Espoo ja Vantaa kiristävät lasten pääsyä päivähoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kivis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kivis

Vieras
Mun mielestä toi on hyvä ja looginen ratkaisu. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa isompia sisaruksia hoitoon kun olin itse vauvan kanssa kotona. Mutta olisi kuitenkin kiva jos tuossa päätöksessä käytettäisiin tarveharkintaa, eli lapset, jotka oikeasti tarvitsevat hoitopaikan vaikka toinen vanhemmista hoitaisi vauvaa kotona, saisi sen myös.

Espoo ja Vantaa kiristävät lasten pääsyä päivähoitoon

24.9.2009 3:08
A A Helsingin Sanomat

Juhani Niiranen / HS

Vuokko Nurmela 2-vuotiaan tyttärensä Riina Nurmelan ja Elsa-vauvan kanssa Olarin asukaspuistossa Espoossa.

Espoo ja Vantaa pyrkivät siihen, että yhä useampi perhe hoitaa lapsensa itse. Espoo- ja Vantaa-lisää maksetaan ensi vuoden alusta vain sellaisille perheille, joiden kaikki lapset hoidetaan kotona.

Aiemmin lisiä on maksettu, jos esimerkiksi esikoinen on ollut kodin ulkopuolella hoidossa ja kuopus kotona äidin kanssa. Helsinki ei suunnittele vastaavaa leikkausta ainakaan vielä. Sekä Espoossa että Vantaalla muutoksilla pyritään säästöihin.

Vantaalla kotihoidontuen kuntalisä nousee 215 euroon ensi vuonna. Espoossa lisä on 218 euroa ja Helsingissä 218-264 euroa. Helsingissä ja Vantaalla lisää maksetaan alle kaksivuotiaista, Espoossa alle kolmivuotiaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ei kai tuo poista hoitopaikkaoikeutta, vaan puuttuu siihen kotihoidontuen maksun perusteisiin. Niin on tietääkseni ollut jo useassakin kunnassa.

Ei, mutta poistaa Espoo-/Vantaalisän jos lapsi hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja kivis:
Ei kai tuo poista hoitopaikkaoikeutta, vaan puuttuu siihen kotihoidontuen maksun perusteisiin. Niin on tietääkseni ollut jo useassakin kunnassa.

Niin, sekin on kai ollut arkipäivää monessa kunnassa. Ei sillä, että minä olisin ottamassa mieluusti mitään keneltäkään pois, mutta minusta on väärin sanoa, että lapsilta ollaan ottamassa pois hoitopaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja katariina00:
meillä taas oikeen kehotettiin että sit ku vauva syntyy niin isompi 3v vois olla vaikka puolipäivä hoidossa sen viikon mitä nyt on kotona, tällähetkellä on siis viikko hoidossa ja viikko kotona..vantaalla.

No miksei voi kehottaa? Kehottavat varmaan edelleenkin.

Otsikko on ihan virheellinen tekstiin nähden. Eihän siinä sanota että hoitoon pääsyä kiristetään vaan et rahaa vaan ei saa jos isompi lapsi hoidossa. Meil isompi hoidossa ja pienempi kotona ja saan kotihoidontuen varmasti näin vaik eivät maksaisi sitäkään...

Minusta tuo on todella hyvä ratkaisu. En ymmärrä miksi pitää isompaa lasta hoidossa jos on pienemmän lapsen kanssa kotona, ellei perheessä ole jotain ongelmia jolloin hoito on hyvä ratkaisu.

kyl mäkin oon sitä mieltä et jos mitään terveysongelmia ei ole niin jokainen voisi hoitaa itse lapsensa, miksi ihmeessä tehdä lisää lapsia jos edellisiäkään ei kykene itse hoitamaan..
Voisivat ainakin nostaa (näiden jotka pitää tarhaa leikkipaikkana) näiden hoitomaksut pilviin jos pakottavaa tarvetta hoidolle ei ole.

Sitten vain lakia muuttamaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden osalta. Mutta niin kauan kuin on mahdollista ja laillista tehdä jotain niin totta kai ihmiset käyttävät sitä.

Mä pidän muut sisarrukset tarhassa koska se on mahdollista. En siksi etten kykene heitä hoitamaan vaan koska he haluavat siellä jatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Sitten vain lakia muuttamaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden osalta. Mutta niin kauan kuin on mahdollista ja laillista tehdä jotain niin totta kai ihmiset käyttävät sitä.

Mä pidän muut sisarrukset tarhassa koska se on mahdollista. En siksi etten kykene heitä hoitamaan vaan koska he haluavat siellä jatkaa.

Tottakai nyt on kavereita mutta pienempinä eivät ole tienneet päiväkodista.Eikä välttämättä niitä kavereita sieltä kaipaisi jos olisivat kotona olleet.

Alkuperäinen kirjoittaja kivis:

No joo, meidän kunnassa tuollainen systeemi (eli kuntalisää ei tipu, jos joku perheen lapsista hoidossa) on ollut siitä lähtien, kun kuntalisää alettiin maksaa. Ja mun mielestäni se on vain ja ainoastaan järkevää.

Yhteistyössä