Ero tuli, itse työtön, ei ole mitään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(((
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(((

Vieras
Olen ollut 5v kotiäitinä, meillä oli useasti riitaa siitä että mies haluaisi molempien osallistuvan asumiskuluihin.. No, nyt mies sitten kyllästyi ja haki avioeroa. Mies on maksanut tämän asunnon, auton yms joten minulle ei jää mitään :( Lisäksi olen käynyt vain peruskoulun, eli töitä ei luultavasti ole saatavilla ja kaikenlisäksi mies aikoo hakea huoltajuutta lapsille... Miten vittu voikin elämä potkia näin :(

Paska säkä. Ehkä olisi kannattanut hieman aiemmin miettiä (viimeistään silloin kun mies ekan kerran uhkasi jättää) että mitäs jos joskus tälläinen tilanne tulee.

[quote="xxx";25387630]provohan tämä on. Ei kai kukaan oikeasti 2000-luvulla heittäydy miehen tulojen varaan elätiksi, saati vastoin tämän tahtoa :o jos tämä on totta, olen sanaton.

Ihan omaa syytähän tuo on.[/quote]

kyllä se vaan on että näin on myös 2000-luvulla. Tiedän parikin tapausta.

[QUOTE="vieras";25387628]Puoliso voidaan määätä maksamaan elatusapua myös sinulle (lapsien lisäksi), jos tietyt ehdot täyttyvät.[/QUOTE]

Tämä on kyllä Suomessa tosi, tosi harvinaista.
Eikä kyllä tässä tilanteessa tule kysymykseen ollenkaan. Ap voi mennä töihin ja ansaita oman elantonsa, ei siihen ex-miestä tarvita.

Ota yhteyttä sosiaalitoimistoon ja ala etsiä asuntoa. Takuuvuokraan ym saat kyllä avustusta, niin kauan että tuet alkaa rullaamaan. Ja vaikka nyt yksin jäätkin, niin ei se tarkoita välttämättä sitä ettet voisi jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Siis jos pieniä lapsia löytyy. Kelan sivuilta saat vähän vinkkiä, että mitä tukia tulet saamaan ja toimeentulotukilaskurilla (googleta) voit laskea arviota, mitä käteen jää asumismenojen jälkeen.

Mutta kaikin puolin kyllä todella ikävä tilanne :( Elintaso varmasti laskee, mutta ajattele niinpäin että nyt sinun ei tarvitse enää olla miehen kanssa joka ei arvosta sinua! Nenä pystyyn ja ala elää omaa elämää lasten kanssa :) Voimia tulevaan!

Vaikka on avioehto niin 5vuoden yhteiselon jälkeen se ei pidä täysin jos sinä olet ollut kotona, koska olet hoitanut miehesikin(siis yhteiset) lapset. Siitä lasketaan sitten sinulle "palkkaa" minkä verran sinulle omaisuudesta jää!

Eipä sitä eron jälkeen mullekkaan jääny mitään..Omat vaatteeni sain - ja se siitä. Lapset jäi mulle,koska isä oli sitä mieltä että "hänellä ei ole aikaa niille".

Takuuvuokran maksoi sossu,asunnon hankintaa auttoi sossu (mies oli väkivaltainen)..

Ammatti mulla oli,mutta ei työtä,joten kelaan-työkkäriin-sossuun...Alku oli hankalaa,ja hankalammaksi vielä muuttui kun ositukset tehtiin maatilasta eron astuessa voimaan. Karu kylmä totuus oli : velkaa 12 000 e! Kiitos,niitä nyt maksellaan pienestä tulosta,koitetaan pysyä leivän syrjässä kiinni.

Joo ei ole provo.

Siis auto ja asunto on 100% miehen - koska hän ne on maksanutkin. Eli saanko siis kumpaakaan erossa, vaikka olisi avioehto? Meinasin vain sitä jos minä kerta saan "palkkaa" siitä että olen 5v hoitanut hänenkin lapsiaan kotona.

Hyvin voi olla tosi tilanne. Aika moni pienten lasten äiti on miehensä elätettävänä. Itsellä myös näin. Olen tosin ollut pari vuotta pätkätöissä ennen lapsia.

Aloittajalle tsemppiä, kyllä sä selviydyt. Sossulla on sellainen neuvonta eroaville. Ota sosuun yhteyttä. Sinne saa mennä juttelemaan. Käyvät läpi sun tilanteen ja kaikki tuet mitä voit hakea. Saat asunnon ja siihen asumistukea. Toimeentulotukea saat myös. Jos lapset on pieniä niin kelalta saat kotihoidontukea. Ne käy nää kaikki sun kanssa läpi. Kun lapset kasvaa (tai jos ne on jo isoja) niin haet toitä tai meet takasin koulunpenkille (opiskellessa saa myös opintotukea).

Tuosta huoltajuudesta. Ei sitä voida sulta viedä taloudellisen tilanteen pohjalta. Saatte varmaankin yhteishuoltajuuden. Aina halutaan turvata lapsille molempien vanhempien mukanaolo. Tulet kyllä saamaan niin paljon apuja että selviydyt. Joudutte varmaankin muuttamaan ja elintaso laskee mutta te pärjäätte.

Sanon samoin kun joku aiempi kirjoittaja: parempi vähän rankempaa arkea kun mies joka ei arvosta hienoa työtäsi mitä teet kotona. Tekemäsi työ on sitä arvokkainta! Olethan hoitanut miehesi ja sinun yhteisiä lapsia ja antanut heille kaiken aikasi.

Ehkä kannattaa kuitenkin vielä kesustella sen miehesi kanssa ja pyytää esim neuvolasta parisuhde neuvontaa. Aika löyhät perusteet eroon ovat minusta nämä talousasiat. Saisitteko välinne vielä kuntoon?

No meillä on ollu tässä muitakin ongelmia kuin tuo kotiäitiyteni, se taisi olla vain viiminen pisara... En ole halunnut seksiä kahteen vuoteen, kuopuksen syntymän jälkeen, se on ollut miehelle kova paikka... Sen lisäksi mies on monesti valittanut kun en anna hänen tarpeeksi olla lasten kanssa, mutta kun kuopus varsinkin takertuu minuun niin enhän minä nyt voi tyrkätä sitä isän syliin jos hän selkeästi haluaa olla mielummin minun sylissäni.

Eipä sitä eron jälkeen mullekkaan jääny mitään..Omat vaatteeni sain - ja se siitä. Lapset jäi mulle,koska isä oli sitä mieltä että "hänellä ei ole aikaa niille".

Takuuvuokran maksoi sossu,asunnon hankintaa auttoi sossu (mies oli väkivaltainen)..

Ammatti mulla oli,mutta ei työtä,joten kelaan-työkkäriin-sossuun...Alku oli hankalaa,ja hankalammaksi vielä muuttui kun ositukset tehtiin maatilasta eron astuessa voimaan. Karu kylmä totuus oli : velkaa 12 000 e! Kiitos,niitä nyt maksellaan pienestä tulosta,koitetaan pysyä leivän syrjässä kiinni.

Sinulla on sama loppuslado kuin minulla :O
Minulla yksi lapsi.Sain luojankiitos sellaisen maksuaikataulun että pärjäämme ja tuo velkasumma lyhenee kahdessa vuodessa pois.

Vikka olisi mikä avioehto niin äidin työ kotona korvataan. Ei ole enää niinkun 30 v sitten että vaimo jäi tyhjän päälle. Jos ero tulee niin vaimolle "maksetaan palkkaa" miehen omaisuudesta niistä vuosista jotka vaimo on ollut kotona töissä hoitamassa jolloin mies on ansainnut rahaa kodin ulkopuolella.

Yhteistyössä