Ettekö te hemmetti ilman käskyä osaa viedä lasta sairaalaan????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Täällä mammat kyselee, että lapsi niin ja niin kipeä ja kuumetta ynnämuuta niin ja niin paljon, että kannattaisiko jo lähteä sairaalaan? Ettekö oikeasti tajua, että sitä ei kannate liian kauaa odotella sitä voinnin huononemista, se voi todella nopeasti mennä huonoon suuntaan ja sitten on jo kiire.... Toivottavasti edes osa näistä on vaan vitsiä.. Säälitää teidän lapset kyllä, sori vaan....

oon ajatellu ihan samaa. onko se niin vaikeaa kysästä läääkärin/terveydenhoitajan mielipidettä, ne kun kuitenkin ovat ammattilaisia, kuin kysellä täältä apua ja saada sen kymmenen erilaista vastausta.

Olen pistänyt merkille saman että täällä on tosi sitkeitä äitejä ...
Kerran kun kirjoitin täällä että joudun viemään lapsen aina samana päivänä lääkäriin että saan nihilistityönantajalleni todistuksen lapsen sairaudesta niin minut tyrmättiin täysin turhana tk:n kuormittajana...
No on se toinenkin äärilaita pahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
oon ajatellu ihan samaa. onko se niin vaikeaa kysästä läääkärin/terveydenhoitajan mielipidettä, ne kun kuitenkin ovat ammattilaisia, kuin kysellä täältä apua ja saada sen kymmenen erilaista vastausta.

mutta täällä palstallahan voepi olla myös niitä ;)

Olen pistänyt merkille saman että täällä on tosi sitkeitä äitejä ...
Kerran kun kirjoitin täällä että joudun viemään lapsen aina samana päivänä lääkäriin että saan nihilistityönantajalleni todistuksen lapsen sairaudesta niin minut tyrmättiin täysin turhana tk:n kuormittajana...
No on se toinenkin äärilaita pahasta.

Vanhassa lastenhoito-oppaassa kehotetaan vanhempia aina käyttämään lapsia päivällä lääkärissä. Monasti olen pohtinut sitä, miksi minun on niin vaikea päivällä ratkaista pitäisikö lähteä terveysasemalle. päivällä on kaikki apu helpommin saatavilla ja silloin tuntuu että kyllä tämä tästä. Kun ilta pimenee ja terveysneuvonnastakaan ei enää vastata, lapsen tila tuntuu jo kriittiseltä.

Vaikeita juttuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Saima H:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

mutta täällä palstallahan voepi olla myös niitä ;)

mitäs jos joku vaan sanoo olevansa alan ammattilainen, antaa täysin vääriä neuvoja.... siis täällä palstalla. en mä ainakaan yhessäkään sairauteen liittyvässä asiassa uskois tälläsiin palstoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Titinanii:
Pelkkä soittokin päivystykseen yleensä on ihan hyvä, sieltä kyllä osaavat kertoa tarviiko mennä näytille vai ei.

Juuri näin.. Kunhan kuitenkin ottaa yhteyttä sinne päivystykseen taikka muulle lääkärille, mutta kun täällä kupataan ja mietitään, et mitän pitäs tehä...

olen enempi ollut aina taustalla täällä palstalla ja kerran joku kysyi että vienkö lapseni lauantai-iltana päivystykseen kun sillä on varvas kipeä.. mun oli pakko olla käymättä jonku sen jälkeen.

Palstalla voi olla lääkäri tai th tai vanhempi, jolla on runsaasti tietämystä ja omakohtaista kokemusta sairaista lapsista.
Itsekin kehoitin tosin soittamaan päivystykseen, mutta soittamallakaan ei aina saa selkeitä neuvoja.
Ja nyt mitenkään kovasti haluamatta yleistää, ja haukkua terveyskeskuksia tai niissä toimivia lääkäreitä- olen saanut ja moni muukin on saanut osakseen sellaista "mitä te tänne tungette" kohtelua kun on mennyt lapsensa kanssa lääkäriin ns. varmuuden vuoksi. Jos kyseessä siis ei ole ollutkaan mikään paha sairaus tai tulehdus. Ja kun se päivstyksessä olo ei ole muutenkaan mitään kovin nautinnolista etenkään sairaan lapsen kanssa ja kannalta, on tuollainen kohtelu siellä sitten omiaan nostattamaan sitä kynnystä, koska lähteä lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Palstalla voi olla lääkäri tai th tai vanhempi, jolla on runsaasti tietämystä ja omakohtaista kokemusta sairaista lapsista.
Itsekin kehoitin tosin soittamaan päivystykseen, mutta soittamallakaan ei aina saa selkeitä neuvoja.
Ja nyt mitenkään kovasti haluamatta yleistää, ja haukkua terveyskeskuksia tai niissä toimivia lääkäreitä- olen saanut ja moni muukin on saanut osakseen sellaista "mitä te tänne tungette" kohtelua kun on mennyt lapsensa kanssa lääkäriin ns. varmuuden vuoksi. Jos kyseessä siis ei ole ollutkaan mikään paha sairaus tai tulehdus. Ja kun se päivstyksessä olo ei ole muutenkaan mitään kovin nautinnolista etenkään sairaan lapsen kanssa ja kannalta, on tuollainen kohtelu siellä sitten omiaan nostattamaan sitä kynnystä, koska lähteä lääkäriin.

Mutta aina on parempi tarkistaa jos itseään huolestuttaa, ei siinä auta sitten vaikka saisi minkämoista kohtelua.

No onhan se ihan ymmärrettävää että jos kotona miettii ja miettii että pitäisköhän lähteä sairaalaan vai ei niin että tulee kysymään muiden äitien mielipidettä myös,täällä kun monella on kokemusta lasten sairasteluista.Ja miksi ei saisi,se ketä ärsyttää niin miksi avata keskustelu!!
Ja eiköhän kuitenkin hätätapauksessa lähdetä suoraan,ei kukaan sentään täältä kysele että pitäisiköhän lähteä vai ei.

No onpa kyllä kurjaa jos näin tapahtuu..omista kokemuksistani sen verran et aina on otettu ihan vakavasti kun oon lasta vienyt..jopa joskus hieman liiankin vakavasti..etenken kuopuksen kanssa ollaan päästy ambulanssilla keskellä yötä, keuhkoröntgeniin samoin ...eikä mitään häikkää o ollut. Nämä siis varmuuden vuoksi..silloinkin kun mentiin ambulanssilla niin 112:ssa sanoivat just että "kun kyseessä on pieni lapsi" ja poika oli 3v. ja kyseessä kurkunpääntulehdus..joka toki voi olla vakavampaakin sorttia mut ei sillä kertaa! Iso :flower: terveydenhoitohenkilökunnalle ainakii meiltä!

Alkuperäinen kirjoittaja Saima H:
olen enempi ollut aina taustalla täällä palstalla ja kerran joku kysyi että vienkö lapseni lauantai-iltana päivystykseen kun sillä on varvas kipeä.. mun oli pakko olla käymättä jonku sen jälkeen.

Voi jestas sentään. En tiedä, että tarkoitatko minua, mutta erehdyin kerran kysymään että pitäisikö lapsi viedä päivystykseen kipeän varpaan kanssa, ja tais olla jopa lauantai.

Olis varmaan pitänyt muotoilla, että paraneeko murtunut varvas itsestään ja pyydellä anteeksi että kysyn tyhmiä. Niin monta kertaa meidät on käännytetty tk:sta pois oikean vaivan takia, että ei paljon kiinnosta mennä sinne istumaan muuten vaan hankkimaan immuunivajeiselle lapselle infektioita odotushuoneesta :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja SuhmuranSandra:

Mutta aina on parempi tarkistaa jos itseään huolestuttaa, ei siinä auta sitten vaikka saisi minkämoista kohtelua.
se on totta. Vaan sillä hetkellä sitä ei osaa niin nähdä kun saa uskomatonta kohtelua osakseen.

Itse toimin aina vaistoni mukaan kyselemättä muilta. Tosin kokemusta on jo kertynyt vuosien varrelta. Esikoisen aikaan kyllä kyseli anopilta varmaan jokaisesta inahduksesta onko se normaalia. :ashamed:

Jos äidillä on itsellä sellainen olo että olisi aihetta lääkärin paikkeille, niin eikun menoksi. Äidin/naisen vaisto, on paras vaisto. :attn:

Kuumimmat

Yhteistyössä