Epäreilua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tuntuu, että monet kasvattajat ja muutkin koiraansa myyvät ajattelevat, ettei koira sovi lapsiperheeseen! Se on kyllä täyttä potaskaa, joskin on totta, ettei koirakaan sovi kaikille. Mutta tympäisee lukea koirailmoituksista "ei lapsiperheeseen!", vaikka kyseessä olisi pentu, joka luultavimmin ei ole mikään ongelmakoira. En ymmärrä tätä.

Toki on olemassa niitäkin, jotka suostuvat myymään koiransa lapsiperheeseen, mutta moni koira varmaan päätyisi nopeammin hyvään kotiin, jos ei oltaisi niin ennakkoluuloisia...
TOTTAKAI on tarpeen selvittää, mihin koiransa myy, mutta mielestäni on hullua niputtaa kaikkia lapsiperheitä sokeasti samaan, "kelvottomien" kasaan.

Nih.

minusta tuo on hyvä tapa karsi net joilla lapset haluaa koiran ja vanhemmat luvannu että hiljenevät. vanhempia jokak ostaa koiran pitää olla valmiita sen kouluttamiseen, kouluttamista tarvii joka ainoa rotu, jopa se pikku fifi.

Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
minusta tuo on hyvä tapa karsi net joilla lapset haluaa koiran ja vanhemmat luvannu että hiljenevät. vanhempia jokak ostaa koiran pitää olla valmiita sen kouluttamiseen, kouluttamista tarvii joka ainoa rotu, jopa se pikku fifi.

Hohhoi. Juups.

Sillä ehkä koitetaan turvata koiralle se että ei joudu perheestä heti pois.
Itse tiedän tapauksen jossa koira ostettiin lasten toiveesta.
Löytyi edullinen koira joka oli uudella omistajallaan hetken kun antoi lähes ilmiseksi pitovaikeuksien vuoksi pois,ei siis suoraan kasvattajalta vaan jo yhdeltä uudelta omistajalta.
Tämä tuntemani lapsiperhe osti siis koiran ja helli koiraa niin kauan kunnes tuli talvi ja kylmä ja silloinkin olisi koiraa pitänyt ulkoiluttaa,
koira taas myytiin:(
Nyt koira on jälleen uudella omistajalla ja toivon todellakin että ei enään joudu vaihtamaan omistajaa:(

Kyllä minä ymmärrän, että moni kirjoittaa tuon "ei lapsiperheeseen!". Liian monessa tapauksessa lapset ruinaavat koiraa ja vannovat, että hoitavat elikon. Muutaman kuukauden jälkeen pentu on taas kierrossa.

Kannattaa ottaa ihan suoraan kasvattajaan yhteyttä eikä lueskella apulaa.

onneksi meillä on vain rotuja oita aikuset haluavat, ei mitään muotikoiria :D minusta vastuutonta ostaa lapselle koiraa, ei lapsi saa koiraa koulutettua kunnolla. varsinki paimenet pitäis laittaa " koira ajokortin alle" ilman sitä ei sais ostaa palvelus tai laumanvartia koiria.

Hassua kun mä tiedän paljon enemmän perheitä joissa on lapsettomana pariskuntana tai sinkkuna otettu koira joka on niiiin rakas perheenjäsen, mutta sitten kun elämä menee eteenpäin ja tulee lapsia, ei koira enää mahdukaan kuvioihin. Pitäisikö kasvattajalle sitten luvata että koskaan en lapsia hanki jos sinulta koiran otan :)

Meidän molemmat koirat on tulleet perheestä joissa on ollut lapsia, toinen ihan viralliselta kasvattajalta. Vaikka on laumanvartija, oli kasvattajakin sitä mieltä että on loistava perhekoira. Lapsettomana pariskuntana hurtat on otettu ja molemmat on lapseen sopeutuneet erittäin hienosti kun sellainen on perheeseen tullut.

Mun mielestä kertoo aika paljon negatiivista kasvattajasta jos ilman järkeviä rotuperusteluja "kieltää" koirat lapsiperheiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Kyllä minä ymmärrän, että moni kirjoittaa tuon "ei lapsiperheeseen!". Liian monessa tapauksessa lapset ruinaavat koiraa ja vannovat, että hoitavat elikon. Muutaman kuukauden jälkeen pentu on taas kierrossa.

Kannattaa ottaa ihan suoraan kasvattajaan yhteyttä eikä lueskella apulaa.

Valitettavasti sitä tapahtuu myös lapsettomissa perheissä. Siis että otetaan koira, ei osata kouluttaa ja kohta on koira piikillä tai ilmo jossain kaupan seinässä (tyylisesti).

Narikka, tuo nyt ei liity tähän mitenkään, mitä kirjoitit.
Siis en todellakaan ottaisi mitään eläintä lapsille, enkä oleta, että lapset voisivat kantaa vastuun eläimestä. Toki se olisi lastenkin lemmikki, mutta hoitaja ja kouluttaja olisin minä.

Mä kyllä ymmärrän niitä kasvattajia hyvinkin.

Moni kasvattaja haluaa koiransa harrastavaan kotiin ja monasti lapsiperheissä tämä on hankala järjestää. Kyllä meillä ainakin on jouduttu moneen otteeseen pohtimaan miten lastenhoito järjestyy jne. kun olen koko päivän (tai jopa viikonlopun) kisoissa. Lisäksi treenit 1-3 kertaa viikossa. Ja vielä pitää huomioida myös se, että miehenkin pitää voida harrastaa omia harrastuksiaan. Eli aika paljon vaatii saada kaikki sumplittua.

Meillä ollaan ihan helkutin tarkkoja sen suhteen, ettei meillä kakarat kiusaa koiria...mutta tänäänkin tuo 11 kk meni ja taputti koiraa asteen verran turhan lujaa ja piti taas mennä siihen väliin. Minikoira ei moista käsittelyä tahdo kestää ja isompi koira on jo ihan kokonsa vuoksi vaarallinen talloessaan sen pienen jakoihinsa.

Jos perheessä on vaikkapa 3 lasta ja tuleekin ero, niin mitä tapahtuu koiralle? Jaksaako äiti ihan varmasti hoitaa sen (ja treenata edelleen kunnolla) jos hän jää lasten kanssa yksin eikä mies ota koiraa...vai lähteekö koira kiertoon?

Itse olen sitä mieltä etten antaisi kuin korkeintaan lelukoiran alta 12-vuotiaalle ulkoilutettavaksi...enkä vielä monelle 12-vuotiaallekaan koiraa antaisi ulkoilutettavaksi. Lapsiperheissä hyvin usein lapset riekkuvat koirien kanssa päättöminä ulkona ilman järjen hiventä. Eli ymmärrän jälleen kasvattajaa hyvin.

Keksin kyllä hyvinki piiiiitkän listan sille, miksi lapsiperhe saattaa olla huono vaihtoehto koirale...mutta ainakaan ihan heti en keksi yhtäkään asiaa miksi se lapsiperhe olisi nimenomaan koiralle itselleen normaalia parempi paikka. En tarkoita että se olisi monessakaan kohtaa huono, mutta ei koira niistä lapsista hyödykään.

Olemme hankkimassa nyt kolmatta koiraa ja alustavasti kasvattajan kanssa on asiasta juteltu. Meillä on 2 lasta ja kolmas tulossa ja ajatuksena on, että koira tulee meille kun uusi vauva on 1,5-2v...tuolloin kykenen taas kunnolla panostamaan uuteen pentuun.

Ko. kasvattaja ei pääsääntöisesti myy koiria lapsiperheeseen, mutta meille hän on näillä näkymin koiran kuitenkin myymässä. Eli kyllä niiltä kasvattajilta koiran saa mikäli vaan siinä perheessä ymmärretään mitä se lapsen ja koiran kanssa yhteiselo oikeasti sitten tarkoittaa ja on.

onneksi meillä on vain rotuja oita aikuset haluavat, ei mitään muotikoiria :D minusta vastuutonta ostaa lapselle koiraa, ei lapsi saa koiraa koulutettua kunnolla. varsinki paimenet pitäis laittaa " koira ajokortin alle" ilman sitä ei sais ostaa palvelus tai laumanvartia koiria.

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi. Myöskin pitää olla mielenterveydellisesti puhtaat paperit näyttää.

Mielestäni on meidän tehtävä löytää MEILLE sopiva rotu ja asian voi vielä kasvattajalta varmistaa...hulluahan se on ottaa koiraa, jonka tarpeet ei mene yksiin elämäntilanteen kanssa. Tämä nyt lienee päivänselvää? Mutta siltikin moni on periaatteesta lapsiperheitä vastaan. Minusta jotenkin hömelöä.

ap: hyvä homma jos meinaat ottaa koiran itelles, et lapsille :) , varmaan monella kasvatajalla on huonoja kokemuksia lapsille otetuista koirista ja halvavat rajata pois lapsiperheet :( sivustaseurannu parin vuen ajan perhettä jokka otti koiran lapsille... surullinen näky :(

ap: hyvä homma jos meinaat ottaa koiran itelles, et lapsille :) , varmaan monella kasvatajalla on huonoja kokemuksia lapsille otetuista koirista ja halvavat rajata pois lapsiperheet :( sivustaseurannu parin vuen ajan perhettä jokka otti koiran lapsille... surullinen näky :(

En ikinä tekisi tuota. Huh. Toivotaan, et jostain löytyy koira meillekin! Kiirettä nyt ei ole, mut jos vaikka kesällä...:)

olen kyllä yrittäny sanoa että menkää koiran kouluun, harjotelkaa lenkille menoa, yms mutta se on lasten koira he ei siihen puutu...

meillä on 5 mettäkoiraa ( kohta ehkä pentujaki) ja ylheensä mettäkoiran ottaa mettästävä, nainen tai mies.

Yhteistyössä