Erittäin ennenaikainen synnytys 22 +

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "QWERTY"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

"QWERTY"

Vieras
Osaako joku kertoa miten nykyään toimitaan?
Eli mulla on TOSI kipeitä supistuksia ollut jo viikon verran.
Kohdunkaula lyhentynyt yms.
Mietin vain kun nyt viikkoja on 22+4, milloin aletaan antamaan kortisonia, estoja yms.
Jokainen päivähän on aina plussaa. En missään nimessä toivo, että vauva vielä syntyisi.
Kahdesta ekasta tällaiset supparit alkanu noin 7viikkoa enne synnytystä.
Molemmat ovat syntyneet suht aikasin esikoinen 36+0 ja kuopus 36+2

Varmaan riippuu paljon käynistyykö synnytys kuinka nopeasti, itselläni alkoi lapsivettä tihkuamaan, muttei sitä otettu tosissaan. Vasta kun lähes kaikki vedet oli menneet, minut otettiin sisälle synnärille, eikä enää mitään ollu tehtävissä. Toivottavasti sulla käy paremmin.

Aktiivisesti hoidetaan noin 24+0 alkaen. Ennen sitä ei ainakaan täällä annetan kortisonia ja supistuksia estetään lähinnä kirkkailla nesteillä. Lääkkeet 24 alkaen.

Mulle on annettu supistuksia ehkäisevää lääkitystä jo rv 16+ kun aloin vuotaa verta ja supistelin mut vauvalla olikin kaikki hyvin. Ongelmana oli henatooma kohdussa.

Varmaan riippuu paljon käynistyykö synnytys kuinka nopeasti, itselläni alkoi lapsivettä tihkuamaan, muttei sitä otettu tosissaan. Vasta kun lähes kaikki vedet oli menneet, minut otettiin sisälle synnärille, eikä enää mitään ollu tehtävissä. Toivottavasti sulla käy paremmin.

Miten paljon lapsivettä tihkui päivittäin? Minulla on tullut joka päivä vessakäynnin jälkeen muutama ruokalusikallinen kellertävää nestettä ulos, rv nyt 24+0.

Ootko varma että se kellertävä neste ei ole pissaa? Tuleeko sitä nestettä sillä hetkellä kun olet nousemassa pöntöltä? Mulla tapahtui näin koko loppuraskauden ajan ja se oli ihan pissaa. Teinkin aina niin että otin vielä palasen vessapaperia suojaksi jalkoväliin kun nousin pöntöltä, niin ei alkkarit kastunut.

[QUOTE="juu";30041372]Ootko varma että se kellertävä neste ei ole pissaa? Tuleeko sitä nestettä sillä hetkellä kun olet nousemassa pöntöltä? Mulla tapahtui näin koko loppuraskauden ajan ja se oli ihan pissaa. Teinkin aina niin että otin vielä palasen vessapaperia suojaksi jalkoväliin kun nousin pöntöltä, niin ei alkkarit kastunut.[/QUOTE]

Ei se pissaa ole, tunnen kyllä että tulee sieltä "taaempaa", valuu kerralla. Toisaalta voi olla valkovuotoakin, mutta nyt on viime aikoina alkanut hieman poltella että voisiko olla tulehduksen aiheuttamaan valkovuotoa. Onneksi lääkäri just ensviikolla.

Eikös se lapsivesi ole jotenkin punertavaa? Ainakaan mitään hälyyttävää ole nyt raskaudessa muuten, lapsen potkut tuntuu ja maha kasvaa, tunteja lasken niin 24+1 :D

Pelkään kamalasti ennenaikaisuutta. Mulla on sairas himo lakuun ja kahviin, ja syyllistynyt syömään sokeria/hiilareita päivittäin paljon. Toivottavasti lapsi ei kärsi mun heikkoudestani...

Ei se pissaa ole, tunnen kyllä että tulee sieltä "taaempaa", valuu kerralla. Toisaalta voi olla valkovuotoakin, mutta nyt on viime aikoina alkanut hieman poltella että voisiko olla tulehduksen aiheuttamaan valkovuotoa. Onneksi lääkäri just ensviikolla.

Eikös se lapsivesi ole jotenkin punertavaa? Ainakaan mitään hälyyttävää ole nyt raskaudessa muuten, lapsen potkut tuntuu ja maha kasvaa, tunteja lasken niin 24+1 :D

Pelkään kamalasti ennenaikaisuutta. Mulla on sairas himo lakuun ja kahviin, ja syyllistynyt syömään sokeria/hiilareita päivittäin paljon. Toivottavasti lapsi ei kärsi mun heikkoudestani...

Kyllä lapsiveden tunnistaa. Se on tosiaankin vähän punertavaa ja ennenkaikkea haju; siitä ei voi erehtyä. Muistuttaa vähän spermanhajua, semi makeahko. Luulisin myös, että lapsivettä tulisi muutenkin kun vessakäyntien yhteydessä

Periaatteessa H24 on rajana, käytännössä 22+ viikkoisiakin on lepohoidossa osastolla....mut alle 500g on kyllä liki mahdotonta hoitaa, sanoo lastenlääkärin...ei saada suoniyhteyksiä tms.
23+5 on varhaisin mitä itse tiedän, että aktiivisesti on hoidettu, oli kyllä reilusti yli 500g painava. Ja ainakin ekat kuukaudet ihan ok lapsi.. Myöhemmästä kehityksestä ei valitettavasti ole tietoa.
Ja lapsivesimenneitä muista, että jopa H16 mennyt vesi ja sit tuossa 22-24 otettu osastolle lepohoitoon.sa mennyt pitkällekin. Tosin sikiön keuhkojen kehitys vedettlmässä kohdussa on aina arvoitus....kätilön mäkökulmasta ehkä joskus pitäis " antaa luonnon hoitaa" niin julmalta kuin se kuulostaakin....

Anteeks kun ängen omilla kysymyksillä tähän ketjuun mut miltä ne supistukset tuntuu ? Ja millä viikoilla vauvan on mahdollista selviytyä jos syntyy ? :/ Mulla nyt rv 17+2 ja välillä nippailee mahasta mutta en tiedä miltä supistukset tuntuu niin en osaa varoa.

Anteeks kun ängen omilla kysymyksillä tähän ketjuun mut miltä ne supistukset tuntuu ? Ja millä viikoilla vauvan on mahdollista selviytyä jos syntyy ? :/ Mulla nyt rv 17+2 ja välillä nippailee mahasta mutta en tiedä miltä supistukset tuntuu niin en osaa varoa.

niinku tässä ketjussa on jo sanottu niin aikaisintaan 24 viikkoista yritetään pelastaa, ei ennen sitä. ja supistus tuntuu kovana paineena mahassa ja maha tuntuu kovalta ja samalla on menkkamaista kipua. tuskin sulla on supistuksia ollut jos et tiedä miltä ne tuntuu

Miksi aiemmin raskaudessa ei sitten pyritä synnytystä yleensä estelemään? Sehän on ihan eri asia kuin alle 500 g sikiön hoito, sillä tietysti estelyssä on ideana pitkittää raskauden kestoa mahdollisimman pitkään.

Meillä on rv25 syntynyt poika, samoihin aikoihin keskolasta kotiutui rv24 syntynyt lapsi. Suomen pieniviikkoisin on tietääkseni syntynyt rv23, mutta en tiedä kuinka paljon päiviä päälle. Mitä pienemmästä kyse, sitä isompi merkitys selviämiselle on jokainen kohdussa vietetty vuorokausi.

Aktiivisesti pyritään elvyttämään ja tehohoitamaan rv24 alkaen. Sitä aiemmin syntyneiden lasten kohdalla katsotaan tapauskohtaisesti. Nykylääketiede on sitää mieltä, että rv22 nuorimpia tuskin voidaan koskaan saada selviämään. Syynä on sikiön kehitysvaihe, liian keskeneräinen, jotta kehitys voisi jatkua kohdun ulkopuolella.

Jos synnytys käynnistyy ennenaikojaan pyritään se mahdollisuuksien mukaan estämään. Hyvin pienillä viikoillakäynnistyvää synnytystä ei estetä, enkä nyt musita mikä se raja on, jonka jälkeen estelemään aletaan aktiivisesti. Sinuna ottasin yhteyttä äiriyspolille ja kertoisin huoleni. Estolääkitys, pakkolepo makuulla yms ovat ne keinot joilla pyritään estämään supistuksia ja saamaan synnytyksen ajankohtaa siirtymään.

Meillä sikiän koko vastasi rakenteessa 19+5 kokoa 20+3. Eli vauva ei luutavasti ihan pieni ole.
Nyt vaan pitää toivoa, että ei ala syntymään.
Tietty nää kivut vois hoitaa kyllä naikkarilla, ja onhan tosiaan monia sairaalassa levossakin jo näillä viikoilla.
Miksi odotus ei voi olla helppoa :(
työpaikkalääkäri kirjoitti jopa YHDEN pvän saikkua... "koita nyt levätä" Ööö missä levätä? töissä ? :D
Onneksi sain ajan terveyskeskukseen. Sieltä suoraan 3 viikkoa saikkua. Eli siihen asti kun alkaa loma!

Pahaltahan se tuntuu, varsinkin kun esikoista odottaa, mutta jos tämä muksu olisi syntynyt ennen viikkoja 23-24 niin olisin hiljaa tyytynyt tilanteeseen. Ainahan sille keskenmenolle jokin syy on, ja lapsihan siinä sairaudesta kärsisi loppuelämän. Siksi ymmärrän ettei alle 24 viikkoista yritetä lääkkeellisesti pelastaa.

Toivotaan että AP:n vauva pysyy masussa. Raskaus on toisaalta raskasta aikaa, kun ensin vko 12 huojentuu ettei mene kesken, sitten tajuaa että voihan se mennä kesken siltikin, sitten vko 24 alkaa pelätä kohtukuolemaa. Ei tule loppua peloille, yksikin päivä hiljaista vauvan liikehdinnässä niin jo on paniikki päällä. Ja tuntuu että kun on ensimmäinen lapsi niin menetys olisi vielä erityisen raskas.

En osaa itsekään erottaa mikä on supistus ja mikä kasvukipua. Välillä kohdunsuuta vihloo, kuin puukolla, välillä tuntuu että maha kovettuu, ja sitten taas ei tunnu muuta kuin möyrintää. Pyörän satula on alkanut tuntumaan kärsimykseltä, tunti pyörän selässä kipeytti istuinluut tosi pahasti. Ei tiedä mikä on normaalia mikä ei. Ei auta kuin pistä sormet ristiin ja toivoa että kaikki menisi hyvin, synnytystä myöten.

Mukavaa odotusaikaa kaikille.

Kuulostaa tutulta, minäkin murehdin ensin sen 12 viikon ajan, sitten murehdin tulevaa rakenneultraa, jos löytyykin jotain kamalaa, siitä sitten murehtimaan kohtukuolemaa, lasketun ajan jälkeen stressasin sitä, että jos synnytyksessä tapahtuu jotakin...

Voin myös "lohduttaa", että ei se huoli siihen synnytykseen päättynyt. Joka kerta säpsähdän kun vauva (nyt 4kk) on oikein syvässä unessa, että hengittääkö se. Mitä jos vauvalle sattuu jotakin? Entä jos ilmenee joku vakava sairaus? Entäs kun se lähtee liikkeelle, kaatuu portaissa, joutuu kiusatuksi, jää auton alle, sortuu huumeisiin, ajaa kolarin kun on saanut mopo/autokortin... Listaahan voi jatkaa loputtomiin.

Huoli ja murheet on osa vanhemmuutta, ne huolenaiheet vaan muuttaa muotoaan. Paljon on asioita joihin emme voi itse vaikuttaa, mutta olisi tärkeää osata vain nauttia hetkestä. Nautin siitä, että kaikista peloistani huolimatta, minulla on terve ja hyvinvoiva lapsi, jolla on rakastava perhe ympärillään.

Meni vähän ohi aiheesta, mutta kuitenkin, kaikkea hyvää ja koettakaa välillä päästää murheen taakasta irti :) }3

Mua ei oikeastaan pelottanut kuin rv 6+6 tehty ultra.
Kuulin sydänäänet jo 9+2 kotidopplerilla. Ja 11+5 ultrassa selvisi, sikiön olevan yli viikkoa isompi.
Kaikki ok.
Lähinnä vaan nyt pelottaa nää supistukset. Kuitenkin on aina tuevallisempaa mitä lähempänä ollaan esim 34 viikkoa. Lääkäri oli sitä mieltä, että 30 viikolle päästään :) ja sekin on iso plussa siihen verrattuna, että nyt syntyis. Mulla on siis nyt kolmas tulossa. Paikat on jo pehmeät ja sisäsuu myös auki.
Kohdunkaula on lyhentynyt selkeästi.
JA jos ei ala helpottaa viikon päästä, niin sitten sairaalaan sisään. Silloin ollaan jo kuitekin 23+ Eli kuluva on se 24 :)

Mulla siis supistus vetää koko mahan ihan kivikovaksi, ja kuristaa kurkkua.
Välillä tosi kova kipu.
Noita vihlasuja jommalle kummalle puolella alavatsaa on tullut jo ihan alusta öähtien, ja nehän on ihan normaaleja.

Miten paljon lapsivettä tihkui päivittäin? Minulla on tullut joka päivä vessakäynnin jälkeen muutama ruokalusikallinen kellertävää nestettä ulos, rv nyt 24+0.

Terveysside kastui hetkessä, eli hulahteli. Tosissaan otettiin vasta kun pyysivät vähentämään vaatteita ultrausta varten ja vedet hulahti lattioita myöten. Kannattaa käydä neuvolalääkärillä ja pyytä lähete labrakokeisiin, voi olla joku tulehdus ja nethän on syytä hoitaa.

Meillä synnärillä ei voida hoitaa kuin rv 30+ syntyneitä, naapurikaupungin yliopistollisessa voidaan hoitaa aiemmin syntyneitä.

Yhteistyössä