Erilaiset äidit - Jehova jakso

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä aloin miettiä, että kun jehovilla on verensiirto kielletty, niin kumpaa lääkärit tottelee, jos esim. äiti sanoo et verensiirto annettava ja isä taas kieltää sen?

Meillä kävi kerran jehovia. Nojatuolissa istuivat ja huusivat hoosiannaa. Välillä toinen puhui kielillä kun toinen kiemurteli maassa. Raamatun edessä kumartelivat ja karjuivat halleluujaa. Toinen jehova haki autostaan neljä metriä pitkän styroksiristin ja villisti heilutteli sitä olohuoneessamme niin että lamput putoilivat katosta. Lamppujen putoamista toinen jehova väitti ihmeeksi. Lopuksi huusivat aamenta ja jeesusta puolisn tuntia huonokuuloisen koiramme korvaan. Ihan positiivinen fiilis jäi jehovista.

• Tykkää
Reactions: vintilläkö tuulee
Meillä kävi kerran jehovia. Nojatuolissa istuivat ja huusivat hoosiannaa. Välillä toinen puhui kielillä kun toinen kiemurteli maassa. Raamatun edessä kumartelivat ja karjuivat halleluujaa. Toinen jehova haki autostaan neljä metriä pitkän styroksiristin ja villisti heilutteli sitä olohuoneessamme niin että lamput putoilivat katosta. Lamppujen putoamista toinen jehova väitti ihmeeksi. Lopuksi huusivat aamenta ja jeesusta puolisn tuntia huonokuuloisen koiramme korvaan. Ihan positiivinen fiilis jäi jehovista.

Hieno homma, vai olisko kuitenkin ollut Jehovan todistajia eikä Herra itse asialla?:saint:

[QUOTE="khj";27344785]musta vähän näyttää että tuo pariskunta ei edes tunne toisiaan. ihankuin viikko sit tutustuneet.. outo pariskunta.[/QUOTE]

Vähän sama fiilis jää. Ovatkohan kauan asuneet saman katon alla?

[QUOTE="Maatushka";27344597]Mä aloin miettiä, että kun jehovilla on verensiirto kielletty, niin kumpaa lääkärit tottelee, jos esim. äiti sanoo et verensiirto annettava ja isä taas kieltää sen?[/QUOTE]

Käsittääkseni lääkäri ei tiukan paikan tullen tottele ketään. Jos vanhemmat kieltäytyvät lapsen kannalta välttämättömistä lääketieteellisistä toimenpiteistä, lapsi otetaan väliaikaisesti huostaan.

[QUOTE="Maatushka";27344597]Mä aloin miettiä, että kun jehovilla on verensiirto kielletty, niin kumpaa lääkärit tottelee, jos esim. äiti sanoo et verensiirto annettava ja isä taas kieltää sen?[/QUOTE]

Lääkäreille varmaan riittää jomman kumman huoltajan lupa, jos siis lapselle tehtävästä välttämättömästä verensiirrosta kyse. jehovantodistajat turvautuvat usein epoon tilanteessa, jossa muille annettaisiin verivalmisteita. Akuutissa tilanteessa ei epo tosin auta.

Keksit tämän tai nämä on olleet mormooneja tai helluntailaisia. Tunnen Jehovan todistajia henkilökohtaisesti paljon, vaikka itse en sellainen olekaan, ja heidän tapoihinsa ei kuuluu huudella hoosiannaa, hallelujaa eikä muutakaan (toisin kuin helluntailaiset tekevät paljon...kuulemma pyhästä hengestä).

Ja he eivät tahdo olla "tekemisissä" ristin kanssa. Heidän uskonnollaan ei ole symboolia, eikä varsinkaan muinaista tappo/kidutusvälinettä mitä risti heille enemmän edustaa. "koska ei se Jeesus sinne ristille jäänyt...pakana uskonnoista jäänyt jäänne koko risti"

Siis puhut varmaan nyt siitä jehova-huumeesta, että tuollaiset harhat sait?

Ainakin jaksossa esitelty Jehova isä on ihan jotain muuta kuin tuollainen sekopää mitä joku kuvaili tässä ketjussa. Oikein iloiselta ja hyvältä isältä vaikuttaa jaksossa.

[QUOTE="vieras";27344778]En luopuis ite syntymäpäivistä kyllä. Enkä joulusta. Enkä verensiirroista. Uskontona voin kyllä tunnustaa mitä vaan, mutta noihin en taipuis.[/QUOTE]

Heillä on korvaavia juhlapäiviä syntymäpäiville ja joululle. Esim. hääpäivää voi juhlia vaikka kuinka suureellisesti jne.
Minulla tökkää se idea, että taivas on jo täynnä. Ei sillä, että taivaaseen pääsy olisi niin tärkeää, mutta jos nyt olisi joku taivas, niin miten niin siellä on jotkut lasketut paikat...

Mun mielestä erikoista tässä pariskunnassa oli se, että he eivät olleet puhuneet näin tärkeistä asioista ennen kuin muutama viikko ennen lapsen syntymää!!

Lapsen henkeä uhkaavassa tilanteessa tosiaan tehdään kiireellinen huostaanotto hoidon ajaksi, jos vanhemmat eivät syystä tai toisesta anna suostumusta hoitoon.

Sympaattinen nuoripari, mutta mua kans jäi ihmetyttämään et miksi eivät olleet keskustelleet uskontoon liittyvistä asioista ennen lapsen syntymää tai raskaaksi tuloakin, kun tiedossa on kuitenkin ollu näkemyserot. Tosiaan ihan kuin eivät olisi tunteneet tosiaan :)

Äitiä. Jos molemmat kieltävät, niin lapsi otetaan huostaan verensiirron ajaksi, mikäli se lääkärien mielestä on ainoa tapa pelastaa hänen henkensä. Niin sanoo laki. Vanhemmilla ei ole oikeutta vaarantaa lapsen henkeä oman vakaumuksensa vuoksi.

• Tykkää
Reactions: astrolabe ja Dongxi
Hämmästys jäi. Ei sillä nuo jutut jehovista tiesin, mutta tuon naisen asenne hämmästyttää. Hän saa päättää lapsensa parhaaksi asioista ja tuo mutisee vaan vastuusta. Ois tyytyväinen ettei toinen pistä vastaan.

Itse ihmettelin että nainen antaa miehen päättää kaikesta(paitsi verensiirto). Miksi miehellä on ylivalta asioiden päättämisessä? Miksei asioita päätetä naisen uskonnon mukaan. Hieman tossun alla tuntui olevan.
Ja tuli myös sellainen tunne, että moniin riitatilanteisiin tulevat vielä törmäämään, kun eivät ole perusteellisesti näistä asioista jutelleet ennen lasta. Esim kuka normaali äiti suostuisi siihen ettei lapsen synttäreitä juhlita?huh.

Yhteistyössä