Erilaisempaa anoppi-asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Anoppi kertoi tänään, että haluaisi ostaa meille isomman talon ja isomman auton, mut meidän pitäisi niitä yhdessä alkaa katteleen...

Tuota tuota...:o mitä tähän pitää sanoa?
Meillä on oma talo, 180neliötä, mut myynnissä, emmekä juurikaan viihdy.
Liian pieni auto on ollut jo vuoden, isommasta haaveilemme lujasti.

Ja anoppi siis on ihan tosissaan, mahdollisuus hänellä on nämä hankkia niin halutessaan...mut voiko nyt tällasia ottaa ikinä vastaan...? :o

No onpahan reilu anoppi :D

Mä en varmaan vois ottaa vastaan noin isoa "lahjaa", tuntuu että jäisin niin isoon kiitollisuudenvelkaan.. Tuo auto niinkin menis, mutta sen eteen oisin kyllä valmis tekemään jotain enkä sitäkään voisi ottaa vastaan tuosta noin vaan.

Ja miten paljon te tilaa tarviitte jos 180 neliöö ei riitä? :o

laskekaas tarkkaan.
Jos anoppi lahjoittaa teille jtn, menee lahjavero.
Jos asutte anopin omistamassa talossa ilmaiseksi niin sekin lasketaan lahjaksi - jota taas verotetaan.

Aika pikkasen tarkkaan miettisin kyllä...
Toki riippuu siitä, millainen anoppi on muuten ja minkälaisissa väleissä.

Meille exän kanssa aikanaan anoppi halusi ostaa ja ostikin asunnon. Sitten sen olisikin siitä hyvästä pitänyt saada osallistua joka hiton tapetin valintaan ja meidän elämään muutenkin.

Oli muuten yksi iso tekijä, kun siitä pian sitten tulikin ex-anoppi...
(Toki silloin oltiin nuoria ja lapsettomia yms., onneksi.)

Ei ole ilmaista kakkua? Minullakin on varakas sukulainen, joka mielellään osallistuisi talon ostamiseen tai ostaisi minulle auton, jos vain haluaisin. En kuitenkaan tahdo häneltä pennin latia, sillä rahan kautta hän saisi minuun valtaa. Kun asuin opiskeluaikoina vuokralla ja ko. sukulainen auttoi vuokran kanssa, hän jotenkin oletti, että asunto ja minun elämäni kuuluvat myös hänelle. Saattoi esim. soittaa, että on tulossa käymään ja närkästyi, kun en ollutkaan kotona tai minulla oli kavereita tms. muuta puuhaa menossa. Saattoi myös sisään tultuaan käydä "tarkastuskierroksella", eli availla vaatekaapit, tarkastaa keittiön tiskipöydän ja kommentoida näkemäänsä. Muutin aika pian täysin omilleni.

Tällä taustalla en _todellakaan_ ottaisi häneltä pennin latia oman asunnon tai auton ostamiseen. Ostetaan sellainen kämppä, mihin juuri meillä on varaa, piste. Ei tämä sukulaiseni taida edes tajuta miten käyttäytyi, mutta aivan varmasti tekisi samoin jatkossakin, jos antaisin hänelle rahan ja omaisuuden kautta valtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
laskekaas tarkkaan.
Jos anoppi lahjoittaa teille jtn, menee lahjavero.
Jos asutte anopin omistamassa talossa ilmaiseksi niin sekin lasketaan lahjaksi - jota taas verotetaan.

Jos anoppi kuolee, perintöasiat talon suhteen eivät ole yksinkertaisia.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Jos itse tarjoaa ja ne haluatte, niin tottakai otatte vastaan. Sama kai se on ottaako ne perinnöt ennakkona vaiko ei. ;)

Juuri näin. Minä ainakin ottaisin ilolla vastaan.

Veron siitä maksaa kuitenkin, mutta perintönä se menisi tässä tapauksessa vain miehelle.
Jos nykyinen talo on tasan molempien ja anoppi antaisi ennakkoperinnön miehelle, ni nainen jäisi siitä talosta vähemmälle omistusprosentille. Tai vaihtoehtoisesti maksaisi hurjasti isomman lahjaveron.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Ei ole ilmaista kakkua? Minullakin on varakas sukulainen, joka mielellään osallistuisi talon ostamiseen tai ostaisi minulle auton, jos vain haluaisin. En kuitenkaan tahdo häneltä pennin latia, sillä rahan kautta hän saisi minuun valtaa. Kun asuin opiskeluaikoina vuokralla ja ko. sukulainen auttoi vuokran kanssa, hän jotenkin oletti, että asunto ja minun elämäni kuuluvat myös hänelle. Saattoi esim. soittaa, että on tulossa käymään ja närkästyi, kun en ollutkaan kotona tai minulla oli kavereita tms. muuta puuhaa menossa. Saattoi myös sisään tultuaan käydä "tarkastuskierroksella", eli availla vaatekaapit, tarkastaa keittiön tiskipöydän ja kommentoida näkemäänsä. Muutin aika pian täysin omilleni.

Tällä taustalla en _todellakaan_ ottaisi häneltä pennin latia oman asunnon tai auton ostamiseen. Ostetaan sellainen kämppä, mihin juuri meillä on varaa, piste. Ei tämä sukulaiseni taida edes tajuta miten käyttäytyi, mutta aivan varmasti tekisi samoin jatkossakin, jos antaisin hänelle rahan ja omaisuuden kautta valtaa.

Peesi. tätä juuri tarkoitin

Yhteistyössä