen.

Tämä ei liity tähän juttuun lainkaan, mutta muistan, kun olin muutama vuosi sitten sijaisena päiväkodissa pienten alle 3v ryhmässä, että miten kireitä siellä olivat ne hoitajat noita pieniä kohtaan. Kauhean jämy meininki noin pieniä kohtaan. Huutamista sun muuta äkseeraamista lapsille. Kyllähän tietyt rajat on hoidossa lapsilla toki oltava, mutta liika on aina liikaa - varsinkin kun kyse on noin pienistä ipanoista.

Päiväkodin vaihto on käynyt mielessä mutta toisaalta hieman surkeaa kun lapsella on kavereita tuolla ja kuitenkin pitää tuosta yhdestä hoitajsta tosi paljon. Pk:n vaihto vaikeuttaisi myös arkea aikalailla kun meillä ei ole kuin yksi auto. Ryhmän vaihto voisi olla mahdollista syksystä, jos toivoisi... Asiasta puhuminen tuntuu äärettömän vaikealta ja pelkään tosiaan että sen jälkeen lapseen suhtauduttaisiin entistä nuivemmin. Seuraillaan nyt vielä kesä, on lomia pätkissä ja hoitajienkin loma-ajat, ja joutuu käymään päivystyspk:ssa, että muuttuuko käytös kun menee eri paikkaan eri hoitajien huomaan. Kauhean kurjaa kun lapsi tosiaan selvästi reagoin voimakkaasti noihin kahteen. On tässä vielä keskustelukin omahoitajan kanssa (toinen noista joista ei pidä) ja siinä voisi ottaa esiin ja kysellä mitä he ovat mieltä laspen reaktiosta ja mistä arvelevat sen johtuvan.

Juttele sen kivemman hoitajan, ja tarpeen tullen myös pk:n johtajan kanssa!
Itse olin pidempiaikaisena sijaisena päiväkodissa muutama vuosi sitten, ja siellä oli näinkin ikävä tapaus, että yksi ryhmäni hoitajista kohteli huonosti ja jopa löi lapsia. Itse en lyömistä nähnyt, mutta toinen (lyhytaikainen) sijainen sattui näkemään, ja kanteli johtajalle. Johtaja yritti silotella juttua, ja ryhmämme lto:lta sitten kuulin, että ei ollut ensimmäinen kerta! Oli kauheaa tehdä töitä kun itse yritti olla hyvä ja rakastava kasvattaja lapsille, ja vieressä toinen äksyili ja muuten kohteli lapsia huonosti. Johtajalle yritettiin asiasta kertoa, useampikin työntekijä. Ei tepsinyt.
"Onneksi" vähän ajan kuluttua tapahtui uusi ylilyönti, hoitaja löi TAAS lasta ja paikalla oli todistajia (lapsi oli myös niin iso, että osasi itse tästä kertoa). Viimein oli johtajan pakko irtisanoa hoitaja, ei voinut enää lakaista maton alle...

Suurin osa pk:n työntekijöistä varmasti omistautuneita ammatilleen, mutta ikävä kyllä jokaiseen ammattikuntaan mahtuu niitä, jotka ovat yksinkertaisesti täysin väärässä ammatissa.

Meillä myös lapsella oli sama juttu. Vaistosi hoitajista sen asenteen ettei hänestä pidetä ja kun oli jo 3v kun aloitti päiväkodissa niin ei saanut ekana vuonna yhtään ystävää ja toisena vuonna vasta nyt, n, 1kk sitten kuulin, että ekaa kertaa oli joku muista lapsista suostunut leikkimään hänen kanssaan... Siihen asti (ja edelleenkin) etenkin iltaisin on itkua ja huutoa, ettei hän halua päiväkotiin. Sen tiedän myös, että häntä kiusataan mikä tekee itelle avuttoman olon. poika on vasta 4v ja nyt jo joutuu kärsimään tuommoista... Poika siis on aina ollut syntymästään asti temperamenttinen ja omapäinen taiteilija. Ei helpoimmasta päästä ja näyttää voimakkaasti tunteensa, niin hyvät kuin huonotkin.

mutta muista, että päiväkodin johtaja pitää AINA omiensa puolta, eikä suostu myöntämään sellaista tapahtuneen, vaikka olisi itse nähnyt.
meidän kohdallemme sattui sellaistakin, että itse näin epäkohtia, mutta johtaja väitti minun valehtelevan, eikä suostunut myöntämään, että (huonosti) johtamassaan talossa olisi mitään vikaa.

Ei pidä paikkaansa. Osaava johtaja on puolueeton.
Nimimerkillä hoitajana istunut johtajan puhuttelussa :) Tuli sanottua yksi väärä sana lapsen vahemmalle, joka sitten otti yhteyttä johtajaan. Johtaja piti mulle puhuttelun.

oma äitipuoli oli ph ja en todellakaan uskaltaisi omaa lasta laittaa ph:lle. Kukaan ei vahdi esim ruokia mitä laittaa (tosi köyhiä) enkö muutenkaan luottaisi.missään nimessä. Nosta kissa pöydälle äläkä vaan pakota lasta jatkamaan siellä jos epäilet. Muitakin hoitopaikkoja löytyy.