ex omaan kotiisi tapaamaan lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Army
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Army

Vieras
Onko täällä sellaisia joiden ex tulee joka toinen viikonloppu omaan kotiisi tapaamaan lastanne/lapsianne? Siis yöksi tai kahdeksi asumaan nurkissasi niin sanotusti... Kuinka käytännössä sujunu? Meillä mahdollisesti tulossa tällainen tilanne ku ex asuu 200km päässä eikä haluaisi laittaa pieniä lapsia matkaamaan sellaista matkaa edestakaisin joka toinen viikonloppu. Lisäksi mies asuu pienessä yksiössä ettei pahemmin olis tilaakaan... Tähän tietenki vaikutaa tilanne missä erottu mutta kertokaa kokemuksia. Oletteko itse lähteny evakkoon vai ollu kotosalla silloin ku ex siellä?

Meillä ex tapasi lastaan puolisen vuotta "minun nurkissani" kun oli hieman vastaava tilanne... Todella epämukavaa, kun välit ei todellakaan olleet kovin kaverilliset. :/ Suostuin kuitenkin just lapsen vuoksi vaikka se oli stressaavaa. Hän saunoi ja söi luonani, kuljetin junalle yms...
Itse olin paikalla vk-lopun, kun en halunnut et hän penkoo mun henk.koht. tavarat, paperit yms. poissa ollessani. Jonkinverran kyllä tein esim. pihahommia tai olin toisessa huoneessa lukemassa jne. En voi suositella, muuta kuin jos välit on asialliset ja luulet, että homma toimii molemminpuolin toisiaan kunnioittaen niin kokeilkaa... Pysyvä ratkaisu se tuskin voi olla.
Kannattaa ottaa selvää, pystyykö kunta (sossu) esim. järjestämään jotain paikkaa. Päivätapaamiset voi onnistua esim. päiväkodin tiloissa, joissain tapauksissa. Tai sitten lapsi matkustaa isän luo, mutta tapaamiset on harvemmin. Meillä lapsi menee nykyään isän luo yhdeksi viikonlopuksi/kk, koska välimatkaa on yli 300km. Tämä oli oikeuden päätös.

Meillä ex on joka viikonloppu täällä kaksi yötä. Riitoja on todella paljon ollut, mutta johtuu siitä, että emme ole selvittäneet eron syitä ja paljon asioita kaihertaa. Miehellä ei ole asuntoa ja on monta muutakin syytä miksi en suostu poikaa hälle viiknlopuksi antamaan. Ainoa vaihtoehto tällä hetkellä tämä.

Päätin että jatkosta en murehdi, vaikka se välillä paljon vaivaakin. Ongelma on siinä, että kolmevuotias ei oikein tajua tätä tilannetta, mutta ehkä ei vielä niin tarvitsekaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2005 klo 22:20 Pimpelipom kirjoitti:
Meillä ex tapasi lastaan puolisen vuotta "minun nurkissani" kun oli hieman vastaava tilanne... Todella epämukavaa, kun välit ei todellakaan olleet kovin kaverilliset. :/ Suostuin kuitenkin just lapsen vuoksi vaikka se oli stressaavaa. Hän saunoi ja söi luonani, kuljetin junalle yms...
Itse olin paikalla vk-lopun, kun en halunnut et hän penkoo mun henk.koht. tavarat, paperit yms. poissa ollessani. Jonkinverran kyllä tein esim. pihahommia tai olin toisessa huoneessa lukemassa jne. En voi suositella, muuta kuin jos välit on asialliset ja luulet, että homma toimii molemminpuolin toisiaan kunnioittaen niin kokeilkaa... Pysyvä ratkaisu se tuskin voi olla.
Kannattaa ottaa selvää, pystyykö kunta (sossu) esim. järjestämään jotain paikkaa. Päivätapaamiset voi onnistua esim. päiväkodin tiloissa, joissain tapauksissa. Tai sitten lapsi matkustaa isän luo, mutta tapaamiset on harvemmin. Meillä lapsi menee nykyään isän luo yhdeksi viikonlopuksi/kk, koska välimatkaa on yli 300km. Tämä oli oikeuden päätös.

Kuka lapsen kuljettaa isälle? Antoiko oikeus siitäkin päätöksen? Miten lapsi suhtautuu tähän ja minkä ikäinen? Minusta tuntuu, että tuo poika on erkaantunut isästään jo nytkin tooosi paljon, vaikka näkee kerran viikossa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:10 Kaunis Aamu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2005 klo 22:20 Pimpelipom kirjoitti:

Kuka lapsen kuljettaa isälle? Antoiko oikeus siitäkin päätöksen? Miten lapsi suhtautuu tähän ja minkä ikäinen? Minusta tuntuu, että tuo poika on erkaantunut isästään jo nytkin tooosi paljon, vaikka näkee kerran viikossa.

Isä hakee ja tuo lapsen nykyään autollaan itse. Lapsi on vasta 2v. ja sopeutunut pikkuhiljaa... Kyllähän se välillä on vaikeaa ollut ja minusta tuntuu pahalta noin pieni laittaa matkaan kun on niin vähän isänsä kanssa ollut. Aluksi oli vierastamistakin, enää ei juuri. En luota exään yhtään... eli minulle edelleen aika vaikeaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:07 Kaunis Aamu kirjoitti:
Meillä ex on joka viikonloppu täällä kaksi yötä. Riitoja on todella paljon ollut, mutta johtuu siitä, että emme ole selvittäneet eron syitä ja paljon asioita kaihertaa. Miehellä ei ole asuntoa ja on monta muutakin syytä miksi en suostu poikaa hälle viiknlopuksi antamaan. Ainoa vaihtoehto tällä hetkellä tämä.

Päätin että jatkosta en murehdi, vaikka se välillä paljon vaivaakin. Ongelma on siinä, että kolmevuotias ei oikein tajua tätä tilannetta, mutta ehkä ei vielä niin tarvitsekaan...

Lapsen kannalta tilanne kuulostaa huonolta. Lapsille vanhempien riidat ovat lapsille paljon vahingollisempia kuin äkkiseltään arvaisikaan. Ne ovat ahdistavia. Ja teidän riitanne johtuvat lapsesta: mies tulee sitä lasta tapaamaan ja joudutte hänen takiaan tapaamaan toisiannekin.
Lapsessa on siis jotain vikaa , lapsi on huono.. näin lapsi asian ajattelee,; on ihan sama mitä sanot ja selität, lapsi ajattelee näin.

Miksi sinä huolehdit miehen asunnottomuudesta? Miksi tapaamiset ovat joka vkl, jos se kerran on riitelyä? Ja lapsi on vielä niin pieni, ettei ymmärrä tätä??!!!!

tuttavalla pienet lapset matkasivat melkein 200km yhteensuuntaan ja lapsen isä asui yksiössä. Hyvin niillä toimi se järjestely ja lapset ovat tottuneet matkustamiseen. Matkat tekivät niin että tapasivat matkan pulivälissä tiettynä aikana ettei tarvinnut kummankaan ajaa edestakaisin koko matkaa.

meilläkin on jo 6 vuotta puolitettu matka. Joskus harvoin vien lapset perille tai hän tuo lapset kotiin . Alussa oli enemmän vierailua meillä mutta se ei todellakaan toimi. Yksinhuoltaja äiti kun tarvitsee omaa aikaa itselleen. Nyt jo vanhimmat lapset 17 ja 16 ja systeemi pelaa tosi hyvin. Eivät ole nikotelleet vastaan kertaakaan. Harvemmin olen lapset pistännyt matkustamaan yksin bussilla vaikka ovat jo niin vanhoja ja nuorin jo 9.

Aluksi asuin samalla paikkakunnalla ja silloin riitelyt oli jokapäivästä leipää vaikka asuttiin erillään. Erottiin ennekuin nuorimmainen syntyi 10 vuotta sitten. Lapsiin vaikutta tuo ikuinen aikuisten riitely ja minun lapseni ovat viime aikoina keskustelleet kanssani siitä kuinka onnellisia he ovat että asumme eri paikkakunnalla ja että meillä on selkeä systemi joka toisesta viikonlopusta joka toimii.

tsemppiä kaikille yksinhuoltajille tilanne ei ole helppo mutta ,muistakaa että lapset kasvavat joka päivä ja vaativat vähemmän huolenpitoa( rakkautta he vaativat jatkuvasti) jos saa asua turvallisessa ympäristössä. Tänä vuonna 16 vuotias on ostannut kaikki joululahjat minun puolestani meidän sukulaisille, arvatkaa onko helppoa jouluvalmistelua. Ruokalistankin on suunnitellut valmiiksi ja luvannut valmistaa kaikki ruoat kanssani :)))))
näin meillä

:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
:heart: mimmimamma :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 12:34 huh kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 13:07 Kaunis Aamu kirjoitti:

Lapsen kannalta tilanne kuulostaa huonolta. Lapsille vanhempien riidat ovat lapsille paljon vahingollisempia kuin äkkiseltään arvaisikaan. Ne ovat ahdistavia. Ja teidän riitanne johtuvat lapsesta: mies tulee sitä lasta tapaamaan ja joudutte hänen takiaan tapaamaan toisiannekin.
Lapsessa on siis jotain vikaa , lapsi on huono.. näin lapsi asian ajattelee,; on ihan sama mitä sanot ja selität, lapsi ajattelee näin.

Miksi sinä huolehdit miehen asunnottomuudesta? Miksi tapaamiset ovat joka vkl, jos se kerran on riitelyä? Ja lapsi on vielä niin pieni, ettei ymmärrä tätä??!!!!

Emme riitele lapsen aikana emmekä toki jatkuvasti. Omassa lapsuudenkodissani on riidelty paljon, mutta en minä niistä mitään traumoja suoranaisesti ole saanut...

Minusta on hassua, etten huolehtisi miehen asunnottomuudesta. Mihin hän sitten lapsen veisi?

Minusta on parempi että mies käy täällä joka viikko, koska kaksi viikkoa tuntuu olevan pojalle aivan liian pitkä aika olla erossa isästä. Jo tämäkin järjestely on vieraannuttanut poikaa isästään MELKOISESTI.

En pidä todellakaan järkevänä vaihtoehtona mitään joka toinen viikonloppu systeemiä. Se on liian harvoin.

Itse erolapsena olen kärsinyt kaikkein eniten siitä, että omat vanhemmat eivät voi olla yhdessä lapsensa kanssa (eli minun). Edes vähän aikaa jonkin harrastuksen parissa. Tätä en halua omalle lapselleni, vaikka hän toki onkin eri ihminen kuin minä ja kokee asiat tavallaan.

No mutta miksi sitten täällä murehdit jos olet jo päättänyt asian!?!
Aikuinen ihminen on vastuussa itse itsestään. Asunnottomuus on iso ongelma ainakain pääkaupunkiseudulla, mutta tapaamisoikeus on yksi suuri ja hyvä peruste saada kaupungilta asunto! Hakuperusteissa kannattaa mainita tapaamisoikeus ja se, että haluaa myös toteuttaa sitä ja se ei ole mahdollista ellei ole asuntoa jne. Onko exäsi /lapsen isä hakenut edes asuntoa itselleen?

Yli 5- vuotiaat pystyy matkustamaan itse lentokoneella, jos aikuinen saattaa portille ja toisessa päässä aikuinen noutaa portilta. Meidän jo kylläkin 7 vuotias matkusti vuoden verran Helsingistä Ouluun yksin ja matka ei ollut ongelma.

Hyvällä ystävälläni on kolme lasta ja erosi miehestään reilu vuosi sitten. Heillä on toiminut HYVIN se, että mies on heillä joka toinen vklp, joskus useammin, joskus viikollakin. Aina vierailu sovitaan aikuisten kesken ja mies kyllä kunnioittaa jos kaverillani on muita suunnitelmia, eikä heille silloin änkeä.
Mies asuu myös suhteellisen kaukana, noin 200km ja asuu yksiössä, jonne kumpikaan ei halua kolmea lasta änkeä pitkäksi aikaa. Kesällä kaksi vanhinta lasta kävi isällään yksikseen ollen muutaman yön.
Tilannehan tulee olemaan väliaikainen, mies haluaa toki itselleen kunnon asunnon, mutta tällähetkellä hänen työnsä on kovin epävakaata ja eripuolille maata heittelevää ja voi olla että joutuu muuttamaan toiselle paikkakunnalle, niin ei ole oikein jaksanut paneutua asunnon hakuun, jos siitä joutuisi hetipian luopumaan.

Kaverini on välillä kotona kun mies tulee, välillä reissussa. Ollaan käyty esim. tallinnan risteilyllä silloin ja kaveri on kyläillyt muutenkin. Mutta ei kotona olokaan vaikeaa ole, ei tosiaan!!!! Ovat miehen kanssa ihan hyvissä väleissä eivätkä juurikaan riitele. Yhteiselämä vain ei onnistu, kun kumminkin ovat niin erilaisia ihmisiä. Suomeksi: Kaverini rauhoittui perheen myötä ja asettaa sen aina etusijalle, Mies ei, vaan toimii kuten lapsettomana sinkkuna kun sillepäälle sattuu, mutta on mitä hurmaavin kumppani ja isä kun sitä haluaa. Aikansa kaverini tämän asian kanssa tuskaili ja tuli siihen lopputulokseen, että elämänkumppanikseen haluaa toisenlaisen ihmisen, mutta lasten isänä olemisen mies kyllä hallitsee KUN HALUAA ja silloin kun heille tulee, hän sitä haluaa ja on ihana isä.

Kaverin lapsille ero oli tietenkin aluksi kova paikka, mutta ovayt sittemmin asian ihan hyvin ottaneet, kun ovat huomanneet että kesälomallakin reissataan yhdessä ja yhdessä käytiin huvipuistoissa ym. Eli kaverini myös halusi sitä, että lasten kanssa voitaisiin erosta huolimatta toimia myös yhdessä!

Mutkiahan voi tulla matkaan jos/kun mukaan tulee uusia kumppaneita. Molemmilla on tässä välissä ollut yksi seurustelusuhde. Kaverini miesystävä otti tilanteen hienosti ja olihan kaverillani silloin paikka mihin meni kun ex tuli. Ex ja uus tapasivatkin ja ne tapaamiset menivät... 8- arvosta eli aika hyvin. Ex:llä kun oli uus, hänen käyntinsä harvenivat ja lyhenivät yhteen yöhön... mutta uus olisi halunnut että lapset olisivat tulleet heille hänen asuntoonsa kyläilemään. Sitä ei halunnut kaverini eikä exkään ihan tuoreessa suhteessa.

Anyway, tilapäinenhän tämä ratkaisu tulee olemaan, vai tuleeko, sen aika näyttää, mutta kaverini on ihan tyytyväinen tilanteeseensa!

Me olemme asuneet erillämme n. kuukauden ja ainakin näin aluksi lasten isä on hoitanut lapsia meillä, tarpeen vaatiessa ja ollut yötäkin.Eroon päädyimme koska meillä tuntui olevan niin erilaiset näkemykset parisuhteen velvollisuuksista ja vastuusta yms. Yhdessä oleminen kävi liian ahdistavaksi miehen yöjuoksentelu-vietin johdosta, mutta käymme edelleen eroprosessia läpi...jonkinlainen keskusteluyhteys on avautunut emmekä riitele ja yleensähän mies on kotonamme lasten kanssa kun minulla on menoa. Valitettavasti hän ei ole halukas..eikä toisaalta ole mahdollistakaan...ottamaan lapsia luokseen, pieneen yksiöönsä. Väliaikaista tämäkin.
Kannattaa varmaan tehdä juuri niin kuin teille itselle sopii parhaiten...ja lapsille.Eihän tämä meidänkään ratkaisu aina niin ideaalilta tunnu, paitsi että välillä on oikeinkin toimiva!, ja varmasti , jos kuvioon tulisi mukaan uusia ihmisiä voisi meidän tapaamiskuviomme muuttua.Tämä on nyt tätä.

Yhteistyössä