Esikoulu ja kyyditys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Mie olen ollut luulossa, että esikouluun kuuluu saada kuljetus kunnan toimesta, jos matka (meidän kaupungissa 5km) täyttyy, mutta eikö se sitten olekkaan niin, koska tänään myö saatiin ne esikoulun hakemuslaput ja niissä oli kanssa se matkahakemuslappu, mutta siinä oli kohta, että koululaisille haetaan sillä lapulla sitä koulukyyditystä ja esikoululaisille myönnetään mahdollisesti sit kyydin sijaan koulumatkatukea (= rahallinen korvaus siitä, että lapsi kuljetetaan sinne itse).

Eli siis, eikö kunta siis ole minkään lain puitteissa siis kuitenkaan velvollinen kuljettamaan eskarilaisia?
Tässä tapauksessa esikouluun on matkaa 9km, ja esikoulu on päiväkodissa.

Mein kunnassa ainakin eskarit pääsee kunnan järjestämällä kyydillä. Jos itse haluaa kuljettaa niin sitten voi anoa tuota koulumatkatukea. En tosin kyllä tiiä että voiko tuon kyydin sitten korvata tuolla tuella.

Meilläkin matkaa semmoiset 10 km.

Meidän lapussa puhutaan kuljetusetuudesta (jota pitää erikseen anoa) mutta ei oteta kantaa tarkoittaako se kyyditystä vai jotain muuta. En ole tarkemmin tutkinut kun ei ole itselle tarpeen.

Perusopetuslain (628/1998) muuttamisesta annetun lain (1139/2003) 32 §:n 1 momentin mukaan jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen. Perusopetusta, lisäopetusta tai esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä avustus.

Elikkä näköjään voidaan korvata tuo kuljetus tuolla koulumatkatuella.

[QUOTE="vieras";23050344]Ei ole millään tapaa velvollinen, mutta useat kunnat sen järjestää ystävällisyyttään.[/QUOTE]

Tässä mie oon just sit ollut väärässä, kun mie olen luullut että se on samalla tapaa kunnan velvollisuus kun esim. kyyditys peruskoululaisillekin.

Muokkaus: siis on se sittenkin niin, että kyytiin on oikeus... tai sit siihen koulumatkatukeen, jos kyyditystä ei saa / ei ole mahdollista järjestää.

Viimeksi muokattu:
No meillä ainakin eskarilaiset on kyljetuksen piirissä oli matka mikä tahansa. Itse tosin vanhempaa kuljetin eskariin kun oli iltapäiväryhmässä ja kuljetus järjestettiin vaan aamuryhmäläisille. Minusta vaan oli mukavampi että ei tarvinnut niin aikaisin joka aamu herätä jos itsellä oli viikolla vapaata tai iltavuoro.

[QUOTE="vieras";23050344]Ei ole millään tapaa velvollinen, mutta useat kunnat sen järjestää ystävällisyyttään.[/QUOTE]

No höpö höpö. Kyllä on velvollinen järjestämään kuljetuksen jos matka on yli 5 km.

PL 32 § 1 momentti: …Jos esiopetusta saavan oppilaan matka kotoa esiopetukseen tai lasten päivähoidossa annetusta laissa tarkoitetusta päivähoidosta esiopetukseen on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on vastaavasti oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa suoraan esiopetukseen tai päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kotiin tai päivähoitoon.

ei tarvii olla vanhempi kuskina, meillä kulki taksilla eskariin ja täällä raja oli 3 km.

niin oli meiläki siloin kun tuo kolmonne kävi eskaria. hän hyppäsi taksin kyytiin pihalta ja hänet tuotiin pihalle takaisin. ei ollut vaaatimusta että vanhemmat ois pitäneet ola vastaassa, muta usien olin aamupäivällä odottamassa pojan kanssa taksia, vaikka usein kväi myös niin että taksi ei tullutkan -ei muistanut , kun oli muitkain kyyditettäviä ?

Yhteistyössä