Etävanhemman erilainen hygieniakäsitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hygiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hygiäiti

Vieras
10-v tyttäreni oli isällään syysloman, eli viikon ajan. Lapsella oli samat vaatteet päällään kuin lähtiessään, ja suoraan sanottuna haisi. Purkaessani laukkua selvisi, että pikkuhousut ja sukat oli vaihdettu kerran viikon aikana. T-paitoja oli käytetty 3, ja kaikki muut vaatteet koskemattomia. Olin pakannut joka päivälle puhtaat vaatteet.
Edellisen kerran isältä tullessaan tytön pitkä tukka oli aivan takussa, ja meni noin tunti sitä harjatessa selväksi. Kun tästä tiedustelin isältään tekstiviestillä, oli vastaus, että tukan saisi leikata. Tukka on nyt leikattu lyhyemmäksi, mutta silti takkuista päätä sain tämän aamun selvittää.
Tyttö itse ei vielä ole kiinnostunut itsensä puhtaana pitämisestä. Täällä käymme joka päivä suihkussa, tukka ja hampaat harjataan kahdesti päivässä. Alusvaatteet vaihdetaan joka päivä. Tuleva murrosikä vaikuttaa jo sen verran, että tytön hien haju on pistävää.
Vaadinko liikaa, kun toivoisin, että isänkin luona käytäisiin pesulla ja vaihdettaisiin alusvaatteita? Kun lapsi ei vielä itse osaa puhtaudestaan huolehtia, tulisi mielestäni vanhemman kantaa siitä vastuu. Tytön mukaan "eri kodeissa on erilaista, ei isillä tarvitse käydä joka päivä pesulla". Vaikka ei käytäisi pesulla, niin vaihdettaisi edes vaatteet. Olen yrittänyt tästä asiasta isälle vihjata, mutta keskustelu johtaa aina suuttumiseen.
Tekisi mieli pyytää ostamaan omat vaatteet isän luokse, turhaanhan noita pakkaan mukaan, kun niitä ei edes käytetä. Lapsi käy isällään välimatkasta johtuen noin 5 kertaa vuodessa, ja isä ei maksa elatusmaksuja.
Onko muilla ollut tällaista, ja miten saitte asian ratkaistua? Tuleva murrosikä varmaan helpottaa asiaa, kun lasta alkaa enemmän kiinnostaa oma hygienia, mutta tällä hetkellä tuo kuulostaa hygienisesti heitteillejätöltä. Vai ovatko omat hygieniatapani liian tiukkapippoisia?

Jospa isä luulee että tyttö hoitaa itse omat pesunsa ja vaatteiden vaihdot? Ja tyttö ei itse osaa vaan odottaa ohjeistusta? Jos tapaavat vain 5x vuodessa, niin vähän taitaa olla isälläkin hakusessa noi toimintatavat lapsen kanssa. Ap:n "hygieniataso" on ihan normaali, mutta on totta että kaikki eivät pidä peseytymistä ja vaatteiden vaihtoa niin kovin suuressa arvossa. Olisiko aika jo alkaa treenata lastakin hoitamaan pesunsa ja vaatteensa itse? Ja isälle selvät ohjeet miten tapaamisilla päivittäin pesujen suhteen toimitaan.

siis luulisi 10-vuotiaan jo osaavan käydä itse pesulla. tosin voihan tosiaan olla, että tyttö ajattelee että toimitaan "talon tavoilla", ja ehkei myöskään halua "loukata" isäänsä toimimalla siten kuin mihin on äidin luona tottunut.

Kyllä hiukset saa jo yhdessä yössäkin takkuun! Esim oma tyttäreni saa nukkuessaan puoleenselkään ulottuvat hiuksensa takkuun - on todella "pyöriväinen" nukkuja!

no aika usein teillä on suihku, jos joka päivä. Riittäisikö pelkät pikkupesut eli kasvot, kainalot ja alapää? Hoituu nopeammin kuin suihku. Ja hien hajuun voi kokeilla jo deodoranttia. Varsinkin silloin, kun tyttö on isällään. Mutta joo, ymmärrän kyllä ärtymyksesi, lapsen isä on mennyt liian pitkälle hygienian laiminlyönnissä, mutta miehelle voi olla vaikeaa kehoittaa kasvavaa tytärtään peseytymään, jos he näkevätkin noin harvoin. Suhde ei ole tuolloin kovin "isällinen" jo senkään vuoksi, että on suurimman osan vuodesta "ilman isää".

Toki tukka menee yössä takkuun mutta silti.... voisi kai tyttö itsekin otta vastuuta hiukan? Sanot ap lapselle, että vaihtaa vaatteet uusiin aamuisin. Kyllä kai 10-vuotiaalta voi nyt jo jotain oma-aloitteisuuttakin odottaa. Ja mä sanon jo 3-vuotiaallekin että ellet sä harjaa tukkaasi, niin mä leikkaan sen pois. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja oikeus ja kohtuus:
no aika usein teillä on suihku, jos joka päivä. Riittäisikö pelkät pikkupesut eli kasvot, kainalot ja alapää? Hoituu nopeammin kuin suihku. Ja hien hajuun voi kokeilla jo deodoranttia. Varsinkin silloin, kun tyttö on isällään. Mutta joo, ymmärrän kyllä ärtymyksesi, lapsen isä on mennyt liian pitkälle hygienian laiminlyönnissä, mutta miehelle voi olla vaikeaa kehoittaa kasvavaa tytärtään peseytymään, jos he näkevätkin noin harvoin. Suhde ei ole tuolloin kovin "isällinen" jo senkään vuoksi, että on suurimman osan vuodesta "ilman isää".

Nää "pikkupesut" on niin hankalia ja sotkee ja kastelee kylppärin paljon pahemmin kuin pikainen suihku, eli mun mielestäni suihkussa on helpointa hoitaa iltapesut. Saippuaa meillä ei lapsilla käytetä kuin harvoin.

HERRANJUMALA.. EI VAATTEITA ITSE VAIHDA VIIKONAIKANA? EI HARJAA HIUKSIA ITSE? Siis kyllä on avutonta.. omat hiukset harjataan kyllä meillä ihan itse.. ja pesulla käydään ihan itse. Ei ole mahdollista että on 10v ja noin avuton. Ei ole lapsen syy.

Kiitos kommenteista. Tuo paapomisjuttu taisi kolahtaa eniten, eli voi olla, että ohjaan lasta liikaa, mutta jos en ohjaa, ei kyllä mene välttämättä pesullekaan. Mielestäni myös 10-vuotiaan pitäisi osata nämä asiat itse hoitaa, ja kotona ne menevät arjessa suht ok. Harjaa myös itse tukkaa, mutta tekee sen hätäisesti päältä, ja koska tukka on paksu, jää alaosat harjaamatta. Lapsi on taiteilijaluonne, eli tällaiset maalliset puhtaanapitoasiat ei häntä niin kiinnosta. Toivon kyllä, että ikä tuo tullessaan kiinnostuksen puhtautta ja vaatteita kohtaan, pieniä merkkejä siitä on näkyvissä.
Luulisi, uskon että olet oikeassa tuolla halulla olla loukkaamatta isää tekemällä asioita äidin tyylillä.
Mutta yritän katsoa myös peiliin, etten paapomisellani totuttaisi lasta toimimaan vain ohjauksessa. Miten te muut saatte lapset toimimaan itsenäisesti näissä asioissa, tuleeko se lapsen kiinnostuksen kautta vai miten?

Ei kannata lähteä sörkkimään yhtään toisen kodin asioihin. Jos toisessa kodissa on erilaiset tavat, niin sitten se on vaan hyväksyttävä.

Ennemmin lähtisin siitä, että tuolle 10 vuotiaalle opetetaan miten itsestään pitää pitää huolta. Sitten kun tuo oppi on mennyt perille, niin hän itse sitä käyttää siellä etäkodissaan - ja ennenkaikkea viimeistään silloin, kun muuttaa omilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten te muut saatte lapset toimimaan itsenäisesti näissä asioissa, tuleeko se lapsen kiinnostuksen kautta vai miten?
Sanomalla, että tee näin (esim. vie vaatteet pyykkiin, käy pesulla, harjaa hiukset jne.) ja pitämällä huolen, että niin tapahtuu. En tee puolesta vaan vahdin, että asia hoituu ilman minua. Jos mitään ei tapahdu, komento toistetaan mutta komento tai sen suoritustapa eivät muutu. Kun se sitten alkaa sujua riittää kun vaan sanoo, että tee. Onnistunut meillä siinä 3-vuotiaasta lähtien, hampaiden harjaus nyt tietysti ollut vanhempien tehtävänä vielä sen jälkeenkin.

Noin ison kanssa voi aloittaa vaikka siitä, että kirjoittaa tarkan listan mitä pitää tehdä aamulla ja mitä illalla.

Miten te muut saatte lapset toimimaan itsenäisesti näissä asioissa, tuleeko se lapsen kiinnostuksen kautta vai miten?

no et sä voi yhtäkkiä sanoa että nyt oot iso, nyt sun pitää tätä ja tota osata. olisit jo aikoja sitten antanu sen vähitellen tottua siihen että ite on myös tehtävä asioita. aloita vaikka siitä hiusten harjaamisesta.

Meillä alle kuusivuotias pesee illalla itse peppunsa ja vaihtaa puhtaat pikkaraiset, siis jos ei ole suihku/saunapäivä. Samoin itse ottaa vaatteet aamulla kaapista jos ei ole kukaan sattunut varaamaan valmiiksi. Ihme jos kymmenen vuotias ei osaa tehdä samaa, on tainnut äiti laittaa aina kaiken valmiiksi.

Mua kyllä nauratti (sori vaan ap) tuo kommentti siitä, että lapsesi on taiteilijaluonne, voe hyvää päivää sentään. Vai, että ihan on luonteeltaan sellainen, oisko nyt kuitenkin niin, että paapomisella ois jotain tekemistä sen kanssa, ettei ole kiinnostunut? Ei kait lapsi jaksa kiinnostua, jos kuitenkin äiti sen aina puolesta hoitaa. Nyt järki päähän.. =)

Miksi te mollaatte ap:ta?

En minäkään tuossa iässä olisi millään vapaaehtoisesti peseytynyt. Eikä peseydy oma poikanikaan.

Ja onko sille ex-isälle niin kamalaa, jos lastaan vähän hoputtaisi. Tämänkin saitte lähiäidin syyksi käännettyä.

Varsin virkistäviä nämä kommentit, kiitos! Olen siis paaponut lapseni, toivottavasti en vielä pilalle.. Tuntuu vaan, että omassa arjessa nämä asiat onnistuvat edes jotenkin. Ehkä isällä ollessa näitä ei vaan sitten tehdä, ja eihän se lapsi siitä pilalle mene. Enkä tosiaan tiedä miten siellä katsotaan tuon hygienia-asian perään, jos lapsi itse saa päättää, tai on sanonut vaihtaneensa pikkarit tms. Täällä vaatteet menevät "itsestään" käytön jälkeen pyykkikoriin, ja illalla itsenäisesti tyttö laittaa seuraavan päivän vaatteet valmiiksi. Aamupesut hoituvat yms. En siis tiedä miksi samalla tavalla ei toimita isän luona, tai pitäisikö edes. Voi olla että murehdin turhia, saanhan kuurattua tytön puhtaaksi sitten kotona :) TAI siis tyttö itse :) :)

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Sanomalla, että tee näin (esim. vie vaatteet pyykkiin, käy pesulla, harjaa hiukset jne.) ja pitämällä huolen, että niin tapahtuu. En tee puolesta vaan vahdin, että asia hoituu ilman minua. Jos mitään ei tapahdu, komento toistetaan mutta komento tai sen suoritustapa eivät muutu. Kun se sitten alkaa sujua riittää kun vaan sanoo, että tee. Onnistunut meillä siinä 3-vuotiaasta lähtien, hampaiden harjaus nyt tietysti ollut vanhempien tehtävänä vielä sen jälkeenkin.

Noin ison kanssa voi aloittaa vaikka siitä, että kirjoittaa tarkan listan mitä pitää tehdä aamulla ja mitä illalla.

Voin sanoa, että tuo ei auta aina. Jos lapsi on saamaton tässä tai haluton, on aivan sama vaikka tekisit tuota hamaan tappiin asti, auttamatta häntä. Yhtä hankalaa se silti on.

Yhteistyössä