Epätyypillinen masennus! Onko kellään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätyypillinen masennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätyypillinen masennus

Vieras
ITSELLÄNI DIAGNOSOITU MUUTAMA VUOSI SITTEN KAKSISUUNTAINEN MIELIALAHÄIRIÖ, MUTTA TUTKITTUANI NYT ERILAISIA MUITA VAIHTOEHTOJA TULI TÄMÄ TUOLTA ESILLE JA TUNTUISI AINAKIN ITSESTÄNI PALJON OIKEAMMALTA DIAGNOOSILTA.
HALUAISINKIN NYT TIETÄÄ ONKO JOLLAIN TÄLLÄNEN DIAGNOOSI TEHTY TAI EPÄILY SIITÄ?
LAITAN TÄHÄN NUO "OIREET" MUKAAN JOTTEI JÄÄ EPÄSELVÄKSI MITÄ TARKOITAN.
OLISI MUKAVAA KUULLA MINKÄLAISIA OIREITA TEILLÄ ON, MITEN TEITÄ HOIDETAAN JA OLETTEKO SELVINNEET MITEN SEN KANSSA MUUTEN?
KIITOS :)

Epätyypillinen masennus
Epätyypilliselle masennukselle ovat ominaisia niin kutsutut vegetatiiviset oireet eli liikaunisuus, lisääntynyt ruokahalu ja lihominen.
Kielteiset ja myönteiset ympäristötekijät vaikuttavat selvästi masentuneen tunnevireeseen. Erityinen piirre on herkkyys erotilanteille, joissa ihminen kokee tulleensa hylätyksi.
Epätyypillistä masennustilaa ei ole vielä hyväksytty ICD-10-luokitukseen, mutta se sisältyy DSM-IV:ään.
Epätyypillisen masennuksen lääkehoito eroaa jonkin verran muiden masennustilojen hoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja epätyypillinen masennus;24157453:
itselläni diagnosoitu muutama vuosi sitten kaksisuuntainen mielialahäiriö, mutta tutkittuani nyt erilaisia muita vaihtoehtoja tuli tämä tuolta esille ja tuntuisi ainakin itsestäni paljon oikeammalta diagnoosilta.
Haluaisinkin nyt tietää onko jollain tällänen diagnoosi tehty tai epäily siitä?
Laitan tähän nuo "oireet" mukaan jottei jää epäselväksi mitä tarkoitan.
Olisi mukavaa kuulla minkälaisia oireita teillä on, miten teitä hoidetaan ja oletteko selvinneet miten sen kanssa muuten?
Kiitos :)

epätyypillinen masennus
epätyypilliselle masennukselle ovat ominaisia niin kutsutut vegetatiiviset oireet eli liikaunisuus, lisääntynyt ruokahalu ja lihominen.
Kielteiset ja myönteiset ympäristötekijät vaikuttavat selvästi masentuneen tunnevireeseen. Erityinen piirre on herkkyys erotilanteille, joissa ihminen kokee tulleensa hylätyksi.
Epätyypillistä masennustilaa ei ole vielä hyväksytty icd-10-luokitukseen, mutta se sisältyy dsm-iv:ään.
Epätyypillisen masennuksen lääkehoito eroaa jonkin verran muiden masennustilojen hoidosta.

minulla on ja ihan caps lockilla. Selviän niistä suomalaisella sisulla.

Alkuperäinen kirjoittaja epätyypillinen masennus;24157469:
hmm.
osuin oikeaan.
ensimmäinen vastaus ja idioottihan se siellä nosti päätään.
KIItoS.
Ja PIdÄ Sun CApS lOCki pÄÄllä vaaN.

Sry, se on paskana. Sikshän mä just kirjotinkin sen tohon, että "oikeen caps lockilla". Urpoko lienet vai mitä häh? Ei kai kukaan oikeesti caps lockii käyttävä kirjota viestinsä perään että "caps lockilla kirjoitettu". :D
(+ se oli läpänheittoa ton alotusviestin kustannuksella, mutta koska lienet hieman jälkeenjäänyt, parempi valaista asiaa nyt tässä)

taidan toden totta olla jälkeenjäänyt kun en vieläkään ymmärtänyt viestisi sanomaa.
mutta anna toki olla, et ilmeisesti kettuillut, joten elämä jatkukoon!

[QUOTE="Juha-Matti";24157478]Hyihyi, homoja![/QUOTE]

kiitos Juhama-tti! kiitos.
mene äkkiä nukkumaan tai hyökkäävät mokomat vielä kimppuusi, hyi!

ja tämä oli ainoa ketju mikä tähän aikaan täällä etenee edes hiukan ja katsoit tärkeäksi tulla senkin kertomaan tänne.
no, huvinsa kullakin hei.
onneksi maailmasta ei homot lopu, niin menee sinunkinlaisten yöunet....

Kiinnostaa myös täällä kuulla mitä lääkitystä epätyypilliseen masennukseen käytetään. Ja miten on tehonnut? Miten sulla ap näkyy nuo ympäristötekijöiden vaikutus tunnevireeseen ja herkkyys erotilanteille?

Kiinnostaa myös täällä kuulla mitä lääkitystä epätyypilliseen masennukseen käytetään. Ja miten on tehonnut? Miten sulla ap näkyy nuo ympäristötekijöiden vaikutus tunnevireeseen ja herkkyys erotilanteille?

mulla näkyy parhaiten se siinä, että tykkään tosi paljon olla kyllä koulussa ja hengailla muiden ihmisten kanssa kunhan siihen ei liity mitään kovin vaativaa tekemistä, joka masentaisi mieleni esim. koska olen pahasti ylipainoinen niin en tykkää mistää "fyysistä" jutuista ym...
koulukaverit sanoo, että olen todella positiivinen ja iloinen ihminen, pidin keväänlopussa meillä pihajuhlat ja sain ihania lahjoja ja ihan yllättäin, tuli itsetehtyjä, ajatuksella ostettuja ja ex-tempore Siwalöytöjä enkä ollut todellakaan valmistautunut mitenkään lahjoihin.
juttelen myös kaupan kassat läpi ja piristyn kohteliaisuuksista esim. joku mies avaa oven minulle.
kotona ollessa en juurikaan saa mitään aikaiseksi, paitsi jos meillä on joku vaikka vkl vieras, niin samalla kyllä puunaan ja laittelen kaikkea.
hurjat on suunnitelmat niinä vkloppuina kun lapset menee isälleen, että mitä teen, mutta melkeinpä aina hommat jää.
olen ollut kahdessa pitkässä parisuhteessa.
toinen loppui minun osaltani siihen, että tapasin uuden miehen. sitä ennen olin ollut hyvin riippuvainen vaikkakin omalla tavallani halukas eroamaan silloisesta miehestä.
erosimme välillä, olimme vuoden erillään. olin jopa raskaana tuona aikana, mutta tein abortin pääosin siksi, että pääsin tämän miehen elämään takaisin.
mieheni petti mennen tullen ja niin minäkin sitten viimeisenä vuotena.
lopullinen ero tuli todellakin vasta kun uuden löysin ja siis ikinä ei asuttu edes yhdessä...
toinen mieheni on myös lasteni isä.
3vk tutustumisesta olimme kihloissa, 3kk niin ostettiin talo tai minä ostin.
5kk niin mies päättikin muuttaa pois osoitteesta, mutta jäi remppaamaan kämppää ja asustelemaan omalla tavallaan kanssani.
saimme lapsen, mies otti ja lähti elämästämme. tuli takaisin muutaman kk päästä. otti ja lähti tovin kuluttua ja taas tuli takaisin.
tulin raskaaksi ja raskauden ollessa puolessa välissä mies muutti luokseni.
lapsen ollessa 2kk mies muutti virallisesti taas pois. vielä vuoden päivät elo jatkui niin, että panimme keskenämme ja mies kävi toisinaan katsomassa lapsia ja yhdessä sitten ulkoilimme ym...
sitten löysi muijan ja meni naimisiin ja se oli sitten se virallinen ero taas.
tästä nyt kulunut 2v ja silti haikailen ja todellakin harvasen ilta itken mieheni perään.
mietin että jonain päivänä olemme taas yhdessä.
ja mies sen tietää ja joskus esim. antaa ymmärtää, mutta ei anna sitten kuitenkaan eli pelaa peliä kanssani ja varmasti nauttii tietäessään kuinka paljon häntä yhä edelleen haluan.
tälläsiä nyt mieleeni tulee.
mitenkäs onko sulla jotain kokemuksia asiasta?

kirjoitat kyllä aika maanisen oloisesti. voi kai sulla olla jotain niiden väliltäkin?
mulla on epätyypillinen vissiin, ite diagnosoin kun sattui vastaan. Yksi tyyppioire oli luemma semmoinen, että masentuneena tuntuu niinkuin ei kykenisi käsiä nostamaan. Mulla on aika usein just tuommoinen, kun kunnolla masentaa.

Ei ole hoidettu mua. Ehkä pitäis.

[QUOTE="Lila";24168259]Kun kirjoitat pitkiä sepustuksia, niin kappalejako on ensiarvoisen tärkeä. Harva jaksaa lukea muiden tekstejä, jotka on kirjoitettu yhteen pötköön.[/QUOTE]

mä ainakin sain selvää tarinasta. et ap, no hätä.
itselläni muutama masennuskausi takana, mutta näistä en tunnista itseäni ainakaan.
joten en voi avuksi olla.
toivon, että joku todella voi.
tsemppiä ja älä välitä turhan märisijöistä!

Yhteistyössä