Epätavallinen synnytyspelko ehkäpä?

hyytikyppynen

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
26 410
8
38
puurajan takana
Mie nyt avaudun tästä täälläki..

Ko tosiaan, ihmisillä ilmeisesti yleensä synnytyspelko kohistuu alakautta synnyttämiseen, nii onko kuinka yleistä että pelkääki joutuvansa sektioon?
Mie nimittäin pelkään...

Esikoinenhan synty hätäsektiolla, exä minut pahoinpiteli siihen kuntoon että mm. istukka irtosi osittain ja lapsi piti sitte pikasesti pelastaa. Ja nyt mie mietin illat ja yöt että mitä jos nytki jotaki mennee vikaan ja jouvunki taas sektioon... Ko haluan synnyttää alateitse. Enkä ossaa yhtään tuosta minun pelosta sanoa, että mistä se johtuu... Koska nyt mulla ei ole ees sitä pahoinpitelevää ukkoa jonka takia kaikki menis päin helvettiä.
:ashamed:

Neuvolassa vähän asiasta mainittin, mutta sano ettei ole joutunu aiemmin semmosesta keskustelemaankaan ja totesi vaan että eiköhän kaikki mee hyvin. Joten se siitä sitte... :/

oletko sinä se, joka joskus oli hiukan viinaan päin menevä? jos olet, niin ihana huomata, että olet saanut elämällesi ihanan ja uuden suunnan..

itsekin pelkään sektiota, toivon että tämä kolmonenkin saisi syntyä alateitse..

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
oletko sinä se, joka joskus oli hiukan viinaan päin menevä? jos olet, niin ihana huomata, että olet saanut elämällesi ihanan ja uuden suunnan..

Hiukan on ehkä väärä sana kuvaamaan minun viinankäyttöä :D

luulis olevan aika yleistä tuo sektiopelko. ja mitä olen oppinut katsomalla Dr Philiä ja muita tv-sykoloogeja, ja olenhan toki käynyt muutaman kurssinkin joten olen lähes asiantuntijatasoa.... ja nyt unohdin mitä piti analysoida.. ootas...niin että jos sie pelkäät että jos synnytys menee pieleen, kaikki menee pieleen.

No mulla on oikeastaan ihan sama, esikoinen syntyi sektiolla koska oli perätilassa ja vaikka olikin suunniteltu sektio niin koin sen jotenkin todella ikäväksi ja toipuminen vei hirveän kauan synnytyksen jälkeen.

Kakkonen syntyi normaalisti alakautta ja vaikka ei ollut sekään mitenkään helppo tapaus en silti missään nimessä haluaisi nyt sektiota..

Todellakin monesti olen miettinyt sitä jos meneekin nyt sektioon, kun taas normaalisynnytystä en ole murehtinut lainkaan.

Mie kun odotin tuota kakkosta, niin pahin pelkoni loppuraskaudessa oli että joudun sektioon.
Kuinkas ollakaan, hätäsektiolla tyttö maailmaan tuli. :/
Vielä en tässä raskaudessa, kun niin alussa ollaan, pelkää muuta kuin keskenmenoa, mut eiköhän tuo sektiopelkokin eteen tuu sit jos sinne asti päästään...

Ollessani raskaana toivoin hartaasti etten joutuisi sektioon ja onneksi synnytys meni ihan hyvin alateitse.
Mahdollisessa seuraavassa synnytyksessä on hartaana toiveena yhä alatiesynnytys.
En pelkää sektiota mutta pidän sitä vastenmielisenä. Lukuisia kummankin laadun synnytystä hoitaneena.
Sektiolla on paikkansa tarpeellisena toimenpiteenä komplisoituneissa raskauksissa ja synnytyksissä mutta itse en missään nimessä sitä vapaaehtoisesti valitsisi.

Onhan se varmasti epätavallisempaa pelätä kamalasti joutuvansa sektioon. Yleensä kun nimenomaan sitä alakautta synnyttämistä pelätään.

Sektiopelkoon varmaankin auttas se, että koittasit ottaa selvää sektiosta, ja ennenkaikkea siitä, että loppujen lopuksi se sektiokin on kuitenkin ihan turvallinen tapa vauvan syntyä. Se, että kaikki menisi sektiossa pieleen, on äärimmäisen harvinaista, joskin tietenkin komplikaatioiden riski on isompi kuin alatiesynnytyksessä. Mutta pääsääntöisesti sektiokin on turvallinen. Eli tutustu sektion riskeihin järjellä, älä hysteerisesti peläten. Ja keskity siihen että normaalisti sektiossa menee kaikki ihan ok. Ja että kuitenkin hyvin todennäköisesti saat synnyttää alateitse, etkä edes päädy sektioon.

Kun tutustuu siihen pelon kohteeseen, ja miettii mitä siinä pelkää, se monesti jo auttaa. Sektio on monille "peikko", kamalan mustamaalattu ja vaarallisen kuuloiseksi sanottu leikkaus, johon lisääntyy valtavasti riskejä. Silti tosiaan valtaosa sektioista menee hyvin.... Mutta sitä se on, kun kaikki alatiesynnytystä pelkäävät koitetaan saada luopumaan pelkosektion haluamisesta, ja toitotetaan kuinka vaarallinen se leikkaus on! Riskejä siihen siis toki liittyy, ja monilla hidas toipuminen, muttei se sentään kuolemaksi ole! :hug:

Täällä yksi joka pelkää sektiota, mulle on tehty joskus vatsaleikkaus ja siitä toipuminen oli aivan järkyttävää. Arpea kiristi ja oli kipeä vaikka kuinka kauan.
Alatiesynnytyksestä oli niin helppoa jo nopeeta toipuminen.
Ja se että vatsa avataan ei kiinnosta minua yhtään..

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:

Hiukan on ehkä väärä sana kuvaamaan minun viinankäyttöä :D
[/quote]
en osannut oikein kauniisti muotoilla, toivottvasti et loukkaantunut.. mutta onnea tulevasta vauvasta. onko raskaus jo pitkälläkin?

mää pelkään kans etä joudun sektioon, lähinnä sen toipumisen takia. :ashamed: ekan punnasin maailmaan ilman supistuksia ja ponnistustarvetta kun alkovat sectiosta puhumaan, ponnistusvaihe alle 20min :laugh:
tosin tällä hetkellä pelkään enemmän että syntyy etuajassa paljonki ku sitä sectioo.

Niin ja onnittelut tulokkaasta kun en ole sitä varmaan vielä sanonut!

Et todellakaan ole ainoa. Ite en sektiota suoranaisesti pelkää, mut en todellakaan siihen halua joutua. Jo esikoisen syntymän jälkeen varotettiin että seuraava tulee luultavasti syöksynä, mut sitä mä en jaksa yhtään hermoilla.

Miten muuten huomasit olevas raskaana? En kesällä päässyt pitkiin aikoihin koneelle ja vasta myöhemmin huomasin jostain ketjusta että sulla oli siinä vaiheessa jo ihan hyvät viikot kasassa? Ja tietysti onneks olkoon! Ei ole kenenkään muun palstalaisen raskausuutinen ilahduttanut niin paljon. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
Ap et varmasti ole lopettanut päihteiden käytön kuin kivi senään.Turha edes valehdella.Ei raskaus raitista kuin napsaus vaan.

Kylläpä tämä minun lähipiiri joiden keskellä elän, voi todistaa sen tasan tarkkaan todeksi, että kun testi näytti positiivista, loppu päihteiden käyttö. Siehän voit siellä olla asiasta mitä mieltä vain, kun et minua tunne...

Minä pelkäsin sektioon joutumista. Olen ollut kohtuleikkauksessa ennen lasten saamista, bikiniviilto löytyy. Tiesin, mitä on leikkauksesta toipuminen, onneksi kaikki syntyivät alakautta.

Liittykö kaikkien muitten pelot sektioon...? Mulla on varmaan ihan outo pelko.. ja osasyy siihen on yks leffa... Siinä äiti kuoli synnytykseen , se meni jotenki niin et ponnistusvaiheessa sillä "räjähti" joku päässä..... Mä oon miettiny onko toi oikeesti mahollista..

Alkuperäinen kirjoittaja tottako:
Liittykö kaikkien muitten pelot sektioon...? Mulla on varmaan ihan outo pelko.. ja osasyy siihen on yks leffa... Siinä äiti kuoli synnytykseen , se meni jotenki niin et ponnistusvaiheessa sillä "räjähti" joku päässä..... Mä oon miettiny onko toi oikeesti mahollista..

Mä tiedän perheen, jossa äiti on kuollut synnytyksessä aivoverenvuotoon. Taustalla kyllä sairaus, ja äärimmäisen harvinaistahan tuo on.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Alkuperäinen kirjoittaja tottako:

Mä tiedän perheen, jossa äiti on kuollut synnytyksessä aivoverenvuotoon. Taustalla kyllä sairaus, ja äärimmäisen harvinaistahan tuo on.

Juu, tiän mieki yhen tapauksen ruottista. Tosin tällä äitillä ei ollu etukätteen mittään todettu mut muistaakseni epäiltiin sitte kuitenki että ois ollu valtimopullistuma päässä jo valmiiksi, koska oli pari viikkoa ennen synnytystä alkanu valittaa päänsärkyä.

Minulla oli palkosektio, koska pelkäsin ylikaiken joutumista synnytyksen aikana hätäsektioon. Pelkäsin aivan vauhkona lapsen kuolemaa tai vammautumista, mikäli hätäsektio tehdään / tehdään liaan myöhään. Minulle oli tässä tilanteessa paras mahdollinen ratkaisu mennä suoraan sitten suunniteltuun sektioon, vaikka se kuulostaakin nurinkuriselta.

Mie en tuossa sektiojutussa pelkää sitä etteikö se sektio onnistuis, tai että jommalle kummalle kävis sen takia huonosti... Ja siis tiän miten sektio tehhään, tiän mitä siinä tapahtuu ja miten hommat hoituu, tiän sen toipumisen ja vaaratki. Se minun pelko liittyy johonki muuhun, mut en vaan oikein saa kiinni sitä että mihin... :/

Yhteistyössä