Että menee hermot!!!! Koulutaksista valitusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Esikoinen aloitti nyt ekaluokan, ja kulkee taksilla kouluun. Aluksi odoteltiin joka aamu yli puolituntia taksia tuolla pihalla, ja aina se tuli vasta 15-10 vaille, tai myöhemminkin hakemaan (2 kertana ei tullut ollenkaan kun poika oli vahingossa jäänyt pois listoilta).

No sitten ajattelin että laitan pojan vasta 20 vaille pihaan odottamaan, mutta naapuri tuli sitten eräänä aamuna kertomaan että taksi oli käynyt jo 2 min. aiemmin. Vein pojan sitten itse kouluun. Sen jälkeen olen laittanut pojan odottamaan jo puolelta, ja aina saa odotella sen 15-20 min. Tänä aamuna sitten menin käymään ulkona 25 yli, ja taksi oli jo tuossa, ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa. Se kuski kävi mulle räyhäämään että kaikki myöhästyy kun hän joutuu odottamaan. Sanoin että ei meille ole ilmoitettu edes mitään aikoja milloin taksi tulee, ja aina yleensä tulee vasta myöhemmin.

Olen soitellut moneen kertaan sille ihmiselle joka näistä kyydeistä vastaa, mutta hän on vaan pahoitellut tilannetta, eikä ole osannut kertoa miksi taksit tulee miten sattuu.

Poika on jo sanonut että ei tykkää mennä kouluun, kun joutuu aina odottelemaan niin kauan taksia, ei millään haluaisi aamulla lähteä. Muuten kyllä on innoissaan koulusta, mutta tuo joka aamuinen odottelu vie jo ilon koko koulun käynnistä. Pienestä ihmisestä tuo aika tuntuu vielä paljon pidemmältä odottaa. Ja entäs talvi pakkasilla?

Itse en voi mennä seuraksi odottamaan, kun kuopus vielä nukkuu, tai heräilee niihin aikoihin. Meidän ikkunoistakaan ei näe tuohon pihaan mihin taksi tulee, asutaan siis rivitalossa.

Onko kellään kokemusta näistä koulutakseista? Jatkuuko tämä aina tälläsenä, ja eikö meidän kuuluisi saada tietää jotkut ajat milloin taksi mahdollisesti tulee?

Ilmoita taksivastaavalle, että hänen on tehtävä aikataulu. Meillä taksi tulee hakemaan joka aamu klo 8.33. Yleensä mennään pihalle vähän ennen puolta, mutta joku aika on oltava. Ota yhteyttä muihin taksilla kulkeviin ja vaatikaa yhdessä asioihin selvyyttä.

Onko se eri kuljettaja joka päivä? Jos on sama kuljettaja niin voisi kysyä häneltä ajan?Tai sinuna ottaisin yhteyttä koulutoimistoon ja käskisin selvittämään asian.(meillä ainakin koulutoimisto järjestelee kuljetukset.)

Eri taksi on joka aamu, kuka milloinkin sattuu olemaan vuorossa. Taksivastaavalle olen soittanut monet kerrat, mutta aina vaan päivittelee eikä tiedä mistään mitään. Meidän piti saada jo alussa joku lista mistä näkee milloin taksit lähtee, mutta ei ole näkynyt, ja aina luvataan että lähiaikoina saatte sen listan. Tänään soitan taas kerran sinne ja vaadin että jotain järkeä noihin kyyteihin on saatava.

Koulut laittavat listat, joissa näkee mitkä lapset kulkee taksissa ja milloin. Viivytyksiä voi aiheuttaa esim keliolosuhteet (ei tosin nyt) liikenne, taksien vähyys/linjojen liian tiukka suunnittelu, myös jos joutuu odotteleen muita kyyditettäviä jne. Täällä kylällä ajaa ainakin 4eri taksia koulukyytejä, joskus on tiukkaa kun ovat osa on sairaskyydissä, linjan/postinajossa. Sairaskyydit menee kaikkien edelle, joskus esim koulukyyteihin on pitänyt soittaa muualta taksi paikkaamaan tilannetta. Kuitenkin noi tilanteet on poikkeustilanteita, pieni paikkakunta ei enempiä taksareita elättäisi

koeta koulun kautta saada selvyyttä asiaan, vaikka reksille soittelet ja kerrot miten epämukavalta tämä järjestely saa koulunkäynnin tuntumaan, alkumetrit kun on kuitenkin niitä tärkeitä kun vaikuttavat tulevaisuuteenkin ja siihen millaisen kuvan lapsi koulunkäynnistä muodostaa

Ensimmäisen viikon aikataulun taksikuski soitti ennen koulun alkua. Kun sitten lukujärjestyksen saivat ja tuli muutoksia aamuihin, kävin itse kysymässä taksista, mihin aikaan on meillä. Ja jos jotain muutoksia tulee, kuskit antavat edellisenä päivänä lappusen lapsen mukana kotiin, tai sitten soittavat aikataulun muutoksesta.

Kannattaisi kysästä taksikuskuskilta aikataulusta, näin pitäisi tarkin aikataulu saada.

Koulutoimisto on se paikka jonne soitetaan! Siellä tehdään päätökset takseista. Taksit saa hyvän rahan jokaisesta kyyditettävästä joten koulutoimisto kuulee mielellään jos homma menee ihan vituralleen. Kunta voi vaihtaa nimittäin toiselle taksiyrittäjälle jos nykyinen on huono. Kokemusta on!

Ota vaan yhteyttä koulutusviraston / toimistoon, ja vaadit asiaan selvitystä. Kyllä takseilla pitäisi olla kuitenkin aika selvät sävelet ketä hakevat ja suunnilleen milloin aikaisintaan pitäisi olla valmiina.

Ikävä tosiasia on se, että oma koulukyytiläinenkin joutuu odottamaan taksia välillä yhteensä 50 minuuttiakin, menee puoli tuntia ennen koulun alkua odottamaan, ja välillä taksi ilmaantuu vasta 20 yli koulun alun. Eli muksu myöhästyy koulustakin. Ja ainakin meilläpäin ohjeistetaan, että kyytiä on odotettava se 20 min yli. Nyt kahtena päivänä on seissyt odottelemassa tuon 50 min, toivottavasti talvella ei käy tuommoista. Meilläkin taksit vaihtelevat vielä päivittäin...ja hakevat eriaikaan, riippuen miten reittinsä ajavat.

Yhteistyössä