Eskarilainen ei halua eskariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äityli

Aktiivinen jäsen
17.05.2004
1 248
0
36
Meillä ongelmana on, että 5-vuotias eskarilainen ei halua mennä eskariin, koska ei yksinkertaisesti pidä eskaritädeistä ja eskarista.
Joka ilta itkua noin tunnin ja aamuisin sama juttu. Hän haluaisi mennä samaan eskariin missä hänen isoveljensä oli, mutta säästöjen takia tuo pienempi eskari suljettiin ja lapset laitettiin samaan isoon laitokseen, johon sitten tuli koottua isompi ryhmä.
Nyt poikani ei viihdy tuolla ollenkaan. Ymmärrä kyllä hyvin miksi. Eskaritädit vaihtuvat tiuhaan, koskaan ei tiedä missäpäin laitosta taas ollaan ja kuka häntä hoitaa iltapäivällä.
Nyt me puhutaan hänen kanssaan joka ilta tästä asiasta uudestaan ja uudestaan. Tuntuu, ettö mikään järkipuhe ym. ei tässä enää auta. Alkaa vaan olla oma jaksaminen ja hermot koetuksella.
Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia? Mikä avuksi?

Onneksi eskari ei ole ehdoton pakko... Jos ei muuta konstia ole, ehkä lapsi voi jäädä pois?
Meillä väännetään peistä päivälevosta, josta Heka ehdotttomasti kieltäytyy. eli eskarissa on kaksi aikuista, joista toinen tekee myös toimistotyt ja muutt hommat päivän aikana, toinen laittaa eskarit ja päiväkotilaiset levolle ja jää vahtimaan. Heka ei voi tietenkään käsittää, että häntä ei voi kukaan vahtia lepohetken aikana. Eskari ja päiväkoti ovat siis yhdessä ja samassa kiinteistössä ja pienet ryhmät.

Kerrankin minä näen,että kaikilla ei eskari mene loistavasti,niinkuin aina kuulen,kun joltain kysyn. Mietin vain,kun meidän tyttö lähtee ensi vuonna eskariin,että entä jos se ei hältä sujukkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2006 klo 10:44 Jonsered kirjoitti:
Onneksi eskari ei ole ehdoton pakko... Jos ei muuta konstia ole, ehkä lapsi voi jäädä pois?

Tuossa on se huono puoli, että ensi syksynä voi ekaluokka sitten tuntua hankalalta ja sama itku ja poru sitten edessä.
:(
Juttelin poikani kanssa taas eilen illalla tästä asiasta ja ongelma ei ilmeisesti olekaan itse eskarissa vaan sen jälkeen tapahtuvassa hoidossa. Eskari päättyy päivisin puolen päivän jälkeen, mutta koska olen töissä, hän jää samaan paikkaan hoitoon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2006 klo 10:19 Äityli kirjoitti:
Kiitti vinkistä. Voisin tiedustella, jos tuo olisi mahdollista. Eskarimatka vaan tulee sitten pitenemään. Meillä oireilu alkoi, kun pojan suosikki eskaritäti lähti pois :(

meillä poika siirtyi perhepäivähoitoon jonne hänet aamulla vein kun menin töihin. Sieltä taksi haki hänet eskariin (koululle) ja toi sit iltapäivällä takaisin perhepäivähoitajalle josta hänet sitten hain kun pääsin töistä.

Noita taksimatkoja ei tarvitse vanhempien maksaa.

Mulla on ongelmana, että vähän päälle 4v. poikani ei tahdo jäädä yksin kerhoon. Kerhossa on käyty säännöllisesti 3v. lähtien, ensin kerran viikossa 1,5 tuntia, nyt 2krt viikossa 2.5h. kerrallaan. poika ei jäisi jos lähden, itkee ja roikkuu vaatteissa, ja itku jatkuu koko ajan kun olen poissa. Joten tää äippä istuu kerhotalolla pojan näkyvillä kerhon ajan. Teen töitä kotona ja hoidan pojan samalla joten päiväkotikokemuksia ei ole, ei myöskään sisaruksia. Onko samoja kokemuksia muilla, miten ootte selvinneet?

Meidän 5vuotias eskarilainen myös aloittanut aamuisin hidastelemaan eskariin menoa, ei haluaisi mennä. Pelottaa jo ensi vuonna alkava koulu. Mutta tämä ongelma johtuu varmaan siitä kun ei nuku illalla ajoissa. Ei vaan uni tule hänelle. Nyt aion ottaa jo lääkäriin yhteyttä. Onko muilla univaikeuksia?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2006 klo 13:57 mude kirjoitti:
Mulla on ongelmana, että vähän päälle 4v. poikani ei tahdo jäädä yksin kerhoon. Kerhossa on käyty säännöllisesti 3v. lähtien, ensin kerran viikossa 1,5 tuntia, nyt 2krt viikossa 2.5h. kerrallaan. poika ei jäisi jos lähden, itkee ja roikkuu vaatteissa, ja itku jatkuu koko ajan kun olen poissa. Joten tää äippä istuu kerhotalolla pojan näkyvillä kerhon ajan. Teen töitä kotona ja hoidan pojan samalla joten päiväkotikokemuksia ei ole, ei myöskään sisaruksia. Onko samoja kokemuksia muilla, miten ootte selvinneet?

Munkaan poika ei suostunut kerhoon yksin, siis olisi todellakin pitänyt väkivalloin riipiä lapsi irti ja jättää hysteerisenä huutamaan... Eli ne kerrat mitä käytiin, olin mukana ja poika kökötti sylissä koko ajan. Pelkäsin, miten mahtaa käydä eskarin ym. kanssa, jos ei edes kerhoilu onnistu. Poika oli valtavan arka myös kyläillessä, ei suostunut ravintoloissa syömään jos viereisessä pöydässä istui ihmisiä jne... Kotona oli kyllä reipas ja puhelias. Näin meni monta vuotta.
Mutta nyt sitten poika aloitti loppukesästä hoidossa (on 5v.) ja IHME, se sujui todella hienosti vaikka käytiin vaan kahdesti pikavisiitillä ennenkuin piti yksin jäädä. Ei mitään pelkoa tai itkua, aivan reippaana menee aina ja tykkää hoidossa olla.
Jotkut lapset vaan vaatii aikaa kypsyä. Tiedän miten raskasta ja huolestuttavaa voi olla jos lapsi on hirveän arka. Toivottavasti tarinani kuitenkin tsemppasi hieman. Ja toivottavasti teilläkin alkaisi kerhoilut sujua jossain vaiheessa paremmin.

Yhteistyössä