eskarilaistytön käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "murmeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"murmeli"

Vieras
Nyt ois hyvät neuvot tarpeen...

Eli meillä 6-vuotias tyttö eskarissa ja hän on jo saanut palautetta huonosta käytöksestä...

Tyttö on kotonakin temperamenttinen. Hänen kanssaan pitää olla välillä todella tiukkana ja pitää selkeistä säännöistä kiinni.

Eskariryhmässä on yksi tyttö, joka on (myös) villi ja tyttöni lähtee aina tämän toisen tytön tempauksiin mukaan esim. juoksentelemaan käytävään tai muuta hölmöilyä. Tämä tyttö on ollut meillä kerran synttäreillä ja oli kyllä todella kovapäinen ja sai silloinkin oman tyttöni villiintymään. (puutuin silloin tilanteisiin, mutta sai kyllä todella napakasti sanoa ennen kuin tämä tyttö uskoi...)

Olen aina palautteen saatuani keskustellut tyttöni kanssa kotona ja olen yrittänyt puhua hänelle, että sääntöjä ja eskarin aikuisia pitää aina totella eikä lähteä mukaan typeryyksiin.

Mutta mitä vielä voisin tehdä? Haluan, että tyttö oppii eskarivuoden aikana käyttäytymään, koulussa joutuu vielä isompiin vaikeuksiin jos ei nyt opi olemaan.

On niin epäonnistunut olo kasvattajana- miksi en ole saanut kasvatettua tottelevaista lasta.:(

joku palkkio systeemi? tuon ikäisen kanssa voi jo keskustella asiasta ja kertoa miten toivot hänen käyttäytyvän eskarissa jne jne ja sovitte että saa vaikka tarran aina kun tulee päivästä hyvä palaute ja kun on tarpeeksi monta tarraa(yhdessä sovitte) niin pääsee uimaan tai jotain muuta mikä hänestä nyt on kivaa.
minulla kyllä "pisti silmään" tuosta kirjoituksestasi että kaikki on sen toisen tytön syytä... se villitsee tyttösi, sinun tytössä on siis vähemmän syytä... onko näin? ei kannata ainakaan lapsen kuullen noin puhua.

joku palkkio systeemi? tuon ikäisen kanssa voi jo keskustella asiasta ja kertoa miten toivot hänen käyttäytyvän eskarissa jne jne ja sovitte että saa vaikka tarran aina kun tulee päivästä hyvä palaute ja kun on tarpeeksi monta tarraa(yhdessä sovitte) niin pääsee uimaan tai jotain muuta mikä hänestä nyt on kivaa.
minulla kyllä "pisti silmään" tuosta kirjoituksestasi että kaikki on sen toisen tytön syytä... se villitsee tyttösi, sinun tytössä on siis vähemmän syytä... onko näin? ei kannata ainakaan lapsen kuullen noin puhua.

Juuri samaa meinasin ehdottaa ja muokin pisti silmään tuo,miten toinen tyttö "syypää" oman tyttösi käytökseen.

En halunnut syyllistää tuota toista tyttöä vaan vain kertoa, että oma tyttöni lähtee helposti tuon toisen tytön törttöilyihin mukaan. Siis omalla tytölläni ei näytä olevan omaa harkitsevuutta vaan lähtee heti mukaan jos toinen villitsee. Ja rauhallisten lasten seurassa omanikin on rauhallinen. Eli en siis syytä tuota toista tyttöä, mutta haluaisin opettaa omalleni oman järjen käyttöä.

[QUOTE="murmeli";28996172]En halunnut syyllistää tuota toista tyttöä vaan vain kertoa, että oma tyttöni lähtee helposti tuon toisen tytön törttöilyihin mukaan. Siis omalla tytölläni ei näytä olevan omaa harkitsevuutta vaan lähtee heti mukaan jos toinen villitsee. Ja rauhallisten lasten seurassa omanikin on rauhallinen. Eli en siis syytä tuota toista tyttöä, mutta haluaisin opettaa omalleni oman järjen käyttöä.[/QUOTE]

Ok. Oletteko kokeilleet tarrataulua? Meillä toimi jo 4 vuotiaalla hyvin.

Meillä poika oli eskarissa ihan samanlainen. Niin oli ekalla, tokalla ja vielä nyt kolmannellakin. Tosin on sillä nyt paljon enemmän järkeä päässä ja kun nyt 9v iässä on enemmän "oikeuksiakin", niin on niiden poisottaminen rangaistuksena toiminut hyvin.

Me ei olla kasvatettu poikaa huonosti, ihan samalla tavalla kuin pikkusiskonsakin. Lapsia on erilaisia. Toiset vaan pursuaa vauhtia ja elämäniloa, eikä lapsella aina ole keinoja säädellä itseään tarpeeksi. Oikeesti valtaosasta vilkkaita lapsiakin kasvaa ihan kunnon ihmisiä.

Ja vielä lisäyksenä, että en siis tosiaankaan ole puhunut siitä toisesta tytöstä omalle lapselleni tai eskarin aikuisille mitään.

Olen itse alakoulussa opettajana ja omista oppilastanikin tiedän, että osa on "villitsijöitä" eli aloitteen tekijöitä hölmöilyissä. Osa on sellaisia, että jos nämä "villitsijät" ovat pois koulussa niin nämä "seuraajat" ovat aivan rauhallisesti. Sitten kun "villitsijä" aloittaa esim. tunnilla pulinan niin nämä "seuraajat" ovat heti mukana huonossa käytöksessä. Sitten on niitä, jotka käyttäytyvät aina hyvin vaikka villitsijät ja heidän seuraajansa tekisivät mitä. Haluaisin siis oman tyttöni muuttuvan tälläisestä "seuraajasta" omaa harkintakykyään käyttäväksi kunnon koululaiseksi.

Yhteistyössä