"erityistä tukea tarvitseva lapsi"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaikkeni teen..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaikkeni teen..

Vieras
Otsikko vähän hämäävä, koska yritän herättää sillä huomion tekstiini :) Mutta siis liittyy kyllä aiheeseen.
Minulla on 6- vuotias poika joka syksyllä on menossa kouluun. Poikani, elias tarvitsee vielä eskari tehtävien tekemisessä tukea. Osaa kyllä, mutta ohjeen ymmärtäminen,kuunteleminen mikä lie syy nyt sitten on,niin ei oikein onnistu. Tai ei oikein tiedä mitä tehtävää piti tehdä:) Eli tarvitsee vierelleen aikuisen joka kertoo tehtävän annon uudestaan ja näyttää mistä on kyse. Kyllä elias tietysti virheitäkin tekee, mutta tämä alkuun pääsy on hankalin. Kelto meinasi että lähimuistissa voisi olla jotain? Ja ehkä hiukan myös siinä keskittymisessä, koska eliasta ei hirveästi nämä tehtävät kiinnosta :(, luulee että ei osaa ja siksi ei pidä päivistä kun näitä on..No, haen nyt siis sitä, kuinka me vanhempina voimme tukea tätä kotoa käsin. Teen kaikkeni sen eteen että saisimme tätä asiaa etenemään ja eliaksellekkin mukavammaksi. Olen valmis ottamaan vaikka mitkä keinot mukaan, avun ulkoapäin ja itse olen valmis myös käyttämään paljonkin aikaani siihen että tuen eliasta. En vain tiedä mitä ne keinot ovat? Jos joku on viisaampi niin olisin todella kiitollinen saamaan neuvoja ja vinkkejä. Yleisopetuksen luokka on siis tavoitteemme, pienluokka se seuraava vaihtoehto. Mutta jos jotenkin saamme tämän asian etenemään niin ainakin se helpottaisi sitten koulunkäyntiä. Oli luokka mikä tahansa.

Ja että kukaan ei takerru tuohon "olen valmis käyttämään aikaani tukemiseen", niin käytän siis toki nytkin, mutta tarkoitan lähinnä tähän asiaan liittyviä tehtäviä tekemisiä jne..

Miksi ihmeessä haluatte yleisopetukseen .. ? Minä taistelin että sain tytön pienluokkaan ja siitä sitten pääsi sulautuen yleisluokkaan kakkoselle (ei uutena oppilaana vaan niin että alkoi olemaan eka yks tunti siel, sit enemmän ja aina vaan enemmän kunnes siirty kokonaan. Oli TODELLA Hyvä ratkaisu)

En osaa auttaa, mutta tuleeko teillä eskarista läksyjä? Meillä on pitäny opetella kuorimaan peruna. Se on ollut ainoa "läksy" eikä harjoittelu todellakaan sujunut kovin mallikkaasti eikä se kiinnostanut yhtään :D. Pikkumetsä kirja on käytössä ja kerran sai sen kotiin ja luvan tehdä pari harjoitusta, ei muuta. Millaisia "läksyjä" teillä on.

Meillä ei ole eskarissa ollut läksyjä. Siksi haluamme pojan yleisopetuksen luokkaan koska siellä on moni vuotiset ystävät ja pienluokka koulu ihan muualla. Ja kun tämä on kuitenkin "ainut" ongelma. Lähinnä kaipaisin niitä vinkkejä mitä voisimme tehdä..Kyllä me sitten hänet pienluokkaan laitetaan jos tilanne sen vaatii, mutta tässä on vielä puolisen vuotta aikaa syksyyn, niin mielelläni yrittäisin kaiken. Ja sinä ohikiitävä: Kiitos erittäin paljon rakentavasta palautteestasi!

Elias kuulostaa hieman samanlaiselta kuin oma lapseni. Hänellä on häikkää mm. hahmotuksessa ja työmuisti on lyhyt.
Ensiksi kysyn: miksi ihmeessä haluat hänet yleisopetukseen? Pienryhmässä hän saa paljon enemmän apua ja tukea, oppimisen riemua. Tunteen, että "vitsit, mähän osaan!"
Jos koko ajan tarvitsee olla aikuisen vieressä "muistuttamassa" mitä pitää tehdä ja luokassa on 25 muuta oppilasta, lapsesi putoaa kyydistä jo syksyllä :(

Oma lapseni PÄÄSI pienryhmään ja olen asiasta todella tyytyväinen :) Hän on saanut opettajalta vain positiivista palautetta ja kenties jossain vaiheessa hän siirtyy yleisopetukseen. En kiirehdi asiaa, sillä nyt lapsella on aivan ihanat ope ja apuope sekä kiva luokka!

auttaskos mitenkään puuhakirjat tavaratalosta. paljon tuon ikäisen tehtäviä joita yhdessä voi tehdä. tai netistä printtaamalla löytyy myös. en tiedä auttaisiko pidemmän päälle kun en ole ammattilainen.

Lapsesi kuulostaa tavoiltaan samankaltaiselta kuin oma lapseni. Minun lapsella on on ADHD ja se tuo omat pulmansa eskarissa olemiseen. Ja kyllä toivoisin kovasti että lapseni pääsisi syksyllä erityislasten kouluun, koska siellä hän luultavammin pärjää paremmin kuin yleisopetuksessa. Noin sanoi minulle myös erityisopettajakin.

No varmaan kotona voi harjoitella myös esim puuhakirjoja tai pelejä missä voi opetella esim kirjaimia tms, jos tehtävät tuntuu hankalilta niin ei osaa oikein aloittaa eikä kiinnosta? En keksi mitä muuta vanhemmat vois tehdä, varmaan vois kysyä ammattilaisilta.

Yhteistyössä