Että mä inhoan noita eskarista ja koulusta tulevia nalleja ym.jotka matkaa perheen mukana viikon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on mielenkiintoista että tässä hyvin selkeästi oletetaan että jos ei tykkää jostain jutusta mitä joutuu (joku nostaa nyt karvat tästäkin pystyyn mutta kyllä se lasten kanssa välillä on "joutumistakin") lasten kanssa tekemään (ja kehtaa sanoa sen ääneen) niin silloin ei lasten kanssa tehdä mitään muutakaan. Mistä tämä luulo?

Koska lasten jutuista kuuluu tykätä ja nauttia, niille kuuluu uhrata kaikki vapaa-aika jota tietysti onkin kun on jääty töistä pois että varmasti pääsee aina kaikkiin vanhempainiltoihin. Yöt tulee valvoa (ilolla!!) ja neuloa reissunallelle uutta pipoa. Koska muuten ei välitä tarpeeksi. Eikä mikään ole niin tärkeää, kuin näyttää muille että välittää tarpeeksi ja osallistuu.

Välinpitämätön vanhempi on pahinta mitä voi olla, eikä sellaisessa vanhemmassa voi olla mitään hyvää. Se ei välitä kuin itsestään, näkeehän sen jo siitä ettei se edes vaivautunut vanhempainyhdistyksen kokoukseen. Oli muka töissä tai jossain hautajaisissa.

• Tykkää
Reactions: DieAndLetLive
[QUOTE="Hömelö";29658951]Ken guru, täällähän nimeen omaan jotku sanoi, etteivät aio tuommoseen tehtävään ryhtyä ollenkaan. Siihen viittasin sillä että joskus vanhempi joutuu tekemään semmosia asioita mistä ite ei tykkää.[/QUOTE]

Niin mäkin taisin aluksi sanoa, ainakin jotain sinnepäin. Mutta todellisuudessa tekisin lampaan lailla mitä pyydetään. :D.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Koska lasten jutuista kuuluu tykätä ja nauttia, niille kuuluu uhrata kaikki vapaa-aika jota tietysti onkin kun on jääty töistä pois että varmasti pääsee aina kaikkiin vanhempainiltoihin. Yöt tulee valvoa (ilolla!!) ja neuloa reissunallelle uutta pipoa. Koska muuten ei välitä tarpeeksi. Eikä mikään ole niin tärkeää, kuin näyttää muille että välittää tarpeeksi ja osallistuu.

Välinpitämätön vanhempi on pahinta mitä voi olla, eikä sellaisessa vanhemmassa voi olla mitään hyvää. Se ei välitä kuin itsestään, näkeehän sen jo siitä ettei se edes vaivautunut vanhempainyhdistyksen kokoukseen. Oli muka töissä tai jossain hautajaisissa.

Aamen.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Miksi kaikkien pitäisi oppia esiintymään?

Ei tarvi huippuesiintyjäksi oppiakaan, mutta sen verran että sitä pystyy tekemään. Opinnoissa, työelämässä, vapaa-ajalla tarpeellista, jossain jopa pakollista. On monta ainetta joita kaikki eivät välttämättä tarvitse, silti niitä opetellaan. Esiintymisharjoitukset antaa itsevarmuutta, kun huomaa että pystyy siihen, ja siinä kehittyy nopeasti (siis jännitys vähenee). Aika vähän Suomessa ylipäätään tuohon panostetaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
[QUOTE="Hömelö";29658990]Vähä jotenki surullista jos jonkun mielestä koulutehtävä on huono jos vanhemman pitäis siihen edes pienimuotosesti joskus osallistua...[/QUOTE]

Jos päiväkoti-ikäisen pitää raportoida nallen kanssa viikko, tai vaikka vain viikonloppu tapahtumista kuvien kera, niin ei voi sanoa että osallistuminen vanhempien osalta on pienimuotoista. Eihän lapsi osaa edes kirjoittaa vielä.

[QUOTE="voiei";29658994]Ei tarvi huippuesiintyjäksi oppiakaan, mutta sen verran että sitä pystyy tekemään. Opinnoissa, työelämässä, vapaa-ajalla tarpeellista, jossain jopa pakollista. On monta ainetta joita kaikki eivät välttämättä tarvitse, silti niitä opetellaan. Esiintymisharjoitukset antaa itsevarmuutta, kun huomaa että pystyy siihen, ja siinä kehittyy nopeasti (siis jännitys vähenee). Aika vähän Suomessa ylipäätään tuohon panostetaan.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä.

Luulen että esiintyminen olisi luontevampaa jos se aloitettaisiin jo eskarissa. Ja sitä esiintymistä olisi enemmän.
Tietenkin pehmein keinoin. Aluksi ryhmässä esiintymistä sitten pareittain etc.

Jakaa varmaan mielipiteitä samalla tavalla kuin luokkaretkeä varten järjestettävät talkoot. Toisten mielestä kivaa tekemistä ja pieni vaiva ja toiset eivät haluaisi vapaa-aikaansa siihen käyttää. Ihan ok jos lapsen pitää kertoa mitä nalle on perheen mukana tehnyt mutta se että vanhempien pitää ottaa siitä valokuvia ja täyttää jotain kirjaa viikonlopusta on minusta typerää.

Olen kiinnostunut lapsestani ja lapsen elämästä mutta vapaalla halutaan tehdä asioita mitä meidän perhe tykkää yhdessä tehdä, eikä mitään ylimääräisiä kotitehtäviä vaikka eskarista.

Eli rivien välistä voi varmaankin lukea etten ole harrastusten lisäksi kovin innokkaana leipomassa talkosiiin tai myymässä pullaa. Toisten mielestä hauskaa ja kivaa ja minulle täyttä pakkopullaa.

[QUOTE="Hömelö";29658990]Vähä jotenki surullista jos jonkun mielestä koulutehtävä on huono jos vanhemman pitäis siihen edes pienimuotosesti joskus osallistua...[/QUOTE]
Ongelma varmaan on enemmänkin siinä, mikä katsotaan pienimuotoiseksi osallistumiseksi ja mikä ei. Mutta nythän tässä on keskustelussa selvinnyt, ettei sen nallen oikeastaan tarvitsekaan tehdä yhtään mitään ja opettaja kehuu yhtä paljon kotona ollutta nallea kuin monessa paikassa reissannutta nalleakin.

No höh, pitikö tuollainen viesti sitten laittaa? :/

Mun mielestä koko alkuketjukin meni siinä että todettiin useammasta suusta että ei niitä paineita tarvitse olla ja ihan normiarki on ihan hyvää ja ok.

Nyt käänsit sen tuolleen ilkeän musta-valkoiseksi muka-tiivistykseksi. Ei kiva.

Juu, tästähän sanasta sanaan onkin tässä jauhettu sivusta toiseen... Not.

Loistavia nämä "surullista kun vanhemmat eivät voi yhtään osallistua lastensa elämään" väännökset tästäkin asiasta. Naurattaisi jos ei ottaisi niin paljoa päähän että kaikesta selittämisestä huolimatta joku voi ymmärtää tämän näin väärin. :headwall:

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Olen samaa mieltä.

Luulen että esiintyminen olisi luontevampaa jos se aloitettaisiin jo eskarissa. Ja sitä esiintymistä olisi enemmän.

Mä itse jännitin tosi paljon esiintymistä lapsena, sitten yläasteella joudun (pääsin) yhdessää aineessa ryhmään, jossa esiinnyttiin joka päivä pienesti. Mun mielestä aivan huippua ja toivoisin tällaista käytäntöä muillekin.

Olen samaa mieltä.

Joo, mutta siltikin on ihmisiä jotka eivät koskaan tule pitämään esiintymisestä, eikä tarvitse. Edes lapsena. Tässä taas mennään siihen että kaikkien pitää olla niiin sosiaalisia nykyään...

Varhaiskasvatuskin aloitetaan 2-vuotiaille huolimatta siitä, että tarvetta päivähoidolle ei ole, että lapsi oppii mahdollisimman sosiaalisiksi.

Samanlaista massaa pyritään tekemään kaikista.

Mun mielestä koko alkuketjukin meni siinä että todettiin useammasta suusta että ei niitä paineita tarvitse olla ja ihan normiarki on ihan hyvää ja ok.

Joo piti. Minustakin on ilkeän mustavalkoista, että välittämisen ja osallistumisen mittariksi kehitetään milloin mitäkin. Eikä ikinä koskaan vahingossakaan jonkin sijaan, vaan aina entisten lisäksi. On esimerkiksi erittäin ikävää kuulla lapsen kautta, kuinka opettaja on moittinut vanhempia jotka eivät ole päässeet vanhempainiltaan. On erittäin ikävää, kuinka lapsi joutuu häpeämään vanhempaansa joka nyt ei vaan voi olla yhtäaikaa viidessä eri paikassa.

Minä käytän päivässä vähintään kolme tuntia erityislapseni koulunkäynnin tukemiseen. Mutta sehän ei ole tietenkään mitään osallistumista tai välittämistä, koska en riemusta kiljuen vielä kirjoituta kahta tuntia hänellä nalletarinoita. Toki sen teen, jos näin on koululta tehtäväksi annettu. Mutta sitten kun se onkin tehty huonolla käsialalla tai väärällä tavalla, niin sekin on vain merkki siitä että ei ne siellä kotona viitsi yhtään panostaa...ne on just näitä samoja joita ei näy vanhempainilloissa.

Syyllistämisellä ja syyllistymisellä tämä maailma nykyään pyörii. Ja syyllistämisen pelossa kaikkien pitää kuorossa myhäillä miten ihanaa se on.

• Tykkää
Reactions: DieAndLetLive
No niin hienoa, nythän tässä jo useampi päätti vähän höllätä ton nalletouhun kanssa ja ottaa vähän rennommin. Eli ehkä tästä 9 sivun keskustelusta oli kerrankin hyötyä!

[QUOTE="voiei";29659082]No niin hienoa, nythän tässä jo useampi päätti vähän höllätä ton nalletouhun kanssa ja ottaa vähän rennommin. Eli ehkä tästä 9 sivun keskustelusta oli kerrankinhyötyä![/QUOTE]

Sinun kommenttisi on harmillisen hyödytön, ihan vain yhden pienen sanan takia.

Miksi kaikkien pitäisi oppia esiintymään?
Kaikista ei tartte tulla koulunäytelmän päätähteä, tai työelämän guruluennoitsijaa. Mutta pitäisi esim. pystyä esittäytymään uudessa työpaikassa muille työntekijöille kahvitunnilla/palaverissa, kun pyydetään kertomaan nimi, tausta, mitä tulee tekemään. Siis ei mikään iso esiintymistilanne, mutta kaikkien katseiden kohteeksi joutuu, ja vieraita ihmisiä.

Toki saahan jokaisen persoona näkyä siinä esiintymisessä. Kaikkia jännittää ekana työpäivänä, ja toisille vieraille puhuminen on vaikeaa, sitten kun tullaankin tutuiksi, niin niistä kuoriutuukin suupaltteja tms. Mutta joillakin on tosi vaikeaa, ja mitä se sitten olisi jos ei yhtään harjoiteltaisi..?

Joo piti. Minustakin on ilkeän mustavalkoista, että välittämisen ja osallistumisen mittariksi kehitetään milloin mitäkin. Eikä ikinä koskaan vahingossakaan jonkin sijaan, vaan aina entisten lisäksi. On esimerkiksi erittäin ikävää kuulla lapsen kautta, kuinka opettaja on moittinut vanhempia jotka eivät ole päässeet vanhempainiltaan. On erittäin ikävää, kuinka lapsi joutuu häpeämään vanhempaansa joka nyt ei vaan voi olla yhtäaikaa viidessä eri paikassa.

Minä käytän päivässä vähintään kolme tuntia erityislapseni koulunkäynnin tukemiseen. Mutta sehän ei ole tietenkään mitään osallistumista tai välittämistä, koska en riemusta kiljuen vielä kirjoituta kahta tuntia hänellä nalletarinoita. Toki sen teen, jos näin on koululta tehtäväksi annettu. Mutta sitten kun se onkin tehty huonolla käsialalla tai väärällä tavalla, niin sekin on vain merkki siitä että ei ne siellä kotona viitsi yhtään panostaa...ne on just näitä samoja joita ei näy vanhempainilloissa.

Syyllistämisellä ja syyllistymisellä tämä maailma nykyään pyörii. Ja syyllistämisen pelossa kaikkien pitää kuorossa myhäillä miten ihanaa se on.

Niinpä. Puhumattakaan joulukorteista! Auta Armias jos ovat kaupasta ostetut eikä itse tehdyt, ja jos niissä on joku oma valokuva, niin sen pitää näyttää siltä kuin olisi valokuvausliikkeessä tehty eikä Missään Tapauksessa saa näkyä tavallinen arki, vaaan lastenkin pitää olla vähintään photoshopattuja..

Tällaista tämä nykyään vaan on.

Vähä jotenki surullista jos jonkun mielestä koulutehtävä on huono jos vanhemman pitäis siihen edes pienimuotosesti joskus osallistua...

Tämäkö ei ole ilkeän musta-valkoinen tiivistys siitä jos sanoo että inhoaa Nalle-raporttia joka tunkee kotiin nykyään niin päikystä kuin koulustakin?

Noniin. Nyt tämä meni jo perinteiseksi palstapauhaamiseksi, jossa omien negatiivisten tunteita tuuletetaan ja muutetaan keskustelu ihan muuksi.

Ruksi kutsuu mua, mutta mukavat iltapäivänjatkot ja kiitos kivasta keskustelusta kaikille! :)

Niinpä. Puhumattakaan joulukorteista! Auta Armias jos ovat kaupasta ostetut eikä itse tehdyt, ja jos niissä on joku oma valokuva, niin sen pitää näyttää siltä kuin olisi valokuvausliikkeessä tehty eikä Missään Tapauksessa saa näkyä tavallinen arki, vaaan lastenkin pitää olla vähintään photoshopattuja..

Voisin tähän väliin huomauttaa, että joulukortteja koskee säännöstö, joka kieltää valokuvakorttien ja itse tehtyjen ei-tykkäämisen :whistle:

Nykymaailma pyörii syylistämisellä, kateellisuudella, kilpailulla ja sillä että aina pitää olla himpun verran parempi kuin muut (ja osoittaa se ja kerätä sillä tykkäyksiä). Ihmekös tuo ihmiset voivat niin huonosti. Tavallisuus ei ole enää mitään.

Hieno juttu että teillä ollaan hitaita aikuisia, sitten nämä hommat tulevat teillä luontaisestikin. Meillä taas luontainen rytmi on paljon menevämpi ja sitä kautta sitten esim. lavastetut/järjestetyt tilanteet joka paikasta missä käydään viikon aikana, jotta saadaan lapsesta nallen kanssa hyviä kuvia, pikemminkin ärsyttävät ja sotkevat rytmiä enemmän kuin tuottavat onnea lapsen kanssa vietetyistä hetkistä...

Ja edelleen, siinä vaiheessa kun niitä "kivoja" yhteisiä tehtäviä riittää jokaiselle illalle enemmän kuin sen parin minuutin verran, voi varmasti sanoa että nyt on menty niiden osalta hieman yli. Meillä kun perhe-elämä on muutakin kuin jokailtaista raporttien täyttämistä siitä mitä ollaankaan tänään tehty.

Rajansa kaikessa. Niitä voi tehdä pari vuoteen, mutta jo kuukausittain tehtynä arsyttävät.

En sano, että kaikki tuollainen tekeminen on hauskaa ja hypätään siihen ilomielin, sillä olisimme sellaisia ihmisiä, jotka pitävät jatkuvasta askartelusta.
Ymmärrän nallen ja liikuntakortin pointin täysin, teen sen ilomielin LASTEN takia LASTEN KANSSA, mutta ilman lapsia yksinäni en pitäisi ajatuksesta, jos se olisi vain minulle suunnattu tehtävä, eikä se sitä ole.
Teemme asiat yhdessä, joita pyydetään. Se on mielestäni aikuisen velvollisuus ja saanhan samalla nähdä miten lapseni hoitaa asian.
Meillä ei tarvinnut valokuvia tulostaa ja jos olisi ja jos olisin kokenut sen ylitsepääsemättömänä, niin toki valitsisimme meille oikean ratkaisun. Siitä tuskin on tarkoitus tehdä opettajan näköistä upeata albumia, vaan idea on ihan täysin jokin muu.

Ehkä asiaa auttanee omalta kohdaltani se, ettei omat vanhempani olleet missään mukana, paitsi yksissä joulujuhlissa, joissa sitten sekosin tekemisissä esittäessäni tonttujen jouluyötä, kun olin niin innoissani vanhempien ollessa edes sen vertaa kiinnostuneita.
Sillä haluan osallistua kaikkeen, joihin äitinä koen olevani velvollinen ja kyllä saan myös hyvää mieltä siitä, että koen olleeni mukana ja tehneeni oikein.
En tosiaankaan ole mikään askartelutyyppi, mutta kun joskus "pakottaudun" siihen, tulos on kaikille iloinen.
Ei siinä ole usein kuin se aloittamisen vaikeus, mikä nyt muutoinkin on huonoin piirteeni.

Niin lisäänpä vielä sen, että olin aikoinani täynnä touhua ja asioita "juostiin" läpi, jolloinka huomasin, että on hidastamisen aika-lasten ja tietysti itsenikin takia.
Kyllä se kiire-kiire näkyy olevan monille stressiä aiheuttava, vaikka itse silloin pidinkin siitä aika paljon, mutta se ei monestikaan ole perheen etu, että keksitään niitä LIIKAA niitä asioita, jolloinka ei "ole aikaa" tai jaksamista tehdä niitä asioita, joita esim.koulu vaatii.
Meille tuo hidastaminen on ollut tietoinen valinta ja se näkyy myös lapsissa:)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä