erilainen synnytyspelko

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Mitenhän mahtavat ottaa minut laitoksella tosissaan jos kerron, että oikeasti pelkään synnytyksen lähtevän käyntiin omia aikojaan :ashamed:

Mulla siis esikoinen on syntynyt rv 40+1, ei käynnistetty. Esikoisella murtui solisluu, oli hartioistaan tosi tiukassa... Silloin kätilö sanoi, että en saa synnyttää alakautta isompaa kuin 3700 g.
Tämä merkittiin papereihin ja seuraava käynnistettiin rv 38+4 (? ) ja poika syntyi 39+0, painoi 3670 g.
Kolmannen kanssa lääkäri suostui käynnistykseen vasta rv 40+0, poika oli täten syntyessään 3890 g.
Neljännen kanssa synnytys käynnistettiin rv 39+0, poika painoi syntyessään 3980g. Eli toisen jälkeen on koko ajan menty lähemmäs sitä neljää kiloa.

Nyt lasketun ajan lähestyessä mua on alkanut pelottamaan se, että käynnistystä ei enää myönnettäisi, koska olen melkein 4 kg vauvan alakautta synnyttänyt.
Lisäksi mua mietityttää että mitenköhän nopeasti synnytys mahdollisesti etenee, jos lähteekin itsekseen käyntiin.

Ens viikon maanantaina selviää sairaalan kanta tähän käynnistysasiaan... aiemmin toivoin, että saisin kokea vielä omia aikojaan käyntiin lähtevän synnytyksen mutta jostain syystä se ei tunnu enää mieleiseltä vaihtoehdolta. ja oikeasti pyörittelen tätä asiaa mielessäni ehkä liikaakin, mitä lähemmäs la:ta menemme niin sen enemmän.
Jos joku voisi takaa että synnytys alkaa ennen laskettua aikaa en olisi näin huolissani, viimeiset viikothan se vauva painoa kerää. eikä mulla ole kuitenkaan sokereissa häikkää.

Mutta koska mulla on kaikki käynnistykset aloitettu ns. tyhjästä, en jaksa uskoa että tämäkään vauva yhtäkkiä syntyisi ennen la:ta.
Jopa rv 40+0 käynnistetty synnytys, kohdunkaulassa eikä kohdunsuussa ollut mitään merkkejäkään lähestyvästä synnytyksestä.

tällästä :ashamed:
älkää kovaa kivittäkö.

Jos haluaisit kokea käynnistämättömän synnytyksen ja arvelet että lääkäritkään eivät sitä haluaisi käynnistää, eikös asia ole silloin ok? Ja tosiaan kerta sieltä on mahtunut se melkein nelikiloinenkin tulemaan, niin todennäköisesti mahtuu seuraavakin. Jos ei synny ennen la, voi syntyä vaikka muutamaa päivää jälkeen.. yleensä ne vauvat tuppaa syntymään, kun ovat siihen valmiita. Se la on vain ihmisten määrittelemä arvio ajankohta sille tapahtumalla :)

Hyvin ne siellä ottavat - ja kyseessä on ihan oikea synnytyspelko eikä mikään erilainen sellainen. Siehän voisit ihan hyvin mennä pelkopolille keskustelemaan tuosta asiasta niin saisitte rauhassa katsoa tilanteen ja pohtia sitä yhdessä kätilön kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Hyvin ne siellä ottavat - ja kyseessä on ihan oikea synnytyspelko eikä mikään erilainen sellainen. Siehän voisit ihan hyvin mennä pelkopolille keskustelemaan tuosta asiasta niin saisitte rauhassa katsoa tilanteen ja pohtia sitä yhdessä kätilön kanssa.

kiitos :hug: olen aina luullut että synnytyspelko liittyy kipuun, minulla pelko liittyy ihan muihin asioihin....

Neuvoisin puhumaan asiasta joko neuvolassa tai lääkärille. Jos jommassa ei oteta sinua vakavasti, niin sitten toisen puheille. Äippäpolille voit myös asiastasi jutella. Kerro avoimesti, mille sinusta tuntuu ja kuinka pelottaa. Toivon, että löydät ikean ahon joka sinua kuuntelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Jos haluaisit kokea käynnistämättömän synnytyksen ja arvelet että lääkäritkään eivät sitä haluaisi käynnistää, eikös asia ole silloin ok? Ja tosiaan kerta sieltä on mahtunut se melkein nelikiloinenkin tulemaan, niin todennäköisesti mahtuu seuraavakin. Jos ei synny ennen la, voi syntyä vaikka muutamaa päivää jälkeen.. yleensä ne vauvat tuppaa syntymään, kun ovat siihen valmiita. Se la on vain ihmisten määrittelemä arvio ajankohta sille tapahtumalla :)

kun ei ole. Kirjoitinhan että aiemmin halusin, siis silloin kun en vielä edes odottanut tätä vauvaa. Nyt kun asia on konkreettisempi, on se alkanut vaivaamaan mieltä. Ja eniten pelottaa että nkl:n kanta on samanlainen kuin sinun. että mahtuu nelikiloinenkin ja vaikka ylikin :ashamed: en vain haluaisi kokeilla sitä että miten ison vauvan mahdollisesti pystyn synnyttämään.

vau, myötätunnot on sun puolella. itellä kaikki tullut omia aikojaan muutamia päiviä ennen la. ja painoltaan 2800g ja pisin oli 49cm ja täys työ oli saada ne maailmaan....mut jokainen synnytys on ainutkartainen ja voi hyvinkin lähteä omia aikoja käyntiin! pidän peukkuja ja toivon et seuraava tulokas tulee omia aikojaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja synnytyspelkoinen myös:
Luonnollinen synnytys on helposti helpompi ja lempeämpi kuin käynnistetty.

voi olla. Mutta 3 edellistä kun on käynnistetty niin olen myös saanut hyvissä ajoin puudutukset jne. koska olen ollut sairaalassa jo valmiiksi...

Nkl:lla se on ihan siitä kiinni mikä lääkäri sattuu osumaan kohdalle. Mulla lääkäri lupasi käynnistyksen rv 40 jälkeen oman huonon vointini vuoksi. Seuraavan kohdalla ekassa yliaikaiskontrollissa ei puhettakaan et käynnistettäis ennen 41+5, vaikka oli niin huonossa kunnossa (kipeä) että pääsin vaan keppien kanssa liikkumaan jne. no onneksi lapsivedet meni ennen sitä ja sit oli pakkokäynnistää kun supistuksia ei ruvennu kuulumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Nkl:lla se on ihan siitä kiinni mikä lääkäri sattuu osumaan kohdalle. Mulla lääkäri lupasi käynnistyksen rv 40 jälkeen oman huonon vointini vuoksi. Seuraavan kohdalla ekassa yliaikaiskontrollissa ei puhettakaan et käynnistettäis ennen 41+5, vaikka oli niin huonossa kunnossa (kipeä) että pääsin vaan keppien kanssa liikkumaan jne. no onneksi lapsivedet meni ennen sitä ja sit oli pakkokäynnistää kun supistuksia ei ruvennu kuulumaan...

näinhän se on. ja sitä just vähän kauhulla odotankin että ketä mut ottaa vastaan siellä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

kun ei ole. Kirjoitinhan että aiemmin halusin, siis silloin kun en vielä edes odottanut tätä vauvaa. Nyt kun asia on konkreettisempi, on se alkanut vaivaamaan mieltä. Ja eniten pelottaa että nkl:n kanta on samanlainen kuin sinun. että mahtuu nelikiloinenkin ja vaikka ylikin :ashamed: en vain haluaisi kokeilla sitä että miten ison vauvan mahdollisesti pystyn synnyttämään.

Minun käsitys on, että kun sieltä on jo useampi lapsi tullut ja etenkin tuo lähes nelikiloinen, niin helposti tulisi seuraavaksi vaikka vähän yli nelikiloinenkin. Kysäise asiaa vielä vaikka lääkäreiltäkin, jos he sanovat myös että tuskin on huolta että kyllä se vauva sieltä mahtuu, niin he ainakin tietänevät kokemuksesta asian :)

Yhteistyössä