Eskari-ikäinen yökastelija. Pitääkö vaippaa vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
täh? Mäkun luulin et oli kyse vahingoista eikä tahallisesta kastelusta josta kertoo se ettei suostu vessaan tarpeilleen. Ei sellaseen mitään tukea saa. Psykkan apua korkeintaan.

Siis mistä ihmeestä sinä puhut? Ei vaan pissaa, kun nostan pöntölle keskellä yötä. Enhän minä voi arvaamalla tietää, että mihin kellonaikaan nyt on pissahätä minäkin yönä.

Eikä kyse ole siitä, että lapsi ei SUOSTU pissaamaan kun nostan vessaan yöllä, vaan siitä että sitä pissaa ei vaan silloin tule! Hän ei ole kokonaan hereillä siinä pöntöllä ollessaan, mutta ei myöskään niin sikeässä unessa jossa on silloin kun yöllä pissaa.

Ihan normaalisti tuo lapsi osaa hereillä ollessaan pissata ja käydä pissalla. Kakkahätään herää yölläkin.

Itse yökastelijataustainen (paranin vasta 4. luokalla) ja tähän sanoisin, että antakaan kouluikäistenne itse päättää haluavatko pitää vaippaa vai ei. Ei ole teiltä suuri vaiva pestä niitä lakanoita kun koneet pyörii joka päivä kuitenkin. Asia on koululaiselle jo todella arka ja alentava ja vaipan pakkopitäminen voi sitä vaan pahentaa. Minua ei pakotettu pitämään vaippaa vaikka se johtikin siihen että muovifroteen päällä sitten nukuin joka pestiin lähes joka päivä joskus äiti käytti yöllä vessassa. Jossain vaiheessa äiti ompeli minulle kauniita röyhelöyöhousuja joihin tuli suoraan imuosat kuin shortimalliset housupehmusteet, nämä äiti osasi markknoida minulle niin että kun housut oli minusta nättejä ja kauniita ja "vaippa" kiinteesti osa housua niin pidin niitä mielelläni. Lääkkeet alkoi auttaa vasta neljän vuoden kokeilun ja vaihtamisen jälkeen.

Oudolta kuulostaa, ettei lääkäri katso tossa iässä tarpeelliseksi tehdä asialle mitään! Vai kuuluuko tämä siihen lapsen perussairauteen? Tiedän, että kouluikäisenäkin voi silloin tällöin yökastelua olla, mutta jatkuvasti?

tottahan teil on tähän mennessä sit tutkittu onko kyse siitä että virtsanmäärä ei sovi rakkoon vai hormonaalisesta puutteesta? jos kakkahätään herää niin se kertoo kyllä siitä että on vaan tottunut niihin pissoihin vaipoissa..

[QUOTE="vieras";22085723]Oudolta kuulostaa, ettei lääkäri katso tossa iässä tarpeelliseksi tehdä asialle mitään! Vai kuuluuko tämä siihen lapsen perussairauteen? Tiedän, että kouluikäisenäkin voi silloin tällöin yökastelua olla, mutta jatkuvasti?[/QUOTE]

Lääkäri oli sitä mieltä, että on parempi vielä odotella, kun lapsi on vasta viisivuotias ja kun kastelu on ihan joka öistä. Ja voi osittain johtua lapsen lääkkeistä, mm suurista kortisonimääristä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaipallisen äiti;22085477:
Hui sentään, että ihan järkytyit... No kastelu on melko yleistä ja jotkut lapset (muuten ihan normaalisti kehittyneetkin) vielä alakouluikäisinäkin kastelevat öisin eli älä nyt pienistä järkyty.

tarkoitin sillä sitä että hemmetti kun ihan vaipat ton ikäselle. Tuttipullostakinko juotatte ettei lasit tiput käsistä lattialle, vai? kohtuus kaikessa :attn:

[QUOTE="vieras";22085447]jos ei joisi illalla mitään, ja istuisi pytyllä niin pitkän aikaa että se hätä tulee sinne veskiin
kamalaa kuulla että tuollaista on! :o[/QUOTE]

Voi kauheeta :O jestas että mistä teitä ihmisiä sikiää!!! Tutustu faktoihin, ennen kuin alan skitsoon. Meillä 13-vuotias yökastelija ja vaikka ei nyt ihan joka yö märkänä niin jota kuinkin ainakin 1-3 yötä viikossa!! kaikki koitettu patjasta lääkkeisiin ja mikään ei ole tehoa tuonut! Nyt odotellaan iän mukana tuomaa kypsymistä!

[QUOTE="mä";22085780]Voi kauheeta :O jestas että mistä teitä ihmisiä sikiää!!! Tutustu faktoihin, ennen kuin alan skitsoon. Meillä 13-vuotias yökastelija ja vaikka ei nyt ihan joka yö märkänä niin jota kuinkin ainakin 1-3 yötä viikossa!! kaikki koitettu patjasta lääkkeisiin ja mikään ei ole tehoa tuonut! Nyt odotellaan iän mukana tuomaa kypsymistä![/QUOTE]

Ai niin ja lisään vielä että meillä nyt yöhousut (vaipat) käytössä ihan säännööliseen, kun tuon ikäinen ja kokoinen pissaa jo niin paljon, että tulee muuten patjan läpi lattialle!

tottahan teil on tähän mennessä sit tutkittu onko kyse siitä että virtsanmäärä ei sovi rakkoon vai hormonaalisesta puutteesta? jos kakkahätään herää niin se kertoo kyllä siitä että on vaan tottunut niihin pissoihin vaipoissa..

Tokihan sinä tiedät tämän paremmin, kuin lasta tutkivat lääkärit...

Kakkahätään herää, koska vatsaa vääntää niin rajusti, sillä hän ripuloi lähes päivittäin. Normaalisti käy kakalla päivisin tai illalla, mutta ripuloidessaan herää vatsanväänteisiin yölläkin.

Mutta se siitä lapsen terveydentilasta, nämä ei oikeastaan kuulu teille, koska minua nyt vaan kiinnostaa se, että pitääkö vaippaa vai jättääkö se suosiolla aina pois, kun pissaaminen on jatkuvaa, eikä sekään ole lapselle kovin mukava tunne että jokaisen yön jälkeen menee kaikki petivaatteet peittoa myöden pesuun. Kyse ei ollut siitä, että täällä tarvitsisi yhdenkään tehdä diagnoosia lapseni terveydestä, vaan siitä mietinnästä että kumpi olisi lapselle henkisesti parempi vaihtoehto, vaippa vai se kastelee koko sängyn. Tosin se sänky kyllä kastuu usein vaipallisinakin öinä.

[QUOTE="sama";22085777]tarkoitin sillä sitä että hemmetti kun ihan vaipat ton ikäselle. Tuttipullostakinko juotatte ettei lasit tiput käsistä lattialle, vai? kohtuus kaikessa :attn:[/QUOTE]

No mistä helvetistä sinä sen tuttipullon tähän vedit?

Lapsi käy ihan normaalisti päivällä vessassa. On tehnyt niin 1½-vuotiaasta asti ihan oma-aloitteisesti. Osaa ruokailla, juoda, pukeutua, käydä vessassa, peseytyä, kirjoittaa nimensä, ajaa pyörällä, käyttää veistä ja haarukkaa, kuoria perunan, veistellä, ommella. Neurologin mukaan hienomotorisesti ja kielellisesti edellä ikätasoa.

Kohtuus kaikessa. Onko se sitten kohtuutta, että 7 kertaa viikossa pestään peitto, tyyny, pussilakana, tyynyliina, lakana. Ei sekään minusta ihan toimivaa ole.

Seuraavalla käynnillä pyydän lääkäriltä lausuntoa hälytinpatjaan, jos se nyt sitten auttaisi. Missä vaiheessa se hälyttää, siinäkö kun ensimmäisen kerran tulee kosteutta?

[QUOTE="sama";22085791]meillä tuo patja auttoi, herää itse ja kipittää veskiin, ei tulis mieleenkään tehdä tuosta enään vauvaa ja antaa tehdä vaippaan![/QUOTE]

Sekö on parempi että kaik tulee sänkyyn? Luetko sä mitä ap kirjottaa ennenkun alat viisastella ja aukoa?

Kaikkia en lukenu, mutta paljon oli taas palstatohtoreita jotka ei tiedä asiasta yhtään mitään.
Mulla on kans eskarilais poika joka on sekä yö- että päiväkastelija. Lääkkeitä on kokeiltu useampaakin, Miniriniä ja jotain toista jonka nimeä en nyt muista. Nyt on Oxybutynin Mylan 5 mg josta on päiväkasteluun iso apu; ennen kastui päivässä n. viidet housut ym, nyt yhdet. Yökasteluun meillä ei vielä ole apua, paitsi vaippa. Lääkäri sanoi että hälytinpatja kannattaa ottaa sitten käyttöön kun päiväkastelu loppuu. Eli kyllä niitä yövaipan käyttäjiä eskarilaisissakin on, ei sitä kannata häpeillä.
Mun poika on muuten ihan normaali terve poika. Mä oon ite sitä mieltä että mitään "pakkopissattamisia" ei kannata tehdä ja koko asiaan kannattaa kiinnittää lapsen kuullen mahdollisimman vähän huomiota. Laps ahdistuu ja rupee ajattelemaan että hänessä on joku vika jos asiaa jahdataan koko ajan. Ai niin, mun lapsella on todettu ylivilkas rakko. Toivottavasti tekin löydätte pian avun. Kannattaa varmaan kysyä yksityiseltä lastenlääkäriltä, sieltä me saatiin lähete sairaalaan pari vuotta sitten.

Meillä kasteli sänkyä joskus vielä eka luokallakin ja silloin neuvolassa sovittiin, että hommataan sen hälytin patja toka luokan alussa jos ei kesän aikana muutosta tapahdu. No ilmeisesti tyttö oli viittä vaille kypsynyt hormonaalisesti ja kastelut loppuivat kuin seinään.
Meillä nukkui kans niin sikeesti, että heräs vasta jos oli sänky ihan märkä. Me kokeiltiin sillain eskari-iässä että jos oli kuivempia jaksoja vaipan kanssa nii jätettiin vaippa pois ja palattiin vaipan käyttöön jos muuttui joka öiseksi. Lapsi itsekin väsyi siihen ku piti yöllä mennä pesulle ja vaihtaa petivaatteet, oli mieluummin vaipalla. Ei me siitä kailotettu kellekkään ja kotiväen kesken lasta ei hävettänyt tuo asia kun ei sille mitään voinut.

Poika kasteli jotain 4-vuotiaaksi asti öisin ja vaippaa käytettiin samalla periaatteella kuin tytönkin kanssa.
Pojalla on edelleen kosteussuoja sängyssä varmuuden vuoksi, mutta viime vahingosta on jo kuukausia ja sekin sattui hänen ollessaan kipeänä ikää nyt 5,5v.

Ei kannata asiasta tehdä suurta numeroa, mutta tottakai kannattaa tuota hälytinpatjaa esim.kokeilla jos ei lääkitystä halua lääkäri määrätä, mikä on mielestäni outoa kun kyseessä ikävä vaiva.
Jos lapsesi suostuu vaippaa käyttämään niin ei se tee hänestä vauvaa ja ei mielestäni millään lailla estä häntä oppimasta kuivaksi ku eihän se niiden imukyky isolla lapsella riitä kuitenkaan niin hyvin, että tuntisi olonsa kuivaksi sen kanssa. Säästyt itse turhalta työltä ja toivottavasti pääsette pian vaivasta eroon.
Tsemppiä ! Itsellä oli epätoivon hetkiä asian kanssa, mutta niin se vaan ajan kanssa on taaksejäänyttä =)

Meillä suvussa perinnöllistä tuo että myöhempään "oppii" kuivaksi. Ei olla otettu mitään stressiä koko asiasta ja on annettu vaipan olla yöllä. Ei se lapsi siitä vaipasta kärsi, enemmän kärsii siitä että herää itkien märkään sänkyyn. Lapsi oppii kyllä kuivaksi kun on siihen kypsä ja turhaan siitä aiheuttaa lapsellekaan sen kummempaa hössöttämällä. Esikoisen yövaippa jäi pois vasta eskarissa, just täytettyään 6-v. Kaikki sujui hyvin vaikka toisille tämäkin on hysterisoinnin aihe. En lähtisi lääkitsemään enkä hommailemaan mitään hälypatjoja, turhaa hössötystä. Ei se ole mikään häpeä että lapset kehittyvät yksilöllisesti.

Mä voin kyllä kertoa että itse olen kastellut ekalla luokallakin vielä ja mulle kokeiltiin hälytinpatjat(en edes heräänyt siihen :laugh:), lumelääkkeet ja kaikki. Mun äiti vei mua vessaan nukahtamisen jälkeen, se höpötti mulle kun nukuin että "olet tärkeä" ja plaa plaa. Mutta itsellään se loppui kun loppui.
Todennäköisesti siis ainakin yksi minun tulee lapsista kastelemaan kouluiässä, sen näkee sit. esikoinen on kohta 4v ja ei vielä toivoakaan että olisi ilman yövaippaa, vasta oppi päiväkuivaksikin.

[QUOTE="äiti";22086027]Välillä se nolottaa, välillä ei. Patjan saa onneksi suojattua muovilla, harmi vaan että menee sitten kaikki peitot ja kaikki märäksi.

Niin ja tiedoksi näille joiden mielestä on opetettu pissaamaan vaippaan, lapsella ei ole edes pintakuivaa vaippaa! Eli ei johdu siitäkään, että vaipassa oleva pissa ei tuntuis missään...[/QUOTE]

Oisko hyvä tehä silleen kun lapselle ja teille on mukavin? Jos vaippa käy niin pukekaa, ei se oo este oppimiselle ja säästys pyykkiä. Ja olla laittamatta välillä jos lapsi ei halua. Kuten joku sano niin mahdillisimman vähällä huomiolla mennä asian kanssa eteenpäin. Ja uudelleen yhteys lekuriin. Ei se reilu 5v kastelija oo mikään kummajainen tai epänormaali. Noista räkyttäjistä huolimatta.

Yhteistyössä