Esikoinen syntynyt sektiolla, vaatisitko seuraavaksikin sektion?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minua ihmetyttää ne jotka haluaa sektion, ja vielä monta sektiota. Eikö ne ollenkaan pelkää että kohtu tai maha repeää.

Raskaana ollessani suuri pelkoni oli joutua sektioon. Kun sitten siihen kuitenkin vastoin omaa tahtoani jouduin, pelkään uudessa raskaudessa vauvan menehtymistä kohdun repeämään. Jos takana olisi tavallinen alakautta tapahtunut synnytys, en luultavasti pelkäisi kohdun repeämistä. Jotain muuta voisin tietysti pelätä, mutta sitä tuskin.

Esikoinen alateitse
2. hätäsektiolla
3. käynnistetty alatiesynnytys, sektiota ei edes tullut harkittua.
4. yli 10h synnyttäminen (käynnistetty) päätyi kiireelliseen sektioon.
5. suunniteltu sektio, mutta olisin saanut synnyttää alateitse, jos synnytys olisi käynnistynyt ennen sektioaikaa. Sektioaika oli kuitenkin se deadline, sikiön koon vuoksi.

Viimeksi muokattu:
Esikoinen syntyi perätilan takia sektiolla..
Toinen "normaalisti" alakautta. En saanut suunniteltua sektiota vaikka pahasta kärsin paniikkikohtauksesta/hengenahdistuksesta ja pelosta synnytyksen lähestyessä ja oma neuvolatäti suositteli sitä eteenpäin äitipolille (ja pelkopolillekin konsultoi) ja itse synnytyksessä sain sitten paniikkikohtauksen, jonka seurauksena en saanut henkeä, pyörryin ja voimat oli täysin loppu, mutta kätilö vain käski puskemaan kahta kovempaa, että selvitetään sun hengitysvaikeudet sitten kun niille on aikaa, se aika ei ole nyt! (synnytys kesti yli 10 tuntia ja olin sitten lisähapella seuraavan yön, kun ei keuhkoihin mennyt tarpeeksi happea.. :headwall: ja sen jälkeenkin joutunut hakeutumaan lääkäriin kun iskee välillä sellanen paniikinomainen hengenahdistus, jossa en saa happea kunnolla...)

En tiedä kumpi sitten oli kauheampi kokemus, mutta sektion jälkeen oli 2 viikon päästä jo koiran kanssa lenkillä ja muutenkin kunnossa. Alatiesynnytyksen jälkeen meni yli 2-3 kk ennen kuin pystyin istumaan ilman että sattui, kävellä ilman että pyörrytti ja nostamaan lapsen syliin ilman, että sattui.. Lääkkeet oli päivittäin yli 3kk, muuten en olisi varmaan pystynyt toimimaan ollenkaan..

Katsotaan miten tämän kolmannen kanssa käy = 5v meni ennen ku uskalsin edes ajatella kolmatta lasta.. :heart:

Esikoinen syntyi suunnitellusti sektiolla, toinen alateitse. Minulta kysyttiin synnytystapa-arviossa omaa mielipidettä sektio vai alateitse. Halusin ehdottomasti alateitse, koska sektiosta toipuminen oli aikaa vievää. Alatiesynnytyksen seurauksena sain syvät repeämät ja menetin paljon verta. Seurauksena jouduin leikkaussaliin tikattavaksi ja sain 3 yksikköä punasoluja. Toipuminen oli aikaa vievää ja kivuliastakin. Eli aina ei ole itsestäänselvyys että alateitse toipuu nopeammin.

Kaikesta huolimatta olen tyytyväinen valintaani. Puoli vuotta sektion jälkeen itkin aina kun näin telkkarissa synnytksen ja sen kuinka synnyttäjä sai lapsen rinnalleen. Koin jotenkin todella raskaasti sen että sektion jälkeen lapsi vain vilautettiin ja vietiin pois. Itse joutui makoilemaan heräämössä kauan aikaa.

Alateitse sain kokea syntymän ihmeen. Lapsi oli rinnallani kunnes ihmiset saatiin hälytettyä leikkaussaliin tikkausta varten. Imetys lähti heti loistavasti käyntiin ja olin hormoonien ansiosta jossain ihme onnen huumassa koko sairaalassa olo ajan. Jotenkin koko homma tuntui ihan erilaiselta henkiseltä kannalta, vaikka fyysisesti olisi ollut kuinka kuutamolla.

Jos kolmas lapsi tulisi olisi päätös synnytystavsta todella vaikea. Kuitenkin riskinä olisi, että jos yhtä pahat repeämät tulisi niin sitten voisi jo jäädä pysyviä vaurioita pidätyskykyyn ym. Kuitenkin tuo alateitse synnytys vetäisi muuten puoleensa kovasti. No, ehkä sitä kolmatta kertaa ei enää tule.

sun kannattaa miettiä sitäkin monta lasta haluat tehdä. jos on kaks sektiota tehty niin sitten synnytystapa on aina sektio ja kun niitä sektioita alkaa olla 3-4 niin sitten tosissaan se kohdun repeämän riski alkaa olla iso.
mieluummin siis nyt alatiesynnytys, tulevienkin raskauksien kannalta turvallisin ratkaisi.

Yhteistyössä