Etunimen ja sukunimen erikielisyys ja asian kaksinaamaisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Miksi niin monet (usein tuntuu, että jopa enemmistö) ajattelee, että on epäsopivaa, jos lapselle, jolla on suomenkielinen sukunmi, annetaan ei-suomenkielinen etunimi. Harvemmin sen sijaan näkee kauhistelelijoita, jos ihmisellä on ei-suomenkielinen sukunimi ja suomenkielinen etunimi.

Siis miksi Pertti Johansson on hyväksyttävää, mutta Christopher Nieminen ei?

Tai sitten elävä esimerkki valtakuntamme politiikasta. Tarja Filatov. Suomenkielinen etunimi ja venäläjänkielinen sukunimi. Missä on kauhistelijat? Miksei nyt vaadita, että Tarjan pitäisi olla Ljudmila tai Svetlana, koska sukunimikin kerran on venäläinen.

Jotenkin kaksinaamaista touhua. Lisäksi moni unohtaa sen, että sukunimi voi tulla monen sukupolven takaa ja monien kansallinen identiteetti voi muuttua vuosikymmenten aikana. Esimerkiksi jos 1940-luvulla on Suomeen tullut henkilö esim. Saksasta niin pitäisikö hänen jälkeläistensä nimetä lapsensa vain saksankielisillä etunimillä, koska heidän sukunimensä on saksankielinen, huolimatta siitä, että jälkeläiset ovat täysin suomalaistuneita.

Sitten vielä vähän tästä jatkuvasta sanahelinästä eli jos joku kyselee mielipiteitä jostain ei-suomenkielisestä nimestä, niin jatkuvasti näkee kommentteja tyyliin "toivottavasti sukunimenne ei ole Möttönen/Pöntinen jne.

Entä jos sukunimi on vaikkapa Perkinson eli lausuttuna Pöökinson? Ei hirveästi eroa Möttösestä jos tuota ääntämystä mietitään. Silti kukaan ei ole sitä pitämässä hirveänä nimenä jos etunimi on vaikkapa Alexander.

Hmmm...

Vielä lisätäkseni vaikeusastetta kysyn, että mitäpä, jos sukunimi on "epäkielinen", mutta asultaa suomenkieleen sopiva, kuinka etunimi pitää valita?

Minusta Aino Hasselströssel kuulostaa paljon paremmalta kuin Beyonce Mäkäräinen.

Ihan puhdas makuasia siis :). Minusta on ihan kivaa, että sukunimi ja etunimi on samaa paria eikä korkkarit ja verkkarit- tyyliä, mutta ymmärrän paremmin Suomessa asuvan vierasperäisen sukunimen omaavan perheen joka nimeää lapsensa suomalaisittain, kuin supisuomalaisen perheen jonka lasten nimet on suoraan Ameriikasta vaikka, ilman että perheellä on sinne mitään kontaktia.

Mun perussuomalainen etunimi sopii kyllä oikein hyvin ulkomaalaisen sukunimeni kanssa :D

Viimeksi muokattu:
annan pisteet tuosta B. Mäkäräisestä nyt Anatolialle, hauskasti keksitty minusta.

mutta itse aloitus on niin moneen kertaan jauhettua ennakkoluulomössöä, että se ei nyt inspiroi minua tällä kertaa.
Varmasti ihan tärkeä aihe, mutta kuuluu samaan sarjaan kuin muut palstailmiöt, ne kaikkein tökeröimmät kärjistykset tarkoitan.
esim. uusi käsite "lähiönimi" ym. ym.

Minusta Aino Hasselströssel kuulostaa paljon paremmalta kuin Beyonce Mäkäräinen.

Ihan puhdas makuasia siis :). Minusta on ihan kivaa, että sukunimi ja etunimi on samaa paria eikä korkkarit ja verkkarit- tyyliä, mutta ymmärrän paremmin Suomessa asuvan vierasperäisen sukunimen omaavan perheen joka nimeää lapsensa suomalaisittain, kuin supisuomalaisen perheen jonka lasten nimet on suoraan Ameriikasta vaikka, ilman että perheellä on sinne mitään kontaktia.

Mun perussuomalainen etunimi sopii kyllä oikein hyvin ulkomaalaisen sukunimeni kanssa :D

Kyllä minustakin vaikkpa Juho Stroganoff kuulostaisi paremmalta kuin vaikkapa Britney- Brooke Hämäläinen.
Mutta makunsa kullakin.
Oma etunimeni sointuu mielestäni ihan hyvin nykyiseen sukunimeeni. Ensiksi mainittu on suomalainen, jälkimmäinen ei.

:D :D :D

Entäs kun se muksu kasvaa aikuiseksi ja menee naimisiin päättäen samalla ottaa kumppaninsa sukunimen?

Mulla oli ihana ja täydellinen nimi...etunimeni on käytössä suomessakin, mutta entisen etunimi-sukunimiyhdistelmäni tiimoilta luultiin, ettei ole suomalainen. Mutta kuinkas sitten kävikään. Nyt mulla on niin perus suomalainen sukunimi kuin olla vaan voi, eikä se sovi yhtään mun etunimen kanssa :(

Yhteistyössä