Epätoivoa =( Miten ton lapsen(5v) saa lopettaan yökastelun??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siis,mä en enää jaksa tän asian kanssa.Ei sitte millää tuu vaipattomia öitä meille!tyttö pissaa aina vaippaan...sano vaan että emmä huomannu!!eipä niin,just. Illallakin monesti on jo pissat vaipassa jos ei heti ala nukkua kun sänkyyn menee...mä en tiä mitä täs vois tehä kun toinen on niin samperin laiska ettei mee veskiin.ja luultavasti pissat tulee aamulla sitten sinne vaippaan kun herää...pitäsköhän neitin pää tutkituttaa?? neuvolassa eivät auta yhtää,ihan sama mitä siä sanoo niin vastaus on "ahaa,hmm,jaha"

Menkää hyvät ihmiset lääkäriin! Tyttö ei varmasti kastele tahallaan, syy on todennäköisimmin hormonaalinen. Siihen on olemassa ihan hyviä lääkkeitä. Ja toiseksi, vaippa kannattaa jättää joka tapauksessa pois, muovitettu froteealusta tilalle. Pyykin määrä kasvaa alussa mutta aika nopeasti alkaa helpottaa.

Onpa tylyä neuvolatoimintaa. Kysy seuraavalla kerralla suoraan lääkäriltä. Osta kumilakanat ja pistä tyttö nukkumaan ilman vaippaa. Kaikilla ei keho kuitenkaan toimi samassa aikataulussa ja voi olla ettei teidän tyttö pysty vielä pidättämään. Sekin vielä että Kelasta voi saada erityishoitotukea rahana jos lapsi on kauan aikaa yökastelija.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Menkää hyvät ihmiset lääkäriin! Tyttö ei varmasti kastele tahallaan, syy on todennäköisimmin hormonaalinen. Siihen on olemassa ihan hyviä lääkkeitä. Ja toiseksi, vaippa kannattaa jättää joka tapauksessa pois, muovitettu froteealusta tilalle. Pyykin määrä kasvaa alussa mutta aika nopeasti alkaa helpottaa.

Tätä on kokeiltu...mutta en vaan jaksa joka kerta sitä pyykin määrää ja ku vielä valehtelee sitte ettei oo pissaa tullu ja sitte nukkumaan mennes sänky onki märkä =( tää on niin epätoivoista...niistä lääkkeistä oon kuullu että ei välttämättä kannata,voivat olla vaarallisia

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Tätä on kokeiltu...mutta en vaan jaksa joka kerta sitä pyykin määrää ja ku vielä valehtelee sitte ettei oo pissaa tullu ja sitte nukkumaan mennes sänky onki märkä =( tää on niin epätoivoista...niistä lääkkeistä oon kuullu että ei välttämättä kannata,voivat olla vaarallisia

No anna sitten olla märässä jonkin aikaa. Tai käyttäkää vaippoja vaikka vielä koulussakin. Ainakaan kastelu ei tuolla asenteella lopu. Meillä ainakin auttanut: 1. Vaippa pois. Ehdoton. 2. Ei juomista tuntia ennen nukkumaanmenoa ja silloinkin vain sokerittomia juomia. 3. Minirin-pillerit. Jokaisella lääkkeellä SAATTAA olla sivuvaikutuksia (todennäköisyys aika pieni..), samoin rokotteilla ja kaikella muullakin mitä kurkusta alas menee. Pitää vain tehdä valintoja..

Peesi :wave:

Mulla on vajaa 5v yökastelija, ja neuvolan mukaan siinä ei ole mitään hälyyttävää, koska itsekkin olin varmaan kouluikään asti yökastelija. Syy on hormonaalinen, ja siihen ei vaipattomuudet ja juomattomuudet auta. Pahinta on se, jos lapsi alkaa pelätä että pissa tulee sänkyyn (jos vaippa otetaan pois) eikä saa kunnolla nukuttua. Toisilla (tytöillä useinmiten) kehitys tapahtuu vaan hitaammin, ja siitä on turha huolestua. Meillä on puhuttu neuvolassa, että katsotaan tässä vielä jokunen kuukausi-vuosi, ja jos kastelu ei itsestään lopu, niin aloitetaan hormonihoito. Jos ja kun syy on hormonaalinen, ei myöskään hälytinpatja uata, auttaa sitten vanhemmilla lapsilla yleensä vasta.
Vaikka tyttö suostuisikin olemaan ilman vaippaa,en ala omaa mielenterveyttäni horjuttamaan jatkuvalla lakanoiden vaihdolla ja valvomisella. Ja tuskin kukaan itsekkään pissoissa nukkuisi, että...

Tsemppiä ap:lle, kaikki aikanaan!! :hug: (ja jos tyttö kastelee hereillä ollessaan, voi ottaa vaikka jonkin kannuste jutun, esim. tarra taulun käyttöön, että jos vaippa on kuiva kun lapsi nukahtaa, niin saa tarran.)

Ja tietysti pitää tarkistaa, että lapsella ei ole muuta fyysistä syytä, kuten virtsatietulehdusta, tai sokeritautia.

Meillä 5v poika joka myös kastelee. Meillä neuvola "puuttui" asiaan vasta 5v neuvolassa. Viime viikolla hain neuvolasta hälytinpatjakoneen ja pari lakanaa siihen ostin käytettynä 2+:n kirpparin kautta (uudet maksaa 31e/kpl!!)
Meillä lääkäri olisi määrännyt ekana lääkkeet, mutta kieltäydyin ja sanoin että ensin kokeillaan hälytintä. lääkärin mielestä hälyttimeen herää kaikki muut, mutta ei kastelija...
No, Ekana yönä pomppas kaikki ylös kun hälytin pärähti soimaan. Helkutinmoinen ääni siinä on, laitettiin vekotin housuvaipan sisään, niin hiukan ääni vaimeni ;-) Viime yönä poika heräsi ite pissalle, ilman kastelua. Parhaassa tapauksessa auttaa kahdessa viikossa, yleisimmin kuulema 6-12 viikossa.
Me ainakin kokeilemme tätä ennenkuin lääkkeisiin siirrytään. (vain pakon edessä) Ja hälyttimenkin hain vasta kun poika itse halusi jättää vaipat pois.

Meillä syöty miniriniä kaks viikkoa, ei mitään vaikutusta.No jos vielä olis..Onko muuten kokemusta, kuinka pian tuloksia alkaa näkyä?Meillä yli 5v poika ja joka yö kastelee.Vaippa vallan käytössä.

Minä halusin taas nimenomaan lääkkeet, kun ovat vain sitä samaa hormoonia mitä elimistösä onkin luonnostaan,kastelijoilla vain ei ole kehittynyt.Ja meillä kastellaan siis joka yö ja REILUSTI.

Esikoisellani ei Minirin lääkityksestä ollut mitään apua. Kuivia öitä oli parissa kuukaudessa ehkä kaksi. Ei edes annostuksen muuttaminen auttanut.

Mutta hänen kohdallaan auttoi hälytin, sen ollessa käytössä ei kastelua ollut kuin ihan muutamana ensimmäisenä yönä ja siihen ne sitten loppuivat. =)

Ei meillä siihen hälyttimeen herännyt kukaan muu kuin minä ja esikoinen.
Ja kuten jo tuossa yllä mainitsin hänellä se auttoi nopeasti yökasteluun.
Tosin siirsin hälytimmen ollessa käytössä esikoisen toiseen huoneeseen nukkumaan, kuin sisarensa.
Hälyttimen ainoa haittapuoli oli se, että se joskus lapsen kovasti hikoillessa antoi väärän hälytyksen.

juu,siis mä ihan oikeesti luulen että tytöllä on se ongelma ettei jaksa aamulla ku tavallaan herää niin kuiteskaa herätä ja nousta heti pissalle vaan päästää housuun ja kun päivisin menee kyllä ihan hyvin,ei satu vahinkoja olleskaa ja oaa mennä ajoissa veskiin.vois olla toi hälytin siinä milessä hyvä jos vaikka oppis säikähtään sitä ja alkas käydä vessassa...ja sitte ihmettelen sitä että poissa kotoa yöt niin ei pissaa housuun....onko tää kuiteski tahallista,huomion hakua tai jotaki???

Täällä ainakin hälyttimen sai neuvolasta lainaksi. Itse piti ostaa sitä varten sellaiset erikoisvalmisteiset lakanat, joissa menee sellaiset pienet johdot sisällä, joihin hälytin kytketään kiinni. Tai sana lakana on ehkä harhaanjohtava sana, sellainen kangaskaistale, joka on norm. lakanan levyinen ja lyhyempi kuin tavallinen lakana, sellainen kaistale joka laitetaan lapsen takapuolen alle yöksi.

Siihen päälle laitoin ohuen sideharson,jotta olisi miellyttävämmän tuntuinen,
Ja jo ensimmäiseten virtsatippojen tullessa "reagoi" hälytinlakana ja vie johtoja pitkin viestin hälyttimeen joka hälyttää. Ei kamalan kova ääni, palohälytimessä on esim. pahempi.
Lakanat olivat kyllä aika arvokkaat (neuvolasta sain osoitteen josta tilata) omiani en voi vielä laittaa myyntiin, sillä luulen että niille on meidän katraalla vielä käyttöä.

www.hilkkaojala.fi osoitteesta löydät lisätietoa tuosta fermi nimisestä hälyttimestä. Me saimme myös lainaksi (siis ilman maksua) neuvolasta hälytinosan. Lakanat hankin käytettynä a 10 euroa, mutta niitäkin saa tilattua tuolta hilkka ojalalta. Kannattaa kysyä omasta neuvolasta myös onko joku jättänyt ilmoitusta lakanoista.

Onkohan meillä joku sekunda hälytin, koska tuon ääni on aivan yhtä hirveä kuin palohälyttimen!!?? :D

Ultramariini! Nukkuiko teillä lapsi selällään? Kuinka silloin kävi? Meillä pikku-ukko nukkuu useimiten selällään, kuinkahan vaikuttaa "hälytykseen"? Kerrothan, jos kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja kvartetti:
www.hilkkaojala.fi osoitteesta löydät lisätietoa tuosta fermi nimisestä hälyttimestä. Me saimme myös lainaksi (siis ilman maksua) neuvolasta hälytinosan. Lakanat hankin käytettynä a 10 euroa, mutta niitäkin saa tilattua tuolta hilkka ojalalta. Kannattaa kysyä omasta neuvolasta myös onko joku jättänyt ilmoitusta lakanoista.

Onkohan meillä joku sekunda hälytin, koska tuon ääni on aivan yhtä hirveä kuin palohälyttimen!!?? :D

Ultramariini! Nukkuiko teillä lapsi selällään? Kuinka silloin kävi? Meillä pikku-ukko nukkuu useimiten selällään, kuinkahan vaikuttaa "hälytykseen"? Kerrothan, jos kokemusta.
oma lapseni nukkuu vaikka missä asennoissa.Myös selällään, mutta en kyllä huomannut mitään syy-yhteyttä uniasennoilla ja hälytyksillä.

Lapsen hikoilu laukaisi joskus väärän hälytyksen.

hermoja raastavaa on tuo kastelu... aina kun ajattelee että nyt se on loppunut (todella pitkiä kuivia kausia) niin eikun taas alkaa kastelut...
tyttö 6v ja aivan ailahtelevaa tuo meno asian kanssa.

Syksyllä neuvolassa keskustellaan hälytin asiasta kun en vielä kesän alus sitä halunnu ku oli pitkään menny asian kans hyvin.

Virtsatiet on ultrattu (tulehdusten takia) ja ei ole rakenteellista vikaa ainakaan. välillä tyttö tekee päivälläkin ihan laiskuuttaankin housuun jos esim. ulkona kiva leikki kesken..

ei auta kuin pestä tuota pyykkiä nimittäin asia ei edistyny yhtään ennenku luovuttiin laiskuuttamme käyttöön otetusta yövaipasta.

Mulle sanoi lastenlääkäri, ettei missään tapauksessa kannata jättää yö-vaippaa pois jos kerta on yökastelija. sano, et se on helpompaa meille vanhemmille, ettei tarvi joka yö alkaa petivaatteita vaihtamaan ja pesemään. ja toiseksi sanoi, ettei lapsi joka kastelee ajattele yöllä et onko sillä vaippaa vai ei, kun se pissa kerta tulee, niin se tulee olkoot vaippa tai ei!! meillä 5,5v lapsi joka yökastelee. ollaan käyty neuvolassa asian takia. vielä ei aloitettu mitään hoitoa. ehdottivat sitä hälytin patjaa, mutta en suostu ottamaan sitä, koska meidän lapsi on niin sikeä uninen, ettei itse siihen heräisi. sen olen huomannut, ettei kärsi enään puol 8 jälkeen illalla juoda ja pissalla on IHAN PAKKO käydä usemamman kerran ennen nukkumaan menoa!! näin olen saanut vähennettyä yö-kastelua. toinen mikä vaikuttaa meidän kohdalla kasteluun on, että jos lapsella on ollut kovin vilkas päivä, niin ihan varmasti on sänky märkänä. Itestäki tuntuu väliin et en kertakaikkiaan jaksa tätä, kun joka aamu saa ensimmäisenä laittaa petivaatteet pesuun.. lääkkeitä lähen hakemaan jos tätä jatkuu vielä 3kk..

Siis yökasteluhan on tosi yleistä!
Meillä viime kesänä esikoisen kanssa kokeiltiin ensin Miniriniä ja sitten hälytintä.
Eka viikko oli AIVAN kauhee, häly huusi 6-7 kertaa yössä, osa ns. vääriä hälyytyksiä, hiestä. Aattelin jo, et lyön hanskat tiskiin, mut yhtäkkiä poika oppi heräämään pissahätään ja on sen jälkeen ollu kuiva.
Meiltä löytyis nippu niitä isoja vaippoja, jos joku tarttee. Laitan postikulujen hinnalla tulemaan.

Yhteistyössä