ero tulossa, miten toimin kelan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kkk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29152782]Hei... mulle sopisi maksaa jonkun asunnosta lyhennystä, ilman korkoa ja silti omistaa puolet asunnosta. Tuo on aika helppo businesta tuo... :p Joku muu hoitaa vastuut ja itse voisi vain nauttia arvonnoususta.[/QUOTE]

Miestähän voi tässä verrata vuokranantajaan ja kuka vuokranantaja haluaisi tappiota tehdä? Sitten on näitä asunnon kulumis- yms. kysymyksiä.

Että talo myyntiin heti. Kaikki voittavat.

Mutta talo on molempien nimissä eli mies kartuttaa lyhennyksillä myös aloittajan omaisuutta.
Esimerkki: Aloittaja maksaa 100 euroa korkokulua ja mies 800 euroa lyhennystä. Näin hän kuukausittain kartuttaa aloittajan omaisuutta 400 eurolla. Jos lapsia on kaksi ja molemmista kohtuullinen elatusmaksu olisi 200 euroa, tuohan menee juuri oikein, jos miehen ei tarvitse sitten niitä elatusmaksuja vielä päälle maksaa. Aloittaja sen sijaan saa asua 100 euron "vuokralla" joka on todella halpa! Aloittaja siis hyötyy järjestelystä, mutta niin lapsetkin eikä mies ilmeisesti ole mikään oman edun tavoittelija.

Kannattaa tietty miettiä, pystyykö aloittaja jossain vaiheessa jollain maksusuunnitelmalla maksamaan lyhennykset itse. Muuten tuo järjestely tuskin loputtomiin onnistuu.

Omalla kokemuksella voin kertoa: kohtuullinen asumiskorvaus lasketaan vuokratason mukaan, lainan määrällä ei ole siinä mitään tekemistä. Kuten edellä on todettu, yleensä laina ja korko on vähemmän kuin vuokrataso. Asuntoon jäävän kannalta on parempi laskea asumiskorvaus lainan mukaan.

Lainan lyhennys lyhentää lainaa, eli maksaa pois velkapääomaa. Korko on se "extra" jonka pankki ottaa elääkseen. Katsohan nyt vielä kerran vaikka sitä wikipediaa tms.

Korko on se hinta minkä pankki ottaa lainasta, ei sillä ole asunnon tai asumisen kanssa mitään tekemistä. Lyhennys on lainan pääoman lyhennys ja korko se kulu jonka maksat pankille lainasta lyhennyksen lisäksi.

Mutta asunnossa voi kyllä asua ilman että maksaisi korkoa, siis jos lainansa on jo saanut maksettua. Sikäli puhut ihan höpöjä siitä mitä korko oikeasti tarkoittaa. Se on rahan hinta, maksu siitä että rahat ovat käytössäsi nyt ja sitten jälkikäteissäästät niitä takaisin maksamalla pankille pienissä erissä.

[QUOTE="vieras";29152782]Hei... mulle sopisi maksaa jonkun asunnosta lyhennystä, ilman korkoa ja silti omistaa puolet asunnosta. Tuo on aika helppo businesta tuo... :p Joku muu hoitaa vastuut ja itse voisi vain nauttia arvonnoususta.[/QUOTE]

Laitapas yhteystiedot näkyviin, tuohon lähden heti! Siis saan puolet asunnosta, minun tarvitsee vain maksaa korot ja joku toinen maksaa pääoman. Lisäksi saisin asua siinä asunnossa perheineni vuokraa maksamatta.

Ehkä joskus 80-luvun pahimpina vuosina asuntolainan korot on usein olleet lyhennyksiä suuremmat, mutta nykyään ei varmasti. Pankki ei sellaisia lainoja edes myöntäisi.

[QUOTE="vieras";29152843]Korko on se hinta minkä pankki ottaa lainasta, ei sillä ole asunnon tai asumisen kanssa mitään tekemistä. Lyhennys on lainan pääoman lyhennys ja korko se kulu jonka maksat pankille lainasta lyhennyksen lisäksi.

Mutta asunnossa voi kyllä asua ilman että maksaisi korkoa, siis jos lainansa on jo saanut maksettua. Sikäli puhut ihan höpöjä siitä mitä korko oikeasti tarkoittaa. Se on rahan hinta, maksu siitä että rahat ovat käytössäsi nyt ja sitten jälkikäteissäästät niitä takaisin maksamalla pankille pienissä erissä.[/QUOTE]

Erittäin hyvin rautalangasta väännetty.

Nyt joudun sen verran korjata, että me maksetaan molemmat omat lyhennyksemme, mutta minä joka jään asumaan taloon maksan koron yksinäni ja tietty muut asumiskulut. Siksi maksan koron yksin, koska eihän mies siellä talossa asu. Eli summarum sumnarum: mies maksaa oman lyhennyksensä 250e/kk, minä maksan oman 250e/kk ja siihen päälle minä maksan koron 300e/kk :)
Eli molemmat lyhennetään samaan tahtiin omaa osaamme talon lainasta.

[QUOTE="kkk";29153055]Nyt joudun sen verran korjata, että me maksetaan molemmat omat lyhennyksemme, mutta minä joka jään asumaan taloon maksan koron yksinäni ja tietty muut asumiskulut. Siksi maksan koron yksin, koska eihän mies siellä talossa asu. Eli summarum sumnarum: mies maksaa oman lyhennyksensä 250e/kk, minä maksan oman 250e/kk ja siihen päälle minä maksan koron 300e/kk :)
Eli molemmat lyhennetään samaan tahtiin omaa osaamme talon lainasta.[/QUOTE]

Mikä talon arvo on ja kuinka paljon lainaa jäljellä?

[QUOTE="kkk";29153055]Nyt joudun sen verran korjata, että me maksetaan molemmat omat lyhennyksemme, mutta minä joka jään asumaan taloon maksan koron yksinäni ja tietty muut asumiskulut. Siksi maksan koron yksin, koska eihän mies siellä talossa asu. Eli summarum sumnarum: mies maksaa oman lyhennyksensä 250e/kk, minä maksan oman 250e/kk ja siihen päälle minä maksan koron 300e/kk :)
Eli molemmat lyhennetään samaan tahtiin omaa osaamme talon lainasta.[/QUOTE]

Mun mielestä toi ei ole reilua että maksat yksin koron, koska se korko on yhtä lailla miehen lainasta kuin sinun osuudesta.

Toki voisi ajatella että sun pitäisi sitten lisäksi maksaa "vuokraa" miehelle asunnossa asumisesta, ja mies maksaisi sinulle elatusmaksut. Mutta lopputulemana tuo että sä maksat yksin korot ei ole minusta ihan reilu kuvio. Mies kartuttaa siinä varallisuuttaan ilman korkoja, sinä et.

No eihän se tähän kyllä mitenkään liity. Laina on vasta otettu, melkein täydestä talon hinnasta. Omat säästöt meni pitkälti varainsiirtoveroihin yms kuluihin.
näyttää keskustelu lähteneen vähän kröhöm, sivuraiteille. :D

[QUOTE="vieras";29153082]Mun mielestä toi ei ole reilua että maksat yksin koron, koska se korko on yhtä lailla miehen lainasta kuin sinun osuudesta.

Toki voisi ajatella että sun pitäisi sitten lisäksi maksaa "vuokraa" miehelle asunnossa asumisesta, ja mies maksaisi sinulle elatusmaksut. Mutta lopputulemana tuo että sä maksat yksin korot ei ole minusta ihan reilu kuvio. Mies kartuttaa siinä varallisuuttaan ilman korkoja, sinä et.[/QUOTE]

Siksi pitää selvittää talon vuokra-arvo ja laskea elarit ja sitten vasta päättää, mikä kuittaa minkäkin. Ja tehdä viralliset paperit ja sopia myös virallisesti, että talo lähtee heti myyntiin, kun toinen osapuoli niin haluaa.

[QUOTE="kkk";29153123]25vuotta[/QUOTE]

Taloja tulee ja taloja menee. Sulla ei nyt selvästikkään ole varaa tuohon taloon ja muihin asumiskuluihin. Vai toivotko eron peruuntumista?

Mistä sä tän nyt revit? Mitään ongelmaa ei tässä nyt rahallisesti ole. Mitään ongelmaa ei myöskään ole meidän järjestelyssä jossa molemmat maksetaan omat lyhennyksemme ja pidetään lapsilla asiat kunnossa sillä tavalla mikä meidän molempien puolesta on järkevin.
Alkuperäinen kysymykseni liittyi vain lapsilisän korotuksiin ja kelan suhtautumiseen asiaan.

[QUOTE="kkk";29153155]Mistä sä tän nyt revit? Mitään ongelmaa ei tässä nyt rahallisesti ole. Mitään ongelmaa ei myöskään ole meidän järjestelyssä jossa molemmat maksetaan omat lyhennyksemme ja pidetään lapsilla asiat kunnossa sillä tavalla mikä meidän molempien puolesta on järkevin.
Alkuperäinen kysymykseni liittyi vain lapsilisän korotuksiin ja kelan suhtautumiseen asiaan.[/QUOTE]

Äidin paras ei aina ole lasten paras.

Toki, hölmöhän sinä olet, jos et pysty mm. Kelan sivuillaan tarjoaman informaation perusteella järkeilemään, että lapsilisien korotuksen saat siitä lähtien, kun isä ei ole enää kirjoilla talossa.

[QUOTE="vieras";29153082]Mun mielestä toi ei ole reilua että maksat yksin koron, koska se korko on yhtä lailla miehen lainasta kuin sinun osuudesta.

Toki voisi ajatella että sun pitäisi sitten lisäksi maksaa "vuokraa" miehelle asunnossa asumisesta, ja mies maksaisi sinulle elatusmaksut. Mutta lopputulemana tuo että sä maksat yksin korot ei ole minusta ihan reilu kuvio. Mies kartuttaa siinä varallisuuttaan ilman korkoja, sinä et.[/QUOTE]

Se korko on hinta siitä että saa miehen puolikkaan omaan käyttöönsä sitomatta itse siihen lisää pääomaa. Mies myöskin kantaa riskin mahdollisesta arvonalenemasta saamatta varsinaista vastiketta tälle (lue: ei asu talossa) Osalla palstalaisista on perus talousasiat kyllä aikasta hukassa..

Siihen taas onko tuo kokonaisuutena hyvä vai huono diili on vaikeampi vastata. Vastaus riippuu mahdollisten elareiden määrästä ja siitä kuinka hyvin tuossa kodissa viihtyy suhteessa siihen mitä yksin omalla maksukyvyllään alle saisi.

Vaikka osapuolet talon osalta suostuvat tällaiseen järjestelyyn, muun omaisuuden ositus kannattaa tehdä heti. Siis omaisuus (autot, huonekalut, muu irtain ja varat) miinus velat ja jako kahteen.

[QUOTE="vieras";29153256]Kyllä sua nyt ap vedetään höplästä. Tee ihan aidot laskelmat noista kuluista, niin uskon että huomaat jääväsi pahasti tappiolle.[/QUOTE]

Perustele?

[QUOTE="vieras";29153256]Kyllä sua nyt ap vedetään höplästä. Tee ihan aidot laskelmat noista kuluista, niin uskon että huomaat jääväsi pahasti tappiolle.[/QUOTE]

Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan miten. Jotain laskelmia, kiitos.

[QUOTE="kkk";29151943]Meillä tosiaan ero hoidetaan täysin lasten ehdoilla.[/QUOTE]

Jos näin on, niin silloin olisi parasta miettiä ensisijaisesti eroon johtaneiden syiden poistamista. Eiköhän asuminen yhdessä omien vanhempien kanssa ole lapsille kaikkein paras vaihtoehto ja kaikki muu on enemmän tai vähemmän haitaksi.

Kannattaa myös pitää mielessä, että aviopari lapsineen, ts. perhe, on vapaa tekemään itsenäisesti omia asioitaan koskevat päätökset ilman että on tarpeen neuvotella kenenkään ulkopuolisen kanssa.