J
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Vuoroviikkoäiti;27916623:Hei!
Erosin lasten isästä lasten ollessa 3 v ja 5 v. Meillä on ollut vuoroviikot siitä lähtien, nyt jo yli neljä vuotta, eli lapseni ovat nyt 7 ja 9.
Meillä systeemi on toiminut hyvin. Asumme noin kilometrin päässä toisistamme, lasten koulu on nyt asuntojemme puolessavälissä. Sen perusteella, mitä lapset kahdesta kodistaan puhuvat, sanoisin kyllä, että kummatkin ovat heille ihan oikeita koteja. Molemmissa on heille omat huoneet (isän luona yhteinen huone, minun luonani omat huoneet) ja tavarat. Ovat itse puhuneet, että kumpikin koti on kiva, mutta vähän eri tavalla.
En voi käsittää vuoroviikkosysteemin panettelua (sitä harrastavat yleensä sellaiset, joilla ei itsellään ole kokemusta aiheesta). Miten muka olisi parempi, että lapset näkisivät toista vanhempaansa vain viikonloppuisin ja toinen nääntyisi yksinhuoltajana? Ja tuo on maailman typerin neuvo, että älkää erotko. Joskus on oikeasti vastuullinen teko erota, jos ilmapiiri kotona on todella huono eivätkä vanhemmat rakasta toisiaan.
Poikani kuuli 8-vuotiaana, että joidenkin erolasten vanhemmat ovat toisen vanhemman luona vähemmän kuin toisella. Hän kysyi ihan ällistyneenä, että miksi ja miten ihmeessä niin voi olla, hänestä se oli tosi epäreilua. Itse hän ei voisi kuvitellakaan muuta systeemiä kuin tämä nykyinen.
Kysy lisää, jos haluat kuulla jostain käytännön asioista tms.
No mietipä omalle kohdalles, että viikon välein muutat toisesta paikasta toiseen paikkaan vaikkakin kahden tietyn paikan välillä. Mulla ainakin hajoais pää, kun pitäis koko ajan pitää osaa elämästä laukussa melkein lähtövalmiina. Entäs sitten kun tuon seilaamisen aloittavat jo todella pienet 1 vuotiaatkin? Ei helvetti, en kannata. En todellakaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä myös;27921300:Meillä isä ja äiti asuvat 1 km päässä toisistaan. Koulu ja päiväkoti ovat siinä meidän välissä. kaveripiiri säilyy siis aina samana, lasten kavereiden vanhemmat tuntevat meidät molemmat. Lapset ovat alkuviikon isällään ja lopun äidillä. Näin siksi, että harrastukset on helpompi hoitaa näin kuin vuoroviikkosysteemissä ja eroa ei tule niin montaa päivää (maks 5 viikonloppujen takia). Yleensä viikonloppuisinkin nähdään puolin ja toisin: toinen vanhempi käyttää lapsia uimassa joka viikonloppu ja muuten vain nähdään yhteisen kahvipöydän ääressä "perhepalaverissa". Ollaan hyvissä väleissä, kavereita toisen vanhemman kanssa. Molemmilla uudet puolisot.
Lapsilla on omat huoneet molemmissa osoitteissa - ollaan molemmat hyvätuloisia, eikä elatusmaksuja makseta lainkaan. Vaatteet, lelut jne löytyy molemmilta ja yhdessä ostetaan kaikki. Harrastusvälineitä ei pahemmin tarvitse jaella, koska näin lähekkäin asutaan - pyörät jne on molemmissa osoitteissa kylläkin. Ikinä ei reppuja pakkailla, paitsi toki koululainen koulusellaisen. Lapsilta olen monesti kysynyt, miten he asian kokevat, ja heistä on mukavaa olla molempien vanhempien kanssa.
Me vanhemmat olemme tiukkoja kasvattajia, olemme päivittäin yhteydessä lasten asioista jos tarvis, ja tiedotamme toisiamme kaikesta lapsiin liittyvästä - näin tämä toimii hienosti. Epäkypsät aikuiset eivät tähän sovi, koska pelinappuloiksi eivät lapset saa joutua.