Etävanhemman tapaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aloit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aloit

Vieras
Hei,

Olisin tiedustellut mikä on tai onko olemassa edes pätevää syytä perua etävanhemman ja lapsen tapaaminen?

Meillä on tässä menossa haastava tilanne kaiken kaikkiaan ja lastenvalvojalle olemme menossa uudestaan ensi viikolla.
Lapsi on kipeänä mutta exäni mielestä se ei ole oikea syy perua heidän tapaamista. Onko näin?

Jotenkin tuntuu hassulta että hän voi perua tapaamiset mistä syystä tahansa mutta minä en voi niitä perua lainkaan ilman että on kohta sakko-uhka niskassa :/

Valitettavasti lapsi vain joutuu tuossa kärsimään. Sopimus on tietty sopimus ja näin ollen lapsi kuuluu etän luo kun se sopimuksessa lukee.

Ei todellakaan ole niin, että etävanhempi säätelee tapaamisia. Sopimus koskee häntäkin ja jokaisesta rikkomuksesta soitto vain lastenvalvojalle ja tietoihin kirjaaminen. Eihän etä voi pompottaa lasta ja lähivanhempaa miten vain, vaan sopimukset sitä varten.

Harmi, että etä ei ymmärrä lapsen parasta - ainakin itse ajattelisin, varsinkin jos lapsi todella sairas ja vaikkapa välimatka pitkä. Esim. oksutaudissa tuskin kukaan teistä lähtisi istumaan autoon :( Voitte varmaan siirtää tapaamista ensi viikonlopulle? Ei kai lapsikaan kipeänä tapaamisesta mitään irti saa.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;29521188:
Ja ex ei saa hoitaa kipeetä lasta?
Lapsen kiusaamista puolin sun toisin teillä....

Päättelet noin mistä?

Lapsi on siis maha/oksennustaudissa, ja minusta järjetöntä alkaa kulettelee vaan että sairastaisi rauhassa täällä. Muulloin olen tapaamisista kiinni pitänyt, toisin kun ex.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29521214:
Harmi, että etä ei ymmärrä lapsen parasta - ainakin itse ajattelisin, varsinkin jos lapsi todella sairas ja vaikkapa välimatka pitkä. Esim. oksutaudissa tuskin kukaan teistä lähtisi istumaan autoon :( Voitte varmaan siirtää tapaamista ensi viikonlopulle? Ei kai lapsikaan kipeänä tapaamisesta mitään irti saa.

No näin minäkin ajattelin, mutta ilmeisesti ensi viikonloppu ei hänelle käy kun on menossa uuden naisystävän luo.
Ehdotin myös tapaamista viikolla kun hänellä on vapaata, mutta sekään ei käykun on taas siellä naisystävän luona.
Hullulta tuntuu että ainoa joka joutuu joustamaan on minä ja kipeä lapsi :/

No näin minäkin ajattelin, mutta ilmeisesti ensi viikonloppu ei hänelle käy kun on menossa uuden naisystävän luo.
Ehdotin myös tapaamista viikolla kun hänellä on vapaata, mutta sekään ei käykun on taas siellä naisystävän luona.
Hullulta tuntuu että ainoa joka joutuu joustamaan on minä ja kipeä lapsi :/

Huomaatko? minnä,minä,minä... itse sä yrität nyt poiketa sopimuksesta. Hoida kipeä lapsi kotona ja menee terveenä sitten isälleen sovittuna aikana.

Oletko katkera uudesta naisystävästä?

Lapsi on siis maha/oksennustaudissa, ja minusta järjetöntä alkaa kulettelee.
No kun kerran on sinusta järjetöntä, niin käytä sinä sitä järkeäsi!

Vai mihin muualle olisit valmis laittamaan mahatautia potevan lapsen lähtemään? Eikö tuo ole malliesimerkki tilanteesta, jossa suunnitelmat nyt vain menevät uusiksi, ja peruuntuu kaikki - kivatkin - menot.

Alkuperäinen kirjoittaja määä;29521274:
Huomaatko? minnä,minä,minä... itse sä yrität nyt poiketa sopimuksesta. Hoida kipeä lapsi kotona ja menee terveenä sitten isälleen sovittuna aikana.

Oletko katkera uudesta naisystävästä?

En ymmärrä nyt tätä hyökkäystäsi minua kohtaan, kuten sanoin olen aina aiemmin pitänyt sovituista kiinni mutta nyt olisin halunnut siirtää tapaamista sairauden vuoksi, en huvikseni.
Kysyinkin onko tämä perusteltu syy, etten kohta saa sakkoja maksettavaksi kun olen rikkonut tapaamissopimusta.
Ja ei, ei minulla ole mitään katkeruutta naisystävää kohtaan, ei eromme hänestä johtunut. Jokaisella lienee oikeus onneen ja näin myös exällä.

No kun kerran on sinusta järjetöntä, niin käytä sinä sitä järkeäsi!

Vai mihin muualle olisit valmis laittamaan mahatautia potevan lapsen lähtemään? Eikö tuo ole malliesimerkki tilanteesta, jossa suunnitelmat nyt vain menevät uusiksi, ja peruuntuu kaikki - kivatkin - menot.

Kysyinkin onko tuo perusteltu syy vai tulenko tästä kuulemaan myöhemmin että olen sopimusta rikkonut.
Koska en minä nyt halua alkaa mitään jatkuvaa lastenvalvoja/käräjä showta käymään läpi sen takia että ex ei jousta yhtään missään asiassa. Mielummin minä joustan niin kuin tähänkin asti, ei tämä minulle ongelma ole.

[QUOTE="vieras.";29521207]Valitettavasti lapsi vain joutuu tuossa kärsimään. Sopimus on tietty sopimus ja näin ollen lapsi kuuluu etän luo kun se sopimuksessa lukee.

Ei todellakaan ole niin, että etävanhempi säätelee tapaamisia. Sopimus koskee häntäkin ja jokaisesta rikkomuksesta soitto vain lastenvalvojalle ja tietoihin kirjaaminen. Eihän etä voi pompottaa lasta ja lähivanhempaa miten vain, vaan sopimukset sitä varten.[/QUOTE]

kyllä Se valitettavasti niin on, että lähivanhempi on sakkouhan alla jos peruu sovittuja tapaamisia (tosin kuulua tuollaisen sairas tapauksen olevan eri juttu) ja on velvollinen pitämään sovitusta kiinni, muuten saattaa sossun tätit soitella, mutta etä vanhemmalla on OIKEUS saada lapsi sovittuun aikaan, muttei minkäänlaista VELVOITETTA :( näin Se vaan menee. Kyllä ne etät voi halutessaan pompotella ihan miten haluaa..

No en kyllä itse edes haluaisi ottaa oksennustaudissa olevaa lasta hoitoon, koska tarttuu niin helposti. :/ Siirtäisin suosiolla seuraavalle viikolle. Kyllä kuulostaa typerältä tuo isän toiminta...

Ok, kiitos tiedosta.

Kiitos. Elä anna hänen uhkailla lapsen kustannuksella.
Olen kokenut saman, paitsi, että uskoin ja pelkäsin häntä.
Nyt olen jo pitkällä ja ymmärrän, että laki ja säännöt ovat usein sen lapsen kannalta, eivät esim.etävanhemman.
Voi uhkailla millä vain, mutta pistä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.
Sinä ajattelet vain lastasi ja se on pääasia.
Minulla on kokemusta sos.toimesta sekä oikeudesta.

ihan hullua lähteä kipeää lasta viemään isälleen. järkevä aikuinen tuon tajuais, mutta exäsi ei sitä sitten ilmeisesti ole. se on niin surullista, että se syytön pieni ihminen joutuu aina kärsimään, tai aika usein, ei aina, erotilantesissa, kun aikuiset ihmiset käyttää lasta vallan välikappaleena

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29521548:
ihan hullua lähteä kipeää lasta viemään isälleen. järkevä aikuinen tuon tajuais, mutta exäsi ei sitä sitten ilmeisesti ole. se on niin surullista, että se syytön pieni ihminen joutuu aina kärsimään, tai aika usein, ei aina, erotilantesissa, kun aikuiset ihmiset käyttää lasta vallan välikappaleena

Aivan. Mutta onneksi aloittaja on järkevä.

Kysyinkin onko tuo perusteltu syy vai tulenko tästä kuulemaan myöhemmin että olen sopimusta rikkonut.
Koska en minä nyt halua alkaa mitään jatkuvaa lastenvalvoja/käräjä showta käymään läpi sen takia että ex ei jousta yhtään missään asiassa. Mielummin minä joustan niin kuin tähänkin asti, ei tämä minulle ongelma ole.

Yksi kerta ei riitä mihinkään sakkoihin tai uhkaan. Sitä ennen pitää olla oikeudenpäätös tapaamisista ja jos edelleen toistuvasti tapaamisia rajoitat niin sitten etä voi hakea täytääntöönpanoa tapaamisille jonka jälkeen voidaan antaa sakko uhka päälle.

Toivottavasti saat tästä sepustuksesta jotain selvää..

Kiitos vastauksista.
Tämä tosiaan on ensimmäinen kerta kun tapaamisen haluan perua/siirtää. Ex niitä on siirtänyt useampia ja haluaa nyt uuden tapaamissopimuksen jonka vuoksi ollaan lastenvalvojalle menossa.

Miten muuten tälläinen, että tietenkään en voi päättää enkä vaikuttaa missä hänen tapaamisten aikaan ovat ja ketä tapaavat, mutta jos hän käskee lapsen niistä minulle valehdella? Ja jos lapsi on pyytänyt että olisivat ajaneet yöksi takaisin iskän luo mutta ei ole suostunut vaan pakottanut jäämään sinne uuteen paikkaan yöksi?
Tuollaisille ei varmaan voi vaan mitään?

Kiitos vastauksista.
Tämä tosiaan on ensimmäinen kerta kun tapaamisen haluan perua/siirtää. Ex niitä on siirtänyt useampia ja haluaa nyt uuden tapaamissopimuksen jonka vuoksi ollaan lastenvalvojalle menossa.

Miten muuten tälläinen, että tietenkään en voi päättää enkä vaikuttaa missä hänen tapaamisten aikaan ovat ja ketä tapaavat, mutta jos hän käskee lapsen niistä minulle valehdella? Ja jos lapsi on pyytänyt että olisivat ajaneet yöksi takaisin iskän luo mutta ei ole suostunut vaan pakottanut jäämään sinne uuteen paikkaan yöksi?
Tuollaisille ei varmaan voi vaan mitään?

Niin, kyllähän se etävanhempi voi viettää aikansa lapsen kanssa missä haluaa ( kunhan on lapselle turvallista yms.yms.), etpä sinä sille mitään voi, eikä etä ole tilivelvollinen sinulle.
Tuosta joustamisesta vielä, itsekin olen ollut se, joka antaa periksi ja joustaa ja suostuu äkkimuutoksiin aikatauluissa....no, nyt pikkuhiljaa on menty siihen pisteeseen, että exä yrittää ohjailla mun elämää, mitä voin ostaa lapsille,yms. Ei kannata siihenkään loputtomiin suostua.

Niin en minä toki ikuisuuksia voi olla se joka aina joustaa, pitäähän joku tolkku kuitenkin olla.
Muuten minua ei hetkauta missä ovat iskä-viikonloppuna mutta sitä en oikein hyväksy että sitä pitää piilotella ja käskeä lapsi valehtelemaan minulle asiasta :(
Kun lapset aina haluaa molempaa vanhempaa miellyttää ja se on imhottava tilanne kun pitää valehdella-kun on aina aiemmin opetettu ettei saa valehdella.
Jospa näihin jotain tolkkua saataisiin ensi viikolla.