EU:n ja opetusministeri Henna Virkkusen mielestä maahanmuuttajaoppilaat ovat ongelma :-O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Koulujen täyttyminen maahanmuuttajista huolestuttaa EU:ta
26.11.2009 16:44
A A Annamari Sipilä
Helsingin Sanomat

BRYSSEL. EU-maat ovat huolissaan koulujen täyttymisestä maahanmuuttajataustaisista lapsista.

Esimerkiksi Irlannissa maahanmuuttajia on jo 40 prosenttia koululaisista.

Italian kouluja käy jo 570 000 maahanmuuttajalasta. Tämä on hieman alle viidennes kaikista koululaista.

Maahanmuuttajakoululaisten osuuden raju kasvu kävi ilmi EU:n opetusministerien kokouksessa torstaina Brysselissä.

Suomen opetusministerin Henna Virkkusen (kok) mukaan jäsenmaat suhtautuvat kuitenkin itse maahanmuuttoon positiivisesti.

"Huoli on se, että maahanmuuttajien ja muiden välille syntyy kuilua, joka näkyy myöhemmin myös työelämässä ja sosiaaliekonomisessa asemassa", Virkkunen sanoi.

Jäsenmaat yrittävät nyt estää maahanmuuttaja-alueiden ja -koulujen ghettoutumisen.

Esimerkiksi Italiassa alkaa soveltaa ensi vuonna määräystä, jonka mukaan luokassa ei saa olla yli 30 prosenttia enempää maahanmuuttajataustaisia lapsia.

Virkkusen mukaan Suomen ongelmat ovat pienemmät kuin useiden muiden EU-maiden, koska Suomessa on toistaiseksi suhteellisen vähän maahanmuuttajia.

Koululaisista maahanmuuttajien osuus on kolmisen prosenttia.

Suomi aikoo kuitenkin ottaa oppia muiden maiden parhaista käytännöistä.

No eiköhän tuo ole ihan aiheellinen huoli. Etenki tällä hetkellä kunnissa vähennetään koko ajan käytettävää rahaa perusopetuksesta ja sitä pientä pottia on sitten jakamassa kieli- ym. taidottomat mamut. Ei se varsinaisesti opetuksen tasoa nosta kun luokassa pörrää kielitaidottomia ja muuteki toistaitoisia lapsia joiden erilaisiin ongelmiin pitää koulun/opettajan panostaa perusopetuksen kustannuksella.

Sehän olisi yksilötasolla pelastus maahanmuuttajille, jos heitä olisi riittävästi. Näin heidän ei tarvitsisi olla yksin, koska suomalaisten kanssa he eivät halua olla tekemisissä. Erilaisten ihmisten on ylipäätään vaikea tulla keskenään toimeen. Tässä taas ajatellaan asiaa liian kollektiivisesti, ja unohdetaan yksilöiden etu. Yhteiskunnallisia vaikuttajia kiinnostanee vain oma etunsa.

Päivähoito pakolliseksi maahanmuuttajalapsille jo kaksivuotiaasta alkaen, sanon minä...ehtii kielitaito ja muut taidot kehittyä hyvälle tasolle ennen kouluun menoa.

(se ei tosin auta, jos lapsi saapuu maahan vaikkapa seitsemänvuotiaana)

Mun mielestä on aiheellista olla huolissaan, tukea tarvitsevien oppilaiden suuresta määrästä, koska koulujen määrärahat on tosi pienet ja jos tukea tarvitsevia on paljon pitää palkata avustajia tai perustaa uusia luokkia = palkata lisää opettajia.
Ollaan just tapeltu koko syksy että palkattaisiin koko kouluun ees yksi avustaja ja tammikuussa pitäisi tulla =)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Päivähoito pakolliseksi maahanmuuttajalapsille jo kaksivuotiaasta alkaen, sanon minä...ehtii kielitaito ja muut taidot kehittyä hyvälle tasolle ennen kouluun menoa.

Katsos kun mamut eivät tykkää jos heidän lapsensa oppivat suomalaisille tavoille ja lähettävät lapsensa oppimaan oikeita tapoja siihen kotimaahansa josta ovat joutuneet lähtemään kauheuksia karkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Katsos kun mamut eivät tykkää jos heidän lapsensa oppivat suomalaisille tavoille ja lähettävät lapsensa oppimaan oikeita tapoja siihen kotimaahansa josta ovat joutuneet lähtemään kauheuksia karkuun.

Lievä yleistys taas :D ja asiavirhekin mahtui joukkoon mutta joo, en jaksa alkaa tästä vääntämään.

On kyllä hyvä pointti ministerillä tossa asiassa. Olis siinä vähän ihmeteltävää, mikäli suomessakin alkais oleen mamujen ghetto kouluja. Siinä ei olis enään kellään kivaa. :s

Lievä yleistys taas :D ja asiavirhekin mahtui joukkoon mutta joo, en jaksa alkaa tästä vääntämään.

Ai niin, koska sinä et tiedä yhtään tälläistä tapausta tuttavapiiristäsi niin eihän sitä voi olla olemassa. :D

Tää nistaa kyllä mun karvat pystyyn. Ei siä nyt nii vaarallista voi olla, jos ne muksut sinne takas lähetetään. Joten pysyis sit koko perhe siä, eikä tulis tänne ollenkaa, jos ei halua oppia maan tavoille! :(

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä idea:
On kyllä hyvä pointti ministerillä tossa asiassa. Olis siinä vähän ihmeteltävää, mikäli suomessakin alkais oleen mamujen ghetto kouluja. Siinä ei olis enään kellään kivaa. :s

Muista: monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara jota ilman Suomi ja suomalaiset eivät tule toimeen.

Ai niin, koska sinä et tiedä yhtään tälläistä tapausta tuttavapiiristäsi niin eihän sitä voi olla olemassa. :D

Niinkö minä kirjoitin? En tainnut kirjoittaa. Kyllä tuollaisia tapauksia on, mutta ei sitä voi yleistää koskemaan koko maamme maahanmuuttajapopulaatiota.

Mamut eivät suinkaan aina lähde karkuun mitään kauheuksia. Mamu on maahanmuuttaja, ei pakolainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä idea:

Muista: monikulttuurisuus on rikkaus ja voimavara jota ilman Suomi ja suomalaiset eivät tule toimeen.

Joo todellakin. Hah. Varsinainen rikkaus onkin eristäytyneet mamu ghettot.. Jippii.

Niinkö minä kirjoitin? En tainnut kirjoittaa. Kyllä tuollaisia tapauksia on, mutta ei sitä voi yleistää koskemaan koko maamme maahanmuuttajapopulaatiota.

Mamut eivät suinkaan aina lähde karkuun mitään kauheuksia. Mamu on maahanmuuttaja, ei pakolainen.

Missä minä yleistin väitteeni koskevan koko maahanmuuttajapopulaatioita?

Pakolainenkin muuttaa maahan eli on maahanmuuttaja eli mamu.

"Mamut eivät tykkää ". Se on yleistys, jos et erittele tarkemmin että ketkä eivät tykkää :)

Pakolainenkin on mamu, mutta mamu ei ole aina pakolainen, ts. mamu ei aina pakene mitään vaan voi muuttaa maahan muiden syiden takia.

Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että käyttäisi oikeita termejä maahanmuuttokeskustelussa.

Ei kait tuossa ole mitään rasismia tai ulkomaalaisvastaista, pikemminkin päin vastoin. Ei haluta, että maahanmuuttajat jäisivät vain keskenään omaksi ryhmäksi irralleen valtaväestöstä kun näin tapahtuessa ennakkoluulot ja kuilut väestöryhmien välillä vain kasvavat. On hyvä, kun lapset ovat tekemisissä keskenään jo pienestä pitäen ja oppivat tulemaan toimeen. Sitten kait voidaan aikuisenakin joskus muistaa, että ei se viereisessä pulpetissa istunut erilaisen etnisen taustan omaava kaveri ollut niin paljon erilaisempi silloinkaan, joten kannattaako sitten aikuisenakaan mitään vääntöä alottaa.

On kyllä totta että koulujen määrärahat ovat todella tapissa, on siis senkin puolesta parempi ettei erityistarpeisia oppilaita ole luokassa liian montaa. Tämä kattaa siis kaikki luki häiriöstä kärsivät, kielen ymmärtämisen ongelmat, keskittymishäiriöt jne jne ei siis vain ainoastaan siksi että joku on maahanmuuttaja.

"Mamut eivät tykkää ". Se on yleistys, jos et erittele tarkemmin että ketkä eivät tykkää :)

Pakolainenkin on mamu, mutta mamu ei ole aina pakolainen, ts. mamu ei aina pakene mitään vaan voi muuttaa maahan muiden syiden takia.

Mielestäni ei ole liikaa vaadittu, että käyttäisi oikeita termejä maahanmuuttokeskustelussa.

Paas tähän meille tyhmille palstalaisille niitä "oikeita termejä". =)

Mä tunnen yhden muslimi mamun, joka haluaa toden teolla opettaa lapsensa suomalaiseen kulttuuriin. He eivät juuri ole tekemisissä muiden mamujen kanssa, lapsi menee päiväkodin mukana kirkkoon ja suomalaislasten harrastuksiin.

Hänelle nostan hattua ja arvosta, hän haluaa lapselleen paremmat huomisen. Eikä takuulla lähetä kotimaahan oppimaan tavoille.

Muut muslimimamut joita tunnen (työni kautta kymmeniä perheitä) ovat sitten sitä kastia että heidän lapsilleen en odottaisi kovin ruusuista tulevaisuutta ainakaan täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:
Mä tunnen yhden muslimi mamun, joka haluaa toden teolla opettaa lapsensa suomalaiseen kulttuuriin. He eivät juuri ole tekemisissä muiden mamujen kanssa, lapsi menee päiväkodin mukana kirkkoon ja suomalaislasten harrastuksiin.

Hänelle nostan hattua ja arvosta, hän haluaa lapselleen paremmat huomisen. Eikä takuulla lähetä kotimaahan oppimaan tavoille.

Muut muslimimamut joita tunnen (työni kautta kymmeniä perheitä) ovat sitten sitä kastia että heidän lapsilleen en odottaisi kovin ruusuista tulevaisuutta ainakaan täällä.

Aivan järkkyjä mielipiteitä sinulla!!! :o

Yhteistyössä