Epiduraali, spinaali...?????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Jos se pumppu jätetään selkään ni voiok silti maata selällään???

Ei sitä pumppua laiteta selkään vaan pitkä letku joka on kiinni siinä pumpussa, joka on telineessä sängyn vieressä. Eli hyvin voi maata selällään.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljäs kerta:
Jatkan vielä. Mulla on joka synnytyksessä vähän supistuksen "lopahtaneet" ja niitä on vauhditettu oksitosiinilla. Siksipä jo neljännen ollessa kyseessä arvelin tunnistavani omat tuntemukset, eli joka tapauksessa jouduttiin laittamaan oksitosiinitippa, jonka jälkeen tunti ja vauva oli syntynyt.

Neljännessä siis epiduraali, jota inhosin kovasti... jalat eivät kantaneet ja letkuissa joutui makaamaan. Inhottavaa.

Mulla oli kanssa tuo, että poltot menettivät tehonsa, vaikka avautumisvaiheessa tuntui että niillä olisi irrottanut puunkin juuriltaan. Epiduraali ei siis ollut yksiselitteisesti hyvä, ja tarvitsin lopuksi imukupin apua. Kivut pysyivät poissa niin kauan kuin vaikutusta kesti, mutta jälkikäteen kyllä harmitti kun menetin tuntuman synnytyksen kulkuun. Olisin yhtä hyvin voinut ottaa spinaalinkin, koska epiduraalia ei mulle enää voinut vaikutuksen lakatessa lisätä.

Alkuperäinen kirjoittaja mn:
Olin aika alkumetreillä, muistaakseni vasta 3 cm. Eivät meinanneet antaa sitä vielä silloin mut anoin sitä koska synnytys oli kestänyt jo kauan. Paikat ei vaan auennut ja supisteli kovasti.

aika outoa...

Sulle on annettu epi liian aikaisin. Sillä voi olla haittana liian aikaisin annettuna pitkittynyt synnytys..

esikoisesta eb saanut muuta kuin 2x kohdunkaulanpuudutteen ja kakkosesta spinaalin ja se auttoi 45min ja agvarakkuloitakin kokeiltiin mutta mitään apua mulle ei siittä ollut ja kolmannesta sain epiduraalin kun olin 5cm auki ja 45min päästä olin täysin auki mutta odottelimme miestäni paikalle ja 50 min tästä ponnistustarve tuli liian suureksi ja pikkumies syntyi 2 ponnistuksella 10min ennen isänsä paikalle ehtimista( oli kotona keskimmäisen kanssa ).

Synnytin Ras:ssa. Valmisteltiin jo laikkaukseen ku paikat ei auennu vaikka oli supistellu 18 h kovaa ja kokoajan. Tunnin sain huilia ku aine vaikutti mut muuten se oli jotain käsittämättömän kamalaa! Lopussa vielä tarkistettiin paikat ja hups yhtäkkiä ne olikin auki ja sain ponnistaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja mn:
Olin aika alkumetreillä, muistaakseni vasta 3 cm. Eivät meinanneet antaa sitä vielä silloin mut anoin sitä koska synnytys oli kestänyt jo kauan. Paikat ei vaan auennut ja supisteli kovasti.

aika outoa...

Sulle on annettu epi liian aikaisin. Sillä voi olla haittana liian aikaisin annettuna pitkittynyt synnytys..

Onko noin? Nimittäin mulle on sitten käynyt juuri niin :-(

Epiduraalipuudutuksessa puudute ruiskutetaan avautumisvaiheen aikana epiduraalitilaan kovakalvon ja lukinkalvon muodostaman kalvorakenteen ulkopuolelle. Synnytysepiduraalissa lihasten toiminta säilyy, mutta kipu häviää.

Spinaalipuudutus on kivunlievitysmenetelmänä verrattavissa epiduraalipuudutukseen valmistelujen ja vaikutuksen osalta. Spinaalipuudutuksen merkittävin ero epiduraalipuudutukseen verrattuna on sen laitto kovakalvon ja lukinkalvon muodostaman yhtenäisen kalvorakenteen läpi selkäydinnesteeseen.

Yhteistyössä