Epiduraali-ja spinaaliyhdistelmänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jermu2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jermu2

Uusi jäsen
13.06.2005
7
0
1
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta epiduraalin-ja spinaalipuudutuksen yhdistelmästä? Olen ensisynnyttäjä ja minulla on jonkinlainen synnytyspelko. Tällä hetkellä mennään jo yliajalla (vk41) ja vielä mietin noita kivunlievitysvaihtoehtoja. Monet ovat kertoneet että spinaali olisi tehokkaampi mutta sitä pelkästään ei mielellään anneta ensisynnyttäjälle.
Kyseessä olisi TAYS.

(Olin jo melkein varma että haluan ainakin epiduraalin sekä jonkunnäköisen ponnistusvaiheenpuudutksen, kunnes luin tuosta yhdistelmästä.)
Kertokaahan pikaisesti mielipiteitänne/kokemuksia!

En oo yhdistelmästä kuullut juurikaan mitään, eipä sitä kyllä olla synnytyksissä tarjottukaan. Molemmat laitetaan selkäydintilaan, epiduraali tulee letkusta jatkuvasti ja spinaali annetaan kerta-annoksena. Spinaalin vaikutusaika on parisen tuntia ja sitä ei yleensä anneta ensisynnyttäjille tuon vaikutusajan takia (toki siis voi antaa uudenkin pistoksen, jos on nukutuslääkäri saatavissa).
Se on ihan ihmisestä kiinni, miten kivunlievitys auttaa. Itselläni on ollut molemmissa synnytyksissä epiduraali, mitään järkyttävää kipua en tuntenut ollenkaan ponnistusvaiheessa. Siis eihän se nyt tietenkään täysin kivutonta ollut, mut kestettävää verrattuna avautumisvaiheen supistuksiin.
Tässä on linkki, josta voisi ehkä olla apua:
http://www.fimnet.fi/finnanest/lehdet/2003/no_1/l_nuutila.pdf

Minulla kahden ensimmäisen kanssa laitettiin epiduraali juuri siksi, että sitä voi lisätä tarvittaessa ja synnytykset etenivät melko rauhallisesti. Kolmannen kanssa synnytys eteni vauhdilla ja laittoivat spinaalin, koska laskivat sen riittävän. Ja niinhän siinä kävi. Vauva syntyi tunti puudutuksesta.

Monilla epiduraalin laitto auttaa avautumaan nopeammin, jolloin uutta annosta ei välttämättä edes tarvita, kun jo pääsee ponnistamaan.

..mutta miksi epiduraalispinaali yhdistelmästä ei puhuta. Mulle lääkäri sanoi, että aivan mahdollista saada ja kirjattiin ylös, mutta kätilö ei suostunut pyytään epiduraalin jälkeen spinaalin laittajaa ponnistukseen. Oli siis muuten norm.synnytys.

KELLÄÄN KOKEMUKSIA??

minulla oli sellanen tapaus että sain epiduraalin ja oltiin synnyttämässä n15 tuntia ja sitten tuli kiireellinen sektio koska epäiltiin vauvan olevan tulossa kasvot edellä ja leikkauspöydällä laitettiin spinaali.

Uusimmat

Yhteistyössä