Eroon sokeririippuvuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jotain muuta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jotain muuta

Vieras
Oon aatellu lopettaa kokonaan sokerin syömisen, kun sitä tuntuu kuluvan koko ajan enemmän ja enemmän. Samaan aikaan olo on koko ajan kamalampi ja väsyneempi :(
Onko joku onnistunut pääsemään eroon sokerista? Millaisia vaikutuksia olette huomanneet? Mitä teen, kun sokerihimo yllättää?
Olen päässyt eroon tupakasta, mutta tämä on mielestäni paljon vaikeampaa...

täällä on kans yks sokerriippuvainen mutta on jo viikko menossa ilman sokeria,karkit heitin pois ja kaikki makea koska yritän laihduttaa kun on tuota raskauskiloja vielä jäljellä..Jos mulla sokerihimo yllättää niin syön pakastemarjoja.. :)

Kannattaa ihan totaalikieltäytyä, niin selviää ehkä viikossa pahimmasta himosta. Marjoissakin sokeria, tosin ihan hyvälaatuisempaa sellailsta, mutta kuitenkin. Ehkä kantsii jättää makeutusaineellisetkin jutut pois. Joku kirja sokeririippuvuudesta on, ehkä kannattaa lukaista tai etsiä netistä tietoa/ohjeita. Mulla helpotti vähähiilarisen ruokavalion kautta parissa viikossa. Mutta toki mielitekoja on, pitää vain olla hemmetin tiukkana.

Olen vähentänyt sokerin puputtamista hurjasti. Eikä auttanut kuin totaalikieltäytyminen, kerrasta poikki. Ennen söin kaikki munkit, pullat, karkit ja keksit, limut ja muut. Nyt en syö kuin vahvaa tummaa suklaata jossa sokeria ei edes ole paljoa.

Makeanhimoon auttoi karppaaminen, ihan selkeästi. Jouduin karistamaan nopeasti palavia hiilihydraatteja epäterveellisestä ruokavaliosta jottei makeanhimo yllätä, mutta ans olla jos repsahdin ja söin vaikka siivun kakkua sukulaisjuhlassa...sit olis menny lisää, vähän keksejä, hmm vois ostaa huomiseks geishalevyn jne jne.

Jos nyt kuitenkin käy niin, että himo yllättää, niin nappaan joko hyllystä sitä tummaa suklaata, marjoja kerman kera tai muita terveellisempiä vaihtoehtoja. Hedelmät laukaisevat myös makeanhimon, joten olen joutunut niitä vähentämään (mangoa menee kuitenkin välillä...namm).

Tällä linjalla mennään kunnes pääsen eroon kaameasta riippuvuudesta. Voi olla ettei himottelu lopu ikinä jolloin aion jatkaa tällä linjalla (minulla saattaa olla myös suolistohiiva, joka vaikeuttaa entisestään eroonpääsyä). Jokatapauksessa, olotila on kohentunut huomattavasti. Ei turvota, laihtunut silmissä ja mieliala kohentunut, verensokeri ei heittele. Ja myöskin tupakasta eroon päässeenä tuntuu tämä sokerin jättäminen huomattavasti vaikeammalta... Sitä on ihan jokapuolella.

Syö marjoja ja hedelmiä (?). Vaikka viikon syöt illalla niita niin paljon kun jaksat, niin huomaat, että tulet ennemmän ja enemmän "riippuvaiseksi" niistä.

Emmä tiiä auttaako tää, mut ei kai siitä haittaakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja laihutuskuurilla:
täällä on kans yks sokerriippuvainen mutta on jo viikko menossa ilman sokeria,karkit heitin pois ja kaikki makea koska yritän laihduttaa kun on tuota raskauskiloja vielä jäljellä..Jos mulla sokerihimo yllättää niin syön pakastemarjoja.. :)

Siis syön semmoisia pakastemarjoja mitkä on luonnosta poimittuja mutta ne on pakastettu

Alkuperäinen kirjoittaja Kiiwi:
Tarkottaako toi KARPPAAMINEN sitä, että yrittää minimoida sokerin kulutuksen mahdollisimman pieneksi?

-Epätietoinen

No muunmuassa myös sitä. Sokeri ja tärkkelys ovat juuri sitä huonoa hiilihydraattia jota karpatessa vältetään. Ja jos näitä paljon syö, muodostaa maksa ja lihakset ylimääräisestä aineksesta rasvaa joka varastoituu siis läskin muodossa kudokseen. Tästä syystä karppaaminen tunnetaan myös nimellä "vähähiilihydraattinen", vaikka mielestäni "hyvähiilihydraattinen" olisi parempi nimitys.

Alkuperäinen kirjoittaja jotain muuta:
Oon aatellu lopettaa kokonaan sokerin syömisen, kun sitä tuntuu kuluvan koko ajan enemmän ja enemmän. Samaan aikaan olo on koko ajan kamalampi ja väsyneempi :(
Onko joku onnistunut pääsemään eroon sokerista? Millaisia vaikutuksia olette huomanneet? Mitä teen, kun sokerihimo yllättää?
Olen päässyt eroon tupakasta, mutta tämä on mielestäni paljon vaikeampaa...

En osta mitään sokerista kotiin, en ole ostanut vuosiin. En syö mitään makeaa, edes keinomakeutusaineella makeutettua. Helppoa.

Yhteistyössä