Erotako vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olette olleet puoli vuotta yhdessä. Älä tuollaisen ajan ja hellien kokemusten anna määritellä koko tulevaisuutesi onnea. Ansaitset itse jatkuvan onnen, et vasta kymmenen vuoden päästä miehesi mahdollisen rauhoittumisen jälkeen. Itse haluaisit perheen; odotatko tätä sen kymmenen vuotta vain, että saisit tämänhetkisen miehesi pitää? Entä jos jatkatte ja teille tulee lapsia; oletatko miehesi rauhoittuvan vai oletko valmis henkiseen yksinhuoltajuuteen? Mieti järjellä, älä liikaa sydämellä.

Kyllähän se asia on niin, että ei puolen vuoden jälkeen vielä pitäisi tuollaisia riitoja olla!! Ja onhan asia niinkin, että jokaisella ihmisellä on jossain vaiheessa tarve olla vapaa...tulla ja mennä oman mielen mukaan.

Kannattaa tehdä pikainen päätös ja sitten seisoa päätöksen takana!!!

Ensinnäkin vastaisin AP:lle, että KAIKKI miehet vilkuilevat muita naisia KOKO IKÄNSÄ. Tiedän, että se on sellainen asia, joka ärsyttää naisia. Luin jostakin parisuhdeoppaasta, että paras ratkaisu olisi se, että mies ei vilkuile muita naisia eikä jää tuijottelemaan perään silloin, kun hän on naisensa kanssa liikkeellä. Naisen taas tulisi ymmärtää, että se ei ole vakavaa, eikä ole parisuhteesta pois millään lailla.

Mustasukkaisuus on tosiaan sellainen peikko, että sitä kannattaa tietoisesti työstää. Vain sinä itse voit kehittää ajatuksiasi ja opetella vähentämään mustasukkaista käytöstä.

Jos todella haluatte yrittää yhdessä, niin sopikaa rajat, kuinka monta menoa viikossa sallitaan. Jos sovitte, että miehellä on oikeus esim. kahteen vapaaseen iltaan viikossa, niin anna miehen mennä ja yritä sinä sillä aikaa tehdä jotakin sellaista, mistä nautit. Älä siivoa tai tee kotijuttuja, vaan vaikka sitten kävisit leffassa yksin tai kirjastossa, uimassa tms.

Sopikaa tällainen järjestely vaikkapa kuukaudeksi ja keskustelkaa sen jälkeen tuntemuksistanne. Jos miehestä yhä tuntuu siltä, että hän on kuin vankilassa ja jos sinusta tuntuu mustasukkaiselta ja kaihoisalta, kun hän viilettää muualla, niin sitten on parempi erota.

Miehillä kestää useita vuosia aikaa kypsyä viilettävästä poikamiehestä koti-isäksi. Nuorille miehille kaveriporukka on todella tärkeä useita vuosia (joillekin koko iän). Käytännössä kuitenkin n. 30 vuoden tietämillä ekoille miehille tulee lapsia, niin porukka hajaantuu, tapaamiset harvenevat ja ne loputkin yleensä alistuvat ja sopeutuvat paremmin tai huonommin kotisohvalla rötköttäjiksi.

Olen itse eronnut pitkästä liitosta, jossa ei riidelty. Kaikki ongelmat vain lakaistiin maton alle eikä niistä puhuttu. Loppuvuosina ei sitten puhuttukaan suunnilleen yhtään mistään. Siinä mielessä olen sitä mieltä, että erimielisyydet kannattaa selvittää heti. Tosin voisi olla aihetta etsiä rakentavampi tapa riidellä kuin että huudetaan naama punaisena ja nyrkit pystyssä.

Mieti myös sitä, ehditkö olemaan onnellinen sellaisia pidempiä jaksoja (esim. viikkoja) vai tuleeko niitä ikäviä tunteita lähes päivittäin, joista pahastut? Luulenpa, että jos olet vähän väliä tyytymätön, se syö rakkauttasi mieheen ja vuosien kuluessa rakkaus on loppu ja jäljellä on vain katkeruus.

Olet vielä nuori. On ihan normaalia, että tuossa iässä mietit jo perheen perustamista. Tärkeämpää kuin lapsen saanti on se, että sinulla on hyvä parisuhde. Hyvä parisuhde jatkuu senkin jälkeen, kun lapset ovat muuttaneet kodista pois. Ymmärrät varmasti itsekin, että jos riitelette raivokkaasti jo nyt viikoittain, niin mitä sitten, kun vauvan takia et todellakaan pääse lähtemään baareihin, saunailtoihin yms vaikka haluaisitkin? Erityisesti äitiyslomalaisena "kotikissakin" kaipaa aikuista seuraa ja ulkomaailman näkemistä ilman vauvaa, joten jos mies ei osaa ottaa isän ja perheenpään roolia, niin on aika raskasta hoitaa vauvaa JA miestä.

Hyvä asia on se, että teillä on paljon rakkautta. Jos todella haluatte yrittää, niin suosittelen lämpimästi esim. seurakunnan vetämiä parisuhdeleirejä, joissa opetellaan esim. riitelemään rakentavasti ja opitaan naisen/miehen välisiä eroavuuksia. Kun ymmärtää, että naiset ja miehet ovat erilaisia, niin turhilta riidoilta vältytään.

Kyllähän se niin on, että riidat on osa elämää... Toisaalta anteeksi pyytäminen ja -antaminen on myös osa elämää. Niin kauan kuin on voimaa pyytää anteeksi ja antaa anteeksi niin kumppanille kuin myös itselleen, ON TOIVOA !!! Se mitä tulee sanottua, sitä ei sanomattomaksi saa. Se mitä tulee tehtyä, sitä ei tekemättömäksi saa. On vain annettava anteeksi. Anteeksianto ei tarkota, että kannattaisi jatkaa seurustelua, mutta vihaaminen ei kannata. Jos koette, ettei teitä ole tarkoitettu yhteen, miksi jatkaa? Voitte seukkaamisen jälkeenkin olla ystäviä, älkää vihatko ja kantako kaunaa, sillä ketä se auttaisi. Viha ja inho vain kuluttaisi teidät loppuun ja teistä tulisi ihmisiä, joiden seurassa maitokin hapantuu. Selvittäkää ensin vanhat asiat ja antakaa toisillenne ja itsellenne anteeksi. Päättäkää sitten vasta mitä seurustelusuhteellenne teette. (itse olen elänyt oman ihanan raivostuttavan ja raivostuttavan ihanan mieheni kanssa 3 vuotta saman katon alla tapellen ja sopien. tiedän mistä puhun sillä heitin sormuksenikin viime viikonloppuna ja nyt kaduttaa ihan kauheasti! onneks saatii sovittua) PS. sovintoseksi on parhaimpii asioita koko maailmankaikkeudessa. Voimia sinulle mitä ikinä sitten päätät suuren kysymyksesi tiimoilta

Riinan tarina kuulostaa ihan samanlaiselta kuin itselläni oli vielä seurusteluaikoina...paitsi että sitä tilannetta on jatkunut jo 12 vuotta! Varmaan olisi kohta korkea aika puhaltaa peli poikki. Jos silloin 12 vuotta sitten olisi ollut tapana kysyä neuvoja muilta samankokeneilta nimettömänä netin keskustelupalstoilla, en ehkä olisi nyt niin onneton. Toisaalta minulla ei olisi kolmea lasta ja nykyistä elämänkokemusta. Kyllä se vaan on näin, että kannattaisi valita puolisoksi sellainen ihminen jolla on suunnilleen samanlaiset arvot. Normaaliin elämään kuuluvat ristiriidat, eikä kahta samanlaista ihmistä olekkaan. Mutta elämä olisi helmpompaa jos lähtökohdat olisivat suunnilleen samanlaiset...ainakin luulisin niin. Itse olen nuoruuden kokeilujen jälkeen tosi perhekeskeinen ihminen. Miehelläni vauhti on jopa kiihtynyt vuosien saatossa ja näyttää siltä että hän on jopa alkoholisoitumassa. Toista ei voi muuttaa. Eikä aina voi edes ennustaa tulevaa!!!

Tein viikonloppuna päätöksen, ja erosin miehestäni. Hän sai kaipaamamsa vapauden, vaikka nyt pyytää minua takaisin. En kuitenkaan voi unohtaa tapahtuneita asioita, joten ero tuntuu ainoalta viisaalta ratkaisulta. Vaikeaa tämä on, todellakin, mutta täytyy kai ajatella, että ansaitsen parempaa, miehen, joka tosissaan haluaa perheen, eikä vain leikisti. Eikös se meri ole kuitenkin täynnä kaloja...!? Kiitos teille jotka annoitte ajattelemisen aihetta minulle, ja näin autoitte päätökseni tekemisessä. :)

Teidän suhde saattaa vielä hyvinkin toimia, jos kerran rakastatte. Mutta Sun pitää ajatella asiat uusiks. Ei miestä voi käskemällä muuttaa, oon sen huomannu, koska meillä oli myös jossain vaiheessa paljon samantyyppisiä riitoja. Itse oon kotonaviihtyvä, mutta mies ei pysy paikoillaan ollenkaan, aina on töissä, harrastuksissa tai poikien kanssa. Monet itkut siitä on tullu, mutta nyt ei pitkään aikaan. Oon jotenkin saanu itteni tajuaan, että miehelläni sattuu olemaan enemmän menoja (aina) ja että se haluaa mennä myös poikien kanssa baariin ja reissuihin, eikä se ole paha asia. Pikkuhiljaa mies on sitten enemmän ottanutkin mua huomioon ja järjestellyt menojaan niin ettei mulle tule liikaa yksinäistä. Ootko koittanu sanoo suoraan miehellesi, että sulle olisi tosi tärkeää yhteinen aika ihan kaksistaan? Jos ei malta olla kotona, niin ehdota yhteistä mökkiviikonloppua tai muuta reissua, missä ei voi keskittyä kavereihin.. Kyllähän parisuhteessa yhteistäkin aikaa tarvitaan, miksi muuten oltaisiin yhdessä? Asiaa auttaa paljon sekin, että keksii itselleen sopivan paljon omaa tekemistä tai tekee töissä paljon iltavuoroja... oon kans ollut aika mustasukkainen, mutta onneksi se on samalla helpottanut. Ehkä se muiden naisien perään vilkuilusta huolehtiminen unohtuu, kun muuten menee hyvin ja on tarpeeksi luottamusta itseensä ja suhteeseensa.