Espoon parhaat asuinalueet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos itse pitäis sinne päin muuttaa (eikä tarvis budjetista välittää) muuttaisin ehdottomasti Lintuvaaraan (vanhalle puolelle). Lapsuuden kasvanu niissä maisemissa ja vaikka alue on kehittynyt, on siellä säilynyt semmoinen ihana tatsi siinä aluesuunnittelussa eikä ole pilattua aluetta.

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13672211596760&itemcmd=move2&listSize=52&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.2053264

Tämän ostaisin, vanhaa puolta Matinkylää. Uudet talot Omenan lähellä ovat tietysti metroa ja palveluita ihan lähellä, mutta pohjat eivät ole yhtä avaria ja hintaa voi laittaa tuplasti enemmän.

Mutta missä on ap?

Henk.koht. en pitäisi bussiyhteyttä Kampin terminaaliin muutaman kerran tunnissa "hyvänä liikenneyhteytenä", en todellakaan... Sen perusteella, mitä itse olen Tapiolassa käynyt (olin siellä duunissa 9 kk ja kuljin fillarilla/bussilla), sekä Pohjois-Tapiola että varsinainen Tapiola on todella nukkavieruja ja kulahtaneita paikkoja.

Juu, varmaan Tapiola ja Pohjois-Tapiola on olleet ihan hienoja mestoja joskus 30 vuotta sitten, mutta tämän päivän standardeja ne eivät täytä millään tasolla.

Tapiola sijaitsee oikeastaan heti ekana Länsiväylällä rajan jälkeen, joten täältä on nopeimmat yhteydet Kamppiin, ainoastaan Westend taitaa olla vain nopeampi ajaa.

Tuo paikallinen bussi menee Lauttasaareen jo 10 minuutissa, ruoholahti parin minuuttia enemmän. Mä kyllä kutsuisin tätä nopeaksi ja helpoksi liikenneyhteydeksi. En ymmärrä, miksi niiden bussien pitäisi mennä joka 10:s minuutti. Kyllä täältä menee paljon muitakin busseja moneen eri suuntaan, joten ei ole yhden bussin varassa.

Koko Tapiola on toki rakennettu 60-luvulla, joten paikkoja juuri korjaillaan. Useimmat kerrostalot on nyt saneerattu ja tehty julkisivu remontti.
Itseäni kyllä miellyttää 60-luvun ajaton arkkitehtuuri. Useimmat talot Tapiolassa on suunnitellut tunnettu arkkitehti, päinvastoin kuin esim useimmissa 70-80-90 -luvun lähiöissä.

Puistot ovat täällä mielestäni hyvin hoidettuja ja en ole koskaan nähnyt täällä räkälöitä, kännikaloja tai häiriöitä.

Tänään kävin taas Sellossa ja siellä vastaantuleva mies meinasi törmätä lapseeni, kun oli ilmeisesti keskellä päivää niin aineissa, silmät seisoi päässä ja horjui.

Leppävaara on toki isompi paikka kuin Tapiola ja solmupiste, joten sinne mahtuu kaikenlaista väkeä.

Vähän vaikuttaa siltä, että et ole pahemmin aikaasi Leppävaarassa viettänyt, kunhan heittelet hatusta ennakkoluuloja ja katselet Google Mapsia...

Totta, Lepuski ja etenkin Etelä-Leppävaara sijoittuu kahden suurehkon liikenneväylän "kainaloon", mutta vähemmän täällä liikenteen melua on kuin vaikkapa Helsingin kantakaupungissa. Etelä-Leppävaarassa on kiinnitetty jo rakennusvaiheessa erityistä huomiota siihen, että samoihin kortteleihin sijoitetaan tarkoituksella monentyyppisiä asuntoja: kaupungin ja "yleishyödyllisten" toimijoiden (Sato, VVO) vuokra-asuntoja, asumisoikeusasuntoja ja kovan rahan omistusasuntoja. Meidän lähikortteleissa on asumisoikeusasuntoja, kaupungin, seurakunnan, Saton ja VVO:n vuokra-asuntoja sekä runsain määrin omistusasuntoja. Etelä-Leppävaarassa on myös muutamia omakotitaloja, jotka nekin on tarkoituksella jätetty keventämään muuten kerrostalo- ja rivitalovoittoista rakennuskantaa. Eikä niissä taloissa taatusti asu mitään rupusakkia, sen näkee jo päältä.

Rakennettujen puistojen (mm. Albergan kartanon ympäristö) lisäksi täällä on ihan oikeita metsätilkkuja, siis aitoa luontoa, missä lapset voivat retkeillä ja leikkiä. Villa Elfvikin luontotalo lintutorneineen ja pitkospuineen on juuri sopivan kävely- tai pyöräilymatkan päässä, ja vähänkin vanhemmat lapset jaksavat helposti pyöräillä vaikka Munkkiniemen uimarannalle.

Jos sinä olet nimimerkki "uusespoolainen", niin musta kyllä tuntuu, että tunnen Leppävaaran paremmin kuin sinä. Olen yli 30v ajan käynyt siellä viikottain.
Useimmat nykyiset asukkaat eivät taida edes tietää, mitä heidän asuntojen tilalla oli joskus 20v sitten.

Olen toki tietoinen, että Espoo nykyään väkisin harjoittaa sosiaalista hajautusta kaupunginosissa. Itse en halua asua sosiaalisen asuntotuotannon naapurissa. Olen nähnyt sen menon. Useimmat asukkaat ovat ihan ok, mutta sit siellä on pari ongelmatapausta, jotka rikkoo kaikan rauhan.

Se taisin olla minä. Kyllä siellä on paljon kotiäitejä (kuten minäkin), mutta muutoin se on täynnä ulkomaalaisia miehiä.

Hassua, etten ole kiinnittänyt huomiota moiseen, vaikka olin pari vuotta Sellossa töissä, ja edelleen asioin siellä useamman kerran viikossa. Ehkä sitä kiinnittää huomiota siihen, mihin haluaa kiinnittää.

Itse olen huomannut vain, että kaikenlaista porukkaa Sello on täynnä, koululaisia, kotiäitejä, pikkulapsia leikkialueella, miehiä, naisia... Mikä lienee vallan normaalia.

Hassua, etten ole kiinnittänyt huomiota moiseen, vaikka olin pari vuotta Sellossa töissä, ja edelleen asioin siellä useamman kerran viikossa. Ehkä sitä kiinnittää huomiota siihen, mihin haluaa kiinnittää.

Itse olen huomannut vain, että kaikenlaista porukkaa Sello on täynnä, koululaisia, kotiäitejä, pikkulapsia leikkialueella, miehiä, naisia... Mikä lienee vallan normaalia.

Iltapäivisin siellä on ihan normaalia väkeä. Päivisin lähinnä kotiäitejä ja ulkomaalaisia. Siellä on tosi paljon työttömiä hengailemassa, koska Espoon ilmeisesti ainoa työttymyystoimisto sijaitsee Leppävaarassa.

Toki tuo Sello ihan kiva on, itsekin käyn siellä usein. Nuo oli nyt vaan omat havaintoni. Ja tosiaan tänään siellä taas tuli 2. kerroksessa taas niin aineissa oleva silmät haritttava mies vastaan, et oli kaatua lapseni päälle. Huomaa, että tulevat sieltä Harakantieltä.

Puistot ovat täällä mielestäni hyvin hoidettuja ja en ole koskaan nähnyt täällä räkälöitä, kännikaloja tai häiriöitä.

Tänään kävin taas Sellossa ja siellä vastaantuleva mies meinasi törmätä lapseeni, kun oli ilmeisesti keskellä päivää niin aineissa, silmät seisoi päässä ja horjui.

Vai että ei Tapiolassa kännikaloja =)

Käyn useita kertoja viikossa SEllossa ja tuollaista ei minulle ole tapahtunut koskaan. Mikä ihmeen magneetti sinä oikein olet?

Ap täällä vihdoin, kiitos vastauksista!
Hassua kun joku kirjoitti, että parhaat alueet Espoossa ovat just niitä kahden auton rauhallisia nukkunalähiöitä ilman palveluja. Kenen mielestä ne ovat parhaita, ja miten mitattuna? Mulle sellaisessa asuminen olis todella hankalaa, joka paikkaan pitäisi mennä autolla, voitais sitten muuttaa sinne Sipooseen tai Klaukkalaan yhtä hyvin...

Vaikuttaa siltä että meille parhaat paikat olis Leppävaara
(Villa elfvikin ja munkan rannan läheisyys jees!), Olari (iso omena, elixia ja Keskuspuistoon läheisyys) tai Tapiola lähellä keskustaa. Haluaisimme rivitaloon/paritaloon, 4 h, k, s, kiva toimiva pohja, makkarit samassa kerroksessa ja olkkarista ovi omalle pihalle :)

Lisävaatimus, asunto ei saa olla liian lähellä mieluisaa väylää
(Kehä, Länsiväylä jne). Tyyliin ainakin pari taloa välissä. Pitää tietty olla suht lähellä että yhteydet pelaa. Kerrostaloalueet miellyttää palveluiden ja julkisen liike teen takia mutta tosiaan pientaloon haluttais. Budjetista voidaan joustaa mutta mahtavaa olis jos n 450t riittäisi :)

Arkkitehtonisesti Olari ja Tapiola miellyttävät eniten, mutta Leppävaarakin kyllä kiinnostaa. Mitkä alueet nyt sitten Tapiolan, Olarin ja Lepuskin sisällä olis parhaita ja mitkä vältettäviä?

Viherlaaksossa on päiväkoti, koulut, terkkari, kauppa, leikkipuisto, kampaamoja, parturi, ruokapaikkoja, urheilukenttiä (talvella luistinrata) ja ihanat metsät ulkoilla. Selloonkin lyhyt matka.

Alkuperäinen kirjoittaja Cöccö;28409373:
Viherlaaksossa on päiväkoti, koulut, terkkari, kauppa, leikkipuisto, kampaamoja, parturi, ruokapaikkoja, urheilukenttiä (talvella luistinrata) ja ihanat metsät ulkoilla. Selloonkin lyhyt matka.

Mites julkinen liikenne toimii? Itse en muuttaisi Viherlaaksoon Leppävaarasta juuri huonompien liikenneyhteyksien takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Cöccö;28409373:

Onneton julkinen liikenne, jos Helsingissä käy töissä. Leppävaara-Tapiola akselilta suosittelen Lintuvaaraa.

[QUOTE="vieras";28404265]Just. Aika erikoista juttua sulla. Me ilmeisesti käydään ihan eri Sellossa. Vai olisiko viikonpäivä eri tai kellonaika...[/QUOTE]

Onkohan pohjois-tapiolan kirjoittajalla ukko syönyt aivot vaikka mamu olikin. Miten sinä olet mamun kans kun olet niin mamu kammonen :D Mulla ei ihan noin ole mennyt vaikka 10v liittoa mamun kans.

Hei! Olen asunut täällä Etelä-Leppävaarassa nyt yli 10 vuotta, nähnyt kuinka tämä on rakentunut. Tämä siis uusi alue. En muuttaisi täältä mihinkään. Pohjois-Leppävaara on ehdoton ei, vaikkakin urheilupuisto on radan sillä puolella ja todella hyvä paikka onkin. Siellä myös uimahalli. Sellossa Elixia kun aloittaja sitä kaipaili. Munkkaan pyöräilemme kesäisin rannalle, Villa Elfvik on ihana, samoin Gallen-Kallela. Täällä on kaikki. Junalla 10 min keskustaan ja yös poikittaisliikenne toimii.

Mamuja? Joo, lapsieni luokilla useampaa etnistä taustaa, ensimmäistäkään ongelmalasta tai aikuista ei ole heidän joukossa näkynyt. Tosi kallis alue. Ei teidän toivomaa paritaloa, muutama rivari löytyy, hinnat yli 4 k neliö. Kerrostaloneliöt 350 k --->

Hyvä neuvola, hyvät päiväkodit, montessoripäiväkoti ja koulu Ruusutorpan koulun yhteydessä, lapsille ollut todella kiva paikka kasvaa. Jos vain Selloon ajaa näkee kerrostalojen rivistön, kuitenkin kurkkaamalla niiden sisäpuoliselle alueelle huomaa, että on joukossa säästetty vanhoja historiallisia puutaloja ja alue oikein mukava ja viihtyisä, kivat leikkipuistot ja en ole koskaan nähnyt mitään neuloja missään kuten joku kirjoitti. Tosi hyvä kirjasto ja musiikkitalo, keilaradat ja leffateatteri. Täällä on oikeasti kaikki, joka golfrange. Pieni alue, jossa ainakin itse olen oppinut vuosien varrella tuntemaan paljon asukkaita ja mukavia ihmisiä täällä asuukin.

[QUOTE="mammu";28409413]Onkohan pohjois-tapiolan kirjoittajalla ukko syönyt aivot vaikka mamu olikin. Miten sinä olet mamun kans kun olet niin mamu kammonen :D Mulla ei ihan noin ole mennyt vaikka 10v liittoa mamun kans.[/QUOTE]

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ... miten niin minä olen mamun kanssa? Miten minä olen mamu kammoinen?

Nyt olet kyllä juonut simaa vahvempaa aika reippaasti.

Leppävaaraa en tunne ollenkaan, enkä tiedä onko siellä edes rivareita? Paitsi säterissä me tosi mageet townhouse-tyyppiset. Mutta talon ulkonäkö ei tässä tainnut olla kriteeri :)

Olarissa muuttaisin ala-Olariin eli suht lähelle kuitinmäentietä , koska siitä lyhyt matka tulevalle metroasemalle ja omppuun. Ylempää Olarista saa rivareita edullisemmin mutta matka alkaa olla pitkä. Välittäisin ostarin seutua eli sekin puhuu ala-Olarin puolesta. Prisman läheisyys on plussaa, ja Prisman luona ei ole räkälöitä. Toinen vaihtoehto on Friisilä.
Ala-Olarista lyhyt matka mm elixiaan,kirjasto omenaan ja isoon ruokakauppaan (prisma). Neuvolaan vähän pidempi, mutta alle 2km kuitenkin. Uimarantaan n 3 km. Julkinen liikenne sujuvaa ja Länsiväylällä menee bussit stadiin n minuutin välein.

Tapiolassa suosisin myös merituulentien vartta, liikenneyhteydet pelaa ja haluttuihin palveluihin lyhyt matka. Joku räkälä on oravannahkatorilla mutta jos ei nyt ihan vieressä asu. Sillkiniityn tuntumassa kivoja rivareita. En muuttaisi kalevalantien pohjoispuolelle, alkaa mennä matka metrolle jo pitkäksi ja samoin palveluihin.

[QUOTE="vieras";28409389]Mites julkinen liikenne toimii? Itse en muuttaisi Viherlaaksoon Leppävaarasta juuri huonompien liikenneyhteyksien takia.[/QUOTE]

Ei huolta. Julkinen liikenne toimii hienosti.

[QUOTE="Vieras";28409403]Onneton julkinen liikenne, jos Helsingissä käy töissä. Leppävaara-Tapiola akselilta suosittelen Lintuvaaraa.[/QUOTE]

En ymmärrä yhtään jos joku väittää ettei viherlaaksosta pääse julkisilla!! täältähän löytää kävelymatkan päästä turuntien missä on vaikka kuinka busseja mm. sinne leppävaaraan. Viherlaaksossa 11v asuneena (hesasta tultiin) en tänä päivänäkään halua edes sellon kupeeseen asumaan. Täällä on kaikki mitä tarvitsee. Lapsilla niin hyvä koulu ettei tulisi mieleenkään vaihtaa sitä. Ulkoilu mahdollisuudet, palvelut(myös lähderannan) ja julkiset. Mieheni käyttää autoa ja itse kuljen niillä julkisilla kun tarvitsee. Meille tämä on niin hyvä etten tiedä missä muualla olisikaan samaa.

Itse myös alunperin kaupunkilaisena ihmettelen (maalta muuttaneiden?) espoolaisten asenteita. Alueet joita moni kehuu "tosi kivoiksi" tai Espoon parhaiksi ovat olleet meille hämmästys tai jopa järkytys. Esim kaverini muutti Tapiolan keskustasta tontunmäkeen kun se on niin ihana ja rauhallinen. Just nämä
Nöykkiöt, Järvenperät, Latokasket, Kalajärvet, Lintuvaarat ja mitä näitä on. Sitten mennään autolla jumppaan ja ruokakauppaan eikä koskaan käydä missään eikä sinne pääse edes kylään ellei liiku autolla.

Mulle Espoon parhaat alueet on Tapiola, Olari, Leppävaara, ehkä myös Matinkylän uusi puoli, jotka aidosti keskuksia ja kaupunkimaisia. Mutta ehkä espoolainen ajatustapa on ns maalainen? ;-)

[QUOTE="vieras";28409434]ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ... miten niin minä olen mamun kanssa? Miten minä olen mamu kammoinen?

Nyt olet kyllä juonut simaa vahvempaa aika reippaasti.[/QUOTE]

Ei ollut sulle vain sille pohjois-tapiolan mammalle ;) Muslimina katsos juon vain sitä tavallista rusina simaa ;)

[QUOTE="Vieras ap";28409300]Ap täällä vihdoin, kiitos vastauksista!
Hassua kun joku kirjoitti, että parhaat alueet Espoossa ovat just niitä kahden auton rauhallisia nukkunalähiöitä ilman palveluja. Kenen mielestä ne ovat parhaita, ja miten mitattuna? Mulle sellaisessa asuminen olis todella hankalaa, joka paikkaan pitäisi mennä autolla, voitais sitten muuttaa sinne Sipooseen tai Klaukkalaan yhtä hyvin...
[/QUOTE]

Valtaosa Espoosta on nimenomaan tuollaisia uneliaita "kahden auton" nukkumalähiöitä, feikki-pikkukaupunkeja, joissa ei ole mitään kaupunkiympäristöön kuuluvia palveluja tarjolla muuten kuin automatkan päässä. Itse en muuttaisi sellaiseen paikkaan mistään hinnasta -- jos oikeasti haluaisin asumaan pikkukaupunkiin, muuttaisin paljon mieluummin takaisin alkuperäiseen kotikaupunkiini Varsinais-Suomeen kuin mihinkään Espoon lähiöön.

Asuin ennen Espooseen muuttoa kuutisen vuotta metroradan varrella Herttoniemenrannassa ja totuin niiden vuosien aikana siihen, että julkisilla kulkiessa ei pahemmin tarvinnut aikatauluja lueskella. Sen kun lampsi metrikselle vaan ja hyppäsi metrojunan kyytiin. Normaaliolosuhteissa odotteluaikaa oli harvennettujen aikataulujen aikaankin (siis keskikesällä) max 8 minuuttia. Tästä syystä minulla on ollut pieniä vaikeuksia sopeutua jopa Leppävaaran kaltaiseen liikenteen solmukohtaan, vaikka siellä onkin kenties parhaat julkiset yhteydet koko Espoossa. Autoa en ole omistanut ikinä, eikä se nytkään ole ihan ensimmäisenä prioriteettilistalla hankittavien asioiden joukossa. Siksi oikeasti hyvät ja toimivat julkiset yhteydet ovat minulle erittäin tärkeä asia ja merkitsevät asuinalueen valinnassa enemmän kuin se, koostuuko alueen asukkaisto pelkistä kantasuomalaisista omistusasujista vai mahtuuko joukkoon muitakin.