Epiduraali, spinaali...?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Mitä eroa niissä on?
Mulle laitettiin synnytyksessä epiduraali ja sanottiin et se kestää noin tunnin ja tunninhan se kesti ja taas helvetilliset kivut. Eikö puudutetta saa kestämään pitempään? Harva nyt sentääs tunnissa selviää synnytyksestä!

No miksei minulle lisätty sitä? Sanottiin vain et yritä nyt levätä ku aine vaikuttaa tunnin verran...
En osannut vaatia silloin mitään....Tyhmänä luotin hoitohenkilökuntaan ja uskoin saavani kipulääkettä. Huusin ku olin niin kipeä mut ei ne lisää mulle sitä antanu. Miksiköhän????

mulla annettiin ekassa synnytyksessä epiduraali ja oli loistava, muistaakseni sitä voidaan lisätä 3 kertaa? ja mulla lisättiin kerran ja auttoi.

kolmannessa sain spinaalin ja oli muuten hyvä, mut kesto lyhyt, mulla vajaa tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ja niissä on myös se ero että epiduraali annetaan yleensä ensisynnyttäjälle, spinaali uudelleen.

Mulle ei tarjottukaan muuta kuin spinaalia, tosin sen laitto epäonnistui ja ilman mitään mentiin. Ja ensisynnyttäjä olin.

muusta en tiiä, mut kyllä mulla epiduraalin vaikutusaika oli kolme tuntia, muistan sen hyvin kun kauhulla seurasin kelloa kun menin sitä vaikutusaikaa kysymään... en tiiä oliko sit eri annostus.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Ja niissä on myös se ero että epiduraali annetaan yleensä ensisynnyttäjälle, spinaali uudelleen.

tähän on juuri syynä se että uudelleen synnyttäjät selviävät usein nopeammin kun ekakertalaiset... Ja kyllä uudelleen synnyttäjillekin annetaan epiduraali, jos on odotettavissa pitkä synnytys

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
No miksei minulle lisätty sitä? Sanottiin vain et yritä nyt levätä ku aine vaikuttaa tunnin verran...
En osannut vaatia silloin mitään....Tyhmänä luotin hoitohenkilökuntaan ja uskoin saavani kipulääkettä. Huusin ku olin niin kipeä mut ei ne lisää mulle sitä antanu. Miksiköhän????

kuinka paljon olit auki ekan satsin jälkeen?

Olin aika alkumetreillä, muistaakseni vasta 3 cm. Eivät meinanneet antaa sitä vielä silloin mut anoin sitä koska synnytys oli kestänyt jo kauan. Paikat ei vaan auennut ja supisteli kovasti.

Mulla oli ekassa epiduraali, kesti varmaan 2h ja sitten sain sitä lisää. Oli oiva apu pitkässä synnytyksessä. Tokassa oli spinaali, sitähän ei voi lisää antaa. Mutta synnytys oli niin nopea, etten lisää olis tarvinnutkaan. Spinaali auttoi vielä paremmin kun epiduraali.

Neljännellä kerralla JOUDUIN ottamaan epiduraalin, kun kätilö tiesi paremmin, kuinka kauan synnytys tulee kestämään. Yritin kyllä sanoa, että ehtii syntyä ennen kuin spinaalin vaikutus lakkaisi... Spinaalista oli niin hyvä kokemus edelliseltä kerralta, että suorastaan nautin koko touhusta sen laiton jälkeen.

Spinaalin kestoksi mulle sanottiin kaksi tuntia, epiduraali kauemmin ja tosiaan lisätä voi. Eikös se n. neljä cm auki ole epiduraalin paikka..? Joten ensisynnyttäjällä siis luultavimmin vielä pitkä matka ponnistusvaiheeseen. Miksi ihmeessä eivät lisänneet???

Minä sain ensimmäistä tehdessä (9 v. sitten) epiduraalin jota meni pumpulla lisää? Ja autto kyllä hyvin ja useemman tunnin. Vai olikohan se sitten joku muu.. Selkään, reilu 20 cm ristiselän yläpuolelle se pistettiin.

Huusin ja sanoin et lähen kotiin täältä kun en saa apua kipuun niin kätilö vaan tuumasi et lähe vaan jos voit. Onneksi mieheni jarrutteli mua ja pysyin sängyssä. En kyllä varmaan ois voinu liikkuakkaan sieltä mut piti vaan uhota....
Kohta uus synnytys ja pelotaa perkuleesti mut nyt tiedän mitä vaatia!!!!

Jatkan vielä. Mulla on joka synnytyksessä vähän supistuksen "lopahtaneet" ja niitä on vauhditettu oksitosiinilla. Siksipä jo neljännen ollessa kyseessä arvelin tunnistavani omat tuntemukset, eli joka tapauksessa jouduttiin laittamaan oksitosiinitippa, jonka jälkeen tunti ja vauva oli syntynyt.

Neljännessä siis epiduraali, jota inhosin kovasti... jalat eivät kantaneet ja letkuissa joutui makaamaan. Inhottavaa.

Jos ponnistusvaihe ei ole alkanut, epiduraalia voi lisätä. Eikö anestesialääkäri ehtinyt paikalle, vai mitä? Mulla meni kyllä ponnistusvaihe pieleen spiduraalin takia, eli en tuntenut ponnistustarvetta. Sitten tietysti aine lakkasi vaikuttamasta, eikä sitä voinut laittaa lisää. Helvetintuskat 1,5 h ja lopulta lapsi imukupilla ulos (virhetarjonta).

mulla oli epiduraali/spinaali pumppu ja sitä meni useamman tunnin ajan suoraan ytimeen.. Otettii vähän ennen ponnistus vaihetta pois ja oli täysin kivuton synnytys :) Paitsi teitenkin alku :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Huusin ja sanoin et lähen kotiin täältä kun en saa apua kipuun niin kätilö vaan tuumasi et lähe vaan jos voit. Onneksi mieheni jarrutteli mua ja pysyin sängyssä. En kyllä varmaan ois voinu liikkuakkaan sieltä mut piti vaan uhota....
Kohta uus synnytys ja pelotaa perkuleesti mut nyt tiedän mitä vaatia!!!!

tää tuntuu kyllä tosi oudolta, onneks meen synnytyssairaalassa ei tarvinnut vaatia mitään vaan kyllä ne kätilöt ihan hoiti sen tarjoomispuolen noissa kipulääkitys hommissa... onneksi...

Yhteistyössä