Alkuperäinen kirjoittaja Kristel:
Olemme seurustelleet mieheni kanssa jo 11-12 vuotta, asuneet yhdessäkin jo useita vuosia. Viimeisen kolmen vuoden aikana mieheni on muuttunut hirveän epäsosiaaliseksi: ei suostu kirveelläkään lähtemään kylään tai juhliin, eikä haluaisi että meillekään kutsutaan ketään. Mitään muuta selitystä ei ole kuin että "hän ei ole sen tyyppinen" tai se että ihmiset saattavat näissä sosiaalisissa tilanteissa ottaa alkoholia. Mieheni ei ole ainakaan 2 vuoteen ottanut yhtään drinkkiä ja muutenkin "ihmisten kännäämisestä" on tullut hänen mielipuheenaiheensa muita moralisoidessaan. Mielestäni mieheni käytös alkoi muuttua päätöksestä lopettaa tupakointi pari vuotta sitten.
Minua tämä tilanne ärsyttää ja ahdistaa, kun mieheni kyttäilee jatkuvasti, että otanko sen lasillisen viiniä ruoan kanssa vai en. Eniten ahdistaa kuitenkin se, että joudun osallistumaan moniin tapahtumiin yksin, kun mieheni ei suotu lähtemään mukaan ja sitten joudun aina vastailemaan ihmisten kysymyksiin. Se on hirveän kiusallista, mutta välttämätön paha jos haluan ylläpitää minkäänlaista sosiaalista elämää, kun vaihtoehtona on sitten olla jatkuvasti kaksin mieheni kanssa ja ilman ystäviä. Meillä ei ole enää yhteisiä ystäviä, vain minulla enää on. Mieheni ystävät ovat lakanneet pitämästä yhteyttä, koska hän ei koskaan halunnut tavata heitä enää pitkiin aikoihin.
Onko muita samassa tilanteessa olevia ja miten olette selvinneet? Saako mieheen mitään "ryhtiä"?
Ulkoa kuului ensimmäinen raketin paukaus ja radio soitti Sapelitanssia. Nyt kuulema tulee jotain rauhallista sormien napsuttelumusiikkia. Sellaisesta minä tykkään.
Sain sisareltani erittäin omituisen uudenvuodenviestin. Luulin ensin, että joku laittoi minulle vahingossa viestin väärään numeroon. Joku ketjukirjeviestiin Hei Paula, kirjoittelen täältä dementikko-osastolta. Kornia huumoria. Olin pari kuukautta sitten sairaalassa pari yötä dementikon kanssa samassa huoneessa tapaturmaosastolla.
Inhoan noita ketjukirjeviestejä, mutta en kommentoi sisarelleni. Pitäköön huvinsa.
Nyt varsinaiseen asiaan. Miehesi on lopettanut tupakanpolton ja ehkä on vielä epävarma "raittiudestaan". Hän vahvistaa tupakoimattomuuttaan hieman arveluttavin konstein. Ei ole helppoa olla tupakkalakkolaisen tai kokonaan tupakanpolton lopettaneen läheisenä. Ehkä samantyylinen tilanne kuin alkoholistin ja raitistuneen alkoholistin rinnalla eläminen. Minulla on vain edellämainitusta elämäntavasta kokemusta. Raitistumisen ihmettä en ikäväkseni ehtinyt kokemaan.
Kävin äsken ruokakaupassa ja luin iltapäivälehden kannesta jutun "Raittiina vuoden".
On ihanaa, että ihailemani rallikuski pysyy raittiina. Mitä naisrintamalle kuuluu on jo toinen asia. Joskus raitistunut on rasittavampi kuin juova läheinen.
Sinuna eläisin edelleen entistä elämää. Kyllä miehesi pikkuhiljaa alkaa huomata, että hän on ikävää seuraa.
Nykyään tupakoimattomille on paljon paikkoja. Kävelin yhtenä päivänä pubin ohi ja huomasi ikkunasta katsoessani kyltin, jossa oli ruksit tupakan päällä. Uskottava kai on, että nykyään ei enää savutella baareissa, ravintoloissa eikä pubeissa. Olen ole käynyt niissä vuosikymmeniin. Entisaikaa mustan savun olisi voinut leikata puukolla.
Yritä saada miestäsi paikkohin, jossa varmasti ei olla humalassa eikä polteta tupakkaa.
Uimahallit, keilahallit ym. urheilupaikat, ostoskeskukset, kaupungilla pyöriminen kahviloissa, taidenäyttelyt, konsertit. Lista jatkuu loputtomiin.
Olen täysin raitis ja savuton. En minäkään viihdy humalaisten keskuudessa. Mutta minulla on paljon painavampi peruste pysyä heistä erossa. Katsoin juomista avioliitossa liian pitkään ja syytän osaltani siitä itseäni. Peli olisi pitänyt viheltää poikki alkumetreillä.
Kävin äsken Alepassa ja siellä taas sattui ja tapahtui. Laitapuolen kolmikko oli ostamassa kaljaa. Avasin ostosten jälkeen Eucalytus karkkirasiaa enkä millään meinannut saada auki. Juopporemmin nainen paasasi takani ja pelkäsin, että hän käy kimppuni. Niin vihainen hän oli. "Alepa on Alepa vaikka voissa paistasi."
Kun trio poistui ovesta ulos, näin miehen kantavan sixpackia. Luulisin, että nainen jäi uudenjuoman kaljoja ilman. Oli jo niin paljon tarpeeksi maistissa kassan arvion mukaan.
Ulkona sataa vettä. Ajoin vahingossa hissillä yhden kerroksen liian ylös. Menen yleensä jalkapelillä portaat. Nyt menin hissillä, kun olin eka kertaa onnettomuuden jälkeen korkokengät jalassani. Ensin menin kerroksen ylös ja sitten taas alas. Olin hieman hätääntynyt ja valot sammuivat kesken kaiken.
Minunkin pitää alkaa sosiaalistumaan. Ei tämä nettisosiaalisuus pitkälle pötki.
Mutta lupaan alkaa sen vasta ensi vuonna. Elän tämän vuoden viimeiset tunnit erittäin antisosiaalisesti netissä. Telkkarissa ei tule mitään minua kiinnostavaa ohjelmaa.
Pyykkikone pyörii. Kahvi jäähtyy tuossa netin vieressä. Nyt hörppään kahvia pipareiden kera.
Oikein ihanaa uudenvuoden aattoa sinulle ja miehellesi. Kyllä elämä kantaa.