epiduraalista kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
minulla on yksi synnytys takana, toinen reilun kuukauden päässä edessä. ekassa synnytyksessä epiduraali ei auttanut, tuli vaan ihan hirveä tunne että pakko ponnistaa. kätilö kielsi ponnistamasta ja itse olin kauhuissaan kun kroppa vain ponnisti väkisin enkä hallinnut sitä.
myöhemmin kätilö sanoi että puudute meni varmaan väärään paikkaan koska kipu ei yhtään hellittänyt, ei puhettakaan että olisin voinut esim nukkua hetken niinkuin kaverit ovat kertoneet itse nukahtaneensa puudutteen saatuaan.

onko siis mahdollista että tässä toisessa synnytyksessä epiduraali auttaa vaikka ensimmäisessä siitä ei ollut juuri apua, ja johtuiko ponnistamisen tarve epiduraalista? mitä haittaa vauvalle/minulle on jos ponnistaa ennenkuin on auennut 10cm?

tietävämmät auttakaa peloissaan olevaa pian synnyttävää :)

Vauva ei synny niin helposti, jos ponnistat liian aikaisin ja lisäksi saattaa tulla repeämiä. Minä sain epiduraalin kolmannen lapsen synnytyksessä eikä se auttanut tippaakaan, ei siis yhtään ja olen itsekin ajatellut, että se ei voinut mennä oikeaan paikkaan. Kauheat kivut oli. Spinaali olisi muutenkin ollut minulle varmaan parempi ratkaisu, jos se nyt ensinnäkin olisi mennyt oikeaan paikkaan.

Epiduraalin onnistuminen on aika paljon kiinni siitä, miten lääkäri sen onnistuu laittamaan. Se mihin alueeseen puudutus tulee riippuu siitä, mihin nikamanväliin se laitetaan. Toki olen tavannut työssäni (olen kirurgisen os:n sh) sellaisia joille epiduraalista ei ole apua. Siihen en osaa sanoa, että voiko se aiheuttaa ennen aikaista ponnistamisen tarvetta. Mutta jos ponnistaa liian aikaisin ennen kuin on täysin auki, voi tulla pahoja repeämiä välilihaan, en tiedä onko siitä niinkään lapselle haittaa.

Mulla toimi loistavasti kahden ensimmäisen kanssa, kolmannen kohdalla, hellitti kipuja, noin viiden supparin ajaksi, tosin ihan kohtuullisella vauhdilla oltiin tulossa ja kolmas synnytys oli tipalla ja kalvojen puhkaisulla käynnistetty.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
minulla on yksi synnytys takana, toinen reilun kuukauden päässä edessä. ekassa synnytyksessä epiduraali ei auttanut, tuli vaan ihan hirveä tunne että pakko ponnistaa. kätilö kielsi ponnistamasta ja itse olin kauhuissaan kun kroppa vain ponnisti väkisin enkä hallinnut sitä.
myöhemmin kätilö sanoi että puudute meni varmaan väärään paikkaan koska kipu ei yhtään hellittänyt, ei puhettakaan että olisin voinut esim nukkua hetken niinkuin kaverit ovat kertoneet itse nukahtaneensa puudutteen saatuaan.

onko siis mahdollista että tässä toisessa synnytyksessä epiduraali auttaa vaikka ensimmäisessä siitä ei ollut juuri apua, ja johtuiko ponnistamisen tarve epiduraalista? mitä haittaa vauvalle/minulle on jos ponnistaa ennenkuin on auennut 10cm?

Minä olen huono vastaamaan, kun minulle ei ehditty epiduraalia koskaan antamaan ekan synnytyksessä. Lääkäri oli jo selän takana neulan kanssa, kun huusin, että NYT SE TULEE ja piikki jäi siis saamatta :D.

Mutta tämän kuukauden päästä syntyvän kakkosen synnytyksessä haluan kyllä epiduraalin, jos vain mahdollista.

Kätilö kielsi sinua ponnistamasta, koska liian aikaisessa vaiheessa jos ponnistaa, voi tulla repeämiä kun kohdunsuu ei ole vielä täysin auki.
Oletko saanut lääkärisanelun synnytyksestäsi? mainittiinko siinä, että epiduraali olisi laitettu väärään paikkaan tmv?

Spinaalia en halua enään ikinä. Vei kyllä kivut ei siinä mitään, mutta en tykännyt siitä järjettömästä kutinan tunteesta kun alkoi "haihtumaan" pakko oli raapia ja sen oli näköinen vatsakin sen jälkeen

Minä sain molemmissa synnytyksissä epiduraalin, ensimmäisessä hetken auttoi, mutta sitten ei enää yhtään ja toisessa ei vaikuttanut ollenkaan. Molemmat synnytykset käynnistettiin ja jotain sellaista sanottiin, että puudutus "ei ehtinyt mukaan", kun synnytys eteni niin nopeasti. En sitten oikein tiedä mitä se tarkoitti. Mutta epiduraalista en ole mitään apua saanut, tai ihan vähän alkuun siinä ensimmäisessä synnytyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä olen huono vastaamaan, kun minulle ei ehditty epiduraalia koskaan antamaan ekan synnytyksessä. Lääkäri oli jo selän takana neulan kanssa, kun huusin, että NYT SE TULEE ja piikki jäi siis saamatta :D.

Mutta tämän kuukauden päästä syntyvän kakkosen synnytyksessä haluan kyllä epiduraalin, jos vain mahdollista.

Kätilö kielsi sinua ponnistamasta, koska liian aikaisessa vaiheessa jos ponnistaa, voi tulla repeämiä kun kohdunsuu ei ole vielä täysin auki.
Oletko saanut lääkärisanelun synnytyksestäsi? mainittiinko siinä, että epiduraali olisi laitettu väärään paikkaan tmv?

sain ja siinä mainitaan että vei terävimmän kivun supistuksilta. millaisia ne sitten mahtaa olla jos veivät terävimmän kivun koska kipu oli ihan hirveä?! ja tosiaan muuta eroa en huomannut kun että tuli kova ponnistamisen tarve.

mulla kokemusta kahdesta synnytyksestä ja epiduraalista. eka kerralla vaikutti hyvin, toimi, nukuin parikin tuntia ennen ponnistusta.

toisella kerralla ei vaikutti toispuoleisesti.kamalat kivut toisella puolella.lopulta läitettiin myös spinaali. se vaikutti hetken. kun olin aukija olisin saanut ponnistaa oli kaikki alapään paikat niin puutunu etten tuntenu mitään.

lääkäristä riippuu miten osaa piikin laittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
etkö voisi harkita jtn muuta kuin epiduraalia...?

haluan kyllä spinaalin, mutta eka oli sen verran ikävä kokemus että haluaisin molemmat, epiduraalin ja spinaalin.

Ei voi saada molempia.

Ei voi saada molempia yhtäaikaa. Jos synnytys venyy niin sitten voidaan harkita esim epiduraalin jälkeen spinaalia kunhan epiduraali on ensin lakannut vaikuttamasta.

[/quote]

On mahdollista että toisessa synnytyksessä epiduraali auttaa, koska todennäköisemmin se menee oikein tälläkertaa... Vähemmän yleistä että se väärin pistetään mutta kyllä sitä varmaan viikoittain sattuu. Ja silloinhan se ei tosiaan vaikuta kuten kuuluu, epiduraali pitää mennä tismalleen oikein.
Toisessa synnytyksessä suosittelen spinaalipuudutusta, joka omalla kohdallani oli vielä parempi, samallatavallahan se tulee.

Oikein vaikuttavana epiduraali puuduttaa alakropan niin ettei se kipu tunnu siellä, supistukset tuntuvat vain ihan vähän , joko kovettumisena tai kuten minä tunsin ne kohdunsuulla pienenä nipistyksenä.

Mulla on vain hyviä kokemuksia epiduraalista esikoisen synnytyksessä, kuopusta synnyttäessä en ehtinyt sitä saada. Molemmista on ponnistusvaihe alkanut kun olin 9cm auki. Esikoisesta revittiin viimeinen sentti auki ja leikattiin eppari etten repeäisi. Repiminen sattui aivan julmetusti niin kielsin tuon kuopuksen kohdalla. Tuli kätilölle kiire laittaa hanskat käteen, kun olin kuopusta synnyttämässä, ei millään uskonut että tulee jo :D Taisi olla sillon vaan 8,5cm auki mut eipä tullut ainottakaan nirhaumaa eikä repeämiä. Yhden tikin sain siksi, että kätilö sohaisi saksilla leikatessaan napanuoraa, joka oli lapsen kaulan ympärillä liian tiukasti.

Minulla on yksi kokemus epiduraalista ja se on taivaallinen. Tuskat oli ihan jumalattomat ja jouduin sitä epiduraaliakin vielä odottelemaan päätöksen jälkeen tuntikaupalla kun anestesialääkäri oli kiireinen onnettomuuksien takia. Tein siellä melko kuolemaa kunnes sain odotuksen ajaksi edes sen kohdunkaulapuudutuksen, mikä vähän helpotti.

Sinun kohdallasi en osaa sanoa kannattaako kokeilla uudestaan. Toinen synnytys on yleensä nopeampi ja helpompi, niin esim. tuo kohdunkaulan puudutus saattaisi riittää. Itse aion kyllä ottaa epiduraalin tulevaisuudessakin jos vaan sen saan.

Mulla ei kans epiduraali auttanut niin paljon, että kivut ois kadonneet. Puhumattakaan, että oisisn voinut nukkua. Lisäksi sen laittaminen sattui ihan järkyttävän paljon, kun lääkäri joutui vielä kaksi kertaa törkkimään, kun eka kai meni jotenkin väärään kohtaan, kaiketi ei toinenkann menny ihan kohilleen..
Toisessa synnytyksessä mä otin kohdunkaulan puudutteen ja se toimi mun kohdalla tosi hyvin.
Ei tää nyt tainnu vastata sun kysymykseen.. Mulla ei vaikuttanut epiduraali ponnistamiseen, ainakaan se ei edistänyt sitä.

Mulla ekassa synnytyksessä epiduraali auttoi hyvin, mutta laittamisesta jäi hirveät pelot. Toisen synnytin ilman mitään puudutuksia ja suosittelen sitä muillekin :D mutta tuo epiduraalin onnistuminen on ihan laittajasta kiinni, joten jos sitä haluat niin ota ihmeessä.

Sain epiduraalin kun synnytys oli ollut käynnissä jo 11 tuntia. Epiduraalin laittaminen meni ihan hyvin, supisteli mutta yritin pysytellä paikoilla että lääkäri saa sen mahdollisimman hyvin laitettua. Vaikutus alkoi joidenkin minuuttien kuluttua, se siis puudutti täydellisesti tunnon supistuksilta, mitään kipua ei tuntunut. Kerkesin sitä onnea 2 tuntia kokea, juuri kun tunsin tarvetta että nyt lisää, olinkin 10cm auki ja sain alkaa ponnistamaan. Siihen ei puudutteet helpotusta tuonut tietenkään, että se puolituntinen mentiin ihan hammasta purren. Lapsi syntyi, sen jälkeen kävelin suihkuun ja osastolle jotekuten ihan itse, kipeää teki, mutta että puudutteet todellakin oli haihtunut jo. Ehkäpä toinen annos olisi ollut paikallaan näin jälkiviisaana, vähän aikaisemmin jos olisi pyytänyt.

Kuopuksen kohdalla sain spinaalipuudutuksen kun synntys oli ollut käynnissä pari tuntia. Laittaminen oli samanlainen toimenpide kuin epiduraalissa, kipeästi supisteli ja paikoilla yritin pysyä että lääkäri saa sen hoidettua kunnolla. Sen laittoi harjoittelija, mutta sai sen ihan oikein toisin kun huonekavereista kaksi myöhemmin valitti, että lääkäri ei onnistunut siinä heidän kohdalla.
Että laittajasta se on kiinni ja pitää siinä äidinkin kivuista huolimatta yrittää olla paikoillaan.
Spinaali vaikutti vähän toisella tavalla, ehkäpä jopa epiduraalia paremmin. Aluksi se vei vain huipun supistuksista mutta pian puudutti koko alakropan hyvin, olin täysin kivuton. Vaikutusta kesti ainakin 1,5tuntia koska ponnistusvaiheenkin vedin ihan kivutta... Ja taas synnytyksen jälkeen pääsin normaaliin tapaan suihkuun itse. Tällä kertaa oli niin hyvät puudutteet että kävelin reippaasti ja olin virkeä heti synnytyksen jälkeen suoraan, että ei vielä mitään tuskia tuntenut pitkään toviin.

Yhteistyössä