Että minä olen huono pitämään puoliani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nössö äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nössö äiti

Vieras
:ashamed: Minäkin olen noin kuukausi sitten siirtynyt takaisin työelämään ja alan olla aika väsynyt jo. Ja ihan sen takia kun en saa pidettyä puoliani ja olen tosi huono "riitelemään" enkä osaa perustella kantaani ns. paineen alla vaikka olisinkin oikeassa.

Minä hoidan lasten hoitoon viennit ja haut vaikka miehellä joustavampi työaika. Teen pidempää päivää kuin mies, silti en ehdi nukkumaan päikkäreitä yms. kun mies nukkuu ja sen jälkeen lähtee touhuamaan omiaan. En saa edes torkuttua jos lapset ovat hereillä.

Minä hoidan edelleen kodin ja ruuan. Mikään ei ole muuttunut sitten kotiäitiajoilta, paitsi se, että aamurumbat ja iltanukutukset ovat nyt pelkästään minun heiniäni...

Miten voisin oppia pitämään puoleni ilman, että menen "lukkoon" kinastellessa?

No jospa ajattelisit asiaa näin: haluatko opettaa tuollaiset sukupuoliroolit lapsillesi? Haluatko opettaa tyttärellesi, että jonain päivänä on ok, jos hänellä on samanlainen mies kuin miehelläsi? Tai haluatko opettaa pojallesi, että on ok, jos hän jonain päivänä kohtelee puolisoaan noin?

En usko, että sinua saa millään muulla tavoin herätettyä kuin ehkä lasten kautta. Kynnysmatoksi olet suostunut niin vaikea sieltä on nousta, mutta yritä ajatella asia just lasten kautta... Ymmärsitkö?

kuule tiiän tunteen. noin se vaan menee kun miehet olettaa että kaikki on niinkun ennen olit töissä tai et. mä mäkätin aiheesta miehelle mutta ei se tuntunut sitä tajuavan. eli käytännössä kun tulin töistä mulla oli kaksi lasta yksi aikuisen ruumiissa, yksi lapsen. kyllä siinä voi sitten mies miettiä miksi ei seksikään maita. meillä tosin oli saman pituiset työt.

Lista seinään ja päivät milloin kumpi hoitaa mitäkin tai muu vastaava ratkaisu jos et halua riidellä tai yrittää puhua miehen kanssa asiasta. Sanot et mä olen töissä ja nyt hoidetaan kotityöt ja lapset puoliksi piste.

Sovi miehen kanssa keskustelemalla tarhahakuvuorot, kotityökuviot ( esim. kuka imuroi ja milloin), ruokapuolen huollon jne.
Väsymykseen auttaa, jos toinen saa nukkua esimerkiksi viikonloppuisin lauantaisin pidempään ja toinen sunnuntaisin pidempään. Ja se, että saa/ ottaa itselleen omaa aikaa. Lähde vaikkapa pitkälle lenkille huomisiltana, niin miehesi voi hoitaa lasten iltatoimet sillä aikaa?

Jos ei keskustelu onnistu, niin tee asioista ilmoitusluontoisia: "mä lähden nyt lenkille ilman lapsia", "sä viet noi roskat" "mä nukun nyt" jne. Suunnittelet etukäteen tekeväs noin ja et anna miehelle aikaa sanoa vastaan. Kysy vielä joku päivä, että mitä tänään ja huomenna syödään

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Sovi miehen kanssa keskustelemalla tarhahakuvuorot, kotityökuviot ( esim. kuka imuroi ja milloin), ruokapuolen huollon jne.
Väsymykseen auttaa, jos toinen saa nukkua esimerkiksi viikonloppuisin lauantaisin pidempään ja toinen sunnuntaisin pidempään. Ja se, että saa/ ottaa itselleen omaa aikaa. Lähde vaikkapa pitkälle lenkille huomisiltana, niin miehesi voi hoitaa lasten iltatoimet sillä aikaa?

Olen monta kertaa yrittänyt keskustella, mutta mies, tietäen heikkouteni riitatilanteissa, kehittää tilanteesta sellaisen, että menen lukkoon enkä osaa enää sanoa mitään vaikka perusteluita olisi vaikka ja kuinka. Mieheni siis ihan selvästi osaa käyttää tätä hyväkseen, olen siitäkin hänelle sanonut ja hetkeksi se aina helpottaa. Mutta vain hetkeksi.

Toisaalta lapsiani ja miestäni kohtaan osaan olla melkoinen leijonaemo, eli puolustan kyllä kynsin ja hampain, mutta kun on kyse minusta...

Yhteistyössä