Eteis istukka eli etinen istukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja placenta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

placenta

Vieras
Onko kellään kokemuksia etisestä istukasta. Mä olen saanut niin ristiriitasta tietoa, että pää menee sekaisin. Omakohtaisia kokemuksia en ole kuullut keltään. Kaikilla kuulopuheita, jotkat heittelevät hengenvaarasta ihan normaaliin raskauteen.

Mulla siis täydelleinen etinen istukka. Viikkoja nyt 29+5 eli etiseksi myös jää ja sektio on tehtävä.

No sä olet kuullut varmasti ihan oikein. Ongelmat ovat kaikkea tuolta väliltä. Joillain on ihan normaali raskaus, mutta synnytys sektiossa, jotkut joutuvat makoilemaan vähän väliä sairaalassa verenvuodon vuoksi. Sulla on asiat hyvin, tilanne on tiedostettu, ja sua hoidetaan.

Itselläni osittain etinen istukka jäi huomaamatta, ei mitään ongelmia raskausaikana, mutta synnytys käynnistyikin rajulla verenvuodolla kun istukka irtosi osittain. Onneksi asun lähellä sairaalaa ja olin nopeasti sektiossa - jossain muualla asuessa meille olisi voinut käydä todella huonosti.

Mulla oli istukan reuna kohdunsuun päällä ja 4 cm yli vielä viikolla 36+1 mutta rv 40+1 tehtiin vika kontrolli ja siinä todettiin istukan reunan irronneen kohdunsuun toiselta puolelta eikä vuotoa havaittu. Mullaha vuotoa oli vain ihan alussa. Kolmen lääkärin voimin pohtivat naistenklinikalla että mitä tehdä ja päätyivät odottamaan synnytyksen käynnistymistä. Varoittivat että jos alkaa vuotaa, verta voi hulahtaa litrakin kerralla ja silloin on heti soitettava ambulanssi. Alatiesynnytys kuulemma ihan mahdollinen koska vauvan pää tamponoi vuodon ts. vauvan pää painaa istukkaa synnytyksen ajan eikä siis vuoda. Näin se homma sittenn etenikin ja vuoto alkoi vasta siinä vaiheessa kun istukka ei lapsen syntymän jälkeen irronnutkaan. Leikkaussalissa sitten vierähti kaksi tuntia ja verta meni se 3 litraa, mikä ei vielä hirvittävän paljon ole. Litran verranhan verta on normaalia enemmän raskausaikana ja sairaalassa sitä sitten saa sitä mukaa lisää kun vuotaa. Mäkin sai 6 pussia punasoluja eikä hemoglobiibi pudonnut alle 110 missään vaiheessa.

Joten turha huoli pois! Suunniteltu sektio tehdään normaalisti tuossa viikoilla 36-37. Ja Kätilöopistolla olis mullekin tehty, Naistenklinikalla jotenkin jäivät kohdallani asiaa arpomaan ja hyvinhän tuo meni. Tosin mulla istukka ei ollut kuin sen muutaman sentin kohdunsuun yli.

Mulla on vähän samankaltainen tilanne, ensimmäiset vuodot tulivat np-ultran jälkeen, runsas vuoto loppui muutamassa päivässä mutta rusehtavaa tiputtelua jatkui aina vaan. rv 19+5 rakenneultrassa kätilön mukaan kaikki kunnossa istukka takaseinässä ja vaavi kunnossa.
20+1 eli viime lauantaina aloin vuotamaan verta juuri kun palasin lasten kanssa korkeasaaresta. soitin ambulanssin ja menimme naikkarille. Siellä selvisi että sikiö on kunnossa ja istukka 1,5 cm kohdunsuulta.
Lääkäri ei kertonut miksi vuotaa mikä tämä ns. istukka systeemi on, ei mitään ohjeita lukuunottamatta ei seksiä ei ammekylpyjä.....jatka elämää kuten ennen. vuoto jatkuu edelleen tulevat sykäyksinä pari ruokalusikallista kerrallaan. Kuuntelen vauvan sydänääniä monta kertaa päivässä, pelko on kamala en haluaisi menettää vauvaa.
huomenna soitan oman sairaalan äippäpolille.
Olisi ihanaa saada tietää kuinka tälläiset raskaudet on päättyneet, onko muilla ollut runsaita vuotoja, kuinka kauan ne ovat kestäneet ?
Onko kohtukuolemia/keskenmenoja ?

kiitollinen kaikista vastauksista !

Yhteistyössä