Epätavallinen synnytyspelko ehkäpä?

ei onneksi jouduttu sektioon. mutta ainoan kerran synnytyksen aikana iski pelko, kun ottivat imukupin esille. Jostain syystä sain päähän, et kohta tulee sektio, jos tämä ei toimi ;) tuli fiilis, että tämä ei ole enää mun hallinnassa....

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Alkuperäinen kirjoittaja tottako:
Liittykö kaikkien muitten pelot sektioon...? Mulla on varmaan ihan outo pelko.. ja osasyy siihen on yks leffa... Siinä äiti kuoli synnytykseen , se meni jotenki niin et ponnistusvaiheessa sillä "räjähti" joku päässä..... Mä oon miettiny onko toi oikeesti mahollista..

Mä tiedän perheen, jossa äiti on kuollut synnytyksessä aivoverenvuotoon. Taustalla kyllä sairaus, ja äärimmäisen harvinaistahan tuo on.

Juu, tiän mieki yhen tapauksen ruottista. Tosin tällä äitillä ei ollu etukätteen mittään todettu mut muistaakseni epäiltiin sitte kuitenki että ois ollu valtimopullistuma päässä jo valmiiksi, koska oli pari viikkoa ennen synnytystä alkanu valittaa päänsärkyä.

tutun kuulonen juttu. oon joskus samanlaisen jutun kuullut, ja juurikin Ruotsissa tapahtunut.

Ja itse alotukseen.
Mä oon pelännyt joka raskaudessa ihan hulluna sektioo, ja nyt viimeisimmässä se sit tapahtui kiireellisenä. Ja pelkäsin koko leikkauksen ajan kuolevani, enkä uskaltanut silmiä sulkea vaikka meinas väkisillä painua kiinni :ashamed:
Mutta hengissä ja terveenä siitä selvittiin, ja eipä tuo enää pelota :)

taas edellisenn synnytyksen trauman takia ajattelin KOVALLA ÄÄNELLÄ vaatia sellasta nukutuksessa hoideltavaa sektiota.. hoidelkoon mies sen pekäämisden tällä kertaa!!!!!!!!
Jos site miehellekkin menis tajuntaan se että miks mie en enää haluais synnyttää..mikään ei ole niin kauheeta kuin synnytyksessä hengittämätön lapsi.. tuli se sitten mitä kautta tahansa..

Mulle on tehty toisessa synnytyksessä hätäsektio istukan irtoamisen takia. Kolmannen raskausaikana mietin useampaan kertaan tuota hätäsektioon joutumista. Halusin siis myös synnyttää alateitse. Yritin asiasta puhua neuvolassa, mutta siellä eivät asiaa kommentoineet juurikaan. Ei auttanut kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Alateitse sitten kuitenkin synnytin kolmannen ja olin siitä hyvin tyytyväinen. Nyt neljännen raskauden kohdalla sama sektiopelko on nostanut päätään. Mitä lähemmäs synnytystä mennään sitä enemmän asia on mielessä. Täytyy edelleen vain toivoa, että kaikki menee hyvin.

Sinulle sanoisin hiukan rohkaisun sanana, että koska istukan irtoamisen syy on ollut pahoinpitely, ei uudelleen irtoamisen todennäköisyys ole kasvanut. Eli on erittäin todennäköistä, että ainakaan tuosta syystä et sektioon joudu. Pidän sulle peukkuja, että kaikki menee tällä kertaa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Mie nyt avaudun tästä täälläki..

Ko tosiaan, ihmisillä ilmeisesti yleensä synnytyspelko kohistuu alakautta synnyttämiseen, nii onko kuinka yleistä että pelkääki joutuvansa sektioon?
Mie nimittäin pelkään...

Esikoinenhan synty hätäsektiolla, exä minut pahoinpiteli siihen kuntoon että mm. istukka irtosi osittain ja lapsi piti sitte pikasesti pelastaa. Ja nyt mie mietin illat ja yöt että mitä jos nytki jotaki mennee vikaan ja jouvunki taas sektioon... Ko haluan synnyttää alateitse. Enkä ossaa yhtään tuosta minun pelosta sanoa, että mistä se johtuu... Koska nyt mulla ei ole ees sitä pahoinpitelevää ukkoa jonka takia kaikki menis päin helvettiä.
:ashamed:

Neuvolassa vähän asiasta mainittin, mutta sano ettei ole joutunu aiemmin semmosesta keskustelemaankaan ja totesi vaan että eiköhän kaikki mee hyvin. Joten se siitä sitte... :/

Mä pelkäsin myös sektioon joutumista. En osaa sanoa tarkalleen mikä siinä sektiossa niin pelotti, mutta luulen sen johtuvan siitä, että len melkoinen kontrollifriikki.. En siedä sitä, että en itse hallitse sitä mitä tapahtuu.

hyytikyppynen, ihan kuin puhuisit mun suulla. Pelkäsin järjettömästi hätäsektiota, kävin pelkopolillakin ennen esikon syntymää. Jouduin juurikin hätäsektioon, olin ihan sairaan kipeä ja vauvakin joutui teholle.

Tämän toisen kanssa minua pelotti alatiesynnytys kun edellinen meni pieleen. Rohkaisin sitten mieleni ja päätin yrittää alakautta. Noh, kun lähdettiin synnärille niin vauva oli perätilassa, joten synnytin kiireellisellä sektiolla. Olin jo sopinut että jos lapsi on perätilassa niin en ota riskejä hätäsektioon joutumisesta. Kiireellinen sektio oli hyvä kokemus, tosin kipeä olin senkin jälkeen.

Mulla on ihan sama kuin pamppelssonilla eli olen kontrollifriikki. Kiireellisessäkin pelkäsin aika paljon, tärisin, tms. mutta sainpa sentään olla hereillä ja lapsella ei ollut hätää <3

No onpa asenne th:lla :/ Ei ihme et porukan on vaikeeta ouhua ongelmista neuvolassa kun se tollee sit kuitataan... Mites pääsisitkö neuvolan kautta pskologin juttusille? Tota taustaa vasten en kyl yhtään ihmettele että pelkäät. :hug:

Yhteistyössä